Nieuws:

Nu in MSM 270 MODELBANEN: Sourbrodt | Hamburg HBF Oost | Gröna Sverige | La Rue des Caves | Lavinia en Madonna del Sasso | De Rodachtalbahn

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

De modelbaan ligt weer op de zij, ten minsten een segment ervan. Dat betekent dat er weer werken aan de gang zijn. Het is nu de bedoeling om de twee depotsporen operationeel te maken, beginnend met de eerste, want ik heb nog maar 2 servomotoren en twee servodecoders over. Indien ik geen Rosoft ServoSwitch modules kan overnemen, zijn er drastische ingrepen nodig. Namelijk conversie van een segement naar ESU SwitchPilot. Maar dat zou tweede keuze zijn; ik ga liever door met ServoSwitches, mocht dit mogelijk zijn. Dus, als iemand er nog heeft liggen, ik ben geïnteresseerd.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

STOM! Ik heb de verkeerde wissel aangesloten. Ik kan nu ook de juiste wissel gaan aansluiten, maar dan ben ik door mijn voorraad heen. Dus geen operationeel depotspoor dit weekend. STOM!

Ik ga maar eens een bestelling van servomotoren plaatsen, en zien hoe ik het probleem van de servodecoders oplos...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

adrievans

Citaat van: Michiel op 28 februari 2026, 11:03:59 AMIndien ik geen Rosoft ServoSwitch modules kan overnemen, zijn er drastische ingrepen nodig.  ik ben geïnteresseerd.  ;)

Ik heb geen servoswitch modules maar wel twee rosoft extreme keerlusmodules,
Mochten jij of iemand anders belangstelling hebben?

Michiel

Met de twee keerlusmodules die ik hier heb, ben ik gesteld. Ik kan wel meegeven dat die Rosoft keerlusmodules feilloos werken, nooit problemen mee. Werkelijk prima spul.

Michiel

Gezien ik met de wissels en het activeren van de depotsporen wat stop zit, heb ik een tweede roco reeks 59 geassembleerd. Klassiek probleem: ontbrekende buffers. Op Shapeways kon je vroeger die buffers laten printen, maar dat is dus gedaan. Dus, op zoek naar een andere manier om eraan te geraken. Voor de rest moet ik de mechaniek van deze loc nog schoon maken en smeren. Daarna kan ik ze digitaliseren.

adrievans

Michiel,als ik op internet naar vervanger rosoft servoswitch zoek kom ik op yamorc uit als gebruiksvriendelijk gelijkaardig alternatief,waarom kom jij op esu uit.
Is het iets prijstechnisch.

Michiel

Persoonlijk ben ik niet vertrouwd met Yamorc, en het was dus niet meteen een automatisch keuze. Ik ging vooral af op de prijs voor 8 servos, en voor ESU kom ik uit op ongeveer 120€, en Yamorc op ongeveer 160€. ESU werd ook aangeraden door collega modelbouwers. Ik heb geen advies gehad voor Yamorc. Mogelijk dat Yamorc een betere keuze zou zijn, maar ik heb er geen ervaring mee.

Michiel

De werkzaamheden van de vorige weken verdienden een vereeuwiging onder vorm van een filmpje. Ook, omdat ik het leuk vind om het modelbaanverhaal op deze manier te vertellen, met de successen en de tegenslagen. Maar ik was nog niet gelukkig met de vorm, het "format". Ik ben geen verteller, en verbaal heb ik geen aanleg. En "stomme" films met ondertitels is zooo passee.

Ik heb deze keer mijn goede vriend Arthy Fysieel gevraagd om de commentaar in te spreken, en dat deed hij goed. Geen gestotter, duidelijk articulatie en geen euh's. Beter dan ik het zelf had kunnen doen.

Ik vind deze vorm van presentatie een stuk beter dan alle vorige. Maar ik laat het uiteindelijk verdikt aan jullie over. En waar het uiteindelijk voor mij om gaat is, dat er weer een stukje vooruitgang geboekt is op "Brussel-Luxemburg anno 1920". Veel kijkplezier!

Michael

Michiel een genot om dit filmpje te bekijken en te luisteren, je vriend heeft talent, mocht ik wat dichterbij wonen had ik hem graag een keer ingehuurd  :D . Doe aub zo voort en je baan... Waanzinnig wat een giga onderneming.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

Michael, "mijn vriend" is ook bij jou in de buurt, hoor. Arthy Fysieel is een AI-stem van Elevenlabs, en is gratis als hem maar sporadisch aan het werk zet.  ;D

doomslu

Mooi filmpje met een mooie stem ingesproken, we iets te 'Hollands' accent vind ik.
Ik ben verbaasd dat dit AI is. Je hebt ons beet!  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Ik spreek ook iets te "Hollands", want mijn moeder is Nederlandse van de streek van Leiden. Op een of andere manier heb ik een lichte tongval overgenomen. Vandaar ook dat ik deze stem heb gekozen: Vlaams met rollende 'R', maar met Hollandse tweeklanken, net als ik.  ::)  ;D

Michiel

Vandaag tussen de familiale activiteiten door heb ik het laatste perronspoor geactiveerd. Het is een laag perron dat eigenlijk meer als goederenperron wordt gebruikt sinds de goederenkoer werd opgeofferd voor het Tervuurs elektrisch lijntje en z'n eindstation. Deze ex-ROD 2-8-0, later ingeschreven als type 39 bij de Belgische Staat, huldigt het nieuwe spoor in. Dit spoor geeft ook meteen aansluiting met de draaischijf, maar dat is een verhaal voor later.

Michiel

Vandaag ben ik weer bezig met het operationeel maken van sporen. Ik ben nu bezig met de twee sporen die aansluiting geven tot de draaischijf en het mini-depot. Draden zijn aangesloten. Ik kan beginnen met wissels afstellen en manueel testrijden, en dan in Koploper de bezetmelders toevoegen, wissels definieren en rijwegen instellen...

Michiel

Pech! De laatste ServoSwitch decoder is defect. Het tweede depotspoor kan dus niet operationeel gemaakt worden. Op zoek naar een vervanging.

Dus, wie nog Rosoft ServoSwitch decoders in de kast heeft liggen, of ingebouw in een oude baan, ben ik geïnteresseerd!