Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

De Ardennen - een klein huisdiorama

Gestart door Maarten, 01 februari 2016, 19:35:36 PM

59erke

Ik gebruik vooral als eerste laag zeer sterk verdunde zwarte schoolverf.

Als je een ondergrond van gips hebt, wordt op deze manier het water opgezogen en verkrijg je automatisch een grijze onderlaag.
Als deze droog is ga je te werk met verdunde witte verf tot het helemaal goed is.

Als laatste stap kan je dan verder met een drybrush van wit en eventueel bruin
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Maarten

Dag Koen,

over het piepschuim heb ik acrylic one gebruikt. De verwerking gaat eigenlijk net zo als met gips, alleen als je het spul aanmaakt kun je het eigenlijk maar 10 minuten optimaal gebruiken.

Maar het grote verschil met gips is dat het ten eerste snel uithardt, en ten tweede dat het dan een kunststof karakter krijgt. En dan heeft het ook geen fixeerlaag nodig met schilderen. Ik ben er dan ook meteen met acrylverf overheen gegaan.

Vandaag al een laag lichtere verf eroverheen gedaan, en vervolgens met de droge kwast met bruinzwart lekker bezig geweest.
De highlights met wittig volgen nog en sommige stukken wil ik alsnog wat lichter hebben maar voor nu ben ik al aardig tevreden. Ook kleine foutjes, vergeten stukjes en de delen die alsnog nieuwe papier-maché boetseerdeeltjes hebben gekregen volgen allemaal nog.  :D



met de groeten van Maarten

Maarten

Het plezier wordt alsmaar groter.  ;)

met de groeten van Maarten

Gerolf

Citaat van: Maarten op 28 februari 2016, 20:42:47 PM
Het plezier wordt alsmaar groter.  ;)

Dat is wel duidelijk  :)
Misschien eerst nog wat mos en zo op de rotsen ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Maarten

Ha Gerolf, ja, dat moet ik ook nog doen. In mijn enthousiasme meteen met het echte groen begonnen  :D
met de groeten van Maarten

Michael

Maarten als je met het groen begint dan zie je het echt groeien hé, dat geeft je een goed gevoel. Het ziet er al mooi uit maar kan nog mooier met mos en misschien nog wat dry brushen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Maarten

#66
Ja Michaël, grappig is dat, van dat groen gaat het echt ineens leven. De finishing touch moet allemaal nog komen, dat klopt. Maar voor mezelf is het erg lekker om al een goed plaatje voor me te zien en dat wilde ik graag al delen.

Dank voor de aanvullingen trouwens. In mijn enthousiasme zou ik zomaar het bemossen kunnen vergeten.  ;D
met de groeten van Maarten

Maarten

Welke lijm gebruiken jullie trouwens bij voorkeur voor het bemossen?
Ik zou het wat zonde vinden om nu lijmvlekken te gaan krijgen op de rotsen.
met de groeten van Maarten

SuSke

euh.. bemossen doe ik met poeders, het is per slot van rekening maar een groene waas die je ziet.
Als je iets gaat doen met fine turf, is het eerder een bodembedekker die je imiteert.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Maarten

Ah ja, dat is natuurlijk ook weer zo. Nou groeit er natuurlijk ook van alles tegen de rotsen. Maar die poeders voor de mos is een goed plan, niet eens aan gedacht.
met de groeten van Maarten

Maarten

Toch geinig om te merken dat het beeld vanaf een foto beter overkomt dan er live met mijn snufferd op te staan. Dus nog even wat foto's gemaakt om te zien wat ik er van vind. In ieder geval heb ik er voor mezelf wel echt het Ardennen-gevoel bij.

En vanaf de foto zie ik ook beter wat ik nog wil doen:
-bemossen
-verwering en sommige kleurnuances verrijken
-meer groen langs de paden, ook op de rand van de rots
-tunnelportaal nog verweren
-los gevallen spul opschonen
-bomen aanvullen
-het spoorgedeelte onderhanden nemen
-telegraaf/stroompalen plaatsen
-en natuurlijk de drie andere delen van het diorama voltooien
In een later stadium komen er dan ook nog wat figuren in. Ik heb al wat Preiser-wandelaars klaarliggen. Ik wil ook nog kampeerders en wie weet wat dieren (hoewel die zich zelden laten zien als je daar overdag rondloopt).

In iede geval nog genoeg te doen  ;)





met de groeten van Maarten

Cozzy

Erg mooi Maarten, inspirerende plaatjes!

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

jean-luc

Heel mooi Maarten. Nu nog een paar bergbeklimmers?

Maarten

Op het wandelpad volstaan wandelaars  ;)

Maar vooraan is een mooie klif ontstaan, daar zouden abseilers of beklimmers niet misstaan.

En met dank voor de leuke reacties  :D
met de groeten van Maarten

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.