Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#3075
Even een pitstop ... boke eten ...
Wel een break verdiend  ;)



Achterbouw heeft grootste deel van de ramen ontvangen, dakje is geplaatst, en achterkant van het dak van het huis is ook afgewerkt.
Straks de mini-raampjes plaatsen, deur van het werkkot, en de buitenmuur aan de andere kant van de achterbouw maken.
Kans bestaat dat dit huisje zijn plaats krijgt in de "bijna-af" rij  ;)

Ondertussen is een start gegeven aan de achtergevel van de driewoonst.
Ramen van het eerste verdiep zijn uitgesneden (ja ja, Michael, fotootjes getrokken voor de vensterboogjes).
Hun afmeting komt overeen met ramen die ik al eerder etste, dus ik kan doorwerken ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Jean het wordt een eentonige herhaling maar het ziet er machtig mooi uit, wel vrij modern vind ik, maar dat mag de pret niet drukken.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

marc goovaerts

Euh... Misschien voor wat variatie: probeer eens te weten te komen waar de traphal zit ? Meestal waren/zijn dat de enige ramen waar eens géén gordijnen aan de vensters gehangen werden/worden.

Steam.N

Ah, Marc, die info heb ik  :D
Tóch een gordijntje gehangen, want anders had ik de trap moeten bouwen ook ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Nu, als je in de realiteit achteraan naar die gordijnloze trapvensters kijkt, zie je meestal toch alleen een donker gat hoor (zolang de lichten niet branden 's nachts)

Steam.N

#3080
Alle ramen en deur geplaatst, gordijnen (ja Marc  ;) ) opgehangen.
De ontbrekende zijmuur van de uitbouw is geplaatst.
Die wordt morgen geschilderd ...
Het plat dakje van de uitsteek krijgt nog een randsteen.

Ondertussen begint de achtergevel van de driewoonst wat vorm te krijgen.



Nog wat ramen en deuren verzinnen, op het gelijkvloers ...
Verzinnen?  Inderdaad: deze achtergevel heeft erg weinig historisch ... (buiten enkele kleine delen op het eerste verdiep na).
In de loop van de jaren is hier zoveel bij- en achtergebouwd, dat je nog amper een stukje oorspronkelijke achtergevel ziet.
Dus wordt het een vrije interpretatie van een vroeg-twintigste-eeuw-achtergevel waarvan ik een foto terugvond op het net.
Alweer komt er wat fijn etswerk.  Hopelijk lukt het alweer, en wordt het een harmonieus en geloofwaardig geheel  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Jean je gaat heel snel, de boogjes zitten mooi in de ramen. Die werkwijze daar mankeert niks meer aan.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Thanks, Michael.
Die boogjes: gaan nu inderdaad erg vlotjes, en houden me niet meer tegen.
Had dat enkele maanden geleden nooit durven hopen  ;)

Vandaag wordt het erg veel teken- en etswerk:  gelijkvloers van de achterkant van de driewoonst wordt grotendeels etswerk.
Tekenwerk vordert goed.  Kwart van het geheel is uitgetekend.
De ets-techniek is een godsgeschenk ... Wat je daar allemaal niet mee kunt ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Citaat van: Steam.N op 30 mei 2014, 10:55:46 AM

De ets-techniek is een godsgeschenk ... Wat je daar allemaal niet mee kunt ...

Dat wil ik ook leren, komt er dit najaar nog eens zo'n actie.....Gerolf????
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Ahaa !  Eerste tekenwerk is afgerond.  Oef.
Grootste deel twee keer gedaan: eens alles praktisch af was, boeltje eens gepast tegen de achtergevel: uitvoering iets te eigentijds.
Dus terug op zoek gegaan op 't net, en uiteindelijk een tweede versie aangemaakt.
Maar nu is het belichtingsmasker geprint.  Etsproces gaat dadelijk starten.
Dan begin ik aan de tweede helft van het tekenwerk: ramen en leuningen ...
Lijkt me iets eenvoudiger ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Etsproces doet wat moeilijk ...
- belichting gaf onbevredigend resultaat.
  Waarschijnlijk een etsplaatje met slechte lichtgevoelige laag ...
- nieuw plaatje genomen:
  langer moeten ontwikkelen dan anders ...  vreemd
- etsen loopt niet gelijkmatig over het hele plaatje

Misschien ontwikkelbad vervangen (alhoewel het prima ging tot vorige sessie ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Zoals verwacht is het etsen op een flop geëindigd  :( :( :(
Morgen vervang ik het ontwikkelbad.

Ondertussen verder gewerkt aan de achtergevel zelf.
Alle raam- en deuropeningen zijn uitgesneden, en gevel versterkt.
Nog vijf raamboogjes te doen, en de muur kan gevoegd worden.

Deze avond zal het niet lukken, want er worden verjaardagen gevierd  :)
Morgen is er nóg een dag  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Ondanks het late uur toch maar direct het ontwikkelbad vernieuwd.
Nieuw plaatje ligt onder de lamp.
Hopelijk binnen een uurtje een beter resultaat dan de eerdere twee pogingen  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

jammer van dat mislukken al uitgevierd ?

Groeten Peter ;)

Steam.N

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 30 mei 2014, 23:23:22 PM
jammer van dat mislukken ...
Inderdaad.
Niets aan te doen.  Proberen lessen te trekken uit de foutjes, zeker ?

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 30 mei 2014, 23:23:22 PM
... al uitgevierd ?
Inderdaad.
Heel gezellig !  Heel lekker !  Uitkijken naar volgend jaar  ;D ;D ;D


(of moest ik punten en komma's anders invullen ?   ;D ;D ;D )
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }