Nieuws:

Nu in MSM 261 PRAKTIJK: Verweren van containers | Een Vectron van Beacon Rail in model

Hoofdmenu

De Ardennen - een klein huisdiorama

Gestart door Maarten, 01 februari 2016, 19:35:36 PM

Maarten

Nou vrees ik dat die ook tussen de spijlen door kunnen.  8)
Jij ook vrolijk Pasen.

Nog even een lantaarn proberen
met de groeten van Maarten

Maarten

Nou had ik doodleuk deze lantaarntjes erin geplant voor het snelle effect.

Maar ik merk dat ik er niet tevreden mee ben om een paar redenen.
Het zijn teveel stadslantaarntjes, en ik weet niet eens of dit type ooit voorkwam in België.

En verder ben ik van plan om allerlei draden van elektra en telefoon bovengronds te gaan leggen en dan is het niet logisch om de lantaarns ondergronds van stroom te voorzien. Mooier wordt het dan om lantaarntjes met houten masten te plaatsen waar de draad bovengronds op aansluit.

Misschien kunnen de leuke lantaarntjes dan juist wel op het perron dienst doen.

jean-luc

Wij kunnen niet zien hoeveel lantaarntjes er geplaatst werden want er zit geen overzichtsfoto bij.
Je hebt echter gelijk om daar een lantaarn te plaatsen want ook 's avonds en 's nachts moet gebeden worden.  :D
Op een modelbaan staan ze echter steeds te dicht. Is ook normaal want als je de lengte van je module omrekent naar schaal 1/1, dan heb je in feite maar een heel kort traject.

Of deze palen ooit in België gestaan hebben? Geen flauw benul, maar iets wat er goed op lijkt zal er wel geweest zijn dus daar zou ik me niet echt zorgen om maken. Het is natuurlijk steeds leuker en mooier om met bovengrondse bedrading te werken.
Heb je als een nagedacht welke draad je gaat gebruiken?
Gebruik geen vaste- maar een flexibele draad. Busch of Noch (ik ben niet zeker) heeft iets dergelijks in zijn gamma en dat werkt wel goed; overigens is die draad 'functioneel' maar wel tamelijk prijzig.

Ik vond ze ook nog bij Apogee Vapeur:
http://www.apogee-vapeur.ch/hikashop-menu-for-categories-listing/category/909-fil-souple-ez-line

Andere oplossingen vind je bij het gebruik van elastiek.
Bijvoorbeeld bij een naaiwinkel, zie link. Al is die daar tamelijk dik, 1,5 mm
http://www.veritas.be/eshop/be_nl/F-150217-linten/P-1149764-

Fijnere elastiek vind je in de hengelsport. Verschillende kleuren en verschillende diameters. Die elastiek wordt op een latje verkocht, dus hij moet eerst wat uithangen om de rondingen er uit te halen.
http://www.abc-sportvissen.be/paginas%20basistechnieken/paginas%20vissersknopen/vissersknopen%20-elastiekmontage.htm

Feit is dat een vaste draad moeilijk het doorgang-effect van een straatkabel zal imiteren. Een ander voordeel van de flexibele kabel is dat hij eerst uitrekt en dan pas je paaltje vernielt  >:( als je toevallig tegen de draad aanduwt tijdens het bouwen.
Eerst goed uitproberen dus.

philippe_007

Veerdraad van 0.3mm is ook heel bruikbaar.

Maarten

Dank voor de tips heren, daar ga ik eens rustig naar zoeken.

Ondertussen vond ik de lantaarn zeker vooraan bij het landweggetje niet passen. Daarvoor in de plaats een houten paaltje genomen. Rotding om te monteren en dus al eentje om zeep geholpen, ahum. Maar toch staat er hier nu eentje.

De uitvoering was met veel te zware stenen blokken, die ik eraf gesloopt heb (en dat ging eenmaal mis). Liever zou ik er een diagonale paal zoals bij telegraafmasten tegenaan lijmen, maar volgens mij kan dit nu zo al prima. Ik kan er ook isolatoren aanplakken waardoor ik het visueel met bovengrondse draden kan verbinden met elektriciteitsmasten. Dat zou het beeld wel afmaken.

Oh, en het kapelletje komt weer terug, geen zorgen  ::)

Maarten

Er komen trouwens verder geen lantaarns langs het weggetje. Het weggetje gaat na het bruggetje achter het station langs. Als ik daar nog lantaarns zou plaatsen spiegelt dat licht in de achtergrond en dat maakt het alleen maar lelijk.

Nu zit ik even te stoeien met waar en hoeveel lantaarntjes ik eens op het perron zal plaatsen. Ik neig naar slechts twee, meer richting de uiteinden van het gebouw. Maar ik heb het perron ook aardig ondiep gemaakt omdat het hele diorama ook maar zo ondiep is. Daarmee is mijn perron onrealistisch ondiep maar voor het beeld klopt het wel.

Nu vraag ik me een beetje af op welke diepte ik de lantaarntjes kan plaatsen. Op foto's zie ik dat je er altijd nog achterlangs kan lopen maar er voorlangs moet genoeg ruimte overblijven.

Maarten

Vandaag vooral bezig geweest met aansluitdraadjes en schakelaartjes.
Nog zonder rijbesturing valt het allemaal wel maar maar je kunt er toch een poosje zoet mee zijn.

Alles teruggeplaatst en even een testje of alles het doet, en jawel.

Even een overzichtje van de module van nu bij avondlicht, dus niet echt een bijzonder goede foto maar wel een soort totaalbeeld. En zo van links naar rechts zie je dat het heel klein is. Maar gelukkig geeft het van voor af bezien veel variatie.  ;)

jean-luc

Dank voor de overzicht foto Maarten.
Ben je met verlof ???  8)

Maarten

De tijd dat ik met grote spoed doorwerkte had ik juist verlof. Nu weer gewoon werken. En tsja, met het betere weer moeten er ook weer dingen buiten gebeuren.  :D
Maar het diorama gaat zeker vervolgd worden, zij het in een iets lager tempo.

adrievans

Citaat van: Maarten op 01 april 2016, 19:26:12 PM

Nu zit ik even te stoeien met waar en hoeveel lantaarntjes ik eens op het perron zal plaatsen.

Nu vraag ik me een beetje af op welke diepte ik de lantaarntjes kan plaatsen. Op foto's zie ik dat je er altijd nog achterlangs kan lopen maar er voorlangs moet genoeg ruimte overblijven.

Al eens gedacht aan twee lantaarntjes aan de muur van je station.
Ga ik ook doen maar dan wel schaal TT of N , ho is zo enorm groot.

Maarten

Dag Adrie,

ja die Ho wandlampen zijn echt enorm groot met veel te veel sjieke krullen. Ik had ze nog ergens liggen voor een nooit gemaakt projectje. Maar ik vond het echt niet passen bij een afgelegen Belgisch stationnetje. Misschien inderdaad maar eens kijken wat er op andere schalen te krijgen is.

jean-luc

Als ik me niet vergis heeft Gerolf ooit eens zo'n lantarentjes in HO zelf gebouwd.
Kijk eens op zijn webstek.  ::)