Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

conducteur

18 sporen? Zou je dat niet beter als een geheel laten? Of ben je dat van plan?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Alles als een geheel bouwen, als in "een vaste baan", is natuurlijk veel gemakkelijker, dat is juist.

Maar wanneer je voorziet dat je baan oooooit, op een of andere dag, eens naar buiten zou kunnen komen, zoals in "een uitzonderlijke expo", dan bouw je je baan in draagbare segmenten. Ik heb de scheiding hier lopen op een plek waar geen wissels liggen. Dat is dus al een meevaller.  ;)

Ook is de baan dan meteen verhuisklaar. Je weet maar nooit...  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Ik bedoelde eigenlijk enkel de plaat met je loods... Die was toch een geheel?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Citaat van: Michiel op 27 mei 2013, 20:33:18 PM
... klaar om met houten blokken de sporen een stevige steun te binden...

Houten blokken PLUS printplaatjes waar de sporen op gesoldeerd zijn?  Of alleen houten blokken ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ah! Ik snap je vraag nu. In de context van mijn twijfel of ik de loods met koer als één grote "inleg" over de 2 segmenten zou houden, of ik de plaat met de loods door midden zou zagen en vast zou monteren op de beide bakken...

Wel, na een hoop wikken en wegen (kromgetrokken plaat, niet voldoende mogelijk om de plaat met steunbalken te verstevingen, het probleem van de vele sporen die uitgelijnd moeten blijven, de enorme elektrische dradenbundel (+100 draden)...) heb ik uiteindelijk besloten om het in 2 te delen.

Nu is er hoe dan ook geen weg terug.   ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

@Jean, PLUS de printplaten natuurlijk. Zolang de methode zijn fiasco niet bewezen heeft, ga ik ermee door.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

via friction welding kun je hout en kunststof lassen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Ik kende de techniek niet (heb het even liggen opzoeken) maar ik vrees dat ik dat niet kan. Ik kan zelfs geen vuur maken door met twee stokken tegen elkaar de wrijven, laat staan expoxy printplaten aan triplex smeden door er hard mee te gaan wrijven. 't Ja, lach maar. Maar ik heb de apparatuur er niet voor, dus moet ik het wel met de hand doen. Begin maar!  ;D

Nee, ik ga weer contactlijm gebruiken, in combinatie met schroeven. Lijkt me handiger en voldoende.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Ik bedoelde je twee loods-segmenten, maar je printjes zou je ook misschien? kunnen doen... hi inderdaad voor de hobbyist niet echt haalbaar.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

#174
Het gaat allemaal erg traag, maar jullie kennen het liedje: 's avonds terug van het werk is het eten en afwassen, kinderen helpen met hun huiswerk, vrouwtje even verwennen met wat aandacht en aangeboden hulp, kinderen bedklaar krijgen... En DAN pas kan ik even gaan knutselen, maar stilletjes want de kinders slapen.

Maar goed, zoals aangekondigd zijn de houten blokjes op de bakscheiding geplaatst, klaar om als steun te dienen voor de epoxy-printplaatjes.



(edit: een tikfout met onverwachtte bijwerking)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

modèlisme

Michel goe bezig, man! Hopelijk komen je personages ( de Brusselse vrouwtjes ) terug met hun prachtige Brusselse opmerkingen.
 

Michiel

Wel, Paul, je hebt helemaal gelijk!  ;D Ik was ze eigenlijk al een beetje vergeten want ze liggen heel erg ver weg, ergens in een doosje dat een dubbele verhuis heeft meegemaakt. Maar ze horen erbij. Ik ga ze eens opsnorren, en zien of ze nog zin hebben om weer rond te hangen op mijn baan in wording... later meer.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky


Steam.N

Citaat van: modèlisme op 29 mei 2013, 21:33:05 PM
Michel goe bezig, man! Hopelijk komen je personages ( de Brusselse vrouwtjes ) terug met hun prachtige Brusselse opmerkingen.
Volmondig mee akkoord !
Ik hoop dat je ze terugvindt, Michiel  ;)
En dat je terug in gang geschoten bent is fantastisch !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)