Nieuws:

Nu in MSM 256 REPORTAGE: A4 dioramawedstrijd 2025

Hoofdmenu

Peco draaischijf: indexering, aandrijving en digitale aansturing

Gestart door Michiel, 16 september 2013, 09:27:22 AM

Geert

Mooi toch dat we er weer een hobbyist bij hebben die µC combineert met onze modelspoorhobby.  8)

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Michiel

Puur toeval, Geert.  ;D

Ondertussen draait de stappenmotor ook! Super simpel; een paar pinnetje hoog en laag zetten (op het juiste moment), en klaar! Morgen zien of de motor de brug aangedreven krijgt...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

Citaat van: Michiel op 09 oktober 2013, 22:16:38 PM

Ondertussen draait de stappenmotor ook! Super simpel; een paar pinnetje hoog en laag zetten (op het juiste moment), en klaar! Morgen zien of de motor de brug aangedreven krijgt...

Mijn ervaring is dat je deze pinnetjes niet te vaak omhoog en omlaag mag zetten, anders breken ze mechanisch af  ;D

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

OlivierV

Citaat van: Geert op 09 oktober 2013, 22:23:38 PM
Citaat van: Michiel op 09 oktober 2013, 22:16:38 PM

Mijn ervaring is dat je deze pinnetjes niet te vaak omhoog en omlaag mag zetten, anders breken ze mechanisch af  ;D

Geert

Metaalmoeheid noemt men zoiets als ik me niet vergis. ;)

Groet
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Mocht de koppeling tussen motor en brug goed zijn, dan had ik nu een werkende draaischijf. Het programma is geschreven, maar kan het niet testen omdat de brug te stroef draait. Het mechanisch aspect is nu het probleemkind. Ik broed op 3 verbeteringen: 1) namaakwielen op de brug vervangen door echte, 2) een as met kogellager ipv een kunststof sleepring, en 3) motor koppelen met tandwiel of kardan ipv rechtstreeks op de as...

(deze koppeling met motor rechtstreeks op de as van de brug is problematisch)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

Citaat van: Michiel op 10 oktober 2013, 20:46:24 PM
(deze koppeling met motor rechtstreeks op de as van de brug is problematisch)

Michiel, je gebruikt een starre koppeling en dan moet je uitlijning 'perfect' zijn.  Probeer eens een flexibele koppeling.  Google eens op aandrijvingen voor modelscheepsassen (kardan, rubber,...).

Ik ben ook blij dat er weer een µC'er bij is!

Groetjes, Peter

conducteur

1) Kijk voor een systeem waarbij je de as van de motor kunt uitlijnen. Ik zie zo op de foto dat het een en ander niet in lijn staat met elkaar
2) een 'rotexkoppeling' steken? Kun je je geimproviseerde koppeling niet vervangen door iets dat beetje meer flexibel is (kunststof buisje oid).
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Ik zou vooral voor nummer drie van je mogelijke oplossingen gaan.
Een stevige reductie geeft niet alleen meer kracht waar je ze wil, en een tragere rondgang, maar je hebt meteen ook meer stappenmotor-precisie.
Een stappenmotor in "direct-drive" zou ik nooit gebruiken voor een draaischijf.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Een stappenmotor is daar toch juist ideaal voor? Veel kracht bij weinig snelheid...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Citaat van: conducteur op 10 oktober 2013, 22:10:12 PM
Een stappenmotor is daar toch juist ideaal voor? Veel kracht bij weinig snelheid...

Hangt af van de motor. Veel koppel bij stilstand, maar daarom niet bij het draaien.
Een stappenmotor is ideaal om een juiste stand te bereiken. En de precisie hangt dan nog af van de stapgrootte
Voor krachtige aandrijvingen worden klassieke elektromotoren (met reductiekast) gebruikt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Als ik het zo inschat, dan zou zelfs mijn kleine stappenmotor mijn draaischijf zonder probleem rechtreeks op de as kunnen aandrijven. De kracht lijkt meer dan voldoende. Maar voor dat het zover is, moet ik mijn draaischijf wel wat modificeren met extra wieltjes (op de kopse kanten van de brug) en kogellagers (de as van de brug). Het nadeel van de rechtstreeks aandrijving is eerder estetisch; je kan nog net de schokjes zien tijdens het draaien.

Ik heb bij Conrad, in de spullen voor radiobestuurde autootjes, onderdelen gevonden waarmee ik een passende, haast spelingloze koppeling kan maken tussen mijn stappenmotor (met gladde 5mm as) en draaibrug (met M4 draadstang als as). Ik heb er ook kleine kogellagers gevonden die kunnen dienen voor de centrale as van de draaibrug. Ik ga het eerst hiermee proberen, vooraleer ik met tandwielen in zee ga.

In elk geval bedankt voor alle suggesties!

Michiel

Blijkt dat inwendig de stappenmotor dat ik gebruik al een tandwieloverbrenging heeft: ongeveer 1/64. Om dan zelf nog tandwielen te gaan gebruiken... ik zou het willen proberen zoals het is, rechtstreeks op de brugas. Er is wel oneenigheid, en onduidelijkheid, over het precies aantal stappen per omwenteling. Volgens de specificaties 4096, maar in de praktijk blijken velen 4075,77 te noteren. Vooral die ",77" baart me zorgen, want dat betekent dat een omwenteling niet overeen komt met een geheel aantal stappen van de stappenmotor. Iets dat ik toch eens zou willen natrekken vanavond of dit weekend (wanneer ik de tijd krijg)

Michiel

En terwijl ik weer wacht op onderdelen, ben ik maar begonnen om die plastieklook van de Peco draaischijfkuip weg te werken. De lijm is nog nat, waardoor de centrale ring met gruis en vegetatie nog te donker is. Dat trekt normaal een stuk lichter op na het drogen. Ik heb geen enkel voorbeeld van hoe de draaischijf van Brussel-Noord er uit zag. Het is dus met veel speculatie en verbeelding gedaan, beperkt door mijn technisch en plastisch kunnen.

Een stukje van de wand van de draaischijfput. De foto is een beetje overbelicht, maar het ik denk dat de plastieklook alvast weg is!

Cord

Citaat van: Michiel op 12 oktober 2013, 15:37:20 PM
Ik heb geen enkel voorbeeld van hoe de draaischijf van Brussel-Noord er uit zag. Het is dus met veel speculatie en verbeelding gedaan...

Misschien help een voorbeeld van een Engelse draaischijf?

Zo te zien zit je al aardig in de goede richting.
Groet, Wim Corduwener

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Michiel

Wim, bedankt voor deze foto's. Deze engelse draaischijven kunnen heel goed als inspiratiebron dienen. Niet alleen omdat ik een Peco (UK) draaischijf heb gebruikt, maar ook omdat de Belgische Staatspoorwegen zich gedurende een paar decenia georienteerd hebben op de Engelse spoorwegen (denk vb aan de MacIntosh locotieven, de Saxby seinhuizen en dergelijke). Dus, dat men kwa draaischijfbouw ook Engels geïnspireerd is gaan bouwen, is niet onmogelijk. Nogmaals dank voor deze foto's!