Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Station Sint-Niklaas

Gestart door TBCédric, 18 januari 2013, 22:47:13 PM

TBCédric

Citaat van: Peter op 15 september 2013, 13:46:47 PM
Mijn station Boom heeft een stevige bodem, en op ongeveer 5 à 7 mm onder het dak een "vals plafond, waarin de verlichtig wordt aangebracht. Daarboven komt dan het eigenlijke dak.
En dit gebouw is enkel een gelijkvloers. Bij mijn Schwarzwald station Gengenbach is er eveneene een stevige bodem, op halve hoogte ee ruime versteviging (bijna de hele vloer van de verdieping
en uiteindelijk de dakplaat met de spanten waarop het pannendak is gekomen.

Een les die ik geleerd heb. Zorg voor voldoende versteviging. Beter een teveel als een te weinig.

Het gebouw krijgt een bodemplaat, een dakplaat en een plaat tussen de 2 verdiepen. Als het interieur samen vastgeplakt is zal het hele gebouw zich gelijk een honinggraadstruktuur zijn.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

philippe_007

Best op de dunnen muren ook een versteviging plaatsen aan de binnen kant, dat kan gewoon een plasticard zijn van een 5 mm, in T-vorm aanbrengen, dit zal ook uw gevel verstevigen.

TBCédric

Een kleine stap voor modelbouw maar een grote stap voor het project.
Het eerste stukje van de eerste kolom is uitgesneden. Het heeft nog een beetje afwerking nodig en dan heb ik deze vrees al een beteke overwonnen.

De eerste stap by modeltrainho, on Flickr

Hier is het stukje van het plan dat ik aan het uitsnijden ben.

H by modeltrainho, on Flickr

Morgen wat verder werken en vanavond misschien ook nog.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Hier is het verder 'afgewerkte' stuk:
Ten eerste een strip geplaatst voor de verdere afwerking:

IMG_1202[1] by modeltrainho, on Flickr

én wat verder trapezium's uitgesneden:

Station Sint-Niklaas by modeltrainho, on Flickr

groeten cedric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Dirky

Ik volg hier ook in stilte Cedric en bewonder je doorzettingsvermogen! Doe zo voort....

Nu, ramen uitsnijden is nu niet meteen de gemakkelijkste klus en zeker niet in dik plasticard. Als je mij je adres eens doorspeelt stuur ik je een stuk Forex op. Dat gebruik ik voor alles in schaal H0...
Dat laat zich veel gemakkelijker snijden en zou misschien wel voor een "tandje bij" kunnen zorgen. Lukt het niet, is er niets verloren hé!

TBCédric

#125
Citaat van: Dirky op 17 september 2013, 20:45:47 PM
Ik volg hier ook in stilte Cedric en bewonder je doorzettingsvermogen! Doe zo voort....

Nu, ramen uitsnijden is nu niet meteen de gemakkelijkste klus en zeker niet in dik plasticard. Als je mij je adres eens doorspeelt stuur ik je een stuk Forex op. Dat gebruik ik voor alles in schaal H0...
Dat laat zich veel gemakkelijker snijden en zou misschien wel voor een "tandje bij" kunnen zorgen. Lukt het niet, is er niets verloren hé!
T'is nochtans maar 1mm. Ik weet niet ofdat dat veel is? Ik heb je een pm gestuurd met mijn adres. Dat tandje bij zal tegen het eind van het jaar misschien een half tandje bij zijn ;).  Bedankt, IK vind het een eer dat ik van al die ervaren bouwers complimenten krijg. Dat motiveert mij nog meer.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Een redelijke tegenslag gehad vandaag. Ik wou een strip herbevestigen maar door de dunne driehoekjes van het H stuk heb ik het opnieuw moeten doen. Als het nog niet erg genoeg was zaten de einden niet recht genoeg dus dat ook moeten verwijderen. Ik zal in totaal zo'n 4 H-stukjes moeten hermaken. Ik heb bij deze wel een andere werkwijze gevonden dat het snijden bemakelijkt.


groeten cedric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Citaat van: LS Models op 24 september 2013, 21:19:57 PMIk heb bij deze wel een andere werkwijze gevonden dat het snijden vergemakkelijkt.

... en zo leer je steeds weer bij. Dat hebben al die "ervaren" modelbouwers ook gedaan  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Ah, tegenslag, wees er maar zeker van dat het niet de laatste zal zijn.


Maar leren fietsen heb je ook niet op 1 dag gedaan hé.  :D ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Steam.N

Citaat van: LS Models op 24 september 2013, 21:19:57 PM
Een redelijke tegenslag gehad vandaag.  ...

Al doende leert men  ;)
Troost je, we maken dat allemaal mee !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Citaat van: LS Models op 24 september 2013, 21:19:57 PM
Ik heb bij deze wel een andere werkwijze gevonden dat het snijden bemakelijkt.
En die is.... ?

TBCédric

Citaat van: marc goovaerts op 25 september 2013, 15:45:43 PM
Citaat van: LS Models op 24 september 2013, 21:19:57 PM
Ik heb bij deze wel een andere werkwijze gevonden dat het snijden bemakelijkt.
En die is.... ?
De Onderste strip en bovenste strip boven de kolommen worden verwijderd door een mooie rechte snede. Dan snij ik de bodem uit van de kolom en als ik de lengte van een hele strip heb gedaan komen de strips erop. Ik probeer een uitleg te maken maar het is makelijker als ik het doe.  ::)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Dus dit was het voor de tegenslag

Station Sint-Niklaas by modeltrainho, on Flickr
én dit is het gebouw erna

systeem by modeltrainho, on Flickr
én zo herbouw ik de afgebroken kolommen op

heropbouw kolom 4 by modeltrainho, on Flickr

groeten cedric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Michiel

Ik bewonder je moed en doorzettingsvermogen. Maar, als ik die gevel van het origineel bekijk, is het niet eenvoudiger om styreenstrips te kleven op een vel transparante plasticard? 't Is maar een idee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Inderdaad een serieuze stap terug ...
Maar ik twijfel er niet aan, dat je dit terug goed krijgt  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }