Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Station Sint-Niklaas

Gestart door TBCédric, 18 januari 2013, 22:47:13 PM

vyncky

Citaat van: Peter op 28 oktober 2013, 18:54:28 PM
Hallo Cedric,

Ik zou voor je lijnen te tekenen een vulpotlood gebruiken. Die punt is veel fijner zodat je nog nauwkeuriger kan tekenen
Ik gebruik zelf een kraspen. Dan heeft je mes ineens een geleiding. Nadeel is wel dat je van de eerste keer correct moet tekenen. En best op de achterkant tekenen  :D Ik veegde regelmatig enkele lijnen met mijn vinger uit bij het meten/bewerken)  ;)

Nu ja, ieder zijn techniek! wat je 't gemakkelijkste vindt!

Hier is voor het uittekenen ook een leuke tip te vinden http://www.teammitropa.nl/jan-verzwollebrug-in-h0. Heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ben het wel van plan  :D

Om de hoeken recht te maken, zou ik gebruik maken van een klein winkelhaakje. In de betere doe het zelf te verkrijgen.


Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

TBCédric

Wel, de werken liggen een tijdje stil. Reden: Ofwel heb ik geen tijd , ofwel hebk geen goesting ofwel zit ik op mijn laptop. Ik ga proberen om een stukje klaar te maken zodat als ik vrijdag naar de club ga, er een mal van gemaakt kan worden. Als dat erop zit en er zijn genoeg stukjes gemaakt kan ik echt aan het station beginnen. Qua binneninterieur zijn er al 2 muren gemaakt. IK hoop binnen een maand of twee de plannen van de perrons te ontvangen zodat ik kan beginnen met sporen te leggen, perrons te laten frezen en alles rijklaar maken zodat ik op internaat dit jaar al een beetje kan rijden.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Rangeerduivel

Dat van die te dikke potloodlijnen moet ik bijtreden Cedric,
Als je jouw snijlat bvb links onderaan je lijn legt,en rechts bovenaan,ook al is het verschil héél miniem,dan ga je in je eindresultaat 'scheef' zitten,en dat gaat erg opvallen.
En als je gaat moeten bijsnijden/vijlen is het zeker om zeep.
Preciesie van een horlogemaker is hier echt een must
Je gaat er achteraf dubbel plezier aan beleven!

grtn
Rudy  ;)


Chrisrail

#153
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Michiel

Ik heb het eerder al voorgesteld, en wanneer ik naar de gevel van het gebouw kijk, dan blijf ik het optie vinden: styreen strips kleven op een vel transparant styreen. Mij lijkt het veel gemakkelijker om een strak resultaat te krijgen. Het enige waar je dan wel voor moet opletten, zijn de lijmvlekken om het glas. Ik geef het maar mee als overweging.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

dat lijkt mij ook een goeie oplossing, Michiel.

En als je de styreenstrips op voorhand op een blad papier  plakt met "niet permanent" kleef middel of bvb met "Pritt" lijm, dan kan je als de constructie gemaakt is, het geheel van een paar dotjes lijm voorzien en daar het vel  transparant styreen of whatever op leggen..  je kan het zelfs al op voorhand met schilderstape ergens vast zetten zodat het niet kan verschuiven tijdens het drogen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Citaat van: Michiel op 12 november 2013, 15:26:40 PM
... dan blijf ik het optie vinden: styreen strips kleven op een vel transparant styreen. ...

Inderdaad.
Best één klein raam met vertikale steunen vanuit styreen profielen als één eenheid bouwen, daarvan een siliconen mal, en de nodige stukken gieten.
Daarvan de achterkant mooi glad schuren, en lijmen op transparant.
Dan komt alles mooi strak en regelmatig.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Wel ik ga een combo maken van de twee idee's. één perfect hartstuk en dan mallen maken en dan de afgietsels en strips op een transparant kleven.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Wel, na meermaalse mislukte pogingen om een goed stuk te maken, ben ik eens naar de club geweest met mijn probleem. Toevallig zat er iemand die goed met styreen kan werken. Hij heeft mij echt met mijn probleem geholpen en ik geef hem alle crediet.
Wat ik in een week en maar half zo goed zo doen deed hij op een uurtje maar dubbel zo goed.


IMG_1421 by modeltrainho, on Flickr

IMG_1422 by modeltrainho, on Flickr

IMG_1423 by modeltrainho, on Flickr

Met alle respect voor Matti Thomaes.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

doomslu

Mooi gedaan van Matti.
Nu enkel de naadjes nog wat wegwerken en alles mooi glad schuren. Daarna kan je een mal maken. Ik hoop dat de club jou daarbij ook kan helpen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Belangrijke stap, Cedric.
Maar net als Luc zegt:  nu eerst de naadjes goed wegwerken!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

De werken zijn een beetje stilgevallen. Ben nog niet naar de club mogen gaan maar waarschijnlijk mits goed rapport mag ik in de kerstvakantie naar de club. Daar zal ik hopelijk een mal kunnen laten maken en dan kan ik er echt aan beginnen. Aan mijn module zelf kan ik nog niet werken omdat ik de plannen van de perrons niet heb en ik ze dus ook niet kan doorsturen naar steven om het te laten fresen in mdf. Als ik de plannen van de Perron's heb kan ik aan de verhoging beginnen en beginnen met sporen leggen zodra ik de perrons heb.
Dus dit draadje zou binnen een maandje ofzo terug in gang moeten schieten  ::) ;).

Groeten Cédric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Citaat van: LS Models op 14 december 2013, 15:42:11 PM
Als ik de plannen van de Perron's heb kan ik aan de verhoging beginnen en beginnen met sporen leggen zodra ik de perrons heb.
Dus dit draadje zou binnen een maandje ofzo terug in gang moeten schieten  ::) ;).

Groeten Cédric
Wel even een update: De werken zijn nog altijd niet hervat. De plannen van de perrons heb ik maar wel (die) zonder afmetingen.
Ik ben nog altijd niet naar de club kunnen gaan en zo nog geen mal kunnen maken. Wie in de buurt woont en eventueel een mal kan maken voor mij kan mij altijd een PMetje sturen.
Zodra de perrons zijn gefreesd en/of ik een mal heb en een paar keer heb afgegoten kan het project hervat worden.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Nog steeds niet naar de club mogen gaan dus zal eens op het internet kijken hoe je een moedermal moet maken. Vrijwilligers die mij willen helpen mogen zich ook altijd komen melden.  ;)  ;D

Woensdag eindelijk de plannen van de perrons opgezocht én succesvol doorgestuurd naar een goede behulpzame vriend.
Vandaag een mailtje ontvangen met de perrons op H0 schaal én het ziet er goed uit.  De vorm was er al maar de afmetingen kwamen wat later.

De eigenlijke bouw van de perrons zal wat moeten wachten mits ik examens heb én tijdens de paasvakantie niet op het internaat zit. Daarachter kunnen we erin vliegen (als ik geen driedaagse heb tenminste ::) ) .

Ik hoop dat het project na de paasvakantie eindelijk uit de startblokken schiet én dat ik zowel aan de perrons én sporen kan beginnen als het stationsgebouw afwerken (moet eigenlijk nog beginnen  :-[  ??? ) zodat ik hopelijk tegen de grote vakantie met een goed rapport én soort van 2 afgewerkte modules naar de club kan gaan én daar verder aan werken met de nodige vakmannen én kennis.  8)


Over en uit Cédric  ;D
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric


module Sint-Niklaas by LSModels, on Flickr

Zo zou de eerste module in zij aanzicht moeten uitzien binnen een maandje of 3-4.
De overkapping zal nog wat langer duren én ik weet niet of ik de overkapping in styreen (eventueel met afgietsels) of met etsen zal bouwen. De bouw van het station zal kunnen beginnen als onze Jean mijn hartstukje heeft ontvangen én kan beginnen een serie mal te maken omdat ik er een 100 tal nodig zal hebben. Wat zal dat goed voelen als ik de sporen kan leggen én het gebouw afgewerkt zie.

Ik heb deze tekening even vergeleken met de digitale plannen van het gebouw én ik moet zeggen dat het zeer goed matcht.

Groeten Cédric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.