Sedelocus ... De Feniks ...

Gestart door Steam.N, 06 september 2015, 16:33:17 PM

Steam.N

Michiel: goed punt: of de servo sterk genoeg is, moet ik nog testen.
Maar als ik de servoarm met de hand in de andere positie zet, gaat de wissel perfect mee (mét veer).
Meerdere vragen:
- is de servo sterk genoeg om de veer te overwinnen
- blijft de wissel (dank zij de veer) in positie als de servo niet bekrachtigd is
Dus deze avond proberen uit te testen ...

Voor het puntstuk inderdaad slechts 1 schakelaar nodig.  Tweede is mogelijk voor eventuele terugkoppeling naar de aansturing, of ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Goeie vondst om de servo's zo met minimale diepte te plaatsen !
Die servootjes zijn sterk genoeg, maak je daar geen zorgen over ;)

Tweede microswitch is in principe alleen nodig bij een kruising in de buurt
(of voor terugmelding, of een wisselstraat, of ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Citaat van: Steam.N op 10 september 2015, 09:10:46 AM
blijft de wissel (dank zij de veer) in positie als de servo niet bekrachtigd is
Ik heb wel de veertjes uit de wissel gehaald en gebruik de druk van de servo om de wisseltongen tegen de rails te drukken. Als je het veertje laat zitten verlies je het mooie traag omzetten van de wissel tenzij je misschien een voldoende stevige stang gebruikt.
Ik heb ondervonden dat als je de servo niet meer bekrachtigd de microschakelaars ervoor zorgen dat de servo een beetje terug draait. Misschien lag het aan mijn opstelling, daar stonden de microswitchen iets verder van de servoarm. Daarom ben ik voorlopig afgestapt van de microswitchen en schakel het puntstuk met een relais.
Ik ben benieuwd of het met deze opstelling gaat werken, dat zou wel een hoop sturingen schelen, nu 1 voor de servo en 1 voor de relais.
Ik vraag mij ook af of je de beweging van de servo voldoende kan regelen, de draaihoek gaat op deze manier minimaal zijn. Om dat op te vangen gebruik ik een soort hefboomsysteem zodat de uitslag van de servo groter is om de wissel om te zetten.

Gerolf

Citaat van: Dirkh op 10 september 2015, 09:31:55 AMIk vraag mij ook af of je de beweging van de servo voldoende kan regelen, de draaihoek gaat op deze manier minimaal zijn.

Daar vrees ik ook wat voor - en dus ook de snelheid (zonder schokken) waarmee het wissel zich verzet
Zou er een tandheugel bestaan die op het tandwieltje van de servo past ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

Begrijp dat die servo's minder dan 3€ kosten maar voor die servo's heb je toch een elektronische sturing nodig, die kost toch ook?

Vraagje wat is er mis met de witte wisselmotortjes van Conrad

http://www.conrad.be/ce/nl/product/219999/Conrad-wisselaandrijving-eindafschakeling (€8,99)

of die van( zijn wel duurder)

http://www.conrad.be/ce/nl/product/211987/Fulgurex-wissel-en-seinmotor-Schaal-Universeel?ref=list

 

Michiel

#35
Die Conrad motortjes zijn inderaad een budgetvriendelijk alternatief. Maar ik ben nu ook overtuigd van servo's. Met wat zoeken koop je ze voor €1 per stuk, en met een Arduino (~ €20) kan je er 17 mee sturen! De kosten worden hierdoor herleid tot een fractie van wat een Conrad kost. Ik heb een visie, maar moet het nog wel in praktijk uitwerken.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Die van Conrad zijn matig, Hofmann iets beter, en de (dure) Fulgurex nog beter,
maar zelfs dan ben je met een goed elektronisch gestuurde servo nog beter af (en zoals Michiel zei, goedkoper)
... maar het vraagt wel wat tijd, denk- en knutselwerk voor je een goede aansturing hebt  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

Citaat van: Michiel op 10 september 2015, 10:28:55 AM
Die Conrad motortjes zijn inderaad een budgetvriendelijk alternatief. Maar ik ben nu ook overtuigd van servo's. Met wat zoeken koop je ze voor €1 per stuk, en met een Arduino (~ €20) kan je er 17 mee sturen! De kosten worden hierdoor herleid tot een fractie van wat een Conrad kost. Ik heb een visie, maar moet het nog wel in praktijk uitwerken.  ;)

Daar heb je een punt maar ik heb al verschillende mensen horen klagen dat naar verloop van tijd de servo's blijkbaar moeten "heringesteld" worden daar de "loop of beweging" van de wisseltongen niet meer correct zou zijn.
 

Gerolf

Nog nooit gehoord of gemerkt, en ik heb al redelijk wat ervaring met servo's en hun sturingen intussen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Janie, de montagemethode en dus de positiegevoeligheid speelt hier een rol. Je kan een systeem bedenken waarbij de extacte positie van de servo niet zo belangrijk is, waardoor je meer speling hebt bij variatie of verloop. Ook mechanische sleet van de overbrenging kan invloed hebben op de fijnafregeling van de wisseltongen, maar daar heeft de servo geen oorzaak van. Dat is een constructieprobleem (vb gekozen materialen). Dat een servo regelmatig "heringesteld" moet worden, dat is voor mij ook nieuw.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007

Citaat van: Michiel op 10 september 2015, 10:28:55 AM
Die Conrad motortjes zijn inderaad een budgetvriendelijk alternatief. Maar ik ben nu ook overtuigd van servo's. Met wat zoeken koop je ze voor €1 per stuk, en met een Arduino (~ €20) kan je er 17 mee sturen! De kosten worden hierdoor herleid tot een fractie van wat een Conrad kost. Ik heb een visie, maar moet het nog wel in praktijk uitwerken.  ;)

Inderdaad, met een arduino en fractie van de prijs,
Maar tot op heden heb ik een probleem bij het opstarten van de arduino. Dan gaan de servo`s steeds initialiseren waardoor er dan steeds een bruske heen een weer beweging is. Heeft daar al.iemand een oplossing voor gevonden?

efl045


Michiel

#42
@Philippe, geen ervaringsoplossing, maar het meest voor de hand liggende voorstel: vertraagd opkomende voedingsspanning voor de servo's? vb met een relais, een paar seconden nadat de Arduino opgekomen is, de servo's hun voedingsspanning geven. Maar nogmaals, dit is TE voor de hand liggend opdat je dit zelf al niet had geprobeerd. 
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Ik gebruik geen arduino maar een oc32 voor de servo sturing en laat eerst de oc32 initialiseren en zet nadien pas de 5v voeding op en zo heb ik geen probleem met de servo.

Ik heb net een kleine berekening gemaakt voor de servo houder, kurk 3mm, bodemplaat  9 mm houder dikte 2 mm en dan de helft van de servo dikte 6.5 mm. Dus de stang is ongeveer  20,5 mm

Als je dan 3mm beweging rekende voor de N peco wissels om om te schakelen kom je aan
ongeveer 9° servo uitslag om de wissel om te zetten, dus maar 10% van het bereik
Ik heb ondervonden dat het dan heel moeilijk is om een mooie vlottende beweging te creëren.

Steam.N

Hey, heel wat denkwerk hier ... Thanks hiervoor  ;)

Veertje van de Peco wissel: ik vermoed dat het veertje niet weg moet voor de omslag zelf.
Wil je een vloeiende beweging (aan de wissels in het zichtbare deel van de baan), dan moet het effectief weg.
Dus moet ik checken of de tong mooi in positie blijft als de servo niet bekrachtigd is.
(iemand ervaring hiermee?)

Kleine omslaghoek: de servo-arm doet een beweging van 50..60 graden (zo wat op 't zicht).
Instelling zal waarschijnlijk niet zo eenvoudig zijn, maar wel mogelijk, denk ik.  Testjes deze avond moeten duidelijkheid geven

Conrad en Hofmann aansturing: al elders minder positieve reacties gezien, dus niet langer weerhouden.
Er is wat electronica nodig, maar dat neem ik er bij.

Herinstelling van de servo: was me niet bekend.  Mocht het bij mij gaan optreden, dan kom je het nog te weten  ;)

Opstart-jitter vermijden: als het later aanleggen van de 5V een oplossing is, dan zorg ik daarvoor.

Mijn bevestigingsoplossing deugt dus niet, als ik een trage beweging van de tongen wens op de zichtbare wissels.
Alternatief wordt gezocht, maar het huidige prototype wordt deze avond getest voor montage in schaduwstations.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }