Nieuws:

Nu in MSM 269 TREINSAMENSTELLING: Gemoderniseerde M4-rijtuigen

Hoofdmenu

Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N

Gestart door RobVille, 12 juli 2022, 19:28:10 PM

RobVille

Het landschap op de ronde module begint, na een rigoureuze sloop, weer verder vorm te krijgen. Het spul van Evan wordt, als basis voor de ondergrond, door mij veelvuldig gebruikt. Ik maak het vrij dik aan en kan meteen de contouren vormen. Verder laat ik veel ruimte voor het ballastbed. Ik weet het, ik werk omgekeerd. Het landschap staat voorop en de spoorlijnen worden ertussen gefrunnikt. Nu zorg ik er wel voor dat de bogen van de spoorlijn ruim worden aangelegd ;)

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Klaas Zondervan

Citaat van: RobVille op 21 januari 2026, 12:03:59 PMIk weet het, ik werk omgekeerd. Het landschap staat voorop en de spoorlijnen worden ertussen gefrunnikt.
Ik zag het maar wou er nog niks over zeggen. Maar nu je er zelf over begint, ja, je maakt weer dezelfde fout. Je kunt beter eerst het spoor leggen, aansluiten en proefrijden voordat je aan het landschap begint.

RobVille

Tsja, ieder zijn eigen insteek. Als ik de rails eerst leg, dan wordt ik erg beperkt in het creƫren van het landschap, dat ligt dan min of meer vast. Mijn bouwprincipe is organisch ;D Trouwens het landschap is er altijd, de spoorlijnen komen later. De fouten die ik gemaakt hebt, zijn veelal technisch van aard. Ik noem er een paar, te krappe bogen, slechte aansluitingen bij de overgang tussen de modules, te krappe S-bochten, verkeerde keuze van de ondergrond van het ballastbed ..... Als je mijn bouwverslagen bekijkt, dan zie je dat het slopen de overhand heeft. Gelukkig is het bouwen van modelbanen een leuke hobby ;) Uiteindelijk bouw ik ook wel eens een modelbaan af, nou af, is het natuurlijk nooit .... Toch slaag ik erin om modelbanen te bouwen die wel werken. Op YouTube kun je een aantal modelbanen in actie zien (Bolletje). Toch wil ik steeds iets nieuws. In dit geval een modelbaan in spoor N. Een ander project is een Nederlandse modelbaan waar ik treinen en auto's (CarMotion) ga combineren. Project de "Gelderse" Vallei. Oh ja, de voorbereidingen voor Palisade Canyon, een modelbaan in H0, zijn nu ook gestart. Het wordt een diorama waarin vakwerkbruggen, al dan niet door een 3D printer gemaakt, een belangrijke rol gaan spelen.

Rob
and

RobVille

Het landschap krijgt steeds meer vorm.

Nog wat foto's -->>

Rob

and

DFS

RobVille

Voordeel van een vervroegd pensioen, ruime behuizing.

Ook waren er problemen bij de overgang tussen twee modules. Het spoor lag niet echt jofel. Probleem waren de stroken van foam die ik als ondergrond had gekozen voor de geluidsdemping, te zacht >:( Ook de rails moest ik verleggen omdat het dubbelspoor na de tunnelingang was verwijderd in verband met de te krappe bogen. Op voorstel van een forumlid heb de rails richting tunnel laten liggen als niet meer in gebruik zijnde en het traject verlegd.

Het landschap moest ik daarom wederom aanpassen.

Rob
and

Klaas Zondervan

Citaat van: RobVille op 27 januari 2026, 12:09:07 PMProbleem waren de stroken van foam die ik als ondergrond had gekozen voor de geluidsdemping, te zacht >:(
Zo'n zachte ondergrond maakt dat de sporen op beide secties makkelijk ongelijk komen te liggen. Om dit te voorkomen kun je op de laatste centimeters op de rand een harde ondergrond kiezen, bijvoorbeeld een stukje triplex van dezelfde dikte als de foam.

RobVille

Tja, alle begin is moeilijk ;)

De andere, ronde, module begint ook weer enige vorm te krijgen. De beide tunnelingangen heb ik terug geplaatst om aan te geven waar het oude traject lag. De nieuwe spoorlijn loopt nu voorlangs de heuvel. Hopelijk geven de nu, grotere boogstralen, minder kans op ontsporingen. Het rangeerspoor is ook vervallen.

Rob
and

RobVille

Nog even een beginnetje gemaakt met de omgeving. De rotsen zijn weer hergebruikt. Ook de oude tunnelingang is in het landschap opgenomen. De rails zijn verwijderd en de ingang maakt een verwaarloosde indruk. Als laatste krijgt de overspanning een "betonlook".

Rob
and

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

RobVille

De rotspartijen rond de beide steunpunten van de brug nu gerealiseerd. De brug verbindt de twee landwegen tussen de rotsformaties met elkaar.

Rob
and

grove den

RobVille

Het bruggedeelte verder uitgewerkt. De brugconstructie heb ik gemaakt van buigtriplex. Het ziet er nog een beetje lomp uit maar ik hoop bij de definitieve plaatsing, nadat het dubbelspoor onder deze brug is aangelegd en afgewerkt, deze brug in het landschap kan laten opgaan. De "betonlook" hoop ik weer te realiseren door alle wanden in te smeren met een gipsmengsel en na het drogen, deze te schuren.

Rob
and

grove den

Hoi Rob
Citeerdoor alle wanden in te smeren met een gipsmengsel en na het drogen, deze te schuren.
Misschien het proberen waard:
Ooit ook met triplex  betonwanden  nagebootst. Deze ipv gips met ( Lak-) houtplamuur en plamuurmes behandelt. Na droging de delen met waterproofschuurpapier( niet kletsnat maken)  vlak geschuurd. De randen kon ik hiermee veel strakker schuren dan met gips. Ook leken ze minder gevoelig voor beschadigingen op de randje.  De wanden  met "washings" van verdunde olieverf  bewerkt. Gaf een mooi / strak en zeer realistisch resultaat.  Helaas toen geen afbeelding van gemaakt!
Lees - en kijk- met genoegen naar je verdere ontwikkelingen op je baan!

Jos

SuSke

MDF omtoveren naar beton:

20151017_120526 by Frans Peeters, on Flickr

20150915_235505 by Frans Peeters, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.