Station Sint-Niklaas

Gestart door TBCédric, 18 januari 2013, 22:47:13 PM

TBCédric

Citaat van: renstimpie op 18 juli 2015, 23:37:23 PM
Dinsdag nog twee modules en de poten?  :)

Klinkt verleidelijk.  :D
Ik heb je een PM verstuurd i.v.m de vraag.  ;)
Treinbestuurder bij BLS Cargo North

TBCédric

Met de vele hulp van Tim schiet het project ineens heel hard op. Alle 4 de kaders zijn hermaakt en deze keer van deftig hout: 18 mm multiplex.

Het spoortracé was gelukkig volledig uit Multiplex gemaakt maar er moest toch wat aangepast worden om het tracé goed uit te lijnen met de nieuwe (en rechte! ) kaders. Ik leer nu heel wat bij en het is nu ook véél leuker werken. Het houtwerk wordt vooral gedaan door Tim maar help gelukkig ook een handje.

Hier zie je de 2 hernieuwde bakken in volle glorie. Tegen het eind van de vakantie zou er toch iets of wat scenery te zien moeten zijn.

renstimpie

Niet te vlug vooruit lopen met de scenary, he...  Eerst zien dat we de vier bakken kunnen aankoppelen en voorzien van een ringleiding.  En eens testrijden...
5 & 6 december 2026 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
zondag 18 april 2027 - Ruilbeurs - MSC HET SPOOR

TBCédric

Citaat van: renstimpie op 25 juli 2015, 12:45:45 PM
Niet te vlug vooruit lopen met de scenary, he...  Eerst zien dat we de vier bakken kunnen aankoppelen en voorzien van een ringleiding.  En eens testrijden...

Dan al wat hopen op wat scenery tegen het laatste weekend van augustus.  ;)  ;D

TBCédric

Van scenery is er helaas nog steeds geen spraken van.
Waar er wel al sprake van is: De modules zijn volledig (her-)bouwt en nu zijn het allemaal rechte modules.  ;D
Volgende week is ga ik beginnen aan de ringleiding en hopelijk lukt het vlotjes en gaat het me wat af.

Een paar maanden geleden was hier een topic over de straal van een bocht en de daar bijhorende hart op hart afstand van twee parallelle rails. Ik had er toen op geschreven 3.5 cm hart-op-hart. Was toch een foutje. Hier is het bewijs.  :P

Als je dat dan verder gaat bekijken 'vanuit de lucht' en vanop een afstand, krijg je deze opstelling:

Let op! Is 1/100ste lengteschaal  :-\ 

MMMM! Ik hou van die flauwe bochten!

Ik wou mijn vier modules eens opzetten, na even zoeken een originele plaats gevonden: de basis van de paradebaan.  :o 
Daardoor kon ik eens de volledige lengte aanschouwen en kijken of alles mooi aansloot.
Met glans en glorie doorstaan.
En omdat er 4.8 meter aan module beschikbaar was:  een mini-testritje gemaakt en heel wat leute.  :D
Hier zie je nog eens de volle 4.8 meter aan modules. Met een mooie (geleende) keteltrein achter de PB03.

En speciaal voor jullie heb ik nog een klein filmpje gemaakt met mijn pocketcamera.
Alleen rijd hij wel op het verkeerde spoor. Zou ofwel 3 of 5 moeten zijn.  8)  :o

https://www.youtube.com/watch?v=Wt-UAwNgc4Y&feature=youtu.be

Metpetergaathetbeter

en met veel minder wagons ! ;D ;)

TBCédric

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 08 augustus 2015, 14:39:56 PM
en met veel minder wagons ! ;D ;)

Bij een filmpje moet men compromissen maken hé Peterke! Moest hij nu rondjes kunnen rijden, had het natuurlijk een langere sleep geweest.  :P  ;)

loebaske

Cedric, je afstand klopt niet tussen de rails, normaal is het 3cm tussen de biels, kijk daarvoor ook naar de afstand van de Sommerfeld bovenleiding...zie ook aan de as afstand bij wissels.....
Maar swoit, ik ben het moe om steeds maar hetzelfde te herhalen, ieder doet wat voor hem het beste is.....

Metpetergaathetbeter

TBCédric

Citaat van: loebaske op 08 augustus 2015, 14:59:56 PM
Cedric, je afstand klopt niet tussen de rails, normaal is het 3cm tussen de biels, kijk daarvoor ook naar de afstand van de Sommerfeld bovenleiding...zie ook aan de as afstand bij wissels.....
Maar swoit, ik ben het moe om steeds maar hetzelfde te herhalen, ieder doet wat voor hem het beste is.....

Wat klopt er misschien niet? De perrons liggen exact op schaal uit elkaar en de sporen liggen daar gewoon mooi naast zoals ze in het groter formaat ook doen.

De afstand van sommerfeld, niet echt zo'n goede referentie vind ik zelf. Daar kan je zelf Lima-rails met hun grote hart-op-hart afstand werkende krijgen.

De wissels zullen zeker geslepen en afgekort moeten worden om ze mooi passend te krijgen. Bij mij is alles 1/87, dus ik weet niet wat er dan verkeerd is aan mijn afstand tussen de rails. Als je wilt dat ze de hele tijd tegen de perrons schuren...  :-X

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 08 augustus 2015, 15:00:46 PM
Citaat van: LS Models op 08 augustus 2015, 14:46:43 PM
moet men compromissen maken
je klinkt als getrouwd ! ;D ;)

Haha! Ge weet er alles van éh!  ;D Ik had het over het filmpje, niet over de kostelijke vrouwen  :P

Metpetergaathetbeter

Citaat van: LS Models op 08 augustus 2015, 15:06:23 PM
éh!
??? U verslikt ?  :-\ Denk daar maar ne keer aan, ik kan mij zelden nog iets kopen !  :-\ ;)

OlivierV

4cm is wel heel dicht maar wel realistisch .. Alhoewel je beter naar 4,5 gaat voor het gemak. Zelf hanteer ik 5cm hartophart voor zichtbare delen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

TBCédric

Citaat van: OlivierV op 08 augustus 2015, 15:24:22 PM
4cm is wel heel dicht maar wel realistisch .. Alhoewel je beter naar 4,5 gaat voor het gemak. Zelf hanteer ik 5cm hartophart voor zichtbare delen.

Goh, de rails liggen wel close maar ik vind het wel iets hebben én zoals je zegt, het is realistisch. Naar 4,5 cm gaan voor het gemak. Het kan maar ik maak me het niet echt graag makkelijk (bij sommige dingen.  ;D  :P ). het valt te zien, bij sommige bochten kan het zijn dat ik wat breder moet maar ik ga deze afstand toch proberen te behouden, ook bij de wissels waar dan ook héél wat sleepwerk nodig zal zijn.

Kunnen de bouw-sets van tillig daar handig op inspelen of dan beter direct de al gebouwde kopen en dan aanpassen??

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 08 augustus 2015, 15:21:49 PM
Citaat van: LS Models op 08 augustus 2015, 15:06:23 PM
éh!
??? U verslikt ?  :-\ Denk daar maar ne keer aan, ik kan mij zelden nog iets kopen !  :-\ ;)

Nee, niet echt. Waarschijnlijk gewoon een typfoutje Peter. Ja, men beseft de foute keuze, nadat hij al gemaakt is.  8)  :P

Metpetergaathetbeter

Citaat van: LS Models op 08 augustus 2015, 15:37:56 PM
. Ja, men beseft de foute keuze, nadat hij al gemaakt is.  8)  :P
welnee, grapje hé, dacht dat voorgaande poster ging reageren, maar dat deed hij niet ! Maar na 25 (of allez weet het eigenlijk ook niet !) bananendozen vol is hier iemand die zegt wanneer ga je ne keer aan die baan beginnen  !  ;D ;)

SuSke

Gewoon NEM112, NEM102 en NEM103 als referentie gebruiken.

3cm tussen de dwarsliggers omwille van de geometrie die door Sommerfelt-bovenleiding wordt gebruikt ??
Pas gewoon die portalen aan naar wat je echt nodig hebt.

Goed bezig Cedric, en het heeft iets wanneer je die stammen rijtuigen vlot zo kort naast elkaar zie passeren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.