Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

De Ardennen - een klein huisdiorama

Gestart door Maarten, 01 februari 2016, 19:35:36 PM

Maarten

 :D Het is zeker leuk om te doen.

Nu ben ik alvast begonnen met wat ruwe vormen in het landschap. Links komt een aanzet tot heuvel met tunnelingang. Rechts komen stoere rotsen met ook weer een tunnelingang. Dus maar eens wat proberen met ruwe rotsvormen uit piepschuim. Ik kan nog alle kanten op met de afwerking.



En zo wordt het gehele perspectief:
met de groeten van Maarten

jean-luc

Maarten,

Even een bedenking: als je ruwe rotsen wilt naast je Belgisch stationnetje, zou je dan de gebogen rotsen van Durbuy niet enigszins proberen te imiteren? Ik ben een beetje bang dat je spijt zal krijgen van die hoge rechtopstaande dingen en dat ze snel zullen vervelen. Door een gebogen rots krijg je wat dynamiek. (denk ik ...  :-\ )

Maarten

Ja, er moet nog wel het een en ander aan gebeuren. Sowieso wil ik er nog iets getrapts in maken zodat daar wat groen in zou kunnen wortelen. Het is nu ook maar een eerste ruwe aanzet. En er gaat nog afgerond en gehakt worden zeg maar. Durbuy heeft anders ook forse rotsen.
met de groeten van Maarten

Maarten

In de avonduurtjes is er vrolijk gesneden en bijgebouwd in piepschuim om de ruwe vormen te krijgen die ik zoek.











Binnenkort de nieuwgemaakte vormen weer eens rustig bijsnijden.
met de groeten van Maarten

dani

ik zie geen foto's maar dat zal wslk aan onze firewall liggen.  Zal thuis eens kijken, maar volgens de tekst die ik lees ziet het er veelbelovend uit .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Niet mis hoor Maarten!

Zou enkel wat meer piepschuim boven het tunnelportaal zetten, anders krijg je een niet zo stabiele tunnel. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Maarten

Ik doe mijn best  ;)

In mijn vele jaren backpacken door de Ardennen heb ik vaak meegemaakt dat er een smal pad eigenlijk vlak boven een tunnelportaal de heuvels in ging. Pas verderop werd het dan een stuk hoger. Vlak bij de tunnelingang moest de gemetselde binnentube er dan kennelijk voor zorgen dat de stabiliteit gegarandeerd werd. Rond Bertrix en Herbeumont heb je daar prachtige voorbeelden van.
met de groeten van Maarten

jean-luc

Ziet er inderdaad veelbelovend uit.
Als er maar geen rotsblokken op de sporen terecht komen ...  :o

Maarten

Nu hangt mijn schilderijbak aan de muur, en soms wil ik die bak er af kunnen halen. Voor onderhoud bijvoorbeeld, om bepaalde dingen handiger aan te kunnen leggen. Met dat doel moet alles nog wel te tillen blijven. Daarom was ik een beetje huiverig om gips voor de rotsen te gaan gebruiken. Maar ook om de stootgevoeligheid lijkt me gips niet helemaal handig. Toen dacht ik aan papier maché, en daar ga ik delen nog mee doen. Maar als ik naar vele draadjes kijk geeft juist gips op piepschuim die moie grofheid, terwijl papier maché de boel te glad zou maken. Een vriend van me in de plastic business tipte me om acrylic one te gebruiken, een tweecomponentenmaterie die oogt en werkt als gips maar na uitharding zo licht en sterk is als plastic. Met een voorzichtige eerste testronde merkik al dat het inderdaad prettig werkt. De eerste keer heb ik nog iets te nat gewerkt, de volgende keer laat ik het spul even meer uitharden dat het minder vloeibaar is. Maar een beetje oppassen, want na aanmaken is het zo'n 20 minuten te verwerken.

Hier nog de voorlopig laatste stap met het landschap rechts in de ruwe vorm:


En dan een beetje smeren met het spul






Het ziet er nu allemaal een beetje te Grand Canyon uit maar de natuur moet de rotsen nog in bezit gaan nemen zeg maar. En misschien moet ik daarvoor een paar delen alsnog wat afvlakken. Ik ga het eens bekijken in de volgende fases.
met de groeten van Maarten

OlivierV

Zou het niet beter zijn om het brugje wat meer diagonaal te plaatsen, voor wat dieptewerking?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Maarten

Op de foto lijkt het bruggetje recht te staan. Maar hij staat al scheef, zoveel als kan om ervoor en erna de flauwe bocht mogelijk te maken. Links komt de brug meer naar voren uit, en rechts kon ik er een rotspartij voor plaatsen.

Overigens, de hele bak is slechts 22cm diep!
met de groeten van Maarten

Maarten

Nu denk ik er over om rechts voor het spoor een elektriciteitstoren te plaatsen. Zo'n stenen toren waar draden uit het landschap in samenkomen. Zoiets als Vollmer geeft met het trafohaus 5535. Ik probeerde online Belgische voorbeelden te vinden maar kwam met Google niet ver. Ik kon een enkel Frans voorbeeld vinden en wel wat meer Duitse. In totaal kwam ik twee Belgische tegen met de zoekterm "stroomtoren". Misschien dat ik het Vollmer kitje als basis ga gebruiken en het proberen te verBelsen zeg maar.
met de groeten van Maarten

Maarten

met de groeten van Maarten

59erke

Ik heb eentje van Artitec, welke niet misstaat op een belgisch getinte baan
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

reeves

Toets ff bij Google :
Belgische transformator toren  ;)
Groet Tom