Nieuws:

Nu in MSM 272 MODELBANEN: Havenbaan Kaj-M | La Gleize

Hoofdmenu

Station Sint-Niklaas

Gestart door TBCédric, 18 januari 2013, 22:47:13 PM

Metpetergaathetbeter

Citaat van: SuSke op 08 augustus 2015, 15:47:36 PM

Goed bezig Cedric, en het heeft iets wanneer je die stammen rijtuigen vlot zo kort naast elkaar zie passeren.

't zal wel zijn , net echt !  8)

TBCédric

Citaat van: SuSke op 08 augustus 2015, 15:47:36 PM
Gewoon NEM112, NEM102 en NEM103 als referentie gebruiken.

3cm tussen de dwarsliggers omwille van de geometrie die door Sommerfelt-bovenleiding wordt gebruikt ??
Pas gewoon die portalen aan naar wat je echt nodig hebt.

Goed bezig Cedric, en het heeft iets wanneer je die stammen rijtuigen vlot zo kort naast elkaar zie passeren.

Deel daar net dezelfde menig over. Het is niet omdat sommerfeld een product maakt dat op meerdere railsystemen (en afstanden) past, dat die ook correct is.

Bovenleiding bij mij zal door sommerfeld zijn, maar dan wel deel zelfbouw en zelf samengesteld.

Én dankje Frans! het heeft inderdaad iets als ze zo kort naast elkaar rijden. Extra realisme en het ziet er gewoon véél beter uit.  Toen ik even wat rails legde en dan wat rijtuigen, ook al zijn ze 1/100 lengteschaal, begon ik gewoon te glimlachen.  :D

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 08 augustus 2015, 15:43:47 PM
Citaat van: LS Models op 08 augustus 2015, 15:37:56 PM
. Ja, men beseft de foute keuze, nadat hij al gemaakt is.  8)  :P
welnee, grapje hé, dacht dat voorgaande poster ging reageren, maar dat deed hij niet ! Maar na 25 (of allez weet het eigenlijk ook niet !) bananendozen vol is hier iemand die zegt wanneer ga je ne keer aan die baan beginnen  !  ;D ;)
Peter toch! Je blijft ons verbazen! Die jongen is waarschijnlijk al immuun geworden aan je prachtige teksten.  ;)  Én je moet inderdaad eens aan je eigen baan beginnen zodat je ons wat minder lastig valt  :P (grapje hé)
Treinbestuurder bij BLS Cargo North

ward

Als er geen reizigerstrein in de weg staat of door moet gaan de goederentreinen meestal op spoor 2 en 4 in doorrit. Soms eens langs spoor 1 of 5, maar spoor 3 nog niet geweten...

Grtz
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

ward

Cedric,

Alle filmpjes zijn van tijdens de werken aan het station waarbij spoor 5 buiten dienst was.
Kan je duidelijk zien op de filmpjes.
Is enigste reden dat ze dan ook goederentreinen op spoor 3 nemen.
(Zijn dus ook allemaal filmpjes van na het tijdperk dat je nabouwt ;) )

Mvg

doomslu

Ik vind het prima als je de werkelijkheid wil nastreven.
Je hebt gelijkt dat je je niet hoeft te plooien naar wat fabrikanten ons als 'norm' willen doen gebruiken.

Ik heb het even opgezocht in het onvolprezen praktijkboek modelspoorwegen wat betreft de hart-op-hart afstand tussen 2 sporen.

Vroeger werd in werkelijkheid 3,50 of 3,60 meter aanhouden. Nu streeft men internationaal naar 4 meter of meer, zeker voor baanvakken waar aan hoge snelheid wordt gereden. Men durft zelf tot 4,70 meter gaan in Duitsland op lijnen waar meer dan 200 Km/u gereden wordt.
In stations is er vaker wat meer plaats dan op vrije baan.

Zoals blijkt uit het voorgaande is er geen echte maatstaf. Het schommelt dus tussen - omgezet in 1:87 - 40 mm (baan in vroeger tijdperk) en 54 mm (moderne hogesnelheidslijn).

Met onze krappe bogen zijn we verplicht om de waarheid geweld aan te doen en grotere spoorafstanden aan te houden. Daarvoor hebben we dan de normen. Maar als het niet hoeft is dichter bij elkaar mooier en realistischer.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

TBCédric

Citaat van: doomslu op 08 augustus 2015, 22:02:39 PM
Ik vind het prima als je de werkelijkheid wil nastreven.
Je hebt gelijkt dat je je niet hoeft te plooien naar wat fabrikanten ons als 'norm' willen doen gebruiken.

Ik heb het even opgezocht in het onvolprezen praktijkboek modelspoorwegen wat betreft de hart-op-hart afstand tussen 2 sporen.

Vroeger werd in werkelijkheid 3,50 of 3,60 meter aanhouden. Nu streeft men internationaal naar 4 meter of meer, zeker voor baanvakken waar aan hoge snelheid wordt gereden. Men durft zelf tot 4,70 meter gaan in Duitsland op lijnen waar meer dan 200 Km/u gereden wordt.
In stations is er vaker wat meer plaats dan op vrije baan.

Zoals blijkt uit het voorgaande is er geen echte maatstaf. Het schommelt dus tussen - omgezet in 1:87 - 40 mm (baan in vroeger tijdperk) en 54 mm (moderne hogesnelheidslijn).

Met onze krappe bogen zijn we verplicht om de waarheid geweld aan te doen en grotere spoorafstanden aan te houden. Daarvoor hebben we dan de normen. Maar als het niet hoeft is dichter bij elkaar mooier en realistischer.

Ik zie ook inderdaad geen reden om 'die' norm te handhaven. Ik heb mijn perrons (Nog steeds met grote dank en winkoog naar Steven(123)) exact 1/87 laten maken dus 'moet' ik eigenlijk echt met zo'n korte afstand werken + het is inderdaad zéér mooi.
Dus omdat ik het traject zoals het grote voorbeeld volg en buiten scherpere wissels, er alleen maar een paar kleine, zéér flauwe bochten zijn.

Het enigste wat ik moet doen is bij de omschakeling tussen zichtbaar en schaduwstation, de hart-op-hart afstand vergroten zodat ik de scherpere bochten kan maken.

Iemand een idee of ik beter ben met het bouwpakket of de kant-en-klare wissels van tillig kan gebruiken voor mijn baan? Want vanwege mijn kleine tussen-afstand ga ik toch het één en het ander moeten inkorten aan de 'afslag'.

SuSke

Is geen verschil. Snijden kan je toch maar eerst doen als de wissel volledig gebouwd is.
Wat wel het verschil maakt is de prijs. Wat je zelf doet moet je niet aan de firma betalen  ;)
Verder zijn de zelfbouwpakketten van Tillig voor de slanke wissels sowieso al uitgevoerd als "flexibele" wissel waardoor je ze eigenlijk gewoon legt waar en hoe je zelf wil.

Mijn opinie: ga voor de zelfbouwpakketten van de echt slanke wissels.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Citaat van: LS Models op 08 augustus 2015, 15:37:56 PM
Citaat van: OlivierV op 08 augustus 2015, 15:24:22 PM
4cm is wel heel dicht maar wel realistisch .. Alhoewel je beter naar 4,5 gaat voor het gemak. Zelf hanteer ik 5cm hartophart voor zichtbare delen.

Goh, de rails liggen wel close maar ik vind het wel iets hebben én zoals je zegt, het is realistisch. Naar 4,5 cm gaan voor het gemak. Het kan maar ik maak me het niet echt graag makkelijk (bij sommige dingen.  ;D  :P ). het valt te zien, bij sommige bochten kan het zijn dat ik wat breder moet maar ik ga deze afstand toch proberen te behouden, ook bij de wissels waar dan ook héél wat sleepwerk nodig zal zijn.

Kunnen de bouw-sets van tillig daar handig op inspelen of dan beter direct de al gebouwde kopen en dan aanpassen??

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 08 augustus 2015, 15:21:49 PM
Citaat van: LS Models op 08 augustus 2015, 15:06:23 PM
éh!
??? U verslikt ?  :-\ Denk daar maar ne keer aan, ik kan mij zelden nog iets kopen !  :-\ ;)

Nee, niet echt. Waarschijnlijk gewoon een typfoutje Peter. Ja, men beseft de foute keuze, nadat hij al gemaakt is.  8)  :P

Hoe bedoel je bouwsets inspelen?

Bouwsets zijn goedkoper, doet minder zeer als ge ze wat versnijdt om met nauwere hart-op-hart afstanden te werken.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Ik ben het eens met Frans: zelfbouwwissels.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Ik ook: De pakketjes van Tillig zijn niet slecht als start.
Volledige zelfbouw kan ook, maar dat is nog een trapje lastiger  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Citaat van: Gerolf op 10 augustus 2015, 10:22:33 AM
Ik ook: De pakketjes van Tillig zijn niet slecht als start.
Volledige zelfbouw kan ook, maar dat is nog een trapje lastiger  ;)

Volledige zelfbouw zit er bij mij niet in.
Ofwel zullen de kant-en-klare wissels (van tillig of roco) gebruikt worden ofwel (deels) met de bouwpakketjes.  :D

TBCédric

Blijkbaar mogen mijn modules aanwezig zijn bij de opendeurdag van onze club, dankzij een goed bevriend clublid dat al wat langer in de club zit dan ik én wat beter dingen kan verwoorden.

Het stationsgebouw zal normaal dan ook op de baan aanwezig zijn dus diegene die mijn gebouw en modules eens in het echt wil zien, moet je eens naar de opendeurdag komen van Het Spoor.  ;)

Dus nu is het kijken om zoveel mogelijk af te werken (ietsje scenery ook al is er nog geen spoor gelegd  8)  :-X ) en nog wat plezier aan beleven nu ze er nog kunnen staan.

ward

En wanneer is die opendeurdag?? ;)

TBCédric

Citaat van: ward op 10 augustus 2015, 12:09:18 PM
En wanneer is die opendeurdag?? ;)

De opendeurdag vind plaats op zaterdag 12 en zondag 13 september.  ;)

Verdere info zal wel later bekendgemaakt worden door iemand anders.  8)