Brussel Centraal - Schaarbeek vorming ...

Gestart door Ferre, 01 oktober 2009, 11:59:19 AM

vanmiegroet

40 m2?
Dat is 10X4 meter of 8 op 5.
Dat is pas veel ruimte.

Johan Poelmans

Zeg een klein vraagje:

Ik zie dat je de balkjes waarop je zichtbare bovenbouw op rust op draadstangen gezet hebt, net als een klimspiraal.

Ik was eigenlijk hetzelfde systeem van plan (en ik sta er nu quasi voor), maar ik maakte me een beetje zorgen over het opvangen van trekkrachten (oftewel de bovenbouw die van de draadstangen getild kan worden).

Wat is jou ervaring hiermee? Of fixeer je de draadstangen op een of andere manier in dat balkje?

Ferre

Hey Johan,

In de balkjes boren we een gat van 5,5 mm, zodanig dat de draadstang erdoor kan.
We frezen dit gaat een heel klein beetje uit, en slagen er dan een moer in,

als je de draadstangen dan aanspant, treken ze de moeren verder in het balkje.

Het is heel stevig, zeker als de platen erop liggen, alles houdt alles bij elkaar.
Ook handig om de hoogtes juist te regelen, of zelfs af te breken bij veranderingen.

grtz

Stefan

Ferre

Laatste tijd zijn we terug een beetje aan de scenery van het paradevak aan het werken.
Daarnaast werken we verder aan de programmering van het onderste niveau, de bedoeling is dat dit niveau volledig automatisch gaat fucntioneren ... we are getting there ...

Foto's van de linkse tunnel van het paradevak.
Ook het eerste Belgische sein is ge?ntalleerd, moet nog aangesloten worden.

vanmiegroet

Dat is een henckens sein.
Zo heb ik er ook een maar ik weet niet hoe ik het moet aaansluiten[V]

Michiel

Ruben, er zit een handleiding bij, en met een seindecoder (Littfinski, Brelec, ...) met handleiding is dat toch echt te doen. Kopje erbij houden, en volgen wat er in staat. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gjvdz

Het begint er heeeeel goed op te lijken [:D][:D][:p][;)]
Mvg Giel-Jan

Johan Poelmans

Mja ik heb er ook al 2 staan, glasvezeltjes aangesloten, ziet er goed uit. nu nog een decoder die tegenspoor ondersteunt vinden [:(!]

Ferre

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Mja ik heb er ook al 2 staan, glasvezeltjes aangesloten, ziet er goed uit. nu nog een decoder die tegenspoor ondersteunt vinden [:(!]

Hey Johan,

Heb jij misschien een truukje om die glasvezeltjes aan te sluiten op dat metalen stuk ?? die gaatjes zijn toch zo verdomd klein ten opzichte van de draadjes ...

grtz

Ferre

Michiel

citaat:

...nu nog een decoder die tegenspoor ondersteunt vinden [:(!]

In de cache van Google vind je nog de melding van de seindecoder SD210multi van Brelec. Je zal Raf Brauns (Raf.Brauns(at)brelec.eu) een mailtje moeten sturen om te weten wat de planning is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eddy

Mischien seinen van Staf de Meester? Deze zijn uitgerust met ledje's,en verkrijgbaar in alle mogelijke seinbeelden.Qwa kostprijs in vergelijking met de Henckens seinen.Heb ze gezien in Heverlee op de ruilbeurs,en ze zijn prachtig.

groeten eddy

Ferre

eerst en vooral, prettige eindejaarsfeesten aan alle leden hier op het forum !!

ondertussen zitten wij natuurlijk ook niet stil.
We wachten een beetje op besteld materiaal om verder te kunnen gaan met de bouw van het hoofdstation.

We hebben ons weer een nieuw doel gesteld, in augustus willen we een kleine "inhuldiging" doen, om een beetje te laten zien hoever we gevorderd zijn.
Mijn doel hiernaartoe bestaat eruit om de paradebaan zo ver mogelijk "af" te krijgen. Dus in afwachting van andere dingen werk ik vooral hier aan verder.
Ook zijn we aan het experimenteren met servo's, om de wissels die zichtbaar gaan zijn aan te drijven (nooit eerder gedaan, dus is weer enkele uurtjes zoeken, testen, vloeken ... maar enorm leuk)

enkele foto's van de paradebaan :

de 6215 is ook terug in dienst gesteld (heeft een decoder gekregen)

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door Ferre

citaat:

Hey Johan,

Heb jij misschien een truukje om die glasvezeltjes aan te sluiten op dat metalen stuk ?? die gaatjes zijn toch zo verdomd klein ten opzichte van de draadjes ...

grtz

Ferre

Even uwe vingernagel tussen dat metalen stuk friemelen, zodat die even iets openstaat.. En van het moment dat uwe eerste glasvezel erin zit, dan gaan de andere 4 gelijk niets.

Ferre

@ Johan,
bedankt voor de tip, zo heb ik het dus ook gedaan, het sein is getest, en wordt een dezer dagen aangesloten !

Ondertussen zijn we 2011 .. en we gaan verder.
De plannen zijn een beetje gewijzigd, ik ga er nog niet teveel over vertellen, omdat we er zelf nog niet helemaal uit zijn. Wat ik wel al kan vertellen is dat we het plan van 2 stations laten varen ...
1 "groot" station blijft, de rest zijn we nog aan het verzinnen

Wel verdergewerkt aan de scenery naast het paradevak.
Enkele foto's van de rechter tunnel:

en zover ben ik aan de linkerkant :

grtz

ToThePoint

De bovenleiding is die zelfbouw ?
Ziet er schoon uit.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI