Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Station Sint-Niklaas

Gestart door TBCédric, 18 januari 2013, 22:47:13 PM

Peter

Drie foto's van het vernieuwde perron.
Wel eigenaardig. Als je de stenen met de langsgroeven volgt naar links of rechts, donder je van het perron af of je loopt tegen de muur.
Ik dacht dat ze die stenen met de groef in de richting waar le moet gaan zouden leggen





Met vriendelijke groeten
Peter

gardevil

#226
meer info geleidetegels

Trefwoorden: rubbertegels,noppentegels, ribbeltegels, geleidelijnen,  visueel gehandicapten, blinden, slechtzienden, blinden geleidetegels, podotactiele tegels, legplan, waarschuwingslijn, Securiton, veiligheidstegels, informatietegels, geleidetegels

Toepassingen:
      Op voetpaden en oversteekplaatsen en aan  openbare vervoerhalten liggen reliëftegels om personen met een visuele beperking te geleiden.
      Het reliëf in de tegel geeft blinden en slechtzienden tastbare informatie over de te volgen route en de omgeving.
      De reliëftegels geleiden, waarschuwen of informeren.
      Ze tonen de blinden en slechtzienden veilige looproutes, waarschuwen voor bijvoorbeeld gevaarlijke oversteekplaatsen of hoge perronranden en duiden de opstapplaats aan bij een bus- of tramhalte. Bij de heraanleg van grotere bus- of tramhalten worden volgens voorschrift sinds een paar jaar reliëftegels gebruikt. Ze leiden de visueel gehandicapte bijvoorbeeld van de halte naar het voetpad.
PODOTACTIELE TEGELS:
1. Waarschuwingstegels.
      Waarschuwingstegels signaleren gevaarlijke punten. Deze tegels dragen een geschrankt (diagonaal) noppenpatroon. Men vindt ze bijvoorbeeld aan oversteekplaatsen, dalende trappen en klapdeuren.
2. Geleidetegels.
      Ribbeltegels duiden de juiste looprichting aan. Er zitten groeven in, die de looprichting volgen. Deze tegels bestaan in binnen- en buitenuitvoering. Een kunstmatige ribbellijn wordt aangelegd op plaatsen waar een natuurlijke gidslijn ontbreekt. Natuurlijke gidslijnen zijn muren, opstaande randen, hekken etc. , die de visueel gehandicapte met de witte stok kan aanraken.
3. Informatietegels.
      Informatietegels signaleren belangrijke punten die niet gevaarlijk zijn. Ze zijn gemaakt van rubber. Ze worden gebruikt om bij een bushalte de instap aan te duiden, om een aftakking van een geleidelijn te signaleren of als infotegel, bijvoorbeeld aan de ingang van een belangrijk openbaar gebouw zoals het gemeentehuis met al dan niet een auditieve informatiepaneel.
Legplan: Het legplan bevat de gedetailleerde, uitgetekende situatieschets met de verschillende zones, voorzieningen, type podotactiele tegels met bijhorende legende en afmetingen, ...
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

doomslu

Bedankt Frank en Peter.

Het zijn dus wel degelijk noppentegels die we nodig hebben voor onze perrons.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

gardevil

Citaat van: doomslu op 10 mei 2014, 20:05:20 PM
Bedankt Frank en Peter.

Het zijn dus wel degelijk noppentegels die we nodig hebben voor onze perrons.  ;)

En geleidetegels, anders geraken onze Preiserianen met een visuele handicap nooit op het perron ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Rangeerduivel

Citaat van: Peter op 10 mei 2014, 19:39:30 PM
Wel eigenaardig. Als je de stenen met de langsgroeven volgt naar links of rechts, donder je van het perron af of je loopt tegen de muur.
Ik dacht dat ze die stenen met de groef in de richting waar le moet gaan zouden leggen



Fout gedacht Peter,
Het is de bedoeling van de ribbels om ze dwars over te stappen,dan geven ze een ratelend effect aan de voel(witte)stok.
Als je er met de stok in de langsrichting zou over strijken,merk je ze zelfs niet op.
Gelukkig weet een blinde wel dat hij/zij de ribbels moet dwarsen en niet volgen!

;)

Gerolf

In Antwerpen-Centraal zijn er ribbeltegels die de weg tonen naar bvb de liften.
De ribbels lopen in de richting van het te volgen pad.
En uiteraard noppen langs de perronkanten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Al een tijdje een doorbraak in verband met het oude gedeelte van de gevel.

Het experiment met glasheldere giethars en verharder was geen succes.

Sinds een week geleden heb ik MC 12 aangekocht én de resultaten mogen er zijn.
Inmiddels voel ik me al een beetje thuis in de giethars wereld maar nog niet zo veel.


Heb intussen al +15 gevelstukjes afgegoten én ik heb er nog 8 extra die Jean al voor mij had uitgegoten.
Bedankt Jean voor de vele tips én steun!

Hier een foto van een van de succesvolle afgietsels (op een na waren ze allemaal succesvol.)


Alleen de braampjes moeten nog weg gevijld worden.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Erg blij dat je de drempel hebt kunnen zetten naar succesvol giethars gieten.
Eens je gestart bent, en enkele bruikbare stukken hebt, kun je je proces bijstellen, tot je een bijna 100% succes niveau bereikt.
Je maakt me erg blij !

Dat vijlen van de bramen: zelf snij ik met een erg scherp mes eerst het grootste deel van de bramen weg, en ik schraap daarna de kleine overblijfsels met datzelfde mes, lemet loodrecht op de te schrapen ribbe.
Als je over de hele lengte schraapt, riskeer je minder dat je lokaal teveel wegneemt.
Maar ieder zijn methode: als jij met een vijltje alles goed krijgt, is dat prima  ;)

Veel plezier, met je verdere ontdekkingstocht van het gietharsgieten, en vooral met je station-project.
Ik kijk uit naar die gevel waar die gietstukjes hun plaats gaan vinden.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Dat is zeker een belangrijke stap voorwaarts! Bravo.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

chef garde


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Een voorlopig resultaat van de voorgevel
https://flic.kr/p/nCvfne
Alle gevelstukjes zitten momenteel los.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Martin Welberg

Cedric, de nieuwe versie van Flickr, moet je de BB code hebben niet de link..

Mock-Up by LSModels, on Flickr

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Deze week een redelijk goed weekje achter de rug qua modelbouw én examens.
Ik kom net op gang, is de plasticard op.  :-[
Gelukkig mag ik vrijdag naar de club omdat de examens dan gedaan zijn én mijn laatste week op internaat er op zit én kan ik daar eens vragen of er nog plaat plasticard over is.

Bon, genoeg gezaagd én over naar de resultaten van een week rustig modelbouwen.

Station Sint-Niklaas by LSModels, on Flickr

Station Sint-Niklaas by LSModels, on Flickr

Station Sint-Niklaas by LSModels, on Flickr

Station Sint-Niklaas by LSModels, on Flickr

De bovenste etage lag er nog los op.

Totaalplaatje:
Station Sint-Niklaas by LSModels, on Flickr

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.