De Ardennen - een klein huisdiorama

Gestart door Maarten, 01 februari 2016, 19:35:36 PM

ThierryDS

Hier zijn vandaag weer prachtige staaltjes te zien! :)

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Maarten

Het huisdiorama van ca. 2,10m bestaat uit grofweg drie delen:
1- klein tunneldeel links
2- groot deel met het station en de brug over de weg
3- rechterdeel met stukje vrije baan en de grote rotspartij

Deel 3 is al uitgebreid getoond.

Het station is grotendeels wel klaar, op wat kleine afwerkingen na.

Maar de delen 1 en 2 stonden vanochtend nog vrolijk in het piepschuim en wat papier maché.


Hoog tijd om daar eens wat aan te doen.
Eerst nog een laag acrylic one als vervanger voor gips.
Linker tunneldeel:


En het stationsdeel met brugsectie:


Voordeel is dat dat lekker snel opdroogt waarna je al kunt beginnen met de eerste tonen verf neer te zetten:



Linker tunneldeel krijgt een wandelpad dat links/achter het station naast het tunnelportaal omhoog klimt. En op de heuvel raakt het aan een onverhard weggetje door de heuvels.

Het deel waar de brug overheen komt. Links voor een soort van stenen trap voor die voetganger die vanaf deze kant richting spoor willen. Het wordt nog een hele opgave om een goede balustrade te maken die strak oogt.

Rechtsachter in die rotspartij gaat het wandelpad hier vanaf de weg onder de brug omhoog richting het deel moduledeel rechts met de grote rotspartij.

Beetje stoeien met grijs, oker, bruin, wit highlights en zwarte droge kwast.


Nog wat plaatjes:




Met de brug erin gezet:




Maar.... bij het rechterdeel was ik twee dagen lang niet gelukkig met de tint. Daar heb ik de volgende dag weer paar keer gestoeid met een lichtere laag, nieuwe high lights en weer droge kwast erover. Ik denk dat dat bij deze delen ook weer zo zal zijn.
En dan natuurlijk het groen!
Sommige rotsen zijn nu wel heel duister apocalyptisch, het ontbreekt nog geheel aan aarde. Daardoor lijkt het zo'n vulkanisch landschap nog haha. Wordt nog heel groen allemaal.

Bij de landweggetjes wil ik proberen die typische grasstrook in het midden te gaan maken.
En sommige stenen moeten ook echt lichter.
De trap moet nog geschilders.

En dan rails leggen, perron maken etc etc etc........  ;D
met de groeten van Maarten

Maarten

De volgende dag voor de volgende ronde (ben even vrij  :D)

Vandaag lekker bezig geweest met de droge kwast. High lights in wit, en verder droog te werk gegaan met zwart, oker, bruin en groen.
En dan knapt het gelijk een heel stuk op.











Nu wacht ik op een levering van wat natuurlijk groen. En ik moet morgen maar eens een vliegenmepper gaan ombouwen. Het wordt voor mij de eerste keer dat ik ga proberen te begrassen. Dus dat wordt spannend zat.  ;D
Het tunnelportaal moet ik nog flink gaan verweren. En in plaats van de kantelen bovenrand wil ik van bakstenen een rand erboven plaatsen.
met de groeten van Maarten

jean-luc

Goed bezig Maarten.
Moest je telefoon leeg zijn ... je lader ligt onder de rotsen  ;)

Maarten

Ah je hebt em gevonden Jean-Luc, dank  ;D
met de groeten van Maarten

DFS


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Maarten

Ja, en wat doet ie nu dan?
Lijkt eerst de kleur van de weg en de rotsen eromheen aardig goed en dan krijg je dit  ;D


Maar die nieuwe papier maché ligt er omdat ik daar gras en zand wil leggen en dat er reliëf te zien is in de weg.

En verder heb ik eventjes met de dremel te ver uitstekende deeltjes van het kunstgips weggeslepen en wat papier maché bijgeplakt op de aansluiting tussen twee uitneembare delen. Straks met wat extra bossages op de scheiding zie je dan niks meer. En toch blijven de landschapsdelen afzonderlijk uitneembaar. Dat is wel stukken beter hanteerbaar dan 2,10 meter in één stuk.

met de groeten van Maarten

Maarten

Oei, die weg moeten ze vaker overheen rijden want het gras staat zo wel erg hoog  ;D
Dat ga ik straks nog beetje indrukken.

Maar nu dus het beeld nadat de strookjes papier maché zijn omgevormd tot middenstroken met gras.


Ik ben toch maar niet gaan elektrisch vliegenmeppen. Ik bleek zowaar over de jaren heen alvast enkele grasmatjes gekocht te hebben. Komt dat even goed uit voor nu.  ;)




Hier zie je wel twee landschapsdelen achter elkaar die naast elkaar horen. Voorste deel laat het wegdeel zien dat schuin onder de brug doorloopt. En zo (on)diep is die module dus slechts.
Oh en los strooigoed ga ik nog opzuigen nadat de lijm goed gedroogd is. Ik heb her en der fijne bruine ballastkorrels over de opengebleven stukjes met ingesmeerde lijm gestrooid.
met de groeten van Maarten

centauri167

Ik vind het landschap heel, heel mooi gedaan !
Heb juist één opmerking, vind het gras persoonlijk wat groot uitgevallen tov de auto.

Maarten

Dag Paul,

dank je wel voor je complimenten.
En ja, het klopt hoor, het gras is wat fors. Moet ik nog eens naar kijken wat ik ermee ga doen.
In model is gras al gauw te groot.
Niet zelden zie ik koeien tot hun buik in het gras staan zeg maar. Maar dat neemt niet weg dat ik er goed naar moet kijken.
met de groeten van Maarten

centauri167

Citaat van: Maarten op 04 maart 2016, 19:31:48 PM
Dag Paul,

dank je wel voor je complimenten.
En ja, het klopt hoor, het gras is wat fors. Moet ik nog eens naar kijken wat ik ermee ga doen.
In model is gras al gauw te groot.
Niet zelden zie ik koeien tot hun buik in het gras staan zeg maar. Maar dat neemt niet weg dat ik er goed naar moet kijken.

Ja daar heb je zeker een punt, moest die foto met die auto er niet geweest zijn zou het mij ook niet zijn opgevallen en enkel genoten hebben van je prachtige werk.
Ik kijk alvast uit naar verdere vorderingen.

59erke

Citaat van: Maarten op 04 maart 2016, 19:31:48 PM
Dag Paul,

dank je wel voor je complimenten.
En ja, het klopt hoor, het gras is wat fors. Moet ik nog eens naar kijken wat ik ermee ga doen.
In model is gras al gauw te groot.
Niet zelden zie ik koeien tot hun buik in het gras staan zeg maar. Maar dat neemt niet weg dat ik er goed naar moet kijken.

Je kan het gras nog altijd hier en daar wat korter knippen, zeker op de weg.
Op verlaten stukken weiland kan het gras gerust wat hoger staan.
Tip om stukjes lijm te camoufleren ; Groene turf of wat groene vlokken dit oogt veel natuurlijker dan ballast

voor de rest goed bezig
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Maarten

Morgen als alle lijm droog is ga ik eens voorzichtig met de stofzuiger in de weer om de losse korrels weg te halen. Op sommige stukken wil ik er met acrylverf overheen zodat het minder ballasterig oogt zeg maar.

Inmiddels ben ik flink bezig geweest met bomen te plaatsen. Morgen weer eens bij daglicht foto's plaatsen.

Grofweg is het gras nu gedaan. Alleen wil ik er op veel plaatsen andere pollen tussen plaatsen.
Morgen ook de middenstroken met gras even nalopen. Sommige stukjes zien er te afgeknipt uit.

En dan dit weekend eens kijken naar perron, lantaarns, hekwerken en dat soort poespas, Ik heb nog even vrij dus kan even lekker doorpakken.  :D
met de groeten van Maarten