Hallo,
Ook deze keer zijn we in de VS en wel in California in een gebied gelegen tussen de San Joaquin Valley en de Mojave Desert. Tehachapi is onder de trainspotters bekend vanwege The Loop. Deze spoorverbinding wordt sinds 1996 geëxploiteerd door de Union Pacific Railroad, een fusie tussen de Union Pacific en de Southern Pacific. BNSF mag deze lijn gebruiken op basis van juridische afspraken. Passagierstreinen zul je op deze lijn niet aantreffen.
Dit thema wil ik proberen om te zetten in een modelbaan. Het is niet de bedoeling om deze situatie exact na te bouwen in model maar eerder te gebruiken als een impressie. Bij de bouw zal het landschap weer een dominerende rol vervullen. De helix, tunnels en bruggen zullen in dit landschap ingebouwd worden. Het zal een rondlopende modulebaan worden, gebouwd in schaal N. Het sporenplan zal niet ingewikkeld worden, een enkelvoudige hoofdlijn met een aantal plekken waar treinen elkaar kunnen inhalen. De nadruk zal dan ook komen te liggen op het rijden van lange goederentreinen met multitractie.
Impressies -->
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1657646293-loop.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1657646322-loop-ii.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1657646348-loop-iv.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1657646370-loop-ix.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1657646393-loop-v.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1657646415-loop-vi.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1657646438-loop-vii.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1657646463-loop-viii.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1657646488-loop-x.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1657646511-loop-xi.jpg)
Groetjes,
Rob
Mooi plaatjes... en al zeker met het enkel spoor in deze omgeving. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Nice,dat worden overuren voor de begrasser. ;)
Ben je met die andere baan gestopt? EDIT die bouw je gewoon af :) Ik volg!!
Teh ...enz. ... Loop, herinner 'k me van mijn abo-periode op ModelRailRoader
Ofwel uit het gewone tijdschrift ofwel uit de jaarlijkse RailRoadPlanner ?
Is in se een aangeklede klimspiraal, toch ?
Hallo,
The Loop -->
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1657660307-loop-xv.jpg)
Het baanplan ben ik nog aan het ontwerpen ;)
Groetjes,
Rob
Citaat van: Herwig op 12 juli 2022, 20:15:25 PM
Is in se een aangeklede klimspiraal, toch ?
Zo te zien een klimspiraal waarvan het grootste deel gelukkig in het zicht ligt.
De rode lijn onderaan de foto's doet vermoeden dat het stills zijn uit een video. Is de hele video ergens te zien?
Gccgle Afbeeldingen + Video's: Tehachapi (in ModelRailRoader)
Plan modelbaan: https://www.trains.com/mrr/how-to/track-plan-database/tehachapi-pass/
Hallo,
In mijn ontwerp wil ik proberen om deze helix voor meer dan 90 % in het zicht te laten liggen. Bij de bouw van mijn modelbanen leg ik de nadruk op het spoorwegtracé met de nabije omgeving. Bij mijn voorlopige schetsen, ga ik er van uit dat de binnenruimte van deze helix, eigenlijk de loopruimte gaat vormen voor een rondlopende baan. De lay-out van de baan zal dan ook, voorlopig, cirkelvormig worden. De volgende video biedt voldoende aanknopingspunten voor mijn ontwerp.
--> https://www.youtube.com/watch?v=RpRGygks_HY
Groetjes,
Rob
een beetje van dit https://www.tripadvisor.be/ShowUserReviews-g60750-d126992-r591967410-San_Diego_Model_Railroad_Museum-San_Diego_California.html#photos;aggregationId=101&albumid=101&filter=7&ff=296490649 eg maar
Ik heb deze loop in 2015 bezocht en in 2019 ben ik er weer langs gereden. Is een prachtig stukje engineering! Heb er diverse lange goederentreinen langs zien komen. Ze rijden er over hun eigen staart heen en vaak met trippel tractie en dpu's aan de staart. Heb er een graantrein in Bakersfield gefilmd met vier locs op kop, twee dpu's in het midden en nog twee aan de staart. Wat een geweld!
Voor de liefhebbers van railcams. Er staat een webcam op de Tehachapi Loop die actief wordt bediend. Te vinden op YouTube.
https://youtu.be/Gy5dzilt-iQ (https://youtu.be/Gy5dzilt-iQ)
Ik vroeg me zoal af, zou Chipahate ooit in model gebouwd zijn, Schaal 0 ? Jazeker ;)
https://www.trains.com/mrr/videos-photos/videos/layouts/layout-visits/video-o-scale-southern-pacific-tehachapi-division-model-railroad/
Dit modellandschap is nog kaler dan in werkelijkheid .
Citaat van: RobVille op 12 juli 2022, 19:28:10 PM
Hallo,
Ook deze keer zijn we in de VS en wel in California in een gebied gelegen tussen de San Joaquin Valley en de Mojave Desert. Tehachapi is onder de trainspotters bekend vanwege The Loop. Deze spoorverbinding wordt sinds 1996 geëxploiteerd door de Union Pacific Railroad, een fusie tussen de Union Pacific en de Southern Pacific. BNSF mag deze lijn gebruiken op basis van juridische afspraken. Passagierstreinen zul je op deze lijn niet aantreffen.
Dit thema wil ik proberen om te zetten in een modelbaan. Het is niet de bedoeling om deze situatie exact na te bouwen in model maar eerder te gebruiken als een impressie. Bij de bouw zal het landschap weer een dominerende rol vervullen. De helix, tunnels en bruggen zullen in dit landschap ingebouwd worden. Het zal een rondlopende modulebaan worden, gebouwd in schaal N. Het sporenplan zal niet ingewikkeld worden, een enkelvoudige hoofdlijn met een aantal plekken waar treinen elkaar kunnen inhalen. De nadruk zal dan ook komen te liggen op het rijden van lange goederentreinen met multitractie.
Groetjes,
Rob
Hoi,
Feest gaat niet door, tenminste om deze Loop in model na te bouwen in schaal N. Echter wil ik, in mijn visie, deze loop realistisch bouwen, dan betekent dit een diameter van minimaal 220 cm. Deze ruimte heb ik eenvoudig niet. De opzet voor deze modelbaan is nu gewijzigd. De onderdoorgang wil ik als zodanig verwerken in mijn ontwerp. In plaats van de helix wordt de aanloop naar de top nu gerealiseerd door een lange stijging in het landschap. Naast het schetsen van deze modelbaan, ben ik me aan het oriënteren in de N-spoor problematiek. Voor de rails en wissels is de keuze gevallen op Atlas N, code 55. Deze rails zijn gebaseerd op de Amerikaanse situatie. Peco, heb ik eveneens overwogen, maar uiteindelijk gekozen voor Atlas omdat Peco meer Europees is en feite code 80. Ook zijn de wissels van Atlas makkelijker te schakelen met servo aandrijvingen, geen veerbelasting in de wisseltongen. Ik hou niet van aanpassen ;) De seinen zullen wel weer door Richard van Custom Signal Systems gebouwd worden. Bij de bouw van de spoortracés wil ik gaan experimenteren met Woodlands foam producten zoals de Incline/Decline Sets en Risers. Deze modelbaan wordt digitaal en de bedoeling is dat alle diesels met geluid worden uitgerust. Schetsen komen nog.
Groetjes,
Rob
Jammer dat de loop niet doorgaat, ik ben wel benieuwd naar de nieuwe schetsen...
.... voorlopige schets.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1664193763-img-2989.jpg)
De naam van het topic gelijk maar aangepast. Het is een rondlopende modelbaan geworden met een klein schaduwstation. De "Loop" is nu gebouwd als een langgerekte ovaal. Voorlopig gaan we maar eens aan de slag met dit ontwerp.
Groetjes,
Rob
Dat lijkt een goed overwogen concept. Als ik het sporenplan bekijk zit ik wel een beetje in de knoop met de hellingen en het schaduwstation. Indien je met lange treinen gaat rijden (+2m) dan blijven hellingen best beperkt tot 1% (5 m om 5cm te stijgen/dalen). Het hoofdspoor met beide dubbelsporig inhaalsporen ligt waarschijnlijk volledig vlak. Rechtsboven op het plan verdwijnt een aftakking naar het schaduwstation, en komt vermoedelijk linksonder weer boven. Deze hele schaduwconstructie lijkt niet evident kwa hellingen, alsof het er op het laatste moment nog bijgetekend is. Vb de spoorbrug onderaan lijkt omgekeerd: stijgend schaduwspoor onder het hoofdpsoor ipv zoals getekend. Het schaduwstation lijkt ook op een helling te gaan liggen. Kortom, leuk plan voor het hoofdspoor, maar ik heb mijn vragen betreffende de implementatie van het schaduwstation.
Michiel,
Inderdaad, zelf ook twijfels over de aanleg van het schaduwstation. Heb nog nooit in N schaal gebouwd. De praktijk zal het leren. In dit plan zijn twee hellingen. Vanaf het dubbelspoor op de bovenste module vertrekt vanaf de rechterkant een enkelsporig traject via een lange helling richting de brug. Na de brug verdwijnt het enkelspoor in een tunnel. In de tunnel begint het spoor langzaam te dalen naar T0 niveau. Kortom, het schaduwstation vervalt.
Groetjes,
Rob
Leuk gesprek wat we hadden, Rob! Pas later begreep ik dat jij het was ;) Weet je nog, bij het N baantje van Frank Bunnik op het perron. Soms duurt het even voor het kwartje valt 8) ;D
Ben benieuwd!
Dit weekend de modules voor de nieuwe modelbaan binnen gekregen. Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik de ronde vormen aan beide kopse kanten niet zelf kon maken. Gelijk de rechte modulebakken mee besteld. De modules zijn fraai afgewerkt.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1671454842-img-3523.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1671454862-img-3521.jpeg)
Vinden jullie het de moeite waard om een beschrijving te geven in dit forum over de ontwikkelingen tijdens de bouw van deze modelbaan?
Groetjes,
Rob
Ja hoor ik wel.
Ja! ;) Modules van DAAR? : https://www.daarkunjemeebouwen.nl/module/
Yip !
Groetjes,
Rob
Sjeezes, dat is netjes zeg! :o
Verschil moet er zijn. Tussen goed zelfgemaakte en in dit geval perfecte, professionele segmenten. Een prima basis is (bijna) àlles. Chic.
Heb je er tevens achtergrond- en hemel-elementen & fries bijbesteld ?
Nog even niet. Eerst wil ik bouwen. Nadat het landschap gevormd is, ga ik op termijn deze andere zaken bestellen. Met Daniël nog overleg gehad om eventueel, wanneer de contouren van het landschap aan de voorkant bekend zijn, ik daarvan een mal van karton maak en deze naar hem opstuur om een passend voorfront te laten maken ;) Maar eerst de trajecten bouwen.
Groetjes,
Rob
Citaat van: RobVille op 19 december 2022, 14:03:09 PM
Vinden jullie het de moeite waard om een beschrijving te geven in dit forum over de ontwikkelingen tijdens de bouw van deze modelbaan?
Ja :)
Geert
Ik volg ook.
Het werkplan enigszins aangepast. Aantal wissels nu gecentreerd in twee gebieden in het linker gedeelte. Op die manier heb ik over de volle lengte van het traject over het rechter gedeelte van 550 cm geen oponthoud en kunnen de treinen mooi gevolgd worden, zeker in schaal N. Trouwens meer ruimte heb ik eenvoudigweg niet.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1673524133-rob-vlee.jpg)
Op de onderste tekening heb ik een schaduwstation met twee sporen getekend. Deze komen dan in een koker te liggen. De praktijk zal uitwijzen of dit mogelijk is, in verband met het landschap.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1673524360-img-3708.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1673524410-img-3709.jpeg)
Tijdens de bouw blijf ik aanpassen om een zo natuurlijk mogelijk verloop van de sporen te krijgen.
Groetjes,
Rob
Rob, wat kan jij toch strak die houtbouw doen. Erg mooi, en dan ook nog die afgeronde boog.(https://yoursmiles.org/tsmile/rulez/t2039.gif) (https://yoursmiles.org/t-rulez.php)
Groet,
michel
Michel, een kleine correctie ;) De ronde bakken heb ik uitbesteed, recht toe en recht aan lukt me nog wel.
Groetjes,
Rob
Recht toe, recht aan gaat ook strak hoor!
Ik kan me de basisbakken van Court du Bouton en basis van Cornfield Junction nog herinneren. Zwaar degelijk, maar ook strak afgewerkt. Net als deze, mooi werk!
Groet,
Michel
Dank je.
Op zich is er nog weinig te zien, een kale tafel met wat railtjes ....... De tekening is nu basaal uitgewerkt op de modelbaan. Deze basis is voor mij belangrijk omdat deze in feite de contouren van het landschap gaat bepalen. Ook de tracés worden provisorisch gelegd.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1673775870-img-3718.jpeg)
Voorkant.
Het verloop van de rivierbedding is nu definitief. Het dubbelspoor volgt de lijnen van deze rivier. Dit spoor komt vanuit de tunnel rechtsboven op de foto. Aan de rechterkant zien jullie een tweetal "betonnen" bakken. Tussen beide bakken komt een brug. Deze enkelsporige lijn gaat dan verder over de rivier en het dubbelspoor. De tunnelingang is het begin van een koker, waarop de basis voor een rotslandschap wordt gevormd. De "betonnen" bakken, 55 mm hoog, maken uiteindelijk deel uit van het landschap en worden geïntegreerd in het landschap waardoor ze minder kolossaal lijken.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1673776422-img-3720.jpeg)
Achterkant.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1673800630-img-3721.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1673800696-img-3726.jpeg)
Voor de andere poot van de modelbaan ben ik nu een plan aan het uitwerken. Een spoorlijn door een klein stadje met lokale activiteiten. Hier geen station, hooguit een zijspoor naar een lokaal bedrijf.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1673777638-bypass.jpg)
Omdat ik met lange treinen wil rijden, heb ik weinig zin in stoptreinen. De hele modelbaan telt dan ook maar vijf wissels, waarvan twee verborgen. Door mijn keuze van dit type modelbaan, leg ik minder de nadruk op super, realistische weergave van objecten. De "Champions League" kwaliteit is voor mij mijlen ver weg ;)
Rob
Mooi dat Amerikaans N spul...
Zeker! :)
Hout is en blijft voor mij het ideale materiaal voor een stevige basis voor de opbouw van mijn modelbaan.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1674214040-img-3730.jpeg)
Op de foto is de ondersteunende constructie te zien voor een waterval met een riviertje. Boven de koker komt een kloof in het rotslandschap. Onder de spoorbrug komt een klein meertje, dat uitmondt in een bredere
rivier verderop.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1674214060-img-3731.jpeg)
Uiteindelijk komt het landschap in de boog er als volgt uit te zien.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1674214540-heuvel.jpg)
De bedoeling is om een ruime, dalende spoorlijn met een verval van een cm per meter te creëren, die uiteindelijk in een dal uitkomt.
Het landschap wordt verder vorm gegeven door het plaatsen van styrodur platen tussen de houtconstructies.
Rob
Je houdt van hout, dat is wel duidelijk 8)
Weet je, Gerolf, op beurzen kom ik vaak prachtige modelbanen tegen die nogal wankel en krakkemikkig in elkaar zitten. Vaak denk je dan dat ze een volgende verhuizing niet meer overleven. Voor mij moet de basis goed zijn. Mijn vorige modelbaan heeft menige verhuizing overleefd. Niet alleen aan de houtconstructie besteed ik veel aandacht maar ook aan zaken als voeding, electronica, ICT. Tja, de afwerking is een ander verhaal ...
Rob
Erg chic. Als 'k dit zo allemaal bekijk, hoop 'k wel, van harte, dat u en de uwen nooit problemen krijgen met spieren & pezen.
Het ziet er oerdegelijk en nauwkeurig uit, maar wat wéégt dat ? Gewicht van een bak en totaal gewicht van de baan ?
En moet er ook gezeuld worden op/af een trap ? Lijkt me een serieuze verhuiskarwei.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1663880846-img-0697.jpg)
;D
Lekker bezig Rob, houtje van de straat ;D
Die steiger, die kennik ergens van,
en je onderschat je eigen kwaliteiten hoor, ik zou je baan enigszins verplaatsbaar houden... ;)
Vooral doorbouwen, je maakt mooi meters
Die jonge kerels toch ....
http://4.bp.blogspot.com/-DW27qWTl6hM/ThWrHs2-TTI/AAAAAAAABEE/QOnVcj9EEwI/s1600/11.07.05+-+het+eilandje+014.JPG ( foto Felix )
Citaat van: RobVille op 21 januari 2023, 12:10:06 PM
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1663880846-img-0697.jpg)
;D
Dat komt me bekend voor. Vorig jaar ook met een stelling een baan geleverd, maar wel met een grote trap aan gebouwd.
Ondertussen hebben we qua leveringen al vanalles gezien met banen. Heftruck, verhuislift, stelling, enz...
Bouw maar lekker gezellig door Rob ;)
Inderdaad, gewoon door bouwen.
Problemen met verhuizen moeten maar opgelost worden als ze zich stellen (een politiek statement ?? ::) ::))
En zeker, liever degelijk en wat sleuren dan kramiek en elke keer een boel herstellen.
Juist!
Toen ik een foto plaatste in mijn andere topic, kreeg ik het idee om de elementen met de pijpleidingen te gebruiken als een vakwerkbrug.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1674835950-img-3772.jpeg)
Het is echt moeilijk om geschikte, Amerikaanse bruggen te vinden voor mijn modelbaan. Zit niet te wachten op gedoe met import. Eigenlijk heb ik hier maar een geschikte leverancier, die echter niet alle Amerikaanse merken voert. Toen bedacht ik me, wanneer ik nu deze brug omkeer, dan heb ik een vlak oppervlak waar de rails precies op passen. Het enig dat de machinist ziet zijn de bielzen met de rails. Op video's met Amerikaanse vrachttreinen zie je vaak dit soort smalle bruggen. Ga eens testen!
Rob
Hey Rob,
Heb je al eens gekeken bij Hack Brucken ? Die hebben wel erg mooie exemplaren in veel schalen. Ook in N.
Groetjes,
Erwin
Ja, alleen deze bruggen zijn niet erg gedetailleerd en ook niet erg geschikt voor mijn modelbaan. Ook de prijzen vallen mij tegen. Ik heb een overspanning van ruim 70 cm in schaal N.
Rob
Maar eens een brug besteld van Cornerstone, een merk van Walthers. Eenmaal in elkaar, is het een stevig model. Bij deze bouwdoos worden twee stroken met bielzen bijgevoegd. De bedoeling is om de railstaven op deze stroken te lijmen. Hier begin ik dus niet aan, teveel gepriegel. Ik gebruik flexrail code 55 van Atlas en deze wordt dan meteen op de lengtebalken van de brug gelijmd.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1675349681-img-3781.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1675349708-img-3783.jpeg)
Rob
Dit weekend maar eens verder gewerkt aan het dijklichaam. Aan de hand van de afmetingen van bovenstaande brug maar eens een tweetal bruggen zelf gefabriceerd. Het ziet er nog wat lomp uit. Hoop dat bij de definitieve inbouw het wel meevalt. Tips!
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1675612757-img-3794.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1675612781-img-3791.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1675612803-img-3792.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1675613047-img-3786.jpeg)
Rob
Mooi! Op die bruggen van mij in H0 heb ik destijds ME brugspoor op gelijmd. Die heeft de correcte bielsverdeling. Zoals je het nu hebt gedaan klopt het eigenlijk niet ;)
Gelijk heb je Ronald ;) Heb me de blubber gezocht naar geschikte bielsverdelingen voor de bruggen. In spoor N nergens gezien, ook bij Micro-Engineering niet. Als ik in Amerika ga bestellen dan zijn de afhandelingskosten net zo hoog als de kostprijs van de bestelde artikelen. Dit jaar hebben ze er nog een schepje bovenop gedaan. Omdat ik een bedrijfszekere treinenloop wil, heb ik de bijgeleverde stroken met bielzen niet gebruikt.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1675706551-img-3801-3.jpeg)
Je moet de rails op deze stroken plakken met de juiste afstand tussen de rails. Daarna moet je ze weer uitlijnen op de brug zelf. Een recept, bij mij, voor brokken! Ooit van Peco een onderzoekskuil gekocht. Hier kon je de losse rails gewoon in het profiel schuiven en klaar was je. Misschien maar eens luciferhoutjes een beetje modificeren en tussen de bielzen plaatsen waardoor deze dichter op mekaar komen te liggen 8)
Rob
De verbindingen tussen de dwarsliggers onderaan wegsnijden en de dwarsliggers dichter bij elkaar schuiven ....
Je houd dan wel een stuk eail over, maar dat zaag je dan gewoon af.
De dwarsliggers op de brug zijn ook wel langer dan de standaard dwarsliggers, dus toch nog verlengen met houtjes ??
Dit lijkt me een heidens karwei. Nog maar eens op Youtube gaan zoeken naar stalen, spoorwegbruggen. Soms zie je op foto's dat de houten bielzen worden vervangen door stalen balken met daartussen stalen platen. Niet alleen bruggen maar op sommige trace's worden veranderingen doorgevoerd, de houten bielzen worden vervangen door betonnen onderliggers. Kortom, we veroorloven ons weer een dichterlijke vrijheid en gaan de rails inbedden in stalen profielen.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1675759948-800px-colourbox2750772-2576122581.jpg)
Bron: Stock Photo | Colourbox
Op mijn andere modelbaan heb ik iets soortgelijks gebouwd maar dan bij een toegang tot de werkplaats.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1675760254-1671111692-img-3490.jpeg)
Goed, we gaan maar weer eens bouwen. Dank jullie voor de feedback.
Rob
Citaat van: SuSke op 06 februari 2023, 23:11:14 PM
De verbindingen tussen de dwarsliggers onderaan wegsnijden en de dwarsliggers dichter bij elkaar schuiven ....
Dat is idd ook nog een optie. Maak uw eigen brugspoor ;D
Misschien een idee: als je nu zoals Frans aangeeft de verbindingen tussen de dwarsliggers onderaan de Atlas-flex doorsnijdt, zodat je deze dwarsliggers kan verschuiven. Maar niet zoals Frans zegt dichter tegen elkaar, maar verder uit elkaar. Bij de dwarsbalken van de brug snij je om de twee of drie balken er één uit, je legt de Atlas-flex hierop en zorgt dat een dwarsligger net in de plaats van de uitgesneden dwarsbalk van de brug komt te vallen. Begrijp je wat ik bedoel, want het is moeilijker uit te leggen dan te tonen ;)
Je zal wel moeten uittesten hoe ver je de dwarsliggers uit elkaar kan schuiven zonder de sterkte van de rail te belasten.
Deze oplossing ga ik zeker uit proberen voor de boogbrug. Zit alleen met het minieme verschil in de dikte van de bielzen van de rails en die van de strook. Wat mijn eigen bedenksel betreft, kan ik beter werken met Evergreen profielen.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1675774724-img-3808.jpeg)
Rob
Raar idee misschien, maar je hebt langere dwarsliggers nodig? Evt H0e spoor en dan idd de bielsmatten lossnijden?
Ik vind die platen ook wel mooi zo, doen ze dat in de USA ook zo? ( altijd handig om te weten ;D)
We gaan alles maar eens uitproberen :-\ Op YouTube vond ik inderdaad spoorbruggen waarbij het bovendek uit stalen platen en stroken bestond waar tussen de rails geklemd lagen.
Rob
Het gedeelte rond de rivieren krijgt steeds meer vorm. De brug over het bergstroompje is qua vorm nu klaar. Deze wordt aan de steunmuren van het dijklichaam bevestigd.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1676118809-img-3812.jpeg)
De vlakke brug wordt samen met een tweetal bruggenhoofden ingebouwd.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1676118936-img-3811.jpeg)
De tracés liggen nu definitief vast. Het tunnelportaal heb ik met klosjes van 9 mm moeten verhogen omdat anders de "Double Stack" tegen de boog aanreden.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1676119140-img-3815.jpeg)
Het dijklichaam heb ik meteen op de vlakke ondergrond gelijmd. Alleen, ik heb maar vier lijmtangen en de breedte van deze tangen is ook niet zo heel breed, dus daarom maar gekozen voor de volgende oplossing.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1676119294-img-3814.jpeg)
In eerste instantie had ik alleen de boogbrug gepland in de rivierdelta. Bij het proefplaatsen bleek het beeld te propperig te worden. Daarom maar weer een extra brugje gebouwd.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1676119430-img-3821.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1676119462-img-3817.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1676119483-img-3826.jpeg)
Trouwens dit extra brugdeel is op de foto verkeerd om geplaatst. De extra constructie aan de rechterkant van dit brugdeel wordt gebruikt als steun om deze vervolgens aan de middenpijler vast te maken.
Rob
Gaat een mooie baan zijn om lange treinen over te zien glijden
Klopt. Toen het ontwerp min of meer klaar was, heb ik overwogen nog een schaduwstation in te bouwen. Achteraf bleek dit niet zo een goed idee. Op deze modelbaan kunnen een drietal treinen rijden (iTrain). Een trein zal bestaan uit minimaal drie locomotieven en de wagons. De minimale lengte is ongeveer drie meter. De lengte van de blokken varieert tussen de 650 cm en 1500 cm. De hellingen hebben een lengte van ongeveer 600 cm om een hoogteverschil van 55 mm te overbruggen.
Op deze manier kan ik een hoop locomotieven en wagons kwijt. Best wel een investering. Alle rijdend materieel moet ik nog aanschaffen. Al je de prijzen vergelijkt met die van H0, liggen deze best wel dicht bij elkaar. Zeker als je al het materiaal uit de VS moet halen.
Rob
Ja Rob, daar ligt nog wel een uitdaging ;)
Citaat van: RobVille op 11 februari 2023, 13:59:19 PM
Het dijklichaam heb ik meteen op de vlakke ondergrond gelijmd. Alleen, ik heb maar vier lijmtangen en de breedte van deze tangen is ook niet zo heel breed, dus daarom maar gekozen voor de volgende oplossing.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1676119294-img-3814.jpeg)
Voor zulke gevallen heb ik een aantal oude trafo's liggen die ik gebruik als gewicht.
Bruggen zijn nu klaar en kunnen ingebouwd worden. De tussenpijler is nu ook klaar evenals een van de bruggenhoofden. Jammer genoeg had ik weer eens verkeerd gemeten en moest ik het dijklichaam van het andere bruggenhoofd slopen. Staan nu weer in de lijmtangen.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1676459877-img-3835.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1676460011-img-3842.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1676460029-img-3836.jpeg)
Rob
Mooi mooi... succes met het vervolg!
Rob, sta me toe dit te zeggen, maar ik vind het een uiterst vreemde opstelling zo met die magere betonnen pijler. Het oplegtoestel van de brug ligt er amper op en de andere brug hangt er tegen met wat profielen. trouwens dat styreen bruggetje lijkt me zeer vreemd qua ontwerp. Heb je er voorbeeld van?
Je doet er natuurlijk mee wat jezelf wil, maar ik weet dat je voor veel zaken precies bent en vandaar dan ook m'n opmerking.
Meestal gebruiken ze hiervoor een "Plated Girder Bridge" en die is even eenvoudig te maken als wat je nu hebt gebouwd:
https://bridgehunter.com/photos/12/74/127428-L.jpg
Op de foto zie je ook dat de pijler wat meer volume heeft onder de oplegging van de bruggen.
Bedankt, terug naar de tekentafel!
Rob
Zoiets:
(https://www.walthers.com/media/catalog/product/cache/944635636b347bd2be13fbc42a882726/7/0/70_single-track_railroad_through_girder_bridge_933-4502_dt1_big.jpg)
Citaat van: Ronald op 15 februari 2023, 18:36:06 PM
Zoiets:
(https://www.walthers.com/media/catalog/product/cache/944635636b347bd2be13fbc42a882726/7/0/70_single-track_railroad_through_girder_bridge_933-4502_dt1_big.jpg)
Maar dan omgekeerd.
Citaat van: RobVille op 15 februari 2023, 13:19:50 PM
Bedankt, terug naar de tekentafel!
Rob
That's the spirit! Je zal er geen spijt van krijgen.
Citaat van: evan op 15 februari 2023, 18:40:23 PM
Citaat van: Ronald op 15 februari 2023, 18:36:06 PM
Zoiets:
(https://www.walthers.com/media/catalog/product/cache/944635636b347bd2be13fbc42a882726/7/0/70_single-track_railroad_through_girder_bridge_933-4502_dt1_big.jpg)
Maar dan omgekeerd.
Ik snap wat je bedoelt, maar deze noemen ze ook plate-girder ;)
Deck girder dan maar? :) :
(https://www.walthers.com/media/catalog/product/cache/dfda71e2e29c8112dc22b3cc18f96144/9/0/90_single-track_railroad_deck_girder_bridge_933-4508_big.jpg)
Ik krijg steeds meer de indruk dat spoor N een maatje te groot is voor mij. Kon ik de verhoudingen nog enigszins opvangen in spoor H0, hier lukt dit niet meer. Dus geen geëxperimenteer meer maar gewoon spul van fabrikanten ;D Het wordt dus een modelbaan met de nadruk op het rijden met lange treinen, geautomatiseerd (iTrain). In het landschap komen alleen grote infrastructurele bouwwerken (bouwpakketten). Ook wordt de nadruk gelegd op de baantechnische infrastructuur. Seinen worden weer gemaakt door Richard.
In de linkerboog van mijn modelbaan, na veel rommelen met het spoorverloop, uiteindelijk gekozen voor een tunnel onder een bergmassief. De tweesporige hoofdlijn verdwijnt in een korte tunnel. Deze ligt op niveau 0. Het andere spoor, dat komt uit de rivierdelta, ligt op een hoogte van 55 mm. Aan de rechterkant verdwijnt deze in een tunnel en daalt in de koker naar niveau 0.
Nog even overwogen om deze tunnel te vervangen door een stalen brug. Zoals gezegd, zelf bouwen is een brugje te ver. Op zich zijn er wel bruggen maar de specificaties kun je bijna niet vinden en zo maar uit de VS bestellen met de huidige prijzen, doe ik liever niet.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1676891654-img-3861.jpeg)
Overzicht linker boog.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1676891701-img-3850.jpeg)
Linker tunnelingang.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1676891764-img-3852.jpeg)
Met bovenliggend spoor.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1676891805-img-3853.jpeg)
Tunnel met bekleding.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1676891851-img-3855.jpeg)
Rechter tunnelingang.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1676891883-img-3856.jpeg)
Rechter tunnelingang.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1676892682-img-3863.jpeg)
Tunnelingang naar koker.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1677162198-img-3872.jpeg)
Overzicht linker boog.
Rob
Laat je niet ontmoedigen, zo'n "deck girder" kun je best zelf!
Gewoon proberen, heb destijds ook de overstap van HO naar N gemaakt (weliswaar met een tussenpauze van 10 jaar).
In het begin is het een beetje zoeken naar de verhoudingen maar eenmaal je eerste probeersel een feit is heb je het gevoel te pakken.
Zeker niet baseren op N kits van de gekende fabrikanten want die zijn altijd te klein, en dan ga je automatisch ook te klein bouwen. Baseer je vooral op maten van preisertjes, auto's,...
Volledig met akkoord. Gewoon proberen. Dat komt zeker goed als ik je vorige bouwsels zie.
Kitbashing -->
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1677954255-img-3896.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1677954281-img-3901.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1677954485-img-3913.jpeg)
Rob
Nu ingebouwd -->
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1678031452-img-3916.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1678031478-img-3917.jpeg)
Rob
Ziet er toch een pak beter uit!
Inderdaad. Een andere brug ook maar weer verwijderd. Deze had ik samengesteld met delen van een autobrug. Leek toch een beetje massief. De bruggen maak ik van onderdelen uit bouwpakketten van transportbanden in H0. De bruggenhoofden wil ik een betonlook geven.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1678200140-img-3934.jpeg)
Nu begonnen met het houtwerk van de andere poot van de modelbaan. Op dit gedeelte bouw ik twee enkelsporige hoofdlijnen, waarvan een stijgend, in een bergmassief verdwijnt, en de andere via een tunnel uiteindelijk uit gaat komen in het rivierengebied. De lijn, die in een tunnel verdwijnt, krijgt nog een uithaalspoor. Verder komt er een weg die vanaf de spoorwegovergang parallel loopt met de zijlijn en in een tunnel verdwijnt. Door het bergmassief loopt nog een weg die het spoor kruist.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1678200723-img-3928.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1678200750-img-3929.jpeg)
De gaten worden later opgevuld met styrodur plaatjes en afgewerkt met sculptamold en afgietsels uit rotsmallen.
Rob
De contouren van het rivierlandschap krijgen steeds meer vorm.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1678631098-img-3962.jpeg)
Overzicht.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1678631140-img-3956.jpeg)
Aansluiting naar gebergte met tunnels. Mis nog twee bruggen voor over de rivier.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1678631184-img-3969.jpeg)
Brug vervangen door dit exemplaar.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1678631223-img-3958.jpeg)
Rob
Zal een mooi zicht zijn eens die eerste slepen zich door het landschap glijden
Vond op Internet nog een leuke onder doorgang voor spoor N. Deze ingebouwd, nog niet van kleurtjes voorzien, op de linkerpoot van de modelbaan.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1678894214-img-3977.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1678893950-img-3978.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1678894401-img-3983.JPG)
Rob
In het rivierengebied nog een extra tweesporige brug ingebouwd. Ook nu weer gebouwd met restjes.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1678980687-img-3992.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1678980719-img-3993.jpeg)
Rob
Rob, was net naar je laatste 2 foto's aan kijken en die tweesporige brug lijkt mij in de rivier te komen liggen, dit is in realiteit om problemen te vragen zijn. Al het alval dat door de rivier stroomt zou vast komen te zitten in de brugstructuur, dus misschien omkeren die brug dan is het meer realistisch. Voor de rest TOP, doe zo verder. :)
Bedankt voor de feedback. We kunnen veronderstellen dat het een wadi, een droog gevallen rivier in de woestijn, is, die eens in de vier jaar water voert. Misschien kan ik deze brug vervangen door een betonnen exemplaar met meer doorvoer hoogte. Ik hoor het wel!
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1678988995-img-4004.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1678989030-img-4003.jpeg)
Rob
Zo een betonnen exemplaar lijkt mij beter en oogt trouwens ook goed. Zo zie je ze ook over van die wadi's, is realistischer. ;)
Weer maar eens de decoupeerzaag gebruikt. Het landschap maar weer aangepast. Kortom, bruggenbouw. Dat betekent het bouwen van een enkelsporige brug en een dubbelsporige brug, elk met een lengte van 70 cm. Alle Amerikaanse bruggen uit het assortiment van de fabrikanten al gebruikt, dus maar weer zelfbouw. Het eerste segment in aanbouw.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1679757623-img-4036.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1679757668-img-4038.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1679757696-img-4031.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1679757734-img-4033.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1679757761-img-4035.jpeg)
Rob
en we gaan verder ...
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1680447560-img-4082.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1680516699-img-4096.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1680516772-img-4092.jpeg)
Rob
Bij het plannen van deze modelbaan ging ik uit van de geometrie van de (flex)rails van Atlas, ook voor de rails in de tunnels. Omdat ik weinig trek had met problemen in dit gebied, een haperende wissel bijvoorbeeld, en de geringe werkhoogte, toch maar besloten om Kato rails te gebruiken. De wisselstraten nu maar gepland buiten de overdekte gedeelten.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1681033122-img-4103.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1681033289-img-4101.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1681550201-img-4118.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1681550156-img-4120.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1681033321-img-4106.jpeg)
Rob
Bruggen, meer bruggen ...
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1681560703-img-4126.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1681560858-img-4134.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1682103570-img-4150.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1681560735-img-4129.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1681560906-img-4137.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1682104242-img-4143.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1682104253-img-4145.JPG)
Rob
Mooi werk :)
Vandaag begonnen met een aantal stelproeven.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1682245102-img-4172.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1682245131-img-4174.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1682168281-img-4170.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1682168416-img-4158.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1682168445-img-4166.JPG)
Rob
Imposant brokje spoor N
Even een opmerking vooraf. Zolang er niet wordt gereageerd op dit bericht, blijf ik de inhoud aanpassen ;) Ben nu begonnen aan de daadwerkelijke vormgeving van de contouren van het landschap. De tempex is nu bijgesneden. Vervolgens breng ik een laag sculptamold op deze laag. Ook de pijlers en opleggers van de bruggen worden nu geïntegreerd.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1682773519-img-4247.JPG)
Rechter poot van de module, ruwbouw.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1683297076-img-4326.JPG)
Idem, nu gemodelleerd.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1683297264-img-4321.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1683297130-img-4310.JPG)
Op de foto's komt de dieptewerking niet echt tot zijn recht, en het ziet er inderdaad nogal erg wit uit ;D
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1683114975-img-4279.JPG)
Linker poot van de module, onderbouw brug.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1683115006-img-4281.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1683115031-img-4289.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1683115214-img-4294.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1683115238-img-4272.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1683196208-img-4306.JPG)
Gedeeltelijk overzicht van de module.
Op de verdekte hellingbaan en de boog heb ik Kato Unitrack N gebruikt. Op zich ben ik wel een fan van deze rails, voor de niet zichtbare delen van de modelbaan, zoals schaduwstations. De rail klikt mooi in elkaar en is stabiel. Omdat ik echt geen fan ben van solderen, ook maar de aansluitstukjes erbij gekocht. Deze draadjes zijn dan eenvoudig aan te sluiten op de terugmelders. Voor de overgang naar de Atlas rails, heb ik ook een speciaal stukje rail van Kato gekocht met op het ene uiteinde een uitsparing. Hierin heb ik een dun houten strookje gelijmd zodat de rails gelijk vallen. Een prachtig hulpmiddel zijn de klemmen. Vandaag maar eens alle elektrische verbindingen verbindingen getest. De ECoS gaf meteen sluiting :o Aan de wissels lag het niet. Wat bleek, de aansluitrails van Kato had ik niet consequent in dezelfde richting ingebouwd, gevolg kortsluiting. Weer wat geleerd.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1682502827-img-4204.JPG)
Begonnen met de aanleg van de rails in het landschap. Ook nu weer proberen om mooie, langgerekte bogen te realiseren. Omdat het aaneenrijgen van de flex-rails soms knikken oplevert in de bogen vanwege de spanning op de rails, maak ik gebruik van de volgende techniek. Elke flex-rail wordt op maat gemaakt door aan beide zijde een vast stukje rail te plaatsen. Dit kan een zeer kort stukje rail van 55 mm zijn. De klemmen zijn een mooi hulpmiddel om de rail te fixeren. Door deze werkwijze kan ik ook aan de onderkant van de lasjes stroomdraadjes solderen.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1683532908-img-4332.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1683556835-img-4349.JPG)
Rob
Dag Rob, ik blijf alvast volgen, maar wanneer ik niets nuttig kan bijdragen hou ik mijn mond ;D
Elke keer als ik hier kom piepen begin ik te twijfelen om schaal N eens een kans te geven. :P Momenteel lukt het om mij in te houden. Maar zodra Rocourt af is ... wordt de kans best groot dat ik eens N ga proberen. ;D
Doe vooral zo door, ik geniet alvast mee.
8)
Bij de enkelsporige brug heb ik nu het landschap gevormd.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684083587-img-4368.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684073736-img-4366.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684073765-img-4365.JPG)
Weer een nieuwe spoorbrug. Dit gedeelte van de modelbaan is nu klaar. Afwerking komt nog ::)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1683800652-img-4355.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1683800676-img-4358.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1683800703-img-4361.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1683800728-img-4360.JPG)
Rob
Voordat ik verder kan gaan met het landschap aan de voorkant, heb ik de tunnelingang en de muren zelf een basiskleurtje gegeven. Ook de rails in de tunnel zijn geballast en de tunnelmuren eveneens van een kleurtje voorzien. Niet zo spectaculair, maar een noodzakelijke handeling omdat ik bovenop deze constructie een (berg)landschap wil creëren. De tunnel blijft bereikbaar aan de achterkant van de module.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684238468-img-4373.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684238892-img-4377.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684238916-img-4374.JPG)
Rob
Mag 'k vragen: in de veronderstelling dat die 19de eeuwse tunnelportalen oorspronkelijk niet hoog genoeg zijn voor double-stack,
hoe werd dit opgelost? Uitgraven van de bedding? Maar hoe werd het portaal-zelf onderaan dan verlaagd ?
Zelf heb ik een beetje gesmokkeld. Onder beide poten heb ik een 9 mm sokkeltje van hout gelijmd ;)
In de VS zijn er een aantal nationale projecten sinds 1984 opgezet waaronder "The National Gateway Clearance Initiative". Het doel: een minimale hoogte van 21 ft voor "een railcorridor". Miljoenen dollars zijn hiervoor uitgetrokken. Maatregelen waren: verlagen van het ballastbed, opkrikken van bruggen en inderdaad, het aanpassen van tunnels. Bij het uitvoeren van deze projecten hadden ze als voordeel, dat de lijnen niet van bovenleidingen waren voorzien.
Voorbeelden -->
(Tunnels spanning 5.7 miles (9.2km) area were modified through roof excavation, liner replacement, arched roof notching, and track lowering and realignment.
Round shaped tunnels were transformed to square shape to increase the wall corners of the tunnel. Eight tunnels underwent linear notch work, 18 were replaced with new roofs and one daylighting tunnel was left as open roof tunnel.)
Rob
Hallo Rob
Het zijn prachtige dingen waar je mee bezig bent. Het zal een uitstekende baan worden eens die
nog meer afgewerkt is, ook al is het spoor N
Heb zelf nog altijd spijt dat ik zelf niet met Amerikaans begonnen ben jaren geleden, (in H0)
maar ik had toen al te veel Duitse modellen.
Mijn favorieten waren en zijn toen die van de SOO line in Minnesota en Saint Paul waar ons bedrijf (3M)
gevestigt is. Heb helaas geen foto's van de treinen daar, maar wel van een aantal trucks
(https://live.staticflickr.com/65535/52904170271_a3d419e744_o.jpg) (https://flic.kr/p/2oAXGEK)Scan 3M (https://flic.kr/p/2oAXGEK) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), auf Flickr
Dank je.
De contouren van het landschap rond de tunnelingang zijn nu gevormd. Ik wil zo dicht mogelijk de indrukken van de foto's aan het begin van het topic benaderen, heuvels, dalen en veel groen.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684334580-img-4394.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684334738-img-4401.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684335942-img-4418.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684335968-img-4419.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684335992-img-4420.JPG)
Rob
Gaaf Rob, ik denk dat het straks enorm spectaculair is om die mega lange treinen voorbij te zien schuiven, daar is deze schaal wel heeeeel mooi voor, ga zo door ;D ;D
;D
Nog wat foto's van het gemodelleerde landschap.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684578127-img-4444.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684578157-img-4440.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684578211-img-4449.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684578238-img-4453.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684578262-img-4457.JPG)
Rob
Mooi en leerrijk om het zo te zien groeien! Prachtig werk, Rob!
Leuk om te horen.
Heb onlangs nog gipsmallen van Spörle voor bergen gekocht. De afgietsels ben ik nu aan het inbouwen.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684680037-img-4467.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684680061-img-4471.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684680090-img-4469.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684680148-img-4466.JPG)
Rob
Bij nader inzien, vond ik de rotspartij achter de tweesporige brug toch nog iet te vlak. Deze heb ik daarom wederom aangepast.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684935091-img-4479.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684935119-img-4481.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684935145-img-4484.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684935173-img-4488.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684941689-img-4500.JPG)
Nog een foto van de rotspartij bij de tunnelingang 1.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684935301-img-4492.JPG)
Tunnelingang 2.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684941773-img-4495.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684941876-img-4496.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1684941903-img-4499.JPG)
Bij de waterval heb ik ook nog enige aanpassingen gedaan.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1685108655-img-4513.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1685110064-img-4535.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1685109318-img-4529.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1685108703-img-4517.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1685108737-img-4516.JPG)
Nog even de blaasjes wegwerken in een later stadium. Mal raakt aardig versleten.
Rob
Enige aanpassingen -->
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1685794614-img-4568.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1685794641-img-4562.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1685794667-img-4564.JPG)
Rob
Nu de koker van de hellingbaan is afgesloten, komt er weer meer ruimte voor het landschap.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1685891774-img-4584.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1685891805-img-4575.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1685891831-img-4570.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1685891962-img-4569.JPG)
Rob
Dit gaat goed vooruit. De rotsen zijn zeker geslaagd. Ik ben benieuwd naar de inkleuring.
Dat blijft een gebed zonder eind .... Mijn andere "witte" modelbaan wacht ook nog steeds op inkleuring ;)
Vandaag ben ik begonnen met het laatste deel van de modelbaan om het landschap te vormen. Aan de hand van foto's wil ik mijn methode laten zien.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1687345285-img-4597.JPG)
Ruwe vorm van het landschap.
In het bergmassief zijn twee tunnelkokers ingebouwd. Omdat later beide kokers niet meer toegankelijk zijn, begin ik met het afwerken van de koker op het laagste niveau.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1687345655-img-4636.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1687345954-img-4627.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1687345987-img-4621.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1687346015-img-4623.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1687346048-img-4631.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1687346073-img-4634.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1687346138-img-4638.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1687346163-img-4640.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1687346193-img-4642.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1687346220-img-4641.JPG)
Rob
Mooie vorderingen... je geeft mij hoop dat het bij mij ook vlot zou kunnen... moet nog beginnen aan de modules. Haha.
Nu de situatie aan de andere kant van de koker aangepakt. Niet meer gekozen voor een wadi. In de modelbaan zitten al genoeg waterpartijen.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1687442003-img-4666-2.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1687442053-img-4670.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1687442087-img-4662-2.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1685794667-img-4564.JPG)
Voor
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1687442117-img-4660.JPG)
Na
Rob
Vandaag provisorisch de rails gelegd bij de tunnelingang om met locomotief en mijn langste wagon te kijken of deze combinatie zonder problemen de tunnel in kan rijden. Niet dus. De tunnelingang bleek toch niet haaks, herstel evenwijdig met de bielzen van de rails te lopen maar iets schuiner. Een tunnel in een flauwe boog geeft bij mij vaker problemen. Door dit segment maar weer eens los te wrikken en iets minder schuin te plaatsen en een klein stukje naar achteren, meer het gebergte in, kunnen de treinen weer zonder problemen passeren.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1688305683-img-4681.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1688305708-img-4684.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1688305744-img-4688.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1688305768-img-4686.JPG)
De tunnelingang weer verder in het landschap ingebouwd.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1688381774-img-4697.JPG)
Omdat de tunnel enigszins verplaatst is, heb de de ruwe landschapsvorm boven deze tunneleveneens moeten aanpassen.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1688381899-img-4694.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1688381924-img-4699.JPG)
Rob
Begonnen met het vastleggen van de rails. Als startpunt de overgang tussen de modulebakken genomen. Aan de lassen van de rails heb ik de stroomdraden van te voren gesoldeerd. Ook al de isolaties voor de blokken zijn aangebracht. Zoals gewoonlijk lukt bij mij nooit iets de eerste keer. De buitenste boog lag natuurlijk weer te dicht op de binnenste. Met de locomotief en de "double-stack" net zo lang gereden om de ligging van het ballastbed te bepalen. Toen heb ik voor de bogen verkanting toegepast door onder de buitenste rand van de bielzen een uiterst dunne strip te lijmen. De rails zijn met boekbinderslijm op de stroken gelijmd.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1688567974-img-4720.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1688568003-img-4718.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1688568026-img-4714.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1688568050-img-4709.JPG)
De wissel is nu ingebouwd en de rails zijn nu doorgetrokken tot in de tunnel.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1688643037-img-4737.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1688643063-img-4739.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1688643088-img-4724.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1688643111-img-4721.JPG)
Rob
Knap hoor met die verkanting. Geeft inspiratie om dit ook eens te doen (maar dan in schaal Z)
Volgende fase is het aanbrengen van de ballast. Voorlopig is deze nog los gestort. Voordat ik ga lijmen nog wat proefopstellingen.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1689499086-img-4777.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1689499111-img-4790.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1689499135-img-4781.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1689499159-img-4783.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1689499208-img-4776.jpg)
Oh ja, heb ik nog een filmpje over de opbouw van de modelbaan.
Rob
We gaan steeds met kleine stapjes voorwaarts, de ballast is nu met lijm gefixeerd.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1690105820-img-4811.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1690105852-img-4805.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1690105889-img-4809.jpg)
Rob
Dit tunnelgedeelte is nu afgewerkt.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1690299783-img-4813.jpg)
Het fundament voor de tweede, enkelsporige tunnel is nu bovenop de eerste tunnel geplaatst.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1690299985-img-4847.jpg)
Vervolgens is de verbinding met het rivierenlandschap gemaakt.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1690300072-img-4836.jpg)
Rob
Tevens IN (het middendeel van) de tunnel heb je dus netjes ballaststeentjes gestrooid ? Is dit dan zichtbaar op één of andere wijze ?
Ja. Ik heb de rails in de tunnel geballast en de spoorstaven gebruineerd, nog wat steenslag aangebracht en de muren enigszins donker gemaakt. Trouwens de rails liggen in verkanting. Uiteindelijk wordt deze modelbaan op een onderstel geplaatst. De onderkant van de modules komt dan op 125 cm van de vloer te staan. Op die manier kun je dan in en door de tunnel kijken.
Rob
peephole ... ook voor een eventuele video-trein ;)
Klopt, wordt weer een mooie kijkdoos .... ;)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1690382454-img-4864.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1690382475-img-4868.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1690382499-img-4870.jpg)
Rob
De tweede, enkelsporige tunnel is nu af. Door het afdekken van de tunnel en aanpassen van het landschap kunnen we nu beginnen met het berglandschap.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1690897348-img-4878.jpg)
Uitgangssituatie.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1690897395-img-4884.jpg)
Afplakken.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1690897431-img-4886.jpg)
Roest aangebracht.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1690897490-img-4888.jpg)
Deksel geplaatst.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1690897641-img-4890.jpg)
Aanhelen met tempex.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1690897705-img-4900.jpg)
Gipsmallen.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1690897791-img-4906.jpg)
De laatste foto geeft de uiteindelijke rotsformaties weer.
Rob
Als je dus ooit eens een keer in die tunnels moet zijn, moet je een deel van je scenery af- of openbreken... Is dat een goed idee of zal er niets mislopen?
Verder is het een mooi geheel geworden met geloofwaardige rotsen die het tunnelportaal rechtvaardigen.
Fingers crossed ;) De tweesporige tunnel is slechts 50 cm lang. Van beide kanten kan ik erbij. In de tunnel zelf liggen twee flex-rails naast elkaar, dus geen lasjes. De aansluitpunten liggen aan beide zijden van de tunnel. Voor de enkelsporige tunnel geldt hetzelfde. In de achterwand komen sleuven waardoor ik bij de rest van deze tunnel kan komen. Ook de hellingbaan blijft toegankelijk via de achterwand. Alleen hopen dat de rails niet loskomt van de ondergrond. Zie net dat twee identieke gipsvormen boven elkaar liggen. Nadat alles is uitgehard ga ik met een beiteltje alle rotsen nog bijwerken.
Rob
De andere kant van de rotsformatie is nu ook aangepakt.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1691055076-img-4928.jpg)
Overzicht.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1691055111-img-4922.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1691055136-img-4930.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1691055161-img-4936.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1691055187-img-4937.jpg)
Rob
Deze module is nu afgewerkt. De voor- en achterkant zijn nu bekleed met buigtriplex. Aan de achterkant heb ik verticale latjes geschroefd, niet alleen om de triplex vast te maken aan het raamwerk van de module, maar ook als ondersteuning voor de koof.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1691242113-img-4958.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1691242020-img-4944.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1691242045-img-4946.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1691242091-img-4950.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1691316222-img-4959.jpg)
.... en de volgende module -->
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1691326509-img-4969.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1691326617-img-4972.jpg)
Rob
Desondanks ik net een loc in schaal 0 heb besteld (rij normaal HO), doe je me telkens weer dromen van een N-baan met zelf gemaakte modellen. :P
Wederom prachtig werk en een sterke vooruitgang. Wou dat ik het voor mijzelf ook kon zeggen. Ik blijf met de volle interesse volgen. ;)
Ondanks de miskleun met mijn andere modelbaan, ga ik deze modelbaan verder afwerken, op de kleurtjes na ;) Het wordt dus een volledig operationele modelbaan, compleet met seinen, verlichting ... Ook deze modelbaan wordt weer aangestuurd door iTrain.
Rob
Bij het vastlijmen van de rails, bleek er een geforceerde knik in het verloop van de rails te liggen, juist bij een overgang naar een brug. Toen heb ik de rails aan de beide bruggenhoofden tijdelijk vastgelijmd en met een flexrail tussen beide bruggenhoofden, door een beetje spanning op de rail te zetten, deze het verloop van het tracé laten bepalen.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1696598826-img-5475.jpg)
De oude brug bleek te stug om enigszins mee te buigen, daarom besloten om een nieuwe brug te bouwen. Deze brug heb ik in twee helften gemaakt en ervoor gezorgd dat beide delen flexibel zijn.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1696599320-img-5480.jpg)
De oude brug wordt aangepast en gaat dienst doen als een gesloten aanvoergoot op mijn andere modelbaan.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1696599445-img-5471.jpg)
Nog een kleine aanvulling -->
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1696601855-img-5493.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1696601890-img-5492.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1696602117-img-5494.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1696602150-img-5495.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1696602174-img-5491.jpg)
Rob
Nog wat foto's van het landschap in wording.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697116837-img-5534.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697116887-img-5535.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697116909-img-5536.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697116929-img-5538.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697116951-img-5539.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697116973-img-5541.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697116993-img-5542.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697117014-img-5543.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697117037-img-5548.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697117057-img-5550.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697117096-img-5552.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697117392-img-5555.jpg)
Rob
We zijn nu begonnen met het afbouwen van de andere, kopse kant van de modelbaan. Hier heb ik dezelfde bouwmethode gebruikt.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697711842-img-5600.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697711869-img-5607.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697711937-img-5604.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697712010-img-5605.jpg)
Volgende fase is het leggen van de rails met verkanting.
Rob
Nu de rails. Alles gaat bij mij nooit de eerste keer goed. Bij het installeren van de wissels ging het alweer fout. Het geboorde gat voor de draad van de servo was weer eens te groot.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697983363-img-5617.jpg)
Dit maar geprobeerd af te dekken met heel, dunne strips.Toen kwam weer het volgende probleem. Deze wissels zijn van het merk Atlas. De stelbalk voor het omzetten van de wissels loopt aan beide kanten door onder de bielzen. Een kant afkorten kan niet omdat de wissel niet meer soepel omgaat. De lip voor de servodraad ligt losjes. Voor de bedrijfszekerheid heb ik aan de losse kant een plaatje gelijmd. Aan de kant van de servodraad komt een hulsje. Uiteindelijk functioneert de wissel zonder storingen. Nu nog de boel camoufleren.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697983787-img-5644.jpg)
Verder nog de bielzen onder de rails aangevuld.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697983938-img-5631.jpg)
Weer eens een beetje nonchalant geweest met controleren van de bestelling voor de ballast. Toen ik het tweede zakje met de ballast opende, bleek dat dit type ballast identiek was aan de voorgaande, alleen stond er nu H0 op ::) Toch maar doorgegaan en nieuwe bestelling geplaatst.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697984294-img-5649.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697984315-img-5650.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697984340-img-5651.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697984362-img-5652.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697984406-img-5657.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1697984426-img-5659.JPG)
Rob
Dag Rob, ben benieuwd naar het effect eens al het wit een laagje kleur krijgt! Vraagje ben je van plan de sporen te schilderen na het ballasteren?
Sven,
Zoals jullie weten bouw ik ook aan een andere Amerikaanse modelbaan, Confield Junction / Boulder Crossing. Uiteindelijk ben ik erin geslaagd iemand te vinden die bij mij thuis, voorlopig, een workshop gaat geven. In eerste instantie wordt een gedeelte van deze modelbaan van scenery voorzien, kleuren rotsen, zandvlakten met schaarse begroeiing, struiken ... In combinatie met de achtergrond hoop ik op een definitieve afwerking. Op termijn gaat dit ook gebeuren voor deze N - modelbaan. Ook deze rails krijgen een roestkleur. Begin november hoop ik de seinen uit de VS te krijgen en ga deze meteen inbouwen. Voordat ik aan de scenery begin, wil ik dat deze N - modelbaan volledig functioneel is. Dus eerst met iTrain goed testen of alles werkt.
Rob
Toen Lars mijn andere modelbaan onderhanden nam, hebben we leuke gesprekken gehad over technieken. Het blijkt dat je bij de bouw van een modelbaan bij hellingen flink moet oppassen. Te steile hellingen kunnen problemen geven. Om die reden mijn modules nog eens bekeken. Bij de bouw had ik de rails op betonnen caissons gebouwd met de bedoeling de zijwanden te gebruiken als betonnen wanden.Tijdens de bouw dit uitgangspunt langzaam uit het oog verloren. Ook bleken de oeverwanden te hoog mede door de te smalle bedding. Om die reden de caissonwanden vrij gemaakt en het riviertje een bredere bedding gegeven. De waterval komt niet meer uit op de rivier maar eindigt parallel aan de modulerand. Door dit alles werden de contouren van het landschap met drie cm verlaagd. Op die manier krijg ik een meer glooiend landschap.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1699199556-img-5713.jpg)
De caissonwand moet ik nog fatsoeneren. De waterval eindigt in een meertje aan de voorkant van de module.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1699199682-img-5716.jpg)
Waterval.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1699199720-img-5717.jpg)
Links wordt de oeverwal met een klein strandje.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1699199774-img-5719.jpg)
Landschap aanhelen boven de tunnelkoker.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1699199862-img-5720.jpg)
Links komt het meertje met strand, rechts een rivier in een meanderende vorm.
Rob
Uiteindelijk heb ik alle modules op hun plaats weten te krijgen. Zo krijg ik een beter overzicht van de modelbaan. Op die manier heb ik een aantal storende "bulten" kunnen egaliseren.
Overzicht modelbaan -->
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1699269348-img-5725.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1699269369-img-5727.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1699269393-img-5726.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1699270693-img-5733.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1699270723-img-5734.jpg)
Rob
Rob dat ziet er al indrukwekkend uit, mooie basis vorm voor je landschap, elke stap die je nu maakt zal het steeds meer tot leven komen. Fijn dat je ons laat mee genieten.
Vandaag begonnen met het fabriceren van een koof.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1699453982-img-5739.jpg)
Rob
Het is dat je zo ver weg van me woont, anders was ik af en toe wel langs gekomen om even mee te klussen. Want ook dit wordt weer een leuk baantje.
Fijn dat je iemand hebt gevonden om je te helpen.
Groet,
michel
Dank je!
Ben nu begonnen om de modules, waarvan ik al de rails en de landschapsvormen aangelegd heb, nu te voorzien van koven. Daarnaast plaats ik deze modules op poten, waardoor de bereikbaarheid sterk verbetert :)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1700773268-img-5822.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1700773304-img-5823.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1700773330-img-5819.jpg)
Rob
Blijft een beetje eentonig. De helft van de modelbaan is nu voorzien van koven en staat eveneens op de juiste kijkhoogte. Omdat er nog weleens ruimte overblijft tussen achterwand en de module, plaats ik plastic folie tussen de beide componenten en ga de rand met sculptamold afwerken. Na het drogen kan ik de sheets makkelijk verwijderen. Trouwens deze techniek gebruik ik ook tussen de module overgangen.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1701258371-img-5853.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1701258399-img-5843.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1701258516-img-5845.jpg)
Zaagfoutje :o
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1701258608-img-5847.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1701258651-img-5851.jpg)
Aanpassen delta.
Rob
Citaat van: Herwig op 16 mei 2023, 20:36:37 PMMag 'k vragen: in de veronderstelling dat die 19de eeuwse tunnelportalen oorspronkelijk niet hoog genoeg zijn voor double-stack,
hoe werd dit opgelost? Uitgraven van de bedding? Maar hoe werd het portaal-zelf onderaan dan verlaagd ?
Vaak zoek ik op internet naar inspiratie voor mijn Amerikaanse modelbanen. Toen ik deze foto's tegen kwam. Gelijk moest ik denken aan jouw vraag, een tijdje terug.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1702419890-scherm-afbeelding-2023-12-11-om-23-19-16.png)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1702420661-scherm-afbeelding-1.jpg)
Nog een mogelijkheid, gewoon het profiel uithakken van de double-stack wagon ;D
Rob
Het ballasten van de wisselstraat geeft enige problemen. De wissels zijn van Atlas, die niet bekend staan om hun goede geleiding van de wisseltong, hebben veel speling. Toch gekozen vanwege de elegantie van de boogstralen en het ontbreken van de soms bonkige verbindingen van de beide wisseltongen op de stelbalk.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1703158316-img-6009.JPG)
Ik heb besloten om de verlengde bielzen voor de imitatie wisselmotoren aan beide zijden intact te laten omdat anders de geleiding helemaal een zooitje wordt. De ene kant wordt afgedekt met een "metalen" rooster waardoor de stelbalk goed kan geleiden. De kant voor de wisselaandrijving wordt feitelijk een hogere, "metalen" doos omdat hier de steldraad van de servo aangesloten wordt. Deze wordt iets hoger omdat ik toch enige speling wil hebben om te voorkomen dat bij het schakelen van de wisseltong de servodraad uit de stelbalk schiet.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1703158936-img-6004.JPG)
Door de ballast goed tegen de "metalen" randen te verdelen en de deksels te wheatheren, hoop ik de boel een beetje te camoufleren.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1703159162-img-6002.jpg)
Rob
Vandaag mijn N-seinen uit de VS ontvangen. Zien er goed uit. De bouwer van deze seinen geeft ontzettend veel mogelijkheden, bordes, trappen, relaiskasten, afwerking top mast, schilderwerk, aansluiten draad met weerstand, en in mijn geval ook een extra bodemplaat.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1706708163-img-0038.jpg)
Rob
Een tijdje terug begonnen met de bouw van een aantal spoorbruggen. Een aantal zijn nu klaar en gekleurd. Een van deze bruggen is nu zo aangepast, dat deze een flauwe boog vormt.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1707387265-img-0115.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1707387295-img-0117.jpeg)
Nu met een trein -->
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1707387349-img-0120.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1707388208-img-0121.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1707388220-img-0126.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1708122835-img-0125.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1707388230-img-0128.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1707388588-img-0130.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1707388273-img-0132.jpeg)
Rob
Nu is de andere kant aan de beurt. Eerst maar eens de bruggen pasklaar maken.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1708781801-img-0225.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1708781933-img-0227.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1708781953-img-0228.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1708781972-img-0232.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1708781989-img-0233.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1708782010-img-0235.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1708782033-img-0236.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1708782053-img-0237.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1708782072-img-0241.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1708782092-img-0243.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1708782111-img-0246.jpg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1708782132-img-0249.jpg)
Rob
Hoi Rob,
Die bruggen, en de boogbrug in het bijzonder, zijn erg geslaagd qua kleur en verwering!
Mooie vooruitgang!
Groet,
Tom
Het blijft toch wel indrukwekkend zo een Amerikaanse baan. De bruggen zijn zeer geslaagd.
Nog een aantal foto's maar dan met een "double stack".
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1708864277-img-0255.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1709157441-img-0254.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1708864297-img-0262.jpeg)
Overzicht: bruggen over riviertje en dubbelsporig baanvak.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1708864335-img-0264.jpeg)
Even een aanvulling. De boogbruggen zijn een bouwpakket ....
Rob
Het begint nu langzamerhand een geheel te worden, de bruggen, de vormen van het landschap, het talud, de betonnen kunstwerken .... De rails liggen nog niet vast. Ik gebruik alleen flexrails met af en toe een vast stukje voor het solderen van de stroomdraden aan de lasjes.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1709285965-img-0276.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1709285987-img-0277.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1709286007-img-0278.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1709502452-img-0280.jpeg)
Rob
Hey Rob,
Mooi, vloeiend, evenwichtig,... I like!!
veel plezier met de verdere bouw.
Groet,
Tom
Dank je.
Het landschap tussen de twee boogbruggen aan de voorkant van de modelbaan was nog niet echt afgewerkt. Toch maar weer een rotswand. De afstand tussen de spoorlijn op het talud en de tweesporige lijn in het dal is vrij krap. Een helling geeft een veel te hoge hellingshoek.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1709390135-img-0287.jpeg)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1709390155-img-0289.jpeg)
Rob