Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Kautenbach

maaruh, ik zie"gewoon" zonder een woord erover te reppen een dukkruk verschijnen die perfect, zonder lijmresten, op zn plek zit, volgens mij bouwt ie stiekum op schaal O in plaats van N ;D

man man, dat kun je met een pincet toch niet eens meer vastpakken, hoe doe je het

Steam.N

Ahhh Wim, en tóch is het N schaal  ;)

En het is niet zo klein, hé?
Van een stripje van 1 x 0.28 mm een minischijfje afsnijden, een drupje lijm op de deur leggen, met een (fijn) oincet het uiteinde van het afgesneden stripje vastpakken, en het stripje in de druppel leggen.
Met Excel mesje krukje wat positioneren, indien het wat gaan "drijven" is.

Ondertussen dakpannen-mal voor de derde keer ingegoten (na twee succesvolle uithardingen).
Wat reserve opdoen voor volgende bouwsels.

Uiteindelijk nog niet met de bouw van een nieuw huis gestart, want de arbeiderswoning heeft nog wat nabewerkingen nodig:
- Voordeuren plaatsen
- Dakpannen op maat brengen, en op dikte frezen
- Schouwen bouwen
- Glas en gordijnen plaatsen
- Dakgoten en regenpijpen plaatsen

Vandaag af?  Ik denk het niet.
Ik ga het weekend-einde waarschijnlijk beneden bij mijn vrouwtje doorbrengen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

Van een stripje van 1 x 0.28 mm een minischijfje afsnijden

over de lengte of over de breedte....... 0,28 mm, weet je dat wel zeker , da's toch 0,275 mm   8) 8) ;D ;D  mijn brein is nu echt helemaal mee opgehouden, die suikerklontjes vond ik al knap, maar 0,28 mm  hoe dik is printerpapier eigenlijk

wel voorzichtig met t vrouwtje he, niet te hard aanpakken :-* :-[ 8) ::) ;D ;) :) :-X :-X :-X

Steam.N

Deze avond de ontbrekende voordeuren en voorste dakgoot geplaatst, voorste dak-vlak op dikte gefreesd ...
... en dat was het ...

Begonnen met de voordeuren te schilderen (met penseel): ziet er niet uit: inegaal, gevlekt, slecht dekkend ...
Geprobeerd om met masking tape alles propertjes af te dekken om met de airbrush te schilderen: tape blijft niet goed liggen, dus gaat ook niet ...

Dan maar alles aan de kant gelegd, en beginnen rommelen in de kamer.
Werkblad ziet er weer een klein beetje overzichtelijk uit, maar de rest van de kamer blijft voorlopig nog een grote verzameling Pisa-torens, die wachten op een klein zuchtje wind om als een reeks domino-blokken tegen de vlakte te gaan ...

Ontgoochelende avond ... maar ja, die moeten er af en toe ook eens bijkomen, zodanig dat de goeie dagen extra deugd doen ...
Bedtijd ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

Hallo Jean

Heb je al eens color stop geprobeerd inplaats van tape
Mascoll is een vloeistof die je aanbrengt en die je na uitharden met een mesje op de juiste maat kunt snijden.
Na het spuiten trekje die er gewoon van af en dan kan je opnieuw CS aanbrengen voor je volgende spuitbeurt.
Het gaat veel trager dat wel maar je krijgt er heel mooie effecten mee die je met tape niet kunt bekomen.
https://www.youtube.com/watch?v=yIT2-RW47Eg
Hier een filmpje met een product gelijkaardig maar van een ander merk
https://www.youtube.com/watch?v=tqRwTz52DAE
Ik gebruik het ook en heb daar mooie resultaten mee.

Misschien een tipje is dat je het beste een dun stripje papier of een garen draad mee in kolt om later bij het verwijderen iets te hebben om aan vast te pakken.
Ik ga het gebruiken op de boog brug na het verven van de deuren en ramen .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Klinkt interessant, Raf.
Eens zien waar ze dat verkopen, hier in de buurt ...
Filmpjes zal ik pas deze avond kunnen bekijken  ::)

Gerolf

Dat is een soort van vloeibaar rubber (latex of silicone)
Bedekt goed, makkelijk aan te brengen, maar niet al te kleverig op de ondergrond
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Bij Artobi heb ik Liquid Mask van Vallejo gevonden.
Zou dezelfde werking moeten hebben. 
Productje nét op een teststuk gestreken.  Benieuwd of het lukt.

Deze avond nog eens hersenen gepijnigd ivm een goeie layout voor het minibaantje.
En uiteindelijk gekomen tot iets dat leuk kan worden.
Nu kan ik eindelijk gericht werken aan de sporen, wissels, en een nest nog te realiseren gebouwen.

Goed dat wat knopen zijn doorgehakt.
Nu (veel) tandje(s) bijsteken  ;)

Weinig zichtbaars gerealiseerd, deze avond, maar ik ben erg tevreden !

gardevil

Jean,

Aquarell nrs 50730 en 50731 van Schminke is ook heel handig om af te maskeren.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

raf

Hallo Jean

als je zeer juist moet werken dan kan je het met een tandenstoker aan brengen .
Met het puntje kan je heel juist werken en je moet niet echt veel op brengen om het dekkend te krijgen.
Als je nadien een groot vlak hebt dan doe je over het fijne kantje met een borstel tegen aan gaan (half er over als het kan)en dan heb je zo een deel beschermd .
Als je moet afplakken denk ook eens aan aluminium folie daar kan je ook fijner mee afplakken dan met papier.

Gr raf

Steam.N

Testje afgelopen.
Eindresultaat méér dan bevredigend :  (en neen, ik heb het hotel niet afgebroken: het was de initiële, onbevredigende zijgevel)

Liquid Mask (niet al te dunnetjes) aangebracht met een penseel (dat ik daarna niet 100% proper kreeg).
Voor het wegnemen van de beschermlaag moet ik het wegwrijven.
Ik dacht ergens een hoekje te kunnen oppikken, en de hele laag wegtrekken.
Maar dat gebeurt dus niet.
Dat wrijven lukt wel, maar ik vraag me af of het wel normaal is.

Belangrijkste is echter dat ik een oplossing heb voor mijn arbeiderswoningen, en dat is zéér positief.
Op het teststuk moet ik de randen van de ramen nog wat beter proper maken, maar dat gaat gemakkelijk.

Oh ja, Piet, die arbeiderswoningen: ze hebben hun plaatsje gekregen, maar de achterkant ... zal niet te zien zijn  ;)
Een les geleerd in efficientie voor volgende gebouwen?  Neen, want die gebouwen ga je normaal van (bijna) alle kanten zien  ;)

raf

Hallo Jean

Als het moeilijk los laat dan heb je te dun opgebracht en moet je meerdere lagen over elkaar zetten.
Voor sommige details doen ze zelfs eerst de basis kleur en dan MK.
Dan terug een kleur er over heen en weer MK en dan de derde kleur er over heen .
En dan alles er af halen en dan krijg je soms hele rare effecten .
Een gom blijkt ook heel erg goed te werken om het er af te halen.

Gr raf

Metpetergaathetbeter

@Jean,

meer dan bevredigend? De initiële, onbevredigende zijgevel ?  :-[ Wat bedoel je daarmee ?  ::) :-\

Die half verteerde spin wat is dat ?  ::) :-\

Groeten Peter

Rangeerduivel

Die "spin" dat is het losgetrokken product Peter!
Het wordt hoog tijd dat jij ook eens begint te modelbouwen...
(zal hem een hoop vragen schelen!)  :D

;)

Steam.N

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 15 januari 2014, 10:49:22 AM
meer dan bevredigend? De initiële, onbevredigende zijgevel ?  :-[ Wat bedoel je daarmee ?  ::) :-\

Peter, uitleg in twee stukken:
1.  toen ik de linker zijgevel van hotel Monarque bouwde, had die eerst geen raam-boogjes.
Toen ik die boogjes wilde toevoegen, was de muur al bevestigd aan de voorgevel.
Boogjes dus nagenoeg onmogelijk deftig te maken.
Bovendien bleek op de postkaarten dat de muur in twee gedeeld was.
Ik heb toen een stuk van de onbevredigende muur afgesneden, en een nieuwe gebouwd.

2.  om dat LiquidMask product te testen, heb ik dát afgesneden stuk gevel gebruikt: eerst geschilderd en verweerd, dan die LiquidMask er op.  Het spul geairbrushed (zoalsik wil doen met de arbeiderswoningen, waar ramen en deuren een kleurtje moeten krijgen).
Daarna het LiquidMask laagje weggewreven.
Wat bleek: muurtje goed beschermd, raampje goed geschilderd.
Dus test is meer dan bevredigend

Verwarring weggewerkt ?  ::)
Ik had het beter moeten formuleren  ;)

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 15 januari 2014, 10:49:22 AM
Die half verteerde spin wat is dat ?  ::) :-\

Wel, Peter, dát is nog een stukje rubber (LiquidMask), dat ik nog moest wegwrijven, na het airbrushen.
Ik heb dit stukje zó gelaten, om duidelijk te tonen hóe ik die rubber moest afwrijven.
Eerst had ik verwacht dat het laagje er effectief als een laagje kon afgetrokken worden.  Niet dus ...

Hopend hiermee klaarheid gebracht te hebben, na een initiëel verwarrend (lees onbevredigend) bericht ... ;)