Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

De Ardennen - een klein huisdiorama

Gestart door Maarten, 01 februari 2016, 19:35:36 PM

Gerolf

Aan dat hoge gras onder de brug zou ik ook iets doen.
In de schaduw en zonder regen groeit dat niet zo goed  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Maarten

Ha Gerolf, daar heb je wel een punt. Ik ga er eens naar kijken.
met de groeten van Maarten

Maarten

En het werd dag,
dus even wat foto's maken van de huidige staat.

Een (slechte) overzichtsfoto. Maar het laat in ieder geval even de samenhang zien. En het formaat, te weten 2,10 meter lang, ca. 55 cm hoog, en 22cm diep. En toch genoeg gelegenheid voor dit landschapje.


En dan even wat detailfoto's met voor de lol al wat dingen erbij geplaatst. In het algemeen ben ik matig tevreden over de los geplaatste kant en klaarbomen. Op de heuvel en rotspartijen staan vooral de toegepaste "Naturbäume" van Heki. Heerlijk spul zo'n bak vol en oogt veel natuurlijker en grilliger.


En daar gaat een houthakker even bezig om wat haardhout te verzamelen.


Die eik heeft nog een onmogelijke voet zo. Het hele perron en de perronrand moeten nog gedaan worden.


Brug met rijtuigjes.


Spoordijk, en ook het wandelpad heeft al wat groen. Dit moet van mij nog veel voller worden, ook om de rand veiliger te markeren voor wandelaars zeg maar.


Bij het andere tunnelportaal. Ook de binnenkant moet nog aangepakt worden, net als de verwering van het portaal zelf.


Stukje spoordijk. Op het lege stukje wil ik nog een trafotoren plaatsen. Die moet ik nog maken.


Klein parkeerveldje naast het station.


Het linkerportaal. Ook die wordt nog verweerd en krijgt een bakstenen bovenkant. Achter het karretje begint hier het wandelpad dat naar links omhoog gaat.


En nog een schone taak, onkruid "bouwen"....  ::)


Nog genoeg te doen. En ook de gekregen tips nog verwerken. En het losgestrooide strooigoed moet nog weggezogen worden.
met de groeten van Maarten

OlivierV

Amai Maarten, dat is echt zeer knap. Ga je er nog voor zorgen dat er echt op gereden kan worden? Want het lijkt mij een leuk schilderij om af en toe mee te nemen naar een beurs.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Maarten

Dag Olivier,
dank je wel.

Het zal nooit druk verkeer worden, hooguit een simpele pendelbaan. In gedachten heb ik nog wel om een kleine dienstregeling te gaan organiseren waarbij het stoomtreintje slechts heen en weer pendelt tussen station en rechtertunnel, en misschien ooit een Belse railbus die tussen beide tunnels kan pendelen.
Ik zou wel een flinke bus moeten gaan regelen, want de hele bak is al met al dus wel meer dan 2 meter.
met de groeten van Maarten

Maarten

En hierbij toch wel een aardig bewijs dat je op 22cm diepte toch al echt landschap kunt creëren.  ;D


Bruggetje schuin plaatsen, weg schuin de andere kant op. Deze weg klimt achterlangs het stationnetje. Na de brug een slingerend wandelpad naar rechts, en links voor een stijgende trap naar het spoor.



Hier sluit het wandelpad aan op de rotspartij rechts


En hier het baanvak voor de rotsen. Achtergrond de rotsen, couilisse ervoor het wandelpad, daarvoor het buigende spoor, en tenslotte vooraan de spoordijk waar ik nog de trafotoren ga plaatsen waardoor zelfs hier de trein nog ergens achter door zal rijden voor een nog meer driedimensionaal effect.


Genoeg foto's weer voor nu. Gauw weer wat gaan doen  ;)
met de groeten van Maarten

OlivierV

Je zou eventueel ook 2 schaduwbakjes met een verschuifbaar plaatje langs beide zijden van je schilderij kunnen maken, dan kan je in en uit je schilderij rijden. :)

Enfin, zo zou ik het doen :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Maarten

Op zich zou ik de bak op kunnen nemen in een groter circuit. Het leuke is dat ik dat zelfs ooit als plan had. Om deze schilderbak te plaatsen in een stelsel waarbij het schaduwstation door de kast heen zou lopen  ;D
Maar dit totaalplan van toen heeft nu niet de prioriteit. Wie weet ooit nog.

@Gerolf, je commentaar op gras onder de brug is heel logisch. Het is nog niet heel netjes maar het hoge gras aldaar is vervangen door wat korter gras.


En wat zou België zijn zonder kapelletjes en kruizen. In het bos alvast een kapelletje. Had ik natuurlijk eerst moeten verweren. ik ga daar nog wel een keertje overheen met vuile terpentine, zo gefixt.


En zo op die vier vierkante decimeter lijkt er voor de Preisers toch een mooi donker bos te ontstaan om doorheen te wandelen:
met de groeten van Maarten

OlivierV

Citaat van: Maarten op 05 maart 2016, 20:03:29 PM
Op zich zou ik de bak op kunnen nemen in een groter circuit. Het leuke is dat ik dat zelfs ooit als plan had. Om deze schilderbak te plaatsen in een stelsel waarbij het schaduwstation door de kast heen zou lopen  ;D
Maar dit totaalplan van toen heeft nu niet de prioriteit. Wie weet ooit nog.



Ik zou het spoor toch door het schilderij laten lopen, nu het nog makkelijk kan. Je hoeft het daarom nog niet direct uit te voeren. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Maarten

De tunnels aan weerszijden bieden daar (bedoeld) de mogelijkheid toe  ;)
met de groeten van Maarten

SuSke

Je hebt er mooi "leven" in gekregen Maarten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Maarten



Er zal menig ongelukje hebben plaatsgevonden hier  ::)

En inmiddels heb ik gezien dat ik koppig vastgehouden had aan gras op het talud direct onder die brug. Ik heb het na deze foto dan ook weggehaald. Ik moet nog even kijken hoe ik dat beter maak, hoewel je het live gewoon als donker ziet. Maar met een camera er direct op zie je dat het niet netjes afgewerkt is.
En er zijn nog tal van plekjes die afwerking behoeven. Ook daarvoor zijn foto's erg handig.

Ik ben nu aan het wachten tot een foto op posterformaat geleverd wordt. Die heb ik laten maken van een zelfgeschoten foto uit de Ardennen. Waarbij het middendeel laagland te zien zal geven en natuurlijk een mooie wolkenhemel.
Verder moet ik een paar delen lichtjes afslijpen omdat ze nu kennelijk uitgemeten zijn zonder achterwand waardoor ik een enkele milimeter klem kom te zitten. Mooi klusje met de Dremel.
met de groeten van Maarten

Maarten

Deze achtergrond wil ik gaan gebruiken


Nou gaat links en rechts natuurlijk flink schuil achter m'n rotspartijen. Maar ik had als foto in het midden laagland nodig zonder veel details, en voor mijn eigen gemoedsrust een echt Ardenner wolkenlucht.
Het formaat van de foto is straks wat groter dan de achtergrond zodat ik beetje kan schuiven voor een optimaal effect.
met de groeten van Maarten

Cozzy

Erg mooi Maarten, je hebt je ogen niet in je zak ;)
Doe vooral zo voort!

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Maarten

Dag Tom,
dank je. Ik probeer steeds weer te kijken of ik het resultaat vind kloppen. Zo vind ik op eigenlijk de grasstrook midden op de weg toch te fors uitpakken. Misschien daar nog eens opnieuw naar kijken.

Op dit moment is mijn grootste zorg dat het hele landschap op sommige plekken buiten de 22cm diepte welft, en ik eigenlijk voor thuis er een perspexplaat voor wil kunnen schuiven (die wel uitneembaar zal blijven). Ten behoeve van stofvrij houden hier gewoon in huis is dat toch wel raadzaam zo lijkt me. Maar dan moet het hele landschap wel passen. Vandaag dus bezig geweest om vooral vanaf de achterkant er een paar milimeter of te dremelen. Maar het verband met elkaar moet wel blijven kloppen.
Kortom, even wat grote werken die verder niet zo mooi zijn om te laten zien ;)
met de groeten van Maarten