Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris


Steam.N

Er lijkt me iets vreemd met die boom, maar ik kan er niet direct opkomen wát ...  ;D ;D ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

ondanks de vele mooie creaties is die toch net iets minder, die Nederlandse zuinigheid vertaalt zich hier toch als een veel te kleine boom voor veel te grote Kerstballen :-\ ;D ;)

Chrisrail

#1488
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Floris

Goed, t was hier wat stilletjes, deels omdat er geen donder gebeurde en deels omdat ik het gebeuren dat wel gaande was niet erg fotogeniek vond.
Dr is bijvoorbeeld wel wat rails gelegd... nouja goed, dat heeft iedereen al eens gezien, maar tis wel belangrijk.
DSC_3484 by Floris Dilz, on Flickr
DSC_3485 by Floris Dilz, on Flickr
die kruising wordt straks niet in 2 richtingen bereden maar op zich kan het wel... wilde het weleens proberen, heb nooit rails zelf gemaakt of serieus verbouwd. Geen idee waarom niet eigenlijk, gewoon nooit nodig gehad en ook nooit echt behoefte aan gehad om te proberen.

Verder na een goeie tip van een maat de facebook-pedaalemmer weer eens een goeie schop gegeven en letterlijk een dag lang plaatjes van oud seraing door zitten akkeren en een aantal heel interessante platen gevonden, waaronder dit filmpje: https://youtu.be/XGTLoT93R-E
Ze staan daar dus onder andere te filmen naast de pont colard (camera een keer rond voor en na de brug) en dat levert dus het eerste beeld dat ik ooit gezien heb op van de sinterfabriek vanaf de rue de marnix.
https://youtu.be/XGTLoT93R-E?t=79
Zelfde punt nu:
https://www.google.nl/maps/@50.6102661,5.516604,3a,41.3y,17.29h,97.64t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUZj_SPUvMuIYXDPpgZGbSw!2e0!7i13312!8i6656?hl=en
Naar aanleiding van dat filmpje dus toch maar weer eens gaan nadenken of ik niet de lopende band van het ertsdepot aan de spoorlijn richting de sinterfabriek deels moest nabouwen... op t filmpje is te zien dat die lopende band eindigt in een hutje op pootjes, van daar gaan er twee korte bandjes de fabriek in. Hier even een stukkie luchtfoto met wat toelichting dat jullie als jullie willen enige kans maken mn geraaskal te volgen want als je naar t model kijkt klopt er natuurlijk van alles niet omdat t maar een soort karikatuur wordt....
toelichting filmpje by Floris Dilz, on Flickr

Maar es begonnen met een papieren versie van t hutje op pootjes. Denk eigenlijk dat ik dit wel wil hebben. In t filmpje is ook nog te zien dat er een soort uitkijkpost aan het gebouw ernaast zit, meende er al eens een hoekje van gezien te hebben op een andere foto, als ik zin heb ga ik die ook nog wel maken, trek ik er gewoon een raam uit en zet dat uitbouwtje ervoor in de plaats.
DSC_3487 by Floris Dilz, on Flickr

Verder gister nog naar seraing geweest, naast ruimschoots sneeuwpret (ijzige tenen en een doorweekte jas en zo) nog wat meer leuks opgeduikeld aan plattegronden en zo, maar daarover later meer want dat spul heb ik nog niet hier.
Wordt vervolgd!

sdz1976

Je bent bang dat je te snel klaar zult zijn he  :)

Word een knappe toevoeging volgens mij 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

PeterVG

Wat een prachtig project.
Zou het niet fantastisch zijn om dat in een verre toekomst een thuis te kunnen geven in een gerestaureerde fabriekshal van de Luikse hoogoven. Hier kan ik alvast uren naar kijken.

Floris

dank jongens! En uh ja lijkt me wel een idee, als t allemaal klaar is staat t bij mij duchtig in de weg zegmaar...  ;D

sdz1976

Eerst half Europa mee rondtoeren he Grtz,Samuel
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

DFS

zelf afgelopen weekend wat kruisingen gemaakt, inderdaad gewoon aan beginnen en het komt goed

mahtoska1

Altijd nieuwe inspiratie. Dat houdt het project boeiend.
Zeer knap werk!

Floris

Zo, weer wat ertswageninfo opgeduikeld. De dikke versie van mn drieassertjes zegmaar....
wagon a minerai de 60T Cockerill-ougree 1951 origineel by Floris Dilz, on Flickr
en later kregen ze nieuwe draaistellen:
wagon a minerai de 60T Cockerill-ougree 1951 bogies Y27c by Floris Dilz, on Flickr
Duidelijke foto's van deze hokken heb ik helaas niet, heb wel foto's gezien van een gelijkaardige wagen maar die was helemaal geklonken, heb t idee dat deze wagens, gezien de datering van de tekening (1951) wel gelast zullen zijn. Hier met nieuwe draaistellen boven de oude tramtunnel in seraing. Nu ligt hier het spoorviaduct waar de rue de marnix onderdoor duikt, na opheffing van de tram is het nog een tijdje een bustunneltje geweest (zoals hier op de foto dus).
cockerill badkuip vierasser by Floris Dilz, on Flickr

De oude draaistellen van deze wagens zijn volgens mij massaal onder allerlei intern materieel van cockerill gezet, veel schrootbakken en dergelijke hadden zulke draaistellen, zoals deze bijvoorbeeld:
https://www.flickr.com/photos/89853710@N08/29100900102/in/faves-41940488@N07/



en verder nog wat extra plattegrondgeilneverij voor plattegrondgeilneven en anderen die ervan houden.... Bovenaan is alles heel vaag helaas maar goed, toch weer een hoop informatie erbij.
cockerill seraing plan hauts fourneaux et agglomeration 2 by Floris Dilz, on Flickr

cockerill seraing plan hauts fourneaux et agglomeration  1 by Floris Dilz, on Flickr

Qua modelbouw is t een beetje slappe hap dit weekend, of nouja, voor de hobby dan, wel weer een paar dingen voor de baas zitten bouwen en schilderen maar dat zien jullie in neurenberg wel, die tijd is weer aangebroken... ;)

Floris


sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

Tussen het kerstgeraas door nog even lekker chaotisch van alles door elkaar lopen klooien... het stuk papier van laatst is inmiddels omgezet in styreen en giethars, verder niet heel veel spannends want meer van hetzelfde, stukkies giethars aan elkaar blubberen, patent roestbagger erover, onderstelletje van evergreen dr onder, nouja, jullie kennen t inmiddels. Dr moet nog wat aan gebeuren qua weathering maar t idee is er. Rechts moet er nog t begin van een lopende band naar de ertsbunker aan komen, die moet eigenlijk in de achtergrond verdwijnen, eens kijken hoe ik dat oplos... Voor nu gewoon maar even negeren.
IMGP8229 by Floris Dilz, on Flickr



Ook nog wat rails gelegd, stukkie spoor (wordt straks alleen voor de sier, denk dat het vol geparkeerde auto's komt) dwars door een wissel geramd. Bedacht me halverwege dat t wel heel handig moet zijn bij het zelf maken van kruisingen om beide spoorstaven van het ene spoor van de bovenkant tot de helft weg te slijpen, van het andere spoor vanaf de onderkant half wegslijpen (en van dat spoor de dwarsliggers weghalen), en je legt de twee sporen zo over elkaar heen en alles ligt goed uitgelijnd. Spoorstaven aan elkaar braden, ruimte slijpen voor de flenzen en hoppa, kruising. Oke, eigenlijk natuurlijk nog wat spoorstaven doorzagen om kortsluiting te voorkomen natuurlijk.
IMGP8230 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8233 by Floris Dilz, on Flickr

en gewoon voor t sfeertje...
IMGP8234 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8236 by Floris Dilz, on Flickr

Verder nog tussendoor een Oskar Slmmps waarvan er hier een paar rondslingeren uit elkaar getrokken, beetje simpele modelletjes dus es kijken wat daarvan te maken is. Eerst alle randen van de bordjes schuin gesneden aan de achterkant zodat de dikte niet zo opvalt, twee bordjes (die met revisie en ABC-raster) verwisseld want die zaten naar mijn idee verkeerd, houder van t remwiel naar binnen gezet (moet tzt een geëtst wieltje op komen), remverstellerbordje dr bij gezet, koprongen vond ik nogal plat dus wat styreen tegenaan gerommeld... Ook het dek maar eens stevig afgerost met een stuk grof schuurpapier en een vijl, vervolgens een soort vuil creme gespoten dat samen met donkerbruine olieverf een mooi verweerd houten dek gaat opleveren over een paar dagen.
Oskar slmmps 1 by Floris Dilz, on Flickr
DSC_3547 by Floris Dilz, on Flickr
Eerlijk gezegd heb ik geen idee of deze wagens ook met staalindustriespul reden of alleen met militaire voertuigen, in t ergste geval zet ik er wel een M109 of een JPK90 op.  ;)

En omdat deze Slmmps gewoon een verbouwde Remms is, nog even dit. Ik bekeek deze foto nog eens goed...
https://www.flickr.com/photos/89853710@N08/29100752522/in/faves-41940488@N07/
de vierde wagen lijkt mij een enigszins kaalgesloopte Remms qua lengte en aantal draairongen en zo. Maar, alle belgische Remms-en die ik ken hebben Y25-draaistellen, en dit ziet er nogal anders uit. Lijkt eigenlijk wel heel veel hierop: https://www.brawa.de/produkte/h0/wagen/gueterwagen/flachwagen-remms-665-der-db/
Een duitse Remms 665 die zn originele draaistellen nog heeft dus. (die draaistellen zaten bij mijn weten alleen onder de duitse Remms, voldeden niet (scheuren) en werden later allemaal vervangen door Y25)
Hoe zoiets als privéwagen bij cockerill terechtkomt? Maar goed, maar eens zien aan zo'n brawa te komen en die dan flink kaal zagen. 8)
Goed, plannen zat, tijd iets minder... maar komt vanzelf ammel wel! ;)