Nieuws:

Nu in MSM 271 MODELBANEN: De R&J Colliery | De Statie van Geshei

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

@Michiel: tot nu toe is er maar één wagonnetje die niet over de wissels gaat: een 1-euro goederendingske die ik laatst in Houten kocht.
Mischien is er iets fout met de assen, ipv met de sporen.
Al de rest rijdt vlot over de tongen en guard-rails.  (wel een grote opluchting, want aan het aspect flenzen had ik niet gedacht, toen ik mijn bestelling voor Code 40 plaatste).

Of ik met de minibaan tijdig ga klaar zijn, betwijfel ik, maar ik weet wel dat ik geen andere sporen wil voor NEEB  ;)

@Cedric: neen, als er iets niet goed komt, is het omdat ik iets over het hoofd gekeken heb.
Met mijn checklist voorkom ik het (grotendeels).
Om de rechte stukken te maken, heb ik geen handig gereedschap, dus het is wat uitzoeken.
Soms wat sakkeren, tot ik weet hoe ik het moet aanpakken.  Daarna gaat het redelijk vlot.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Binco

Hier mag je trots op zijn Jean!
You're a grandmaster in N!  ;)

Wat ik wel zie is dat je een balk hebt geplaatst waar de bollenstamper aan de tongen trekt en ze dus rechtdoor/afbuigend legt.
Dit is in België een stang, misschien valt dit aan te passen bij de volgende? Ook de verlenging van de dwarsbalken waar de bollenstamper op rust is slechts langs 1 kant (op uw model langs beide kanten).
Het zijn maar kleine dingen die ik opmerkte aan je wissel!
Beschouw het als een tip!

Steam.N

Stephen, laat de commentaren maar komen: ik kan er maar van leren.
1. de balk vervangen door een stang: geen idee of ik dit kan doen, zonder de werking van de wissel in het gedrang te brengen.
2. de verlenging van de dwarsbalken: zal ik inderdaad inkorten.  Vraag is: aan welke kant stond de bollenstamper?  aan de rechte of de ronde kant ?
Was daar een regel voor?

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Binco

Citaat van: Steam.N op 26 januari 2014, 16:41:56 PM
Stephen, laat de commentaren maar komen: ik kan er maar van leren.
1. de balk vervangen door een stang: geen idee of ik dit kan doen, zonder de werking van de wissel in het gedrang te brengen.
2. de verlenging van de dwarsbalken: zal ik inderdaad inkorten.  Vraag is: aan welke kant stond de bollenstamper?  aan de rechte of de ronde kant ?
Was daar een regel voor?

1. Zolang de tongen op een vaste afstand van elkaar worden gehouden is er geen probleem denk ik! Een messing buisje zou hier de oplossing zijn. Wanneer uw 2 tongen een andere polariteit hebben (soms wordt het systeem toegepast dat de tongen samen met het puntstuk 1 wisselende pool vormen) dan misschien styreen? of een hol messing buisje met styreen erdoor?

2. Ik denk dat dat van plaats tot plaats werd gekozen. Het dichtst bij een dienstpad? Waar er plaats voor was? Op de veiligste plaats?

Martin Welberg

Blijf me toch telkens verbazen over dat wat je hier laat zien Jean, en dat in 1:160. Nog efkes en je kunt je meten met Jurgen...

Dirkh

Hoi Jean,
Hier een mooi detail van de wisselaandrijvijng

http://2.bp.blogspot.com/-vipDk8WEGVM/UZY4z2bA_0I/AAAAAAAABqo/vNpvtLD3cHA/s1600/dupuis_wissel.jpg

Hier zie je duidelijk dat er een stang wordt gebruikt. Dat zal wel niet zo eenvoudig zijn om uit  te voeren.
Ik gebruik een servo voor de wissel aan te drijven en als de wissel in de middenstand staat wordt de polariteit van de wisseltongen via een relais omgezet waarna de wissel verder omschakeld.
Hier dor wordt het mogelijk om een messing stang te gebruiken.

Steam.N

Dirk, dat is inderdaad een duidelijke foto.  Thanks  :)
Wie weet ...

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

Engelsman niet af.
Ben geblokkeerd bij de aanmaak van de lange wisseltongen.
Probleem?  De keuze tussen scharnierende en doorlopende tongen.
Scharnierend: de tong hangt als los stuk rail, via een raillasje aan een centraal stuk rail.
Voordeel: tong beweegt erg vlot, zonder grote kracht
Nadeel: niet gemakkelijk te maken.  Daar bovenop ziet het er niet mooi uit, met die raillasjes.
Doorlopende tongen: uitgevoerd zoals bij gewone wissels: vanuit het puntstuk als één stuk tot de drijvende dwarsligger.
Voordeel: gemakkelijk gebouwd, en ziet er propertjes uit
Nadeel: veel kracht nodig (waarschijnlijk niet te leveren door servo) om de tong voldoende uit te laten wijken.

Gekozen voor het mooie zicht, en dus begonnen met de doorlopende tongen ...
Maar opnieuw bevestiging gekregen dat ik die tongen niet gemakkelijk kan bewegen.
Zelfs niet als ik een deel van de rails doorvijl.
Goesting voor de avond was weg ...

Morgen tóch nog eens met de raillasjes proberen.
Ik heb net het probeersel van vorige zomer bekeken:  misschien verdwijnen de lasjes in de ballast.
Stom ... avond verspeeld ...
Maar toch een gezellige avond gehad, beneden, met vrouw en jongste dochter  :)

Nu enkele uurtjes slapen, krachten opdoen voor nieuwe werkweek.

Gerolf

Doorlopende tongen, Jean. Een servo is sterk  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Servo is sterk, maar ik moet zien dat die de wissel niet verplaatst, ipv de wisseltong ...

OK, Gerolf.  Deze avond werk ik die wissel zo af.
En zien dat die wissel perfect vast zit, tegen de ondergrond.
Hopelijk krijg ik tegen het einde van de week de bevestiging dat de wissel zijn ding goed doet ...

doomslu

Misschien doe je dat al (je schrijft: "Zelfs niet als ik een deel van de rails doorvijl"), maar dat kan ik niet weten, anders is het een tip. Bij Tillig wissels wordt de voet van de rail wat weggevijld waar de tong moet scharnieren.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Inderdaad, Luc.
Ik heb het gisteren geprobeerd.  Zowel voet als kop.
Nóg blijft de beweging stroef.
Gezien er vier tongen op één drijvende dwarsligger komen, begon ik erg te twijfelen.

Maar ik doe deze avond voort.  We zien wel hoe de wissel reageert.

Een ander punt van weerstand is het soldeerpunt van de tong op de dwarsligger (stijve verbinding).
Blijkbaar kun je de verbinding doen via een asje dat door de dwarsligger gaat, maar dat is me nog niet gelukt.

Michiel

Het plaatselijk wegvijlen van de voet van de spoorstaaf werkt metaalmoeheid op die plek in de hand, lijkt me. Elke scharnierconstructie brengt extra problemen met zich mee (elektrisch contact, mechanische bevestiging, uitlijning...). Ik zou ook voor doorlopend tongen kiezen. Met een servo en hefboomwerking van de aandrijving kom je al een heel eind. Het enige probleem wat ik zie is inderdaad dat de 4 tongen om de dwarsliggen vast gesoldeer worden. Je kreëert hierdoor een driehoek met een enorme stijfheid. Kan je geen staafjes onderaan de rails lassen of solderen, die als pennen in de dwarsbalk steken?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 27 januari 2014, 10:51:04 AM
Het plaatselijk wegvijlen van de voet van de spoorstaaf werkt metaalmoeheid op die plek in de hand, lijkt me. ...
Dat is wel zo, maar waarschijnlijk onvoldoende om in de levensloop van de wissel tot een breuk te komen.
De verbuiging is eigenlijk relatief beperkt.
Ik heb wél zowel voet als kop weggevijld.  Bovenkant ziet er dus niet meer al te mooi uit.
Misschien is de voet voldoende, om het knikpunt vast te leggen.

Citaat van: Michiel op 27 januari 2014, 10:51:04 AM
... Je kreëert hierdoor een driehoek met een enorme stijfheid. Kan je geen staafjes onderaan de rails lassen of solderen, die als pennen in de dwarsbalk steken?
Het is feitelijk een meervoudige driehoek.
Dus die stijfheid is enorm.
Daarom zal ik deze avond toch meer tijd steken in het opnieuw uitproberen van die staafjes-koppeling ...