Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

De Ardennen - een klein huisdiorama

Gestart door Maarten, 01 februari 2016, 19:35:36 PM

jean-luc

Waw Maarten  :)
Op zo'n kleine ruimte lever je prachtig doe- en denkwerk.  :P

Ga je de sporen straks eerst verweren?  Heb je al over de ballast nagedacht?
Welk tijdperk streef je eindelijk na?

Welke sporen ga je gebruiken?
Als je straks gaat 'pendelen' achter glas moet alles betrouwbaar werken. Een degelijk Tillig of Peco spoor oogt altijd mooi.
Gebruik zeker geen code 100 want dit valt onmiddellijk op, zeker op foto's.
Welke pendelmodule ga je gebruiken? 

Reeks1976

Je hebt het mooi gemaakt geeft mij en anderen ook zin om verder met eigen projecten te bouwen .Btw laat aub nog meer zien de komende tijd want dit is genieten .

Groetjes Alexander

Maarten

#122
Dag Jean-Luc,

Wat leuk hoe je reageert, en om een paar vragen te beantwoorden; ik heb eigenlijk al Peco 100 klaarliggen. Wel wil ik ze gaan laten verroesten. Daar heb ik een speciaal verfwieltje voor. Balasten moet natuurlijk ook nog.

Qua tijdperk ga ik met een klein stomertje rijden. Het tijdperk wordt wel naoorlogs, wellicht zelfs jaren zestig. Maar op een achteraf enkelbaans lijntje kan dan alles nog heel klassiek zijn in de Ardennen. Armseinen kunnen nog, bovengrondse elektra is doodnormaal natuurlijk. Dus ik kan redelijk ruim te werk gaan. Juist ook omdat ik geen dorp uitbeeld. Dit station ligt wat veder van de dorpskern af zeg maar.En het pendelen, ik dacht eigenlijk eraan om eens koploper uit te proberen. Want als ik een pendelmodule neem dan gaat de loc analoog op en neer. Maar misschien volstaat dat voor dit doel. Dat komt allemaal nog wel, eerst de aankleding :)

En Alexander, ook leuk hoe jij antwoord. Zoveel mogelijk zal ik de vorderingen blijvend tonen. Wel had ik nu even vrij en morgen begint het gewone werk ook weer. Maar de zin is er nog volledig om in de avond af en toe nog flink aan de slag te gaan.
met de groeten van Maarten

Maarten

Leuk avondklusje, het ene portaal al wat meer laten overwoekeren. Dan zijn de uiteinden van het bakstenen fries ook niet meer in beeld. Al weer een stapje verder.



[edit] Natuurlijk moet de binnenkant nog en het roetspoor.

En wie weet komt het andere portaal en de brug deze week ook nog.
met de groeten van Maarten

jean-luc


Reeks1976


Maarten

Om dan maar te laten zien waar ik nu sta.
Dan kom je op zo'n punt dat je denkt, potverdrie, kon ik het niet simpel houden?  :o

Bezig met groenpakketjes van Busch, voor de moestuin van de stationschef, voor onkruid in het bos en voor wilde bloemen naast de spoordijk.

Eerst alles eventjes aangepakt met Humbrol om de plastic-look weg te nemen. Zonder fikse leesbril kom ik niet ver  ::)

Maar dit hele spul moet ook nog eens in elkaar gezet worden. Op z'n Belgisch klinkt hier dan toch een ferm "amaai"!









Het haalt wel flink de vaart uit een voortgang zeg maar  8)

met de groeten van Maarten

jean-luc

Ja, details hebben nu eenmaal tijd en aandacht nodig  :)  maar het maakt het geheel wel aantrekkelijker.

raf

inderdaad mooi spul die plantjes
ik heb die bloemetjes gele en witte geplant
je ziet ze niet staan maar als je beter kijkt zie je ze toch
en het is net dat wat het afmaakt die kleine details

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Maarten

Wat een spul he. Maar het brengt de boel wel tot leven. Eerst maar eens die moestuin doen. Ben goed aan het stoeien met de bonenplanten om die mooi om het hout te laten cirkelen. Ook de ondergrond van de moestuin moet mooi ogen, de juiste aardetint en dat soort dingen. We gaan vrolijk verder op de vierkante centimeters  8)
met de groeten van Maarten

Maarten

Even wat anders dan dat miniscule groen.

De moestuin zelf moet nog vorm krijgen, het hek eromheen, en natuurlijk ook nog het perron.
Omdat de ondergrond van het perron week materiaal is en ik ook lekker gekliederd heb met papier maché wilde ik een goed strakke nieuwe grondplaat. Maar tegelijkertijd wilde ik een tegelmotief. Ik zag leuke voorbeelden op oude foto's met diagonaal geplaatste vierkante tegels. Dat wlde ik ook. Aangezien ik niet digitaal teken of kan laseren ben ik vanmiddag lekker bezig geweest met een priemetje de groeven erin te trekken.
Naast het betegelde perron wilde ik meer een soort van gruisvloer, wat ik ook op foto's gezien heb. Daarvoor gebruik ik fijn schuurpapier. Dat heb ik trouwens ook gebruikt voor de grintpaadjes in de moestuin. En dan ziet dat er voorlopig zo uit.



Natuurlijk komt er ook nog een perronrand. En als ik de moestuin op een gewenste kleur heb gebracht ga ik de kolen en rabarber eens planten  ;D
met de groeten van Maarten

jean-luc

Fraai werk  :)
Zie ik daar een te diep uitgekerfde groef van de perronrand naar de buitenhoek van de uitsprong, of komt dit door de foto?
Maarten, vergeet niet dat een perron ook steeds een boordsteen heeft.

Maarten

Wederom dank Jean-Luc

De potloodlijnen stonden er nog op  :) Maar toegegeven, met dit handwerk is er op een plaatsje een foutje gemaakt, ai.

Ja die boordstenen. Soms zag ik dat de tegelvloer koud tegen de opstaande stenen wand aan stond. Op oude foto's komen er heel wat varianten voor. Daarom mijn conclusie dat je een zekere vrijheid aan opties hebt. Zeker in een wat oudere tijd. Maar ,misschien zijn in de jaren zestig dingen al veel meer gestandaardiseerd en ben ik een te groot romanticus door het kijken naar vooroorlogse foto's.  8)

Wordt vervolgd.
met de groeten van Maarten

Maarten

Zo in het Paasweekend wordt er tussendoor een beetje in de moestuin gewerkt.


De rabarber staat er zomaar ineens vol bij.


En verdwijnt weer achter het hek  ::)


Dus je moet je in het diorama voorover buigen of de camera erbij pakken.


En alleen de Preisers zien vanaf het weggetje achterlangs het station de moestuin liggen maar door de helling vanaf die klant kunnen ze er natuurlijk niet bij.

Nu nog de bonenstaken temmen en uitbreiden (wat zijn die lastig), en de groene kolen en bloemkolen plaatsen.
met de groeten van Maarten

jean-luc

Toch opletten dat er geen konijnen bij kunnen.
;)
Vrolijk Pasen.