Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

10de Modelspoor Expo 2024

Gestart door ceuleer, 15 april 2023, 15:09:03 PM

doomslu

Ons sympathiek forumlid, Luc de Martelaer, kent iedereen wel zeker?
Hij komt met zijn buitengewone modelspoorweg 'Sixteen tons'.

Sixteen tons - Luc De Martelaer (1:87)



Bouwer Luc De Martelaer bouwt wel elk jaar een nieuwe modelspoorweg, telkens relatief klein, maar boordevol fantasie. Het was dus geen verrassing dat dit baantje de eerste prijs won bij de OntraXS! Kids Awards en bovendien de 3e prijs bij de reguliere OntraXS! awards. Het is een gedetailleerde weergave van de ondergrondse gangen van een mijn, inclusief lift, vol verrassende vondsten. Het rollend materieel is H09, smalspoor dus. waar bezoekers een ondergrondse mijn met meerdere niveaus inclusief liftschacht kunnen bewonderen. De bouwer sleept bovendien de bezoeker mee in zijn fantasie met zijn verhaal. Blijf dus zeker even staan, kijken en luisteren bij deze creatie. Voor het eerst in België!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

De volgende... iets helemaal buiten ons normale kijkveld, maar we waren gecharmeerd door de Belgische locomotieven toen we deze 'baan' zagen.


LEGO baan - J.F. Lacassaigne, V. Meeuw, L. Soete



Niet enkel de allerkleinsten zullen bij de grote Lego-baan hun opwachting maken. Op een oppervlak van 12 x 2,2 meter is een heuse modelbaan gebouwd. Bewonder vooral de herkenbare Belgische locomotieven en rijtuigen. En ook de aankleding beklemtoont het Belgisch karakter van deze baan.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

#47
Raar, maar waar... deze was nog nooit te zien op een grote expo in België.

Luxor Sugarcane Valley - Samuel De Zutter & Valentijn Van der Haegen (1:43,5)



Een baan met als thema Egypte kom je niet vaak tegen. Zowat de meest gestelde vraag aan de bouwers is dan ook "Hoe kom je op het idee om een Egyptische baan te gaan bouwen?". Oorspronkelijk was het idee een suikerriet plantage in de Caraïben. Maar op You-Tube ontdekten Samuel en Valentijn een filmpje van zo'n suikerriet aanplant in het Egyptische, en dan ook nog op de koop toe mét een smalspoorlijntje. Ook buitengewoon is dat de minibaan uit twee zijden bestaat en ieder zou de uitwerking van één kant voor zijn rekening nemen. Het geheel heeft aldus twee grote taferelen: een lokaal dorp met bijbehorende markt en een suikerrietplantage met verwerkingsfabriek. Voor het zichtbare baandeel is 0e-smalspoor gebruikt van Peco, maar achter de schermen of onder het zand hergebruikten ze restanten van standaard H0-rails. Het dorp is een samenraapsel van internetinspiratie, o.a. van een lemen zonstenen dorp gelegen op een helling in de buurt van Luxor. Een overblijfsel van een poort en een ommuring geven het dorp een oud karakter.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

Nog eentje in spoor 0.

Chosette - Johan Van Balberghe (1:45)



Chosette' is de modelspoorweg in spoor Nul van Johan Van Balberghe. Oorspronkelijk bedoeld als een klein zolderbaantje om thuis ook te kunnen rijden. Vandaar de naam 'Chosette', wat in het Frans een 'petite chose' betekent, een klein dingetje. Het begon bescheiden, maar eindigde (?) in een modelspoorweg van meer dan 13 meter lengte. Alle gebouwen op deze baan zijn eigen constructies, geïnspireerd op een bestaand voorbeeld. Je vindt immers in schaal 0 nauwelijks Belgische 'kits'. Centraal troont het station. Het is een typisch station type 1895, meer bepaald het spiegelbeeld van het hoofdgebouw van Lissewege, ten noorden van Brugge. Elk gebouw wordt eerst in 2 mm plasticard (Evergreen) samengesteld en daarna bekleed met Redutex. De goederenloods is geïnspireerd op de loods in Vilvoorde. Het seinhuis is een kopie van het afgebroken voorbeeld van Brugge-Haven. De stelplaats is een interpretatie van de loodsen van Gouvy, Bertrix en Latour. Het hoekcafé is in spiegelbeeld nagebouwd naar een H0-model van Artitec. De baan werd besproken in MSM 200.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

We hebben ook een deelnemer uit Luxemburg met een mooi baantje.

CFL Nordstreck 93 - Pit Karges (1:87)



Modelspoorwegen zijn er in verschillende afmetingen, verschillende tijdperken, verschillende thema's, maar ook verschillende manieren van 'rijden'. Sommigen houden van complexe sporenplannen met meerdere stations, anderen van een emplacement waarop naar hartenlust kan worden gerangeerd en nog anderen genieten het liefst van lange treinen die over een tracé rijden door een weelderig landschap. Tot die laatste groep rekenen we Pit Karges. We hebben al eens met het werk van Pit kennis gemaakt met 'First snow' in MSM 154. Zijn nieuwste creatie is speciaal voor tentoonstellingen gebouwd. Het voor de toeschouwers zichtbare deel meet 4 × 0,5 meter en is opgedeeld in vier segmenten van elk 1 × 0,5 meter. Achter het zichtgedeelte ligt een schaduwstation, opgebouwd uit zes segmenten. Daar kunnen maximaal tien treinen worden geparkeerd om een gevarieerde treindienst te tonen. Het thema van de modelspoorweg is een fictief onderdeel van de noordelijke CFL lijn ergens tussen Luxemburg en Ettelbrück. De noordelijke route van de CFL loopt van Luxemburg naar Troisvierges en vandaar naar België via Gouvy naar Luik (NMBS lijn 42). In 1993 werd het traject geëlektrificeerd tot aan de Belgische grens, zodat binnenlandse treinen met elektrisch materieel konden rijden, maar grensoverschrijdende treinen werden getrokken met diesellocomotieven. Zo kunnen elektrische locomotieven uit de CFL-serie 3600 en treinstellen uit de CFL-serie Z250 en Z2000 werkelijkheidsgetrouw worden ingezet, maar ook diesellocomotieven uit de CFL-serie 1600 en 1800. NMBS-locomotieven reeks 55 kwamen ook naar Luxemburg. Naast de regionale reizigerstreinen met CFL-Wegmann of NMBS-M4 rijtuigen reden er ook internationale sneltreinen op het noordelijke traject, zodat daar bonte combinaties van Luxemburgse, Belgische, Zwitserse en Italiaanse rijtuigen te zien waren, veelal met een blauwe NMBS 55. In het weekend reed de 'Ardennen' Express, bestaande uit Nederlandse IC-rijtuigen, ook met een blauwe NMBS 55.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

Ons aller bekend forumlid Rik Martens komt met een demo laseren. Ik heb 'm kunnen overtuigen om Carolo Metal toch ook nog eens mee te brengen.

Carolo Metal - Rik Martens (1:87)



Rik Martens heeft zich toegelegd op het bouwen van kleine modelspoorwegen: diorama's met als een rode draad een spoorweg. We hebben het dan over zijn bijzondere reeks minibaantjes begonnen met Depot Val-Rikard (winnaar van de minibaantjeswedstrijd 2012), gevolgd door Carrière De Petit Granit en Rimkov (winnaar 2018) met als 'voorlopig' laatste: Carolo Metal. Hiervan heeft Rik in acht afleveringen van Modelspoor Magazine het ontwerp en de bouw uitvoerig beschreven (MSM 223 ... 236). De opzet van het baantje is globaal zoals we die kennen van zijn voorgaande kunstwerken, namelijk als een kijkkast of kijkdoos. Cruciaal bij het ontwerp is een aansprekende compositie: bij Carolo Metal verkregen door het diagonaal verlopend spoor dat hoog de straat kruist, die eveneens schuins over het oppervlak ligt. Door de schuine lijnen en de voorziene hoogteverschillen in het landschap is een grote dieptewerking verkregen. Alle gebouwen zijn volledig zelfbouw.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michael

Ik begin een beetje te twijfelen want veel wat je hier laat zien Luc is al een keer gezien.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

doomslu

#52
Jij gaat ook naar alle expo's hé.  ;)
Wees gerust, er is ook heel wat nieuw!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Citaat van: doomslu op 04 september 2024, 16:15:23 PMJij gaat ook naar alle expo's hé.  ;)
Wees gerust, er ook heel wat nieuw!

sic.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

Ook deze is helaas al bekend, maar is daarom niet minder een topper!

Ligne du Gérize - Wim Wijnhoud (1:87)



Wim Wijnhoud heeft roem verworven met het bouwen van bijzonder mooie en doordachte modelspoorwegen in 1:87. Het begon met het nog overzichtelijke Luxemburgse Kautenbach gevolgd door het aanzienlijk grotere Wolzerdange en Saint Tourbière, om daar nog maar enkele meters aan toe te voegen met zijn nieuw meesterwerk La Ligne du Gérize. Deze modelspoorweg is één van de grootste deelnemers aan de expo. La Ligne du Gérize is een fictieve modelspoorlijn, geïnspireerd op een bestaande omgeving in de landelijke driehoek Clermont-Ferrand, Lyon en Le Puyen-Velay. Het uitgebeelde tijdsbeeld is omstreeks mei 1968 en de fictieve plaatsnamen lijken veel op de namen van de echte plaatsen in het Centraal Massief, maar zijn bewust net iets anders gespeld. Het stadje Le Grueberon ligt tegen een helling en fungeert als centrum van het gebied. Vanuit het kopstation vertrekken twee regionale normaalspoorlijnen. Deze zijn in exploitatie bij de Franse nationale spoorwegen SNCF, oorspronkelijk echter bij de PLM. Een lijn loopt van Le Grueberon over Chalmazel naar Olliergues nabij Vertolaye. Ze volgt voor een deel het dal van het riviertje de Gérize, dat ook in werkelijkheid bestaat als 'Ruisseau Du Gérize'. De tweede ligne secondaire loopt van Le Grueberon naar Saint-Laurent-Rochefort. In het aangehouden tijdperk 1968 kende het gebied naast de normaalsporige secundaire lijnen ook een meterspoornet van de Departementale Spoorwegmaatschappij CFD (Compagnie des chemins de fer départementaux). Op de modelspoorweg doorkruist de CFDlijn het stadje Le Grueberon en houdt halt op het stationsplein. Zoals de vorige, door Wim gebouwde, modelspoorwegen is ook La Ligne du Gérize bedoeld om mee deel te nemen aan tentoonstellingen. Daarom is ze opgebouwd uit elf segmenten.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Tothebeach

Citaat van: Michael op 04 september 2024, 16:11:20 PMIk begin een beetje te twijfelen want veel wat je hier laat zien Luc is al een keer gezien.

Voor mij geldt voor het bezoek aan een beurs maar 1 regel: zijn er 3 banen die ik echt wil bekijken? Als het antwoord daarop positief is, dan vind ik het de moeite waard om te gaan. Dan kan ik namelijk uitgebreid kijken en praten met de bouwers. Dan is voor mij de beurs geslaagd en zijn de andere banen een mooi extraatje, waar misschien ook nog iets leuks uit te halen valt.
Nu moet ik wel zeggen, de meeste beurzen in NL zijn voor mij te bereizen. Voor de Benelux moet ik deze regel nog eens herzien of nakomen, want bij de MTD heb ik mijn neus nog nooit laten zien, terwijl dat wel aan mijn vastgestelde regel voldoet. elk jaar weer..... :-[

Groet,
michel

doomslu

Met dit mini-mini baantje bewijst Michel dat je echt niet veel plaats behoeft om aan modelbouw te doen!

La fabrique - Michel Altorf-van der Kuil (1:87)



Michel Altorf-van der Kuil kent de lezer van Modelspoormagazine ongetwijfeld van enkele praktijkartikels. En ook hier op 't forum kennen jullie hem wel. Michel bouwt graag huisjes, vooral Franse, en deelt zijn methodes graag met onze lezers. Dat zal hij trouwens op de Expo in Wieze ook doen. Hij toont daar ook zijn minibaantje van 50 x 30 cm met een fiddle-yard van 25 x 5 cm, genaamd 'La fabrique'. Het geheel bestaat uit 4 houten kistjes, met daarin het baantje. Het is spontaan geboren, om de huisjes een plaatsje te geven. Daaraan werden ook nog heel wat details gevoegd.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Luc

Er is meer in een tentoonstelling dans juist nieuwe banen zien, denk ik; het is vooral een feest, waar je vrienden ziet, mensen leert kennen. Dat heeft ook veel belang!
Oufti!

SuSke

En soms kom je tot niet veel meer dan kletsen. :) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Luc

Es da nie tof?  :)  :)  :)
Oufti!