LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

De bijwagen is ook gemonteerd. Ziet al niet slecht uit. De schade aan de zijwand is mijn fout. Moet ik nog herstellen. Zo blijven we bezig.  ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stoomlokje

Mooi stelletje Michiel.
Als je die beschadiging gaat herstellen, is het mogelijk om dan die gele lijn voor de 1° klas doortrekken tot boven de deur,
want die is nu juist te kort.

Michiel

Goed gezien Saskia. Dat heb ik meteen genoteerd.  :)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Bedrijvigheid! Ik heb net een paar Rosoft ServoSwitch modules ontvangen. Ik ben blij dat ik er een aantal heb kunnen overkopen. Ik kan nu beginnen met het activeren van een nieuw rijpad over het wisselcomplex: twee wissels worden aangesloten en afgeregeld. Daarna kan ik weer met Koploper stoeien en die nieuwe rijpaden invoeren.

(Treintje omgevallen? Dat heb je met katten die 's nachts overal op springen en onder kruipen. :-\ )

Michiel

Het rijpad dat geactiveerd wordt, is het rechter spoor op de foto dat opgelicht is. Door de aansluting van de twee wissels in de rode circels kan dit rijpad bereden worden. Dit rijpad ontsluit de depotsporen en verbindt het met het uittrekspoor (het onderste spoor van de 4 onderaan op de foto). Veel depot is er niet (twee naderingssporen en een draaischijf) maar dit is de eerste stap om het depot ook op te nemen in het actief bedrijf. De zone in donkerrood (rechtsboven op de foto) zijn nog niet aangesloten. Dit zijn de sporen die leiden naar de 9 sporen van de opstelbundel.

Dit weekend kan ik het nieuwe rijdpad proberen in gebruik te nemen.

Michiel

Een werkje dat ik schatte op een goed uur werd uiteindelijk een strijd van een bijna een dag. Alles wat kon mislopen, liep ook mis. Het was een strijd van volharding: Michiel versus modelbaan 18 - 17. Uiteindelijk is het rijpad actief en kan de eerste trein er over heen en weer rijden. En wanneer je het filmpje bekijkt, denk je: is dat alles? Wel, ja, dat korte stukje is waar de strijd van vandaag om ging. Maar ik ben gelukkig.

Steam.N

Zo kén ik je !  Volhardend ...
Proficiat.  Geniet nu maar  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Het is een anachronisme: de opzet van de modelbaan thema interbellum, en dit viertal. Maar ik heb er plezier in. Ze rijden zoveel beter dan die oude stomers, en het opknappen en samenstellen van dit jaren 70/80 spul is tof werk. Heb er echt zin in. Alle 4 de modellen hebben nog heel wat aandacht nodig, maar de line-up vind ik zelf wel leuk. De stomer is onze museumlok dat even Leopoldswijk aandoet.

Jappy

Al dit materieel heeft op een bepaald moment toch de sporen gedeeld tegelijkertijd niet? Ofwel begin jaren '60, ofwel helemaal eind jaren '90.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Michiel

Mijn gedacht! Het zou gekund hebben, en ben ook niet een pietje-precies in die dingen. Het is vooral voor het plezier om eens van thema the veranderen, en vooral omdat dit moderner materieel zoveel beter rijdt dan die N-spoor stomers. Ik krijg het rijgedrag van die stoomlocomotiefjes ooit wel goed, maar ik moet er nog een techniek voor adopteren om het zover te krijgen.

Het stoeien met deze diesels en elektrische locomotieven, en ze rustig en probleemloos te zien rondjes rijden, stoppen en weer rustig optrekken, werkt de frustratie weg, en kan ik met hernieuwde moed die stoomlocomotieven gaan aanpakken.

Het interbellum project is nog steeds actueel. ;)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

just4fun

Een hobby is er om er plezier aan te beleven.
Vindt ge er plezier in om de geschiedenis exact na te bouwen: top!
Vindt ge er plezier in om te rijden waar ge mee wilt rijden: top!
't Is een hobby!

Paul 

Michiel

Helemaal mee eens. Al schilder ik een Desiro in het roze, en laat het loeien als een koe, als ik er plezier in heb, is het goed. Nu, zover laat ik het niet komen, wees gerust. Maar het doet goed om even bezig te zijn met deze diesels en motorstellen. Verandering van spijs doet eten.  ;D

Michiel

Vandaag heb ik weer 2 wissels op het emplacement van Brussel-Luxemburg operatieel gemaakt. De twee wissels geven spoor 5 toegang tot het uittrekspoor, dit om wat context te geven. Verbazend is dat servo-motoren door in een doos te liggen kunnen defect geraken. Ik heb er ondertussen 5 kunnen weggooien die het helemaal niets meer deden, enkel door 7 jaar in een doos te liggen. Erg vreemd.

Hieronder een kort filmpje van de eerste locomotief die over de 2 wissels rijdt, en het nieuwe rijpad uitprobeert.

Michiel

Het was een vruchtbaar weekend. Deze 4 wissels werden operationeel gemaakt. Sommigen zullen misschien zeggen: is dat alles? Wel ja, maar ondertussen ben ik wel blij met deze vooruitgang. Nog enkel in Koploper de nieuwe rijpaden invoeren, en treinen kunnen ook hier gebruik van maken. Volgend weekend een ander stukje van de modelbaan activeren. Ik moet nog uitmaken welk stukje dat zal worden.