Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Station Sint-Niklaas

Gestart door TBCédric, 18 januari 2013, 22:47:13 PM

Sattrickske

Welke resin gebruik je (of zou je willen gebruiken)?  En ga je een enkele of 2-delige mal gebruiken?

Resin bestaat er in verschillende soorten (vloeibaarheid tijdens gieten, hardheid na uitharden, ...).  Dat scheelt enorm hoe je je mal en prototype moet maken.  Gerolf's technieken zorgen ervoor dat je nagenoeg eender welke soort resin kan gebruiken.  Maar met dun vloeibare resins (bijna zoals water) is dit niet altijd nodig.

Met een enkele mal kan je weinig verkeerd doen.  Bij een 2-delige moet je steeds voor ontluchtingsgaten zorgen zodat de resin niet geblokeerd raakt door ingesloten lucht.

TBCédric

Citaat van: Sattrickske op 30 oktober 2014, 19:41:51 PM
Welke resin gebruik je (of zou je willen gebruiken)?  En ga je een enkele of 2-delige mal gebruiken?

Resin bestaat er in verschillende soorten (vloeibaarheid tijdens gieten, hardheid na uitharden, ...).  Dat scheelt enorm hoe je je mal en prototype moet maken.  Gerolf's technieken zorgen ervoor dat je nagenoeg eender welke soort resin kan gebruiken.  Maar met dun vloeibare resins (bijna zoals water) is dit niet altijd nodig.

Met een enkele mal kan je weinig verkeerd doen.  Bij een 2-delige moet je steeds voor ontluchtingsgaten zorgen zodat de resin niet geblokeerd raakt door ingesloten lucht.

Ik ga dezelfde resin nemen waarmee ik mijn geveldeeltjes en (steeds bezig) mijn dak-elementen afgiet én dat is MC-12 van vosschemie (op aanraden van Jean genomen én steeds goede resultaten).
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

raf

heb je meteen de mogelijkheid om draden voor de verlichting mee in te gieten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Sattrickske

Citaat van: LS Models op 30 oktober 2014, 19:44:45 PM
Citaat van: Sattrickske op 30 oktober 2014, 19:41:51 PM
Welke resin gebruik je (of zou je willen gebruiken)?  En ga je een enkele of 2-delige mal gebruiken?

Resin bestaat er in verschillende soorten (vloeibaarheid tijdens gieten, hardheid na uitharden, ...).  Dat scheelt enorm hoe je je mal en prototype moet maken.  Gerolf's technieken zorgen ervoor dat je nagenoeg eender welke soort resin kan gebruiken.  Maar met dun vloeibare resins (bijna zoals water) is dit niet altijd nodig.

Met een enkele mal kan je weinig verkeerd doen.  Bij een 2-delige moet je steeds voor ontluchtingsgaten zorgen zodat de resin niet geblokeerd raakt door ingesloten lucht.

Ik ga dezelfde resin nemen waarmee ik mijn geveldeeltjes en (steeds bezig) mijn dak-elementen afgiet én dat is MC-12 van vosschemie (op aanraden van Jean genomen én steeds goede resultaten).
Die ken ik, ik gebruik wel de MC-5 variant (naast een paar andere).  Die is redelijk visceus, maar werkt heel goed in een open, enkele mal.  Voor 2-delige mallen gebruik ik Smooth-Cast 327, die is super dun-lopend (bijna zoals water), maar heeft wel 4 uur nodig om uit te harden.
Voor jouw stukken kan je perfect een open mal gebruiken.  Deze heeft wel als nadeel dat de bovenzijde van het afgietsel niet 100% vlak is, maar effe wat schuurpapier ertegen en we praten er niet meer over.
Goede 2-delige mallen hebben enkel een fijne scheidingslijn waar de 2 mallen samenkomen.  Effe wegschrapen op je afgietsels en 't is ook weer opgelost.  2-delige mallen leveren mooiere afgietsels maar moet je heel doordacht maken.

Steam.N

Een 1-delige mal is zeer eenvoudig, maar je moet achteraf inderdaad gaan afschuren.
Een 2-delige mal is voor dit stuk erg eenvoudig te maken.  Nabewerking is achteraf kinderspel.

Cedric, eigenlijk is dit een goeie oefening om beiden eens te proberen.
Je voelt dan direct voor- en nadelen van beiden.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

@ Raf, inderdaad! Dat is wel een voordeel voor een afgietsel. Andere mogelijkheid is om een gaatje te boren (zeer fijn en lang) om zo de draden weg te steken.

@ Sattrickske, Ik denk dat hier het beste een ééndelige mal het simpelst en beste is. Er zitten geen klinknagels of andere op dus een tweedelige is een beetje overbodig alhoewel het resultaat (misschien) iets  beter is. Zoals jij zegt is een tweedelige mal moeilijk te maken.
Eendelig en een schuurpapiertje is volgens mij de beste oplossing.  :D  ;)
EDIT: bij nader inzien is het misschien toch het beste om een tweedelige te gebruiken eventueel.

Jean: momenteel heb ik zelf geen siliconen én mag/ga ik misschien wat siliconen van de club gebruiken.

Bij ervaring weet ik, dat een ééndelige niet altijd even vlak is langs de open kant én dat kan mij parten spelen.
Tweedeling mal, volgens mij de beste oplossing, alleen weet ik niet (als er een tweedelige mal wordt gemaakt) hoe ik zo iets afgiet.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Sattrickske

Zoals Jean al zei, maak eens beiden... dan weet je meteen hoe het werkt en wat de voor- en nadelen zijn.
Mijn siliconen en harsen haal ik hier

Gerolf

Je kan een ééndelige mal behoorlijk glad vullen met behulp van een plastic sheet en een roller met wat gewicht.
Stefan Appelmans heeft dat eens uitgelegd op ons forum, en het werkt prima.

- vul je mal ruim genoeg, zodat het resin wat "bol" staat
- een stuk plastiek (ik gebruik overhead-folie)
   ... met behulp van een rol (ik gebruik een stuk rond messing)
   ... vanuit een hoek over je werkstuk leggen (zodat je overtollig resin en luchtbellen weg "rolt")
- laten uitharden met de folie er op

... als je zeer gladde folie gebruikt (laser-overhead-sheet) komt je resin er makkelijk van los
Voordeel van transparante folie: je ziet wat er gebeurt.
Loopt het fout kan je opnieuw starten met "uitrollen" (wel wat resin toevoegen)

Schuurwerk achteraf is niet of nauwelijks nodig ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Bedankt Gerolf én Patrick.

Gerolf, weeral bedankt voor de ruime,duidelijke uitleg.
Jean had mij dat in het begin van het jaar ook voorgelegd maar toen liep dat niet zo vlotjes/goed.

Patrick, mijn giethars heb ik bij lukas creatif gehaald. Moest ik een mal kunnen maken bij de club, dan moet ik geen pot siliconen van 30/50 euro kopen. Dan ben ik misschien nog geen tiende kwijt als ik het in de club laat doen.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Sattrickske

Citaat van: LS Models op 30 oktober 2014, 21:39:14 PM
Patrick, mijn giethars heb ik bij lukas creatif gehaald. Moest ik een mal kunnen maken bij de club, dan moet ik geen pot siliconen van 30/50 euro kopen. Dan ben ik misschien nog geen tiende kwijt als ik het in de club laat doen.
Giethars en siliconenrubber kan je ook vinden bij Obeeliks (Antwerpen).
Die pot van 30/50€ is niet verloren als je van plan bent om nog malletjes te maken.  De shelf-life van die siliconen is relatief hoog.  Mijn potten spreken van 1 jaar na opening.  Maar heb er eentje die het na 3 jaar nog steeds doet.  Afhankelijk van het prototype gebruik ik verschillende soorten siliconenrubber (hardere en zachtere).

TBCédric

Citaat van: Sattrickske op 31 oktober 2014, 12:25:24 PM
Citaat van: LS Models op 30 oktober 2014, 21:39:14 PM
Patrick, mijn giethars heb ik bij lukas creatif gehaald. Moest ik een mal kunnen maken bij de club, dan moet ik geen pot siliconen van 30/50 euro kopen. Dan ben ik misschien nog geen tiende kwijt als ik het in de club laat doen.
Giethars en siliconenrubber kan je ook vinden bij Obeeliks (Antwerpen).
Die pot van 30/50€ is niet verloren als je van plan bent om nog malletjes te maken.  De shelf-life van die siliconen is relatief hoog.  Mijn potten spreken van 1 jaar na opening.  Maar heb er eentje die het na 3 jaar nog steeds doet.  Afhankelijk van het prototype gebruik ik verschillende soorten siliconenrubber (hardere en zachtere).
Ik weet dat er een lange tijd is dat je siliconen kan gebruiken én dat ik hem misschien nog veel zal gebruiken, maar momenteel zit het er financieel niet zo in.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

MARKLINRIJDER


TBCédric

Wow David, misschien ga ik dan toch binnenkort eens gietsiliconen kopen. ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

#403
Goede avond heren en de weinige dames,

Lang geleden dat ik hier iets heb gepost. Voorlopig nog niet veel meer gedaan aan mijn station. Wel had ik terug een kleine opflakkering en heb ik een paar afgietsels gemaakt.

Verder heb ik nog niet gewerkt en ook niet aan de baan. Misschien komt er (zeer?) binnenkort een oplossing.
Zowiezo ga ik in de paasvakantie wat rails leggen, voorziening van mousse als geluidsdemping en mijn perrons opnieuw aankleden.

Intussen ook al mijn definitieve schaduwstation getekend dat ervoor zorgt dat mijn cargotreinen "vol" kunnen vertrekken en "leeg" kunnen aankomen zonder tussenkomst van mij of andere die mij zouden komen helpen om de baan in het oog te houden en op te stellen.
Er zullen alleen maar vaste combo's komen en daarom komen er maximum 8 cargotreinen en dan de basis aantal treinstellen en trek-duwtreinen.
Omdat qua reizigerstreinen enkel met vaste combo's gereden zal worden ga ik hier, wat je ook kan terug vinden in MSM 7, wisselbakken gebruiken. Tijdens een tentoonstelling wordt het gebruikt als opstelspoor en na de tentoonstelling gaan alle stellen, stammen e.d. naar de bakken en kan ik ze makkelijk transporteren zonder zorgen te maken over koppelingen, ovp's of andere.


schaduwstation FSN
by Tren di Cédrico, on Flickr

Het zijn redelijk oude foto's (van augustus) maar hier kan je zien hoe ver ik momenteel sta met mijn baan. Was en ben nog steeds bezig met module 1 (ben al een tijdje niet bij mijn oma geweest waar trouwens ook de modules staan) die staat te wachten op de bevestiging van de bovenplaat voor de sporen te leggen.
Ik moet mij excuseren voor mijn nog slechter getrokken foto's.  :-[

IMG_2413 by LSModels, on Flickr

IMG_2414 by LSModels, on Flickr

Overzicht van 3 modules (vierde krijg ik er nooit op. Kamer is ietsje te klein):

station STN (h0) (94) by LSModels, on Flickr


Hopelijk kan ik redelijk snel een update geven. Ik denk rond Pasen dat er een nieuwe update zal zijn.

 
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Heb vandaag wat gewerkt aan een uiteinde van mijn perrons. Namelijk het nog-niet-vastgeplakte-perronelement van spoor 1 kant Gent-Sint-Pieters / Oostende.
Heb in de club ook een makkelijkere manier gevonden om mijn boorden van mijn perrons te maken, namelijk 7mm pavement platen van slaters. Is maar +- 0,5 mm dik dus op het randje als rand voor mijn perrons.  :o  8)

Project Station Sint-Niklaas by LSModels, on Flickr

Project Station Sint-Niklaas by LSModels, on Flickr

Project Station Sint-Niklaas by LSModels, on Flickr


Vrijdag heb ik wat aan mijn modules gewerkt (Ik had maar 2 uur dus niet veel gedaan).

Hier is het resultaat met 2cm isolatieplaat en één van 5. Wie weet waar je platen van 1cm kan vinden in de buurt van Sint-Pauwels/Niklaas mag het altijd laten weten!

Project Station Sint-Niklaas by LSModels, on Flickr

Project Station Sint-Niklaas by LSModels, on Flickr

Momenteel ben ik bezig de 2cm dikke plaat af te schuren zodat hij mooi glad is zodat het beter bewerkbaar is voor scenery en al.

Tips en ideeën zijn altijd welkom!  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.