Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Station Sint-Niklaas

Gestart door TBCédric, 18 januari 2013, 22:47:13 PM

TBCédric

Terug van 4 dagen Durbuy én als laatste meepikkertje de grotten van Han met een ART 90 :D .
Direct begonnen aan een moederstuk om eventuele afgietsels te maken. Ik denk een enkele i.p.v. een dubbele (is een simpele vorm).

Hier is het resultaat na een 15-30 tal minuutjes. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

overkapping perrons Sint-Niklaas by LSModels, on Flickr

Nu nog de versie die over de trappen "hangt"/staat maken en dan is het normaal klaar om af te gieten.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Is die pijler al van dikte, of ga je een aantal van die dingen op mekaar lijmen om de juiste dikte te bereiken ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Citaat van: Steam.N op 29 oktober 2014, 18:23:54 PM
Is die pijler al van dikte, of ga je een aantal van die dingen op mekaar lijmen om de juiste dikte te bereiken ?
De pijler moet 2mm zijn. Hij is nu 1mm én ik ben hem momenteel aan het verdikken.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Ola seniôré et seniorita's!
Of het juist geschreven is of niet, het klinkt toch leuker dan "goedemiddag iedereen".

De drager op de laatste foto (zie vorige post) is niet meer. Ik had hem verdikt toen ik zag dat hij niet 100% symmetrisch was en dat er nog wat aan miste. Poging twee was een regelrechte flop van 50 minuten verspilde tijd, maar poging 3 was "perfect".

Intussen ook al veel tips gekregen van Gerolf over de luifel himself e.d.

De huidige drager is 2mm van dikte wat normaal moet gelijk zijn zoals in 1/1.

Hier is de huidige drager. Ik ga nu nog een tweede type maken (ben benieuwd of poging 1 direct een hit is) en daar komt ook een fotootje van.

drager overkapping Sint-Niklaas by LSModels, on Flickr

drager overkapping Sint-Niklaas by LSModels, on Flickr

drager overkapping Sint-Niklaas by LSModels, on Flickr
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Je wil die met een mal kopiëren? Dan zou ik de bovenkant hoger maken, en de drager verzinken in je onderdak
Zo'n fijn uiteinde wordt immers veel te moeilijk om in resin te gieten  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Citaat van: Gerolf op 30 oktober 2014, 16:25:02 PM
Je wil die met een mal kopiëren? Dan zou ik de bovenkant hoger maken, en de drager verzinken in je onderdak
Zo'n fijn uiteinde wordt immers veel te moeilijk om in resin te gieten  ;)

Gerolf, ik begrijp wat je schrijft, maar ik kan het me niet inbeelden hoe ik het zou doen én hoe het er uit zou zien?

En waarom is zo'n fijn uiteinde moeilijk om in giethars te gieten? Ook met een trilapparaat en een lange uitharding?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Lijm op je huidige drager 1 mm styreenn, dat is genoeg
Je zal minder last hebben om de resin tot in het uiteinde van je mal te krijgen
Trillen en lang genoeg laten uitharden doe je sowieso, maar dat is om de lucht er uit te krijgen en om een stevig afgietsel te krijgen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Citaat van: Gerolf op 30 oktober 2014, 16:41:32 PM
Lijm op je huidige drager 1 mm styreenn, dat is genoeg
Je zal minder last hebben om de resin tot in het uiteinde van je mal te krijgen
Trillen en lang genoeg laten uitharden doe je sowieso, maar dat is om de lucht er uit te krijgen en om een stevig afgietsel te krijgen

Dus bij de drager langs de zijkant of bovenkant(?) 1mm bijplakken zodat ik dat bij een afgietsel kan afsnijden maar dat ervoor zorgt dat er (voldoende?) resin in de mal komt? (einde)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Langs de bovenkant, Cedric.
Dan zijn de armen iets dikker aan de uiteinden..

Om die extra dikte te verdoezelen, het dak op dié plaatsen een milimetertje dunner magen, waardoor de steun in het dak zinkt.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Inderdaad zoals Jean zegt: op de bovenkant. Afsnijden hoeft niet als je de drager in je dak verzinkt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Ok bedankt Giethars-meesters!  ;)  ;D
Had even mijn niet zo'n gezond verstand gebruikt en uiteindelijk had ik het door.
Momenteel even een blokje los op het bovenste gelegd voor het definitief te lijmen.
Trouwens, moet het blokje even dik zijn als mijn drager?
IMG_2503[1] by LSModels, on Flickr

Nog een zeer dom vraagje: Wat moet ik met die blokjes doen als het perron een boog neemt én de luifel draait op de drager?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Lijm een strip van 1mm over de ganse lengte van de bovenkant - dat hindert niet, en je ganse drager wordt wat sterker.

Je boog-vraag snap ik niet goed. De dragers staan normaal gesproken steeds haaks op de kap  ???
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Gerolf, met die boog bedoel ik dit: https://www.google.be/maps/place/Station+Sint-Niklaas/@51.1722033,4.1444378,199m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x47c38ea3297a0925:0xee126bd51a1ae6fd?hl=nl

Dus als ik een strip van 1x1mm op mijn bovenste plaats, zal de resin overal goed inlopen én heb ik eigenlijk een soort van gat-pin verbinding dat het geheel eigenlijk nog steviger maakt? (dus niet alleen de drager,die al stevig genoeg is ;) , maar heel de verbinding tussen drager en luifel)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Boog van het spoor en van de perrons ... even goed: haaks op de kap, haaks op de sporen, haaks op het perron, ...

Die blokjes op de uiteinden zou ik toch ietsje langer maken (meer naar het midden toe)  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Citaat van: Gerolf op 30 oktober 2014, 18:58:58 PM
Boog van het spoor en van de perrons ... even goed: haaks op de kap, haaks op de sporen, haaks op het perron, ...

Die blokjes op de uiteinden zou ik toch ietsje langer maken (meer naar het midden toe)  ;)

Ik zal ze tot 3/4de van elke "vleugel" plakken.
Bedankt Gerolf voor de hulp! ;)

Intussen ook al de drager die over de trapgaten moet gemaakt.
IMG_2504[1] by LSModels, on Flickr
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.