Noord Frankrijk, september 1970. Het vlas is geoogst, de bieten staan nog op het land. Door het vlak ogende landschap loopt een veldspoorlijntje. Af en toe rijdt er een goederentreintje langs en op de marktdagen rijdt er een 'autorail', een afgedankt tramstel dat door de lokale maatschappij omgebouwd is tot motorrijtuig. Bij een melkfabriek staan wat melkbussen voor een deel gebracht door een lokje. Het café is nog gesloten. Grijze wolken hangen in de lucht. Het dreigt een vruchtbaar weer te worden.
Verder gebeurt er eigenlijk niets:


De bovenste foto is van een diorama van 18x35cm, de onderste is een opzet van de 'modelbaan' van 80x30cm. Dit formaat past prima in een Ikea Ivar kast, het onderstel van mijn vorige modelbaan. De wagons zijn zelfbouw, al heb ik de onderstellen gebruikt van N-wagens, al dan niet voorzien van smalspoorwielen (doorsnede 7mm). De koppelingen zijn van Greenwich.
Vanwaar deze schaal? 9mm x 76 = 684mm. N-spoor onderstellen zijn wat makkelijker en goedkoper te krijgen. Voor H0 zou ik bij het Z-spoor moeten kijken en dat is wat schaarser. Daarnaast zou ik dan ook mijn gaugemaster regelaar moeten vervangen. En dat budget heb ik gewoon niet. Dan maar een schaal groter en goed zoeken naar Franse auto's 1:76. en die zijn er, zo staat er op de tweede foto een Renault vrachtwagen van MMS. En ik heb er ook niet zoveel nodig, 3 auto's op deze modelbaan veroorzaakt al een file.
En voor de rest? Ik fröbel elke week een kwartiertje, soms 2, soms 3. De bouw gaat in een heerlijk laag tempo. En ik maak nauwelijks foto's, dat vergeet ik gewoon. Ik staar liever even naar wat ik gebouwd heb

En verder gebeurt er niets.....
Groet,
Michel