Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

#1290
ja pff als t klaar is staat mn huis vol meuk, mag nog wel even duren.
Ondertussen vandaag heerlijk aan t klieren met verf. Heb dr serieus lol in.
IMGP7698 by Floris Dilz, on Flickr

En vandaag toen ik boodschappen ging halen kwam ik nog wat moois tegen om de deur van mn hobbyhok mee te decoreren.  8)
DSC_2770 by Floris Dilz, on Flickr

sdz1976

50 tinten roest met Floris in de hoofdrol  ;D


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Stedahult

Gisteren het spulleke weer eens in het echie bekeken. Dit keer met bril op.
Je waant jezelf tussen de buizen en andere zooi wanneer je het in detail bekijkt.
Mvh. Steef

755philippe

Floris,
Weera lknap gedaan. Nu nog verlichting inbouwen en als extraatje een rookgenerator steken om de schouw te voorzien van 'echte' rook. Zal in model wel witte zijn maar soms moet je compromissen sluiten.
Mvg

755philippe

Gerolf

Het blijft fascinerend om dit te volgen  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

licht? rook? neuh, dit is allemaal al buiten dienst... vlinkerstruiken, mos, roest, dat wordt t wel zo'n beetje... 8)  *lui*

Ondertussen zit degene waarmee ik steeds in seraing te vinden was hier regelmatig wat te knutselen aan wat eigen projecjtes, wat tank-bouwkits, nu aan een flinke watertoren, geïnspireerd op eentje die bij Boël in La Louvière staat. Gewoon uit vervelendheid is mijn kleine watertorentje nu dezelfde kleur, tis wel een leuk stel zo.
DSC_2783 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_2779 by Floris Dilz, on Flickr

Ja ik heb me dr bij de mijne lafjes vanaf gemaakt met die dichte bovenkant...  ;D
DSC_2781 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_2782 by Floris Dilz, on Flickr

Volgende keer roestdruip erop, meer details etc etc...

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

krisds

Prachtig gedaan. Je zou er zo je werk van kunnen maken ;).

Floris

Tijd om weer es wat te laten zien. Het gaat momenteel niet zo erg snel hier, had even wat minder zin en bovendien elk weekend logé's over de vloer, wat wel gezellig is maar dan ga je toch meestal andere dingen doen dan autistisch doorjagen aan die fabriek. Maar goed, vandaag weer es lekker wat zitten veteren met olieverf. Eigenlijk werk ik nog niet zo lang met dat spul dus ik merkte eigenlijk dat ik t nog niet echt lekker in de vingers had, dat wil zeggen, vandaag ging het een stuk lekkerder dan vroeger.
Gewoon beetje wat stipjes zetten waar t afgedropen moet zijn...
DSC_2853 by Floris Dilz, on Flickr
daarna met een vochtige, niet natte kwast met terpentine uitvegen.
Als het dan droog is krijg je van die subtiele nuances. Foto is met de mobiel genomen en die slaat de kleuren altijd wat plat, in t echt zie je t net wat mooier.
DSC_2854 by Floris Dilz, on Flickr
DSC_2856 by Floris Dilz, on Flickr

Het reservoir van de watertoren kon natuurlijk niet ontsnappen
DSC_2857 by Floris Dilz, on Flickr

ik liep al een tijdje na te denken over de viezigheid op het beton. Met poeder? als daar terpentine bij in de buurt komt krijg je lelijke kringen, bevalt me maar matig, en ik heb dr te weinig controle over. Maar goed, liep toch lekker te smotsen met olieverf, gewoon een onopvallend stukje proberen, dat ging lekker, meteen maar een hele muur gedaan, t bevalt me prima. Wie weet wat ik hier later nog aan aanvullende viezigheid overheen smeer... voor nu vind ik dit al redelijk sfeervol.
DSC_2867 by Floris Dilz, on Flickr
volgende week eens wat klooien met witte kalkdruip, ook met olieverf. Dat is meer voor de grote stukken beton, maar voor ik daaraan begin wil ik wel weten of dat gaat werken natuurlijk.

Goed, tot de volgende keer maar weer, de zin is hier in elk geval goed terug! 8)

modelbaanHO

Mooi, mooier, mooist,... is er nog een volgde trap ?
Dan is die hier zeker van toepassing.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

SuSke

... mooierst, mooister,...

Zal toch ook die olieverf eens moeten gaan gebruiken  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Alweer een open mond van verbazing - machtig mooi  8)

Citaat van: SuSke op 01 augustus 2017, 00:27:32 AMZal toch ook die olieverf eens moeten gaan gebruiken  ;)

Ik heb die onlangs (dankzij Martin ook) ontdekt - heel leuk om mee te werken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

doe het, tis fijn spul! Gebruikte kleuren: van dijksbruin (heel donker bruin), voor roest gebrande sienna en soms wat naturel sienna  erdoor om t wat geler te maken, de algdruip is chroomoxidegroen.
Heb ook naturel sienna gebruikt om doorzichtige golfplaat zo'n fijn smerig geel kleurtje te geven met extra druip erop van gebrande sienna en van dijksbruin. olieverf is redelijk transparant dus je krijgt ook van dat mooi zompige licht binnen.
IMGP6677 by Floris Dilz, on Flickr


Ik gebruik liever van dijksbruin dan zwart, het is donker genoeg en zwart maakt de kleuren kouder. Met de vier genoemde kleuren kom je heel ver. Voor de investering hoef je t dus echt niet te laten  ;)

Herwig

#1303
Dat donker bruinzwart (Van Dijk),  gebruik je die tint specifiek voor dit project ?
Nooit een sausje van donker grijs of licht matzwart ,  antraciet,  nato-black of dergelijke, puur of met een druppeltje van nog iets anders ?
Je start wel met een grondlaag zwart, kunnen we ergens lezen.

Floris

Ha Herwig,
Dat bruinzwart is meer een algemeen bruikbare druip- en wash-kleur. Bruin gaat beter dan zwart omdat zwart vaak koude kleuren oplevert (met geel wordt het groen en met wit wordt het blauwgrijs.) Met bruin (ook al oogt het waar het dekkend aangebracht is als zwart) blijft de warmte van de kleur behouden. Deze kleur donkerbruin is trouwens ook heel prettig om motorblokken etc een mooie wash te geven.
De grondlaag is net zoiets. Die gebruik je eigenlijk om je model wat extra diepte te geven en om het oppervlak goed lichtdicht te maken, want dat doet heel veel voor de uitstraling van een model, al is het effect moeilijk te omschrijven. Een model dat er plasticachtig en goedkoop uitziet zal in 99% van de gevallen lijden aan zo'n niet-lichtdicht oppervlak. Na de grondlaag kun je een model vrij zorgeloos niet al te dekkend spuiten en de schaduwen donker laten, zo help je het licht een handje. De kleur voor de grondlaag is weer hetzelfde als bij de olieverf: lichte kleuren, vooral lichtgrijs, geelachtige tinten en wit slaan koud op een zwarte ondergrond, in die gevallen (zoals dus beton en witte en gele baksteen) neem je geen zwart maar donkerbruin als ondergrond. andere kleuren hebben er niet zo'n last van, daar neem je dus gewoon zwart. Ondergrondkleur en kleur van een wash die je er overheen zet zijn eigenlijk hetzelfde. Ga je een zwarte wash over geel heen zetten dan wordt de zaak gauw groenig, bij dat soort kleuren dus ook bruin nemen (vandijksbruin bijvoorbeeld)
Voor als je humbrol gebruikt: de magische kleur om koud slaan te voorkomen is nummer 62. gooi daar een kledder van in de onderlaag of de wash en t gaat allemaal veel beter.

Verder zal ik nog wel wat meer moeten verzinnen want alles dat ik tot nu toe gemaakt heb is nog maar half vuil in feite, soms zitten er echt enorme roet- en stofkorsten op gebouwen en daar moet ik ook wat mee... Ik zou zeggen hou in de gaten wat ik hier zit te klooien, kan nog een tijd duren maar dan hoor je vanzelf wat er wel en niet werkt, naar mijn smaak althans.  ;)