Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

10de Modelspoor Expo 2024

Gestart door ceuleer, 15 april 2023, 15:09:03 PM

doomslu

Nog eentje uit Sint-Niklaas.

Entre les deux vallées - Tim Somers (1:87)



Entre Les Deux Valleés is eigenlijk een eerbetoon aan de grootvader van Tim. De man die hem deze wereld leerde kennen. Met hem ging Tim elk jaar tijdens de Trein Tram Bus dag naar CFD3V! Na zo'n druk weekend begonnen ze dan samen bij hem thuis een baan te bouwen gebaseerd op de situatie in Treignes. Naarmate de jaren verder liepen ging de baan niet vooruit maar achteruit! Tot hij noodgedwongen moest stoppen! Na zijn overlijden is alle materiaal bij Tim terecht gekomen. Dus kon hij niet anders – zo zegt hij zelf - dan hun wilde plannen van vroeger vormgeven en tonen hoe 'onze' baan eruit zou zien! Entre Les Deux vallées is enkel landschap en neemt je hopelijk mee langs een vallei die je kan zien tijdens één van de vele museumritten. Niet echt werkelijkheidsgetrouw nagemaakt, maar een impressie proberen te maken. We hopen dat jullie meegenieten van Entre Les Deux Valleés en af en toe denken aan de echte ritten.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kautenbach

#91
Haha, ja....inderdaad wel wat traag ja, gelukkig helpt Bas Vrij super mee om die snelheid te verhogen. Bas en ik leggen graag het een en ander uit over onze samenwerking.

Qua demo:

Ovaaltje lissabon
Bas Vrij neemt mee het ovaal van Lissabon. Dit is een ovaal die straks van alle kanten te bekijken is, en als thema heeft tramlijn 28 in Lissabon.
Foto's daarover

20220903_201958 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220810_181122 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220810_164701 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220924_142742 by Wim Wijnhoud, on Flickr

Le Greuberon la mine
De baan Ligne du Gerize is een oude bekende zoals Luc al schreef.
De baan is op deze expo niet voor het eerst, maar wel voor het laatst te zien. Na de expo gaat de baan naar de nieuwe eigenaar. Wellicht is de baan in de toekomst wel te zien in een andere context 8)
Momenteel ben ik bezig met het afbouwen van 10! nieuwe landschapsmodules, groot en klein als uitbreiding, de reden dat mn eigen baanbouw ff stilligt (t schiet echt niet op he, Luc ;D  ;D )
 Het framewerk en opbouw van die modules is door Bas gedaan, ik heb het ontwerp gemaakt en verzorg de landschapsbouw etc.
Hoe en wat qua opbouw/samenwerking, nieuwe baanplan enz is bij onze kraam te zien.
Ik neem 1 module mee die ik verder af zal werken met groen van Lars opt Hof.
Alvast wat plaatjes...

20240909_194138 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20240825_170334 by Wim Wijnhoud, on Flickr

mei1 by Wim Wijnhoud, on Flickr

Groetjes tot zover, ook namens Bas, Wim

doomslu

De modelbaan (Les charbonnages Réunis du Centre ) van Guy Holbrecht zal gebruikt worden als baan voor het behalen van het rangeerdiploma. Hopelijk kunnen ze het 'virus' op die manier doorgeven aan een paar jongeren!  :D

Rangeerdiploma - Guy Holbrecht / MSC Het Spoor (1:87)



C.R.C., gemakshalve de afkorting van dit baantje, heeft een lange ontstaansgeschiedenis en is in feite het derde project waar thuis aan gewerkt werd, naast de projecten in de modelspoorclub. Sinds jaar en dag is er een fascinatie voor het stoomtijdperk naar Belgisch voorbeeld bij Guy, redacteur van Modelspoormagazine vanaf het eerste nummer. Wie stoom zegt, denkt meteen ook aan steenkool. Geen stoom zonder steenkool in een stoomlocomotief. Die steenkool is er eigenlijk met de paplepel ingegoten. Vader van Guy was immers steenkoolhandelaar en de jeugd speelde zich hoofdzakelijk af tussen de bergen antraciet 6/12, 12/22, 20/30 en het andere volledige scala aan steenkool dat voor huishoudelijk gebruik in de naoorlogse periode massaal voorhanden was. Voor een rondgaande baan was geen plaats. Het enige dat kon was een rangeerbedrijf, en dat is nu echt iets waar een steenkoolmijn perfect geschikt voor is. Er is immers een grote aanvoer van leeg materieel en een afvoer van gevuld materieel. Wagens moeten worden geladen, gewogen, uitgerangeerd, samengesteld. Activiteit genoeg voor een boeiend treinverloop. Op de Grote Modelspoor Expo kan de jeugd op deze modelspoorweg zelf rangeren. Wie de opdracht met succes vervult krijgt een rangeerdiploma mee naar huis. Breng kinderen en kleinkinderen mee! Tenzij je niet wilt dat ze ook de microbe te pakken krijgen.

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

Onze redacteur specialist in N-spoor, Dries Reubens (ook  forumlid), legt momenteel de laatste hand aan zijn nieuwe modelspoorweg. Primeur!

Bow-String - Dries Reubens (1:160)



Dries is ongetwijfeld gekend als redacteur van Modelspoormagazine, gespecialiseerd in spoor N. Als treinbestuurder is hij vanzelfsprekend ook uitstekend op de hoogte van het grootbedrijf. Het spreekt voor zich dat Dries graag – liefst lange – realistische treinen ziet rijden door een landschap. De door hem gebruikte schaal leent zich hier uitstekend toe. Het aanbod aan locs op de markt in spoor N is niet zo groot, heel wat locs worden dan ook omgespoten en hier en daar wordt er ook gebruik gemaakt van 3D-geprinte kappen. Na de ervaringen opgedaan met de vorige baan werd het tijd voor een iets groter nieuw project: een N-baan naar Belgisch voorbeeld, geïnspireerd door de spoorbruggen in Landegem. De drukke verbinding tussen Gent en Brugge heeft hier reeds 4 sporen. Wie houdt van rijdende treinen mag deze modelspoorweg zeker niet overslaan. Ook deze baan is een primeur.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

Nog hedendaags treinverkeer op een fijn stukje Antwerpse haven.

Zuidkaai - Stephen Van den Brande (1:87)



De haven van Antwerpen heeft altijd veel belangstelling gehad van Stephen Van Den Brande. Treinen die zich over straatspoor en door krappe bogen wringen om uiteindelijk via een spoorpoort op de kaai terecht te komen, waar gigantische kranen de goederen laden en ontladen. Uit die passie ontstond drie jaar geleden 'Zuidkaai', een klein rangeerbaantje met de nadruk op breakbulk. De haven van Antwerpen is na Rotterdam de grootste haven van Europa. Maar als het op stukgoed aankomt, is het waarschijnlijk de belangrijkste haven. Haar ligging in het binnenland is een groot voordeel. Dit verkleint de afstand tot het achterland, wat het spoor- en wegverkeer ten goede komt. Alle gebouwen op de modelspoorweg zijn kopieën van echte gebouwen. De manier waarop ze ten opzichte van elkaar zijn gerangschikt, is echter fictief. De lay-out van het spoor is eenvoudig gehouden: een normale wissel en een Engels wissel zijn voldoende om genoeg spelplezier te garanderen. Hieraan voegen we een extra wissel toe voor het opstelspoor, om de halve maan te kunnen sluiten. Zonder kon er nergens rond gereden worden wat wel noodzakelijk is om in één rijsessie beide bedrijven te bedienen. Op de modelbaan is we geprobeerd het aantal tijdsgebonden details tot een minimum te beperken. Op deze manier kan zowel rollend materieel uit tijdperk V als VI ingezet worden.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

En we eindigen deze lange lijst met nog een primeur.

L159 Dolmny - Belux (1:87)



Het jongste onderdeel van de veel grotere modelbaan van BELUX kreeg de naam 'L159 Dolmny'. Het stelt een fictief station voor, gelegen aan een denkbeeldige lijn 159 van Bertrix naar Sedan in Frankrijk, vlakbij het Belgische plaatsje Dohan. Het station bezit een kleine spoorverbinding met de plaatselijke kalkgroeve, waardoor dit station en de lijn nog steeds een bestaansrecht hebben. Er is een redelijk frequent treinverkeer te zien, vanwege de aanwezigheid van het doorgaande treinverkeer tussen Bertrix (en de rest van België) en Sedan (en de rest van Frankrijk). Achter Dolmny ligt een schaduwstation zodat wisselende treinsamenstellingen een gevarieerd treinenloop mogelijk maken. Deze modelspoorweg zal voor het eerst te zien zijn.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

Pff, 5 pagina's om te lezen in dit draadje alleen al...  :o
Ik zal het allemaal in Wieze wel zien.  ::)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

Nog een dikke week en dan is het zo ver.
Vergeet niet om een online ticket aan te schaffen. Je wint er tijd mee aan de ingang en ook nog € 1,50.
En je hoeft niet te prutsen met wisselgeld aan de kassa of met een betaalkaart die niet werkt.  ???

Online bestellen kan tot en met vrijdag 27 september!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Tothebeach

Citaat van: doomslu op 19 september 2024, 11:52:18 AMNog een dikke week en dan is het zo ver.
Maar ik ben nog niet klaar!
  • Zo ben ik nog bezig met een nieuwe fiddle yard
  • Een aantal autootjes moet nog worden voorzien van een nieuwe buitenspiegel
  • een demohuisje moet nog af
  • een ander demohuisje moet nog een beginnetje krijgen
  • De kleden voor de tafles moeten worden genaaid
  • en nog wat promotiemateriaal verzorgen
En waarschijnlijk nog wel wat dingen die ik vergeten ben.

Plannen is niet mijn sterkste punt, blijkt maar weer....

Groet,
Michel


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

doomslu

Jij bent al eens ter plaatse gaan kijken?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Koen

Ik ben echt wel benieuwd. Ik kom zondag naar daar  :) .

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

oebr

ik woon deeltijds in de buurt en kwam toevallig langs, en zo'n stilleven kan je niet zomaar voorbij rijden he Luc.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992