Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

10de Modelspoor Expo 2024

Gestart door ceuleer, 15 april 2023, 15:09:03 PM

Martin Welberg

Citaat van: Michael op 04 september 2024, 16:11:20 PMIk begin een beetje te twijfelen want veel wat je hier laat zien Luc is al een keer gezien.

Het is ook best een kleine vijver waarin we lopen te vissen als organisatoren.

doomslu

Citaat van: Martin Welberg op 05 september 2024, 13:20:41 PM
Citaat van: Michael op 04 september 2024, 16:11:20 PMIk begin een beetje te twijfelen want veel wat je hier laat zien Luc is al een keer gezien.

Het is ook best een kleine vijver waarin we lopen te vissen als organisatoren.
En die modelbouwers, die bouwen zo traag hé.  :(    ;D  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

We gooien er nog enkele bekenden tegenaan, alvorens naar de primeurs te gaan.  ;D

Mirabernina - Eddy De wilde (1:87)



Sinds 1989 heeft Eddy een vaste Märklin H0 modelbaan van 5 m² naar Duits voorbeeld. Na een reis van 8 dagen in Zwitserland in 1991 ontstond een voorliefde voor de Zwitserse spoorwegen. Eddy nam In 2008 deel aan de eerste minibaantjeswedstrijd met Willburg ÖBB, een Oostenrijks smalspoorbaanje naar het voorbeeld van de Mariazellerbahn (zie MSM 87). Dit baantje was meteen de springplank naar het expocircuit en was 22 keer te zien op expo's in binnen- en buitenland. In 2012 zag na 18 maanden bouwtijd de opvolger het levenslicht: RhB St. Bernina (zie MSM 116). Dit Zwitsers smalspoorbaantje naar het voorbeeld van de Berninabahn heeft 30 binnen- en buitenlandse tentoonstellingen op de teller staan. De derde expobaan is Mirabernina, eveneens naar het voorbeeld van de Zwitserse Berninabahn. Deze keer werd de inspiratie gehaald aan de zuidelijke kant van de Berninapas. Het fictieve stationnetje Mirabernina situeert zich in het Val Poschiavo aan een uitloper van het gelijknamige meer nabij Miralago. Volledig opgesteld heeft de baan een lengte van 3 meter en een diepte van 0,90 meter. Ze bestaat uit zes segmenten, twee voor het zichtbare gedeelte, twee voor het schaduwstation en twee voor de keerlussen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

Deze is ook gekend, maar het weerzien waard en bovendien heeft ieder forumlid wel gezien dat Floris er nog heel wat bij aan het prutsen is!  ;D
Dit is nog zo een modelspoorweg die ik er absoluut bij wilde om de niet-kenners van hun sokken te blazen.

Le Bassin - Floris Dilz (1:87)



Floris is al enkele jaren bezig aan het realiseren van een waar huzarenstuk: een sfeerimpressie van Seraing anno 1988. In dat jaar wordt nog wel gewerkt in de smederij en constructiewerkplaatsen op het terrein van Cockerill in Seraing maar het vuur in de laatste hoogoven is lang geleden gedoofd en veel oude hallen staan er leeg en vervallen bij. In de grauwe straatjes, letterlijk in de schaduw van de industrie, is de neergang van de staalindustrie ook goed merkbaar. Het grijze, grauwe, vervallen landschap van steen en staal is op sublieme wijze weergegeven en ook heel wat rollend materieel is zelfbouw. Een reportage was te lezen in MSM 237 en in vele praktijkartikels daarvoor.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

Een leuke Franse baan in spoor N. Was nog niet in ons land te zien!

Mirandol - Club Maquettisme Sedanais (1:160)



De 'Club Maquettisme Sedanais', gekend als organisator van de expo in Sedan, presenteert een modelspoorweg in schaal N. Bouwer Claude Joron koos voor spoor N omdat deze schaal meer mogelijkheden biedt om de modelspoorweg in het landschap in te bouwen. En daar is hij met verve in geslaagd. Het thema is de site van het viaduct van Mirandol (Lozère). Centraal staat dit imposante bouwwerk, bestaande uit twee stenen overbruggingen, beide gelegen in een ruime boog en tegenboog. Het verkeer op de brug geschiedt op enkelspoor en er wordt gereden in de tijdperken vanaf III tot nu. Onderaan ligt een lieflijk Frans dorpje langs een kronkelend riviertje. Er is gebruik gemaakt van Peco code 55 spoor. De besturing gebeurt met DCC (Ecos en Railroad TrainController). Het zichtbare deel van 282 cm lang bevat geen wissels. De nadruk ligt op de trein door het landschap.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

Omdat het weekend is en er ons nog 3 weken resten gaan we er wat vaart in zetten... Drie leuke Franse banen!

57 bis rue eiffefe (la suite) - François Joyau (1:87)



In de loop van de tweede helft van de negentiende eeuw werden rond Parijs twee spoorwegringen aangelegd. Naast de 'Grande Ceinture' werd ook een 'Petite Ceinture', een kleine ring, aangelegd die de verschillende 'poorten' van de stad verbond en aansluiting gaf met de metrolijnen. Deze spoorlijn liep op een verhoogd spoor tussen de bebouwing door, een ideaal gegeven voor een kleine modelspoorweg. François Joyau bouwde een klein stukje hiervan op een modelspoorweg met een lengte van 200 cm en een maximale diepte van 60 cm. Deze modelspoorweg sierde de cover van MSM 181 (juni 2018). Nu presenteert hij de baan met een uitbreiding.

La rue des caves - Fred Mouget (1:87)



'Rue des Caves' van Fréderic Mouget begon ooit als een mini-baantje, maar groeide inmiddels uit tot een volwaardige modelspoorweg. De sporen liggen op twee niveaus, het bovenste is eerder industrieel, terwijl op het onderste dubbelsporig tracé lange goederentreinen aan het oog van de bezoeker voorbij rijden. Net als '21 Rue Des Haies' van Vincent Cleren en '57 bis Rue Eiffefe' van François Joyau is deze modelspoorweg een mooie illustratie van Franse modelspoorbouw op hoog niveau.

21, rue des Haies - Vincent Cleren (1:87)



In dezelfde sfeer als '57 bis rue Eiffefe... la suite' heeft Vincent Cleren '21 Rue Des Haies' gecreëerd. Hij presenteert een industriële zone geïnspireerd op de Parijse voorsteden van de jaren 1960. Alle gebouwen zijn eigenhandig gebouwd. Dit was de eerste modelspoorweg die Vincent bouwde en het was meteen een groot succes. Ze werd voor het eerst getoond aan het Franse publiek op de prestigieuze Meursault tentoonstelling. Hoewel Vincent al jaren modelbouwtijdschriften las, besloot hij iets met zijn eigen handen te bouwen toen hij gedwongen thuis moest blijven tijdens de Covid periode. Het resultaat is verbluffend en zal heel wat liefhebbers aanspreken.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

Een baan uit Nederland, met een Frans thema. Wat je zeker niet mag missen is de werkende sluis!

Ecluse 11 - Jan Van Munster (1:87)



Toen Jan Van Munster, lid van ModelSpoorTeam De Maaslijn, tijdens een tentoonstelling in Sedan al pendelend tussen het hotel en de expohallen dagelijks langs een sluisje passeerde, ontsproot het eerste idee voor het bouwen van een modelspoorweg met een sluis. Later, tijdens een vakantie in de Elzas, bezocht hij de sluizen in de 'Vallée des éclusiers', in de buurt van Arzviller: deze sluizen maken deel uit van het Marne-Rijnkanaal. Ze bevinden zich nu in een vergevorderde staat van verval, omdat sinds 1969 17 opeenvolgende sluizen zijn vervangen door een bootlift: het hellend vlak Saint-Louis-Arzviller. Op basis van vele foto's en impressies van de oude sluizen ging hij aan de slag.
De modelspoorweg stelt een van de sluizen in de 'Vallei van de sluiswachters' voor, namelijk sluis nummer 11. Er bestaan al systemen die een sluis nabootsen, dus leek het Jan interessant om een sluis te bouwen die boten van boven naar beneden beweegt (en omgekeerd). Het vullen en legen van een sluis met water op een miniatuurmodelbaan is best lastig: dit is al gezien bij Britse modelbouwers, maar er werd beslist om een 'droge' versie te ontwerpen voor 'Écluse 11'; het enige wat je hoeft te doen is de bodem van de sluis op en neer te bewegen. Op tentoonstellingen trekt dit systeem veel publiek. Deze moet je gezien hebben!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

Van deze baan hebben jullie hier op het forum en in Modelspoormagazine al stukjes gezien, maar de baan in z'n geheel is een wereldpremière op de expo!
Ik geef toe dat ik er ook reikhalzend naar uitkijk!

Terminus - Rudi Nelissen (1:87)



U kon al een aantal praktijk artikels lezen in de vorige nummers van Modelspoormagazine (MSM 245 tot 247 en 249). Op de Grote Modelspoor Expo wordt deze modelspoorweg voor de allereerste keer aan het publiek getoond. Het thema is fictief, geïnspireerd op de verlaten remise van Monceau, een stelplaats waar diesellocs tot fin de carrière gesteld staan. De omgeving is gebouwd naar voorbeeld van een typische Waals industriestadje. De lay-out van de baan is een dubbel doorgaand spoor op de achtergrond en op de voorgrond het hoofdthema: einde loopbaan van vele diesellocs. Hier kwamen vele diesellocs terecht in afwachting van het verschroten en voor sommige in het beste geval een tweede leven. Dit was echter eerder zeldzaam. De gebouwen, omgeving en dergelijke zijn geïnspireerd op bestaande gebouwen, zowel in de omgeving van Monceau als elders in Wallonië. Het rollend materieel is uiteraard allemaal Belgisch en hoofdzakelijk diesel, maar dat had u al begrepen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

Deze zal de liefhebbers van grote schalen en liefhebbers van Duitse spoorwegen bekoren.

Die Höllentalbahn - Jan Nickmans & Theo Huybrechts (1:45)



Het modelspoorduo Jan Nickmans en Theo Huybrechts, bekend van de magnifieke tentoonstellingsbaan 'Het depot van Trois-Ponts' (zie MSM 169), koos voor hun nieuwe modelspoorweg een Duits voorbeeld én voor spoor Nul. Het resultaat van vier jaar noeste arbeid is de 23 meter lange 'Fränkische Höllentalbahn'. Jan en Theo zijn verwoede zelfbouwers, voor de wat ouder wordende ogen leek bouwen in spoor Nul dan ook een logische keuze. Zij vinden dat een modelspoorweg in spoor 0 visueel sterker tot zijn recht komt dan een modelspoorweg in H0. Een modelspoorweg in een grotere schaal sluit ook perfect aan bij de visie dat de trein door een echt landschap moet rijden, en de modelbaan dus zeker niet overladen mag zijn met sporen. Omdat beiden houden van landelijke idylles kwamen ze uit bij een Duitse zijlijn, de 'Fränkische Höllentalbahn'. Deze lijn is het traject tussen Marxgrün in Beieren en Blankenstein in Thüringen. De gehele route Triptis – Ziegenrück – Lobenstein – Marxgrün werd tussen 1894 en 1901 in fasen aangelegd en geopend. De volledige baan is 23 meter lang, en hierdoor één van de grootste modelspoorwegen op de expo. Ze omvat in feite drie aan elkaar gekoppelde diorama's die telkens een stukje van de 'Höllentalbahn' weergeven. De modelspoorweg is opgebouwd uit 19 segmenten, die in diepte variëren tussen 60 en 90 cm.

Kustlijn – Ravelingen/St. Idesbald - OBMV Oost-Brabantse Modeltrein Vrienden (1:87)



Het beeld geeft slechts een heel vage indruk. Er wordt momenteel hard gewerkt aan deze baan.
Initiatiefnemer Herman Van Esbroeck was een fervente fan van uitstapjes naar zee en iedere Paasvakantie kon je hem terugvinden langs de kustlijn. Vandaar de evocatie van een stukje spectaculaire tramlijn, op de dijk, langs de zee tussen Oostende/Mariakerke en Middelkerke. De baan is uitgewerkt in de vorm van een hondenbeen. De sporen zijn van Peco (Hom), de bovenleiding gemaakt door Staf de Meester. Het rollend materieel is van Ferrivan, hoofdzakelijk het tramtype SO, maar je ziet ook de eerste testritten met de BN trams. De trams zijn gedigitaliseerd en worden gestuurd via een Lenz 200 centrale en het besturingssysteem van Railroad. Uitgebeeld wordt een pendeldienst tussen Mariakerke en Middelkerke met de bediening van de halte Raversijde. Kom kijken en geniet in gedachte van een daguitstap naar "het zeeetje".
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

De volgende duo-baan is bij de meesten onder jullie wel gekend, maar ongetwijfeld niet bij de vele mensen uit de streek die voor 't eerst naar een modeltreinexpo komen.

Station Puurs - Aansluiting Duvel-Moortgat - Philippe May en Geert Maes (1:87)





Het idee om een museumbaan te bouwen kwam van 'Stoomtrein Dendermonde- Puurs'. Alle gebouwen zijn gebaseerd op bestaande gebouwen. Het deel 'Duvel-
Moortgat' is een aantrekkelijk industriebaantje met hedendaagse spoorverkeer. Een beschrijving van beide vindt u in MSM 205.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

Deze baan kennen jullie ook, maar ze was in deze vorm nog nooit op een expo te zien.

Remise en scène - Erik De Boeck (1:87)



We konden al kennis maken met het werk van Erik De Boeck. Zijn grote modelspoorweg 'Remise en scène' bestaat uit diverse segmenten. Het hier gepresenteerde, nieuwste, deel kreeg de toevoeging 'act IV EAU/RESEAU/BATEAU' mee. Het betreft een havendok met een aantal rangeersporen. De baan situeert zich in tijdperk III, naar Belgisch voorbeeld. Er wordt digitaal gereden met het 3-rail systeem. Wie Erik een beetje kent weet dat zijn manier van modelbouwen 'low budget artisanale zelfbouw met recuperatiemateriaal' is, zoals hij het noemt. Wat we in ieder geval wel weten is dat Erik op verbluffende wijze allerlei constructies bouwt uit karton, hout en aluminium eetbakjes.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

In MSM publiceerden we een reportage over zijn modelspoorweg in spoor N. Op de expo komt Paul Peeters met een rangeerpuzzel in N.

Rangeerpuzzel - Paul Peeters (1:160)



Oorspronkelijk bedoeld als minibaantje voor de wedstrijd presenteert Paul Peeeters een rangeerpuzzel is spoor N. Het is een rangeerbaantje met time saver en ingelnook in elkaar verweven. Dus een rangeerspel waar over nagedacht moet worden om wagens naar vooraf bepaalde plaatsen te rangeren. We kennen Paul uit MSM 183, waar zijn grote modelspoorweg in spoor N 'Van Langental naar Unterlenningen' uitvoerig besproken werd.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

MoVi

Mooie banen. Veel heb ik / we al gezien. Aanvullende details zijn altijd leuk, maar veelal niet waar te nemen. De maker zal die dan toch zelf moeten aangeven. Ik kan helaas niet komen om deze met aandacht samengestelde presentatie te komen bezoeken.  Ben in het Amsterdamse scheepvaart museum met bouwplaten. Ronald Visser.
Ronald Visser

doomslu

#73
Voor één keertje wilde de maker van deze modelspoorweg, speciaal voor 'ons' er eens mee naar een tentoonstelling komen. Dit is een unieke kans om dit typisch Belgisch middelgroot station in model in werking te zien.

Kontich - Paul Celis (1:87)



Kontich is één van de oudste halteplaatsen van het land. Het is immers gelegen langsheen de verbinding Mechelen – Antwerpen die op 3 mei 1836 werd ingehuldigd, en thans bekend staat als lijn 25. Het stationsgebouw en alle andere gebouwen op de modelspoorweg zijn volledig zelfbouw. Het station is gebouwd aan de hand van de originele plannen die Paul bekwam van Hugo De Bot en Jef Van Olmen. De uitbouw en het bijgebouw werden gemaakt aan de hand van foto's en eigen opmetingen. Het spoorplan is vrij eenvoudig; vijf parallel lopende doorgaande sporen, zonder wissels. Op de koppen wordt station Kontich aangesloten op bogen en een verlengd schaduwstation. De beide sporen dichtst tegen het stationsgebouw beelden lijn 25 uit, de middelste sporen lijn 27 Brussel – Antwerpen. Het drukke spoorverkeer is hedendaags. De baan werd nog nooit tentoongesteld.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ceuleer

De foto is toch van Kontich - Paul Celis (1:87) ?