LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Peter

Michiel, dat wordt hoe langer hoe meer en bewonderings waardige baan.
Doe zo verder
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Dank je, Peter. Ik blijf het zelf ook een boeiende baan vinden, zelfs na 10 jaar. Nog steeds kijk ik er naar en heb het gevoel van: "Ja, dat ziet er best aardig uit."

En nu ik dit neerschrijf besef ik: TIEN JAAR!? Al die tijd, en niet verder dan wat sporen leggen? Er zijn er onder ons die in die tijd een handvol grote expo-banen hebben gebouwd, afgewerkt, rijvaardig en schitterend mooi (knipoogje naar Wim). Dan is de toestand van mijn baan wel een beetje belachelijk. Maar trek ik me daar iets van aan? Neen! De helft van mijn modelbouwplezier is de inbeelding hoe het zou kunnen zijn; de fantasie. En volgend jaar ben ik op pensioen en ruil ik loon in voor een zee van tijd.

En ook een beetje goed nieuws vanuit Brussel-Luxemburg: de defecte servodecoder werkt weer. Een soldeerpuntje op de goede plek doet wonderen (was een printbaantje met slecht contact).

I'm back in the running!  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Hmmm... toch niet goed. Die ServoSwitch module geeft soms kortsluiting tijdens het wisselen van stand. 1 keer op pakweg 4 keer schakelen gooit ie de hele baan in permanente kortsluiting. Enkel het wegnemen van de hulpspanning blijkt de kortsluiting op te heffen. Dus toch een probleem met deze ServoSwitch module.

Het blijkt haast onmogelijk om nog aan Rosoft ServoSwitch modules te geraken. Dus zit er niets anders op dan over te stappen op een ander merk, in dit geval koos ik voor ESU SwitchPilot. Het wordt een serieus karwei om alle wissels op een van de segmenten om te bouwen naar ESU sturing. Ben ik de volgende weekends wel zoet mee.

De processie van Echternach in 't echt.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Miciel die Esu switch Pilot servo decoder is een verademing, zo makkelijk te programmeren. Heel veel succes met het ombouwen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

Hoi Michael. Ik heb al eerder een conversie gedaan naar ESU (meest linkse segment), en de programmatie is inderdaad makkelijk, behalve dat het uiterst onhandig is om met het petieterige display ondersteboven te moeten prusten voor de menu-keuzes. Voor de rest, prima spul, en ook goed voor een gezonde oefening in lichaamssoepelheid.

Het weekend is voorbij. We (en dat zijn ik, mij en mezelf samen) hebben weer een mooie progressie geboekt. Treinen staan weer stil, wachtend op actievere tijden. Volgende weekend beginnen we waarschijnlijk aan de conversie naar ESU SwitchPilot van segment nummer 6.

Herwig

Wat een moed & volharding.
   En?  De laatste tijd geen hulp (of commentaar langs de lijn) van de gezusters Eulalie, Emilienne, Eufrasie, Emerance?

Michiel

Moed en volharding valt wel mee. Ik gebruik nu een project management tool (Trello) om hele kleine haalbare stapjes vast te leggen. En telkens als zo'n stapje afgewerkt is, is dat een overwinnig. Werkt geweldig, want het vermijdt dat je het hele project wilt gaan vatten, wat ontmoedigend is.

En de twee dames (Germaine en Urbanie) komen weer op de proppen wanneer ik met scenery begin.  ;)

Michiel

Ik ben vandaag begonnen met de voorbereidingen om de Rosoft ServoSwitch decoders te vervangen door ESU SwitchPilot modules op een van de segementen. Maar ESU kan niet goed overweg met de Peco Electrofrog wissels. De polarisatie van het puntstuk wordt met ESU niet spanningsloos gemaakt tijdens het schakelen van de wisselstand, met kortsluiting als gevolg.

Dus: de tongen worden elektrisch geïsoleerd van het puntstuk door het doorslijpen van de rails. Gaatjes worden geboord naast de buitenkant van de wisseltong-rails om een elektrisch draadje door te voeren, en te solderen aan deze rails. Zo worden de wisseltongen vast gevoed, en het puntstuk kan om het even wanneer omschakelen van polariteit, ongeacht de momentele de stand van de wisseltongen.

Ik weet dat het theoretisch mogelijk is om de omschakeling PRECIES te laten gebeuren wanneer de tongen lost zijn van beide aanliggende rails, maar dat is uiterst kritisch, en verloopt dikwijls in de loop van de tijd, met kortsluiting tot gevolg. Peco heeft ondertussen dit euvel ook opgelost met de invoering van de Unifrog wissels: een ware verbetering.

mahtoska1

Michiel

Toch wel delicaat. Het doorslijpen doe je best traag en met onderbrekingen om de rails niet te heet te laten worden, en de plastieke railschoentjes niet smelten. Ook moet het slijpschijfje een klein en versleten schijfje zijn want de normale dremelschijfjes zijn te groot. Het schijfje moet klein genoeg dat ie tussen de buitenste rails kan zonder deze mee door te slijpen. Het solderen van het draadje aan de rails moet ook heel omzichtig gebeuren, kort maar toch goed uitgevloeid (vraagt zeker een beheersing van de soldeertechniek), opdat het korte stukje rails niet uit de plastieke schoenjes smelt, want dan is de wissel totaal omzeep (been there, done that  ;D )

RobVille

Best wel een heidens karwei! Zelf had ik ook een SP Servo voor mijn Peco wissels in schaal N. Voor de polarisatie van het hartstuk koppelde ik een Extension aan de SP Servo. Bij het rijden over dit hartstuk ging er iets mis. Kortsluiting en de sounddecoder in de locomotief gelijk geroosterd. Dure reparatie! Daarom de Extension module verwijderd en de polarisatie van de wissels wordt nu door een printplaat, Frog Juicer, geregeld. Op deze print (kortsluitingdetectie) kun je vijf wissels aansluiten. Geen problemen. Tja, deze print is niet goedkoop maar een kosten-baten analyse gaf toch aan, dat in mijn geval deze keuze terecht is. Geen gedoe met aansluiten wissels, schakelt altijd op de juiste manier.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Michiel

Een frog juicer is inderaad een mooi alternatief. Ik heb dat gebruikt voor de puntstukken in de kruising van de dubbel kruiswissel. Werkt zonder omkijken. De prijs van de juicer die ik vond, was wel een veelvoud van een polarisatie-relais (van ESU of Rosoft), en dus geen optie voor alle wissels en mijn portemonee.

Steam.N

Ben in mijn voorraad eens gedoken: allemaal Electrofrogs ...
Dus ga ik die ook allen onderhanden nemen, nét zoals Michiel uitlegt.
Daarna microswitch aan de servo koppelen ... Lijkt me eenvoudiger/stabieler in te stellen dan relais gebruiken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

De eerste fase van de conversie naar ESU Switchpilot is gedaan. De wisseltongen werden geïsoleerd van het puntstuk, en de tongen kregen een aparte voedingsdraad aangesoldeerd (in de rode cirkels). De wissels zijn klaar. Ik kan nu alle Rosoft modules verwijderen en de oude bedrading opruimen.

Ondertussen heb ik een briljant idee gehad vorige nacht. Ik plaats de ESU modules bovenop, midden in dit vierkant. Dat is veel makkellijker om met het petieterige display alles in te stellen en af te regelen dan half-blind ondersteboven onder de baan met de wissels bovenop. En centraal in dit vierkant komen tuinen en koterijen om de module weg te moffelen. Als dat niet goed gedacht is.  ;D

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.