Nieuws:

Nu in MSM 272 MODELBANEN: Havenbaan Kaj-M | La Gleize

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

mini-bs

niet echt zelf bezig met... want heb vakkundige hulp ingeroepen(kon er zelf niet meer aan uit):  een betrouwbare koppeling tussen de conrad-wisselmotor en een peco-wissel.

het probleem was tripel:

- de peco-motoren zijn mooi gemaakt maar te zwak en te snel

- de conrad-motoren zijn een eenmalig experiment (zeer fragiel gemaakt),
maar ze waren er nu en ze koppelen met de peco's loopt niet zo vlot

- omdat de peco wissels al ingebouwd waren en er tussen de baan en de onderbaan te weinig plek was om de motoren er dichtbij te monteren.

Oplossing was dan ook het wissel uit te bouwen en de kurkbedding te vervangen door een hardboard plaatje dat meteen ook een steun kon bieden aan de conradmotor.

Aan de bovenzijde zit het wissel gemonteerd en geballasteerd,
aan de onderzijde zit de conradmotor en met een afdruk van het wissel werd de positie van de wisseltongen bepaald.
Als de conrad gewoon op de wisseltongen verbonden wordt met de staaldraadjes die er bij zitten, dan plooien die al gauw weg. Steviger draad is geen optie omdat de zwaai van de tongen maar 4 mm is terwijl de conrads al gauw een goeie 8 mm uitzwaaien.
Om dat verschil en de hefboomwerking op het staafje op te vangen is deze oplossing met een schuifsysteempje succesvol gebleken:

Kees-Jan

Mijn BR 423 om aan het bouwen om op de Berlijnbaan dienst te kunnen gaan doen. Deze stellen reden versterkingsdiensten in en rondom Berlijn.

De aanpassing is een S Bahn logo, fiets en een andere bestemming.

Een laagje blanke lak zal het geheel af maken.

Kees-Jan

Peter

Hallo Kees-Jan,

Het Roco model?
Met vriendelijke groeten
Peter

Kees-Jan

Ja Peter het Roco model. Deze had ik ooit gekocht om als donor te laten dienen voor een SLT (Nederlands treinstel). Die kappen zijn echter verkocht dus had ik de bodem weer over en besloot er maar een stel van te maken voor de Berlijn baan.

Kees-Jan

dirkkerckhofs

Ik doe ook tussendoortjes [;)]: rongenwagen beladen met hooi.

Eerst wagon geweathered en een tijdje geleden "hooi" geoogst in de tuin

Papieren mal gemaakt om het hooi gemakkelijk tussen de rongen te krijgen.

Taraah

En dan een zeil erover en met een touw vastgemaakt

Dirk

Kees-Jan

Mooi werk Dirk.

Inmiddels bolt de 423 rond met nieuwe opschriften.

Kees-Jan

ERVIN

Origineel Dirk , werd hooi vroeger ook per treinwagon vervoert??[:I]

Mooi stel Rees-Cees.[;)]

dirkkerckhofs

Zeker en vast. Heb onlangs nog met levende getuigen gesproken die het hebben weten gebeuren bij ons in het dorp.

Dirk
citaat:
Geplaatst door ERVIN

Origineel Dirk , werd hooi vroeger ook per treinwagon vervoert??[:I]

Mooi stel Rees-Cees.[;)]

PeterC

citaat:
Geplaatst door Gerolf
@peterC: Er bestaan intussen betere producten dan destijds, ja. Soldeerpasta wordt volop gebruikt in de SMD-techniek (reflow-solderen en zo).
In wezen is het een mengsel van flux en zeer fijn gemalen soldeertin. Ik heb daar ooit iets over in een boekske geschreven [;)]

Gerolf, nog zo'n potje gevonden in de kast; ik probeer het daar eens mee ;-)

Momenteel volle bak plaaster aan het gieten:

In het verleden wat problemen met luchtbellen in de (Sp?rle) mallen en telkens de gietstukken kunnen weggooien [xx(] vanalles geprobeerd (ontspannen water in de mallen, verschillende plaasters getest) maar altijd hetzelfde resultaat.
Nu is het eindelijk gelukt dankzij een high-tech triltafel.
Groetjes, Peter

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door PeterC

Kan je die ook eens laten zien ?

PeterC

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door PeterC

Kan je die ook eens laten zien ?

Marc,
Ik heb met de gedachte rondgelopen om er een pattent op te nemen maar bij nader inzien wil ik 'mijn geheim' toch prijsgeven (vooral omdat de belangrijkste onderdelen met heel veel moeite nog verkrijgbaar zijn...)

Als ondergrond een B&D Workmate (seventies vintage) maar met als grote geheim een onderstel door mijn vader gemaakt uit 'valiese-planken' (omdat de Workmate gemaakt was voor 'kleinere' mensen en hij mijn rug wat wou ontzien).
Het belangrijkste onderdeel: de triller: een B&D handboormachine (eveneens seventies vintage) maar met als unieke eigenschap dat je met een boortje van 5 een gat kan maken van 10!  (of zou dat liggen aan het feit dat de lagers totaal om zeep zijn [;)] ).  En fin: een excentrische boormachine voor extra veel trillingen [:)][:)]
Alles vast op elkaar gemonteerd en een pracht van een triltafel (oordopjes zijn 'noodzakelijk').
Mijn vrouw voelde de tafel trillen en ik heb ze wijselijk uit mijn 'stal' gestuurd (plaaster mag nu ook weer niet teveel vocht hebben) [;)]

Voila:

Groetjes, Peter

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door PeterC

Ik heb met de gedachte rondgelopen om er een pattent op te nemen maar bij nader inzien wil ik 'mijn geheim' toch prijsgeven
Het een sluit het ander niet uit. Als je patent aanvraagt moet je ook je geheim prijsgeven.[:)]

Niettemin een mooie constructie. En als je geen vanzelf slingerende boormachine hebt, dan kun je in de boorklem ook een excentrisch stukje materiaal klemmen, dan gaat hij ook slingeren.

Paulogic

Mannekes... een vibratorken kost nu toch zo veel niet meer he...
kijk maar eens in de PABO... en niet zeggen dat je dit niet kent.
Ik ken da ook nie[}:)][:D]
mvg,
Paul(ogic)

PeterC

Paul,
Als je er enkele mallen wil opleggen spreek je wel niet meer van een 'vibratorken' h?, tenzij... [:D][:D][:D]
Groetjes, Peter

B-Modelbouw

H? PeterC ... Mooie triltafel, ik had reeds een optie in gedachten:

In de boorkop past een mengschroef om het gips mooi klaar te maken voor het in de mallen gaat [;)][;)][;)]