Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

10de Modelspoor Expo 2024

Gestart door ceuleer, 15 april 2023, 15:09:03 PM

Boemeltrein

Net bericht gelezen, dit was de laatste beurs van Bauma, zoals reeds aangegeven, minder bezoekers. De organisatie wordt overgenomen door Till Puetz en verhuist naar de Balsthal en er komt een samenwerking met de Oensingen-Balsthal-Bahn.
Er zal dan een zaal voor kleinserie zijn en een andere voor de grootseriefabrikanten waarbij men hoopt dat deze grootseriebezoekers ook de kleinserie bezoeken.

Hollandserhbfan

Dag Gunter,

Ik las het ook, goed nieuws dus. Op naar Balsthal.

Groet Aad

doomslu

Een paar dagen na afloop van de expo zijn mijn echtgenote en ik een achttal dagen naar het zonnige zuiden getrokken om even te genieten van het mooie zomerweer en vooral om wat stoom af te laten en de batterijen weer wat op te laden. Het was nodig.
Vandaar deze wat late terugblik op de voorbije editie.

Dit was de derde maal dat ik de Grote Modelspoor Expo kon/mocht organiseren en dus ken ik ondertussen wel al een beetje het klappen van de zweep. Toch blijkt het achteraf een zware klus geweest te zijn. Gelukkig wordt dat natuurlijk ruimschoots gecompenseerd door alle mooie reacties die ik kreeg, mondeling, per mail, per telefoon of via het forum. Vooral daarvoor doen we het hé. En uiteraard ook voor de hobby zelf. Zowel deelnemers als bezoeker waren duidelijk in hun nopjes en dat kan alleen maar de hobby ten goede komen.

Zelf ben ik uiterst tevreden met wat we gerealiseerd hebben. Dit was een expo zoals ik 'm al van in den beginne in mijn gedachten heb. Ik vind dat we een mooie hoeveelheid grote en kleine modelspoorwegen van hoog tot zeer hoog niveau hebben kunnen tonen. De deelnemende baantjes en diorama's waren evenzeer het bekijken waard. Ik heb al deze deelnemers dan ook persoonlijk bedankt voor hun inzet om van deze expo iets onvergetelijks te maken.

De meeste bezoekers wensen ook een interessant beursgedeelte. Ik geef ze geen ongelijk. Waar kan je vandaag nog zoveel materiaal bij mekaar zien? De aanwezige fabrikanten, importeurs en handelaars hebben hun best gedaan om ook het verkoopgedeelte van de expo een mooie uitstraling te geven. Ik heb hen dan ook allemaal een welgemeend dankberichtje gestuurd. We hebben ze niet enkel nodig om dit evenement betaalbaar te houden, maar ook om de beurs aantrekkelijk te maken. Daar zijn ze met glans in geslaagd.

Tijdens de voorbereidingen kon ik een beroep doen op enkele collega's van de kernredactie om samen met mij de selectie te maken uit het ruime aanbod aan modelspoorwegen. En ook bij de zoektocht naar commerciële deelnemers kreeg ik van hen een aantal interessante tips. In aanloop naar de expo gingen we in de Oktoberhallen aan de slag 4 dagen voor het expoweekend. Samen met een paar goede vrienden hebben we de zalen klaargezet. En uiteraard kreeg ons team ook de nodige versterking op de expodagen zelf. Een groot aantal vrijwilligers van de club De Pijl zorgden op voortreffelijke wijze voor de toegangscontroles en bewaking. En onze vrienden van MSC Het Spoor uit Sint-Niklaas bezorgden de nodige mankracht bij het in goede banen leiden van de interne catering voor de deelnemers en bij de afbouw.
Zonder de hulp van al deze mensen zou het organiseren van zo'n evenement ondenkbaar zijn.

Ik ben trouwens ook ontzettend tevreden met de samenwerking met de mensen van de Oktoberhallen. Perfect wat mij betreft. De meeste bezoekers en deelnemers vonden dit een gezellige zaal, met een goede catering voor de bezoekers.

Het bezoekersaantal was volgens verwachting. Ik geef toe dat ik stiekem had gehoopt om de dalende tendens, die al 15 jaar aan de gang is, om te draaien, vooral door de grote publiciteitscampagne. Helaas is dat niet gelukt, ondanks een heel grote opkomst van families met kinderen. Ik denk niet dat we daar de jonge generatie massaal zullen hebben geïnfecteerd met ons virus, maar misschien toch hier en daar eentje? We hebben het alvast geprobeerd. Ook daar ben ik blij mee.

Ik ga hier geen conclusies trekken. We wonen in een klein landje en beoefenen nu eenmaal een hobby die tanend is. Tienduizenden mensen krijg je hier niet warm voor, zoals onze zuider- of oosterburen wel kunnen.
Of zitten onze agenda's te vol en slaan we daarom af en toe een evenement over? Ik geef toe dat ik zelf soms interessante expo's moet skippen wegens andere zaken op de agenda.
Wie zal het zeggen?

Ik wil daarom iedereen oproepen om de modelspoorevenementen, groot en klein, te blijven steunen met een bezoekje. Enkel zo kan deze mooie traditie blijven bestaan.

De volgende Grote Modelspoor Expo is alvast gepland op 27-28 september volgend jaar, ja in 2025! Zet het NU in de agenda!

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Ronald

Top Luc, en allen die mee betrokken waren bij de organisatie. Helaas zelf niet kunnen komen maar gezien alle foto's en verslagen was het een erg mooie tentoonstelling die zich mocht laten zien! Chapeau!

Datum stond alweer in mijn agenda, wil 2025 heel graag meedoen met de minibaantjes wedstrijd. Plan ligt klaar, 2 mooie DAAR bakken zijn onderweg dus ik zeg; op naar het vervolg in 2025 :)  ;)

Citaat van: doomslu op 15 oktober 2024, 15:13:59 PMIk wil daarom iedereen oproepen om de modelspoorevenementen, groot en klein, te blijven steunen met een bezoekje. Enkel zo kan deze mooie traditie blijven bestaan.

Zeker weten  8)

Jurgen

Ja, hoe komt het eigenlijk dat de volgende expo volgend jaar al plaats heeft?
Een goeie maand later is er ook al Euromodelbouw in Genk.

Of is het de bedoeling dat dit een jaarlijkse expo wordt?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: Jurgen op 17 oktober 2024, 21:47:35 PMOf is het de bedoeling dat dit een jaarlijkse expo wordt?

Was dit vroeger, ten tijde van de Nekkerhallen en Brabanthal ook al niet jaarlijks...of heb ik het verkeerd?

;)

modeltreinbart

Als standhouder had ik niet te klagen in de verkoop , de houten vloer heeft mij wel dikwijls rillingen doen krijgen ivm het dansen van mijn stand. We kijken al uit naar de volgende beurs.
trambaantje van Gent te volgen op dit forum.

Michael

Citaat van: Jurgen op 17 oktober 2024, 21:47:35 PMJa, hoe komt het eigenlijk dat de volgende expo volgend jaar al plaats heeft?
Een goeie maand later is er ook al Euromodelbouw in Genk.

Of is het de bedoeling dat dit een jaarlijkse expo wordt?
Dat vroeg ik mij ook af voor corona was de expo om de twee jaar het verbaasde me dan ook dan volgend jaar september de volgende expo zal plaats vinden, niet dat je mij hoort klagen want dan kunnen we volgend jaar weer lekker genieten.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Na VIJF jaren modelbouw-inactiviteit heb ik nog eens een modelbouwbeurs bezocht.  Het deed veel deugd oude bekenden tegen het lijf te lopen.
Bovendien veel mooie banen !!!
Mogelijks triggert dit bezoek me aan om de 1:160-kriebel terug aan te wakkeren  ;D

In elk geval een dikke proficiat aan Luc en zijn medewerkers om deze beurs alweer prima op poten te zetten !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Jurgen

Citaat van: Rangeerduivel op 18 oktober 2024, 14:17:01 PM
Citaat van: Jurgen op 17 oktober 2024, 21:47:35 PMOf is het de bedoeling dat dit een jaarlijkse expo wordt?

Was dit vroeger, ten tijde van de Nekkerhallen en Brabanthal ook al niet jaarlijks...of heb ik het verkeerd?

;)

Dan heb je het verkeerd.
Het was echt tweejaarlijks. Het ene jaar was er de Modelspoorexpo en het andere jaar Euromodelbouw.

Euromodelbouw is er steeds in de oneven jaren. Modelspoorexpo deed het in de even jaren.  ;)
Op die manier was er wel jaarlijks een expo, maar niet van dezelfde organisatie.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: Jurgen op 19 oktober 2024, 14:48:35 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 18 oktober 2024, 14:17:01 PM

;)

Dan heb je het verkeerd.

Dan heb ik het idd verkeerd, oud worden en lang geleden spelen echt wel een rol...! :-[

;)