Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

oebr

mooie uiteenzetting, bedankt !
Mochten jullie bij Artitec FO's gaan maken dan ben ik zeker ook kandidaat voor enkele ex.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

loebaske

Als men met mooie koppelingen wil rijden is dit idd. een noodzaak, wie eerder met de lelijke bijgeleverde koppelingen wil rijden maakt het niet veel uit als en eene wat hoger hangt dan de andere...

Metpetergaathetbeter

hier zouden er ook een aantal welkom zijn maar wat ook nodig is zijn de tussen(stort)wagons die dienden om het gewicht op bruggen wat meer te spreiden !
Groeten Peter ;)

Floris

Tja, ik kan het B-models ook niet echt kwalijk nemen, ik denk dat ze wat te hoog staan om marklin-wielen te laten passen. Gelukkig is er niet aan de proporties gerommeld om dat werkend te krijgen, dus nu heb ik een wagenbak die goed op schaal is en met wat simpel knutselwerk staat ie op de goede hoogte. De wagen mooi laag zetten en negeren dat de zaak dan al aanloopt met de originele wielen (laat staan als er iemand marklin-wielen onder wil hebben) zoals LSM deed is ook niet echt tof. Oh, nog een puntje, bij de LSM-wagens kan het geen kwaad de remblokken even vast te zetten aan het draaistel (beetje secondelijm) want anders raken die gauw klem tussen wiel en draaistelframe. Nu lopen m'n 3 LSM-bakjes heel soepel.
Wat de FO-wagens betreft: Moet ik nog steeds aankaarten.  :-[
De wagens ertussen zijn toch gewone UIC1-E-tjes zoals roco ze maakt?

mark7758

Nee floris.
Die wagons zijn anders. De assen staan verder uit elkaar.
Mark
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Floris

ja en ze zijn een meter langer. Had ze nog nooit goed bekeken, maar had eens wat materieelboeken van internet geplukt en daar staan beide types in, dat wordt inderdaad helemaal nieuw maken. Pffff, het wordt steeds meer werk  ;D

raf

ik heb dus ook een 2 rail wielen probleem met een loco waar ik geen ac wielen van kan krijgen
nu heb ik een oplossing gevonden om deze op de draaibank af te draaien
een los wiel afdraaien is knudde dus ik doe meteen de hele as
een tooltje gemaakt waar ik assen kan inklemmen (twee helften)en dat span ik in de klauw in en zo kan ik de wielen gemonteerd afdraaien
spaart daarna het qwarteren van de wielen .ik moet wel op passen want veel metaal zit er niet om af te draaien want de centers zijn van plastiek
0.5 mm weg nemen geeft een enorme verbetering wat het rijden over de wissel betreft
de flenzen laat ik dus staan ik draai het loop vlak af

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Metpetergaathetbeter

maar zo'n trein van en 3, 4 wagons met die tussenwagons is dan ook adembenemend mooi en indrukwekkend nietwaar ?  ;D

Marc Treintjes

Misschien, één domme vraag maar die gebouwtjes van Artitec, moeten die nog geschilderd worden of zijn deze pas klaar in elkaar te flanzen??
Met enkele vloeken links enrechts lukt het wel.
??  8)

Metpetergaathetbeter

#99
begin alvast maar te vloeken ......ja dus ! :-\ te schilderen !

Floris

die gebouwtjes moeten geflanst én geschilderd worden! Ja, je krijgt wat hobbywerk voor je geld  :D
Er wordt wat nagedacht over kant en klaar gebouwde en geschilderde huizen maar hoe/wat/wanneer en of dat uberhaupt wat wordt moet allemaal nog blijken.

Chrisrail

#101
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Chrisrail op 15 maart 2015, 15:41:57 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 15 maart 2015, 13:58:13 PM
God bezig zeggen ze hier !

Wist niet dat gij zo nen katholieken was Peter.... :o

;)
zal mij toch ne keer een ander klavier moeten aanschaffen ! :-\  " Gezegend zijt gij, mijn zoon " zeggen ze dat dan niet ?

pedro

Dat straatje is echt wel SUPER knap! Helemaal mijn ding !

Floris

Goed, de locjes liggen even aan de kant want wachten op decals en onderdelen... Maar het gaat ondertussen gewoon verder.
Maar es wat zitten knutselen met papier laatste tijd. Ik wilde zo langzamerhand weleens een definitief enigszins dichtgetimmerd ontwerp hebben, want het vorige ontwerp was achterhaald nadat ik nog een zooi mooie foto's vond die ook nagebouwd dienden te worden. Nou lieg je in autocad heel makkelijk alles aan elkaar dus van het lastige cockerill-stuk maar eens zoveel mogelijk gebouwen zo precies mogelijk uitgewerkt (sommige had ik al vrijwel helemaal ontworpen, andere zijn wat nattevingerwerk) en van papier in elkaar gezet in 1:5 om eens te kijken hoe een en ander er straks uit gaat zien. Na een dagje sleutelen aan het ontwerp met Wieger is dit nu de uitkomst. Nu het hele zootje alleen nog even bouwen.   8)  (wat er nu in 1:5 staat is alleen het cockerill-deel, aan de rechterkant komt het doodlopende stuk van de rue de marnix in seraing er nog aan (wie terplaatse bekend is weet genoeg :P ) en aan de linkerkant komen de ateliers centrales van ougree-marihaye)

Dit is altijd een beetje een angstig moment, de plannen openbaar maken, nu wordt het menens...  :-\ ;D

Eerst es een overzichtsplaatje...




En dan wat details.
Rechts vooraan de straat met woonhuizen. Achter de achtertuinen van die huizen komt straks de werkplaats van ougree-marihaye. Ertegenover de LD3 (ertsversinteringsinstallatie) van cockerill. Deze stond op een heuvel (volgens mij een mijnafvalberg, aan de bovenkant afgevlakt en volgezet met fabriek en silo's, bij elkaar enorm hoog). Vooraan dient een half afgebroken gebouw met dichtgemetselde ramen als muur van het fabrieksterrein, zie je veel daar... de schuin omhoog stekende contraptie is de afgezaagde lopende band naar de twee westelijke hoogovens. Erg fijn voor het afgeknaagde sfeertje. De berg met sinterfabriek erop is wel een stuk ingekort ten opzichte van het origineel, het wordt al groot genoeg...


En hier de lopende band in volle glorie. Foto dus enigszins uit dezelfde hoek...


Tussen de sinterfabriek op de berg en wat verkommerde fabrieksgebouwen liep een fijn benauwd industriestraatje met spoor en met allerlei ongure bouwsels eroverheen... Heel fijn stukkie!


De 1:5-versie kom je met de camera niet in maar hier is het enigszins te zien...




nog wat meer uit die buurt... de fabriek op de berg is een fijne verragde incomplete bende. De voorgrond zo mogelijk nog erger.


Dan de wegrottende hoogovens. Eentje komt volledig (nouja, zo volledig als ie toendertijd nog was, de gasfilterinstallatie was er af en de giethal ontbrak ook, al wil ik die giethal eventueel wel bouwen want dat dekt allerlei arbeidsintensief spul lekker af), de achterste wordt een half model tegen de achtergrond.


en in het eggie:


nog een overzichtje...


We hebben wat stokkies en rotzooi aan de gebouwen geplakt om een beetje aan te geven waar er dikke leidingen lopen, maar dat zit allemaal in bruggen ingebouwd en wordt een fijne totaal verknoopte vage zooi waarvan driekwart allang is afgezaagd en nergens meer heen gaat maar er nog wel hangt...



Hier op de voorgrond dit gebouwtje vanaf de andere kant:


Helaas kijk je op de baan dit fijne geveltje in de rug...




...maar de energiecentrale is hier wel mooi te zien. Had al eens laten zien dat die al aardig compleet in cad geroffeld was...


Goed, dit geeft een beetje een indruk... Denk wel dat dit heel gaaf kan worden, alleen nog even bouwen...  ;D
NB: de foto's van het 1:1-spul komen hiervandaan: http://balat.kikirpa.be/results.php?typesearch=simple&who&what=usine&where=seraing&when&christian&free&style=col4&sort=unsorted&limit=24
Mocht het een probleem zijn qua copyright dat ik ze hier zo post dan vervang ik ze wel door linkjes  ;)

groeten,
Floris