Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Peter, om de voegen te schilderen ben ik akkoord: airbrushen, want die voegen doe ik eerst, en dat laagje moet superfijn zijn.
De baksteken denk ik te drybrushen (want de stenen met airbrush behandelen geeft ook de voegen een rood kleurtje, en dat is nét niet de bedoeling ...)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

Jean heb je er al eens aan gedacht om die stenen te stempelen. Een van de hobbies voor dames is tegenwoordig om wenskaarten te stempelen met rubber stempels (met of zonder tekeningen ) Daar bestaat ook speciale stempelkussens en verf voor. (mooie resultaten)
Bij Pipoos of bij de dochter van Verschooten (Elke) in de lange nieuwstraat (Antw) vind je een ruim assortiment.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michael

Citaat van: Steam.N op 13 mei 2014, 11:22:49 AM
Peter, om de voegen te schilderen ben ik akkoord: airbrushen, want die voegen doe ik eerst, en dat laagje moet superfijn zijn.
De baksteken denk ik te drybrushen (want de stenen met airbrush behandelen geeft ook de voegen een rood kleurtje, en dat is nét niet de bedoeling ...)

Jean waarom niet eerst de bakstenen airbrushen en daarna voegen met een lichte wash? Daarna kan je de stenen altijd nog drybrushen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Omdat al mijn eerdere testjes om bakstenen te schilderen (waaronder wat je voorstelt) nooit een deftig resultaat gegeven heeft.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 13 mei 2014, 15:58:45 PM
Omdat al mijn eerdere testjes om bakstenen te schilderen (waaronder wat je voorstelt) nooit een deftig resultaat gegeven heeft.

Jean den stempelaar zou ook geen gezicht zijn, nietwaar ?  ;)


Alvast weer verwonderd wat jij weer presteert !

Groeten Peter ;)

marc goovaerts

Stuur misschien eens een mailtje naar Laszlo van KitNord om te vragen hoe hij het gedaan heeft met zijn experimentele steentjes ?
De zijne waren natuurlijk afgegoten in gips, maar het origineel was ook etswerk.

Steam.N

#2916
Peter, Michael, Peter, Marc, 

Daarnet even geëxperimenteerd met het schilderen van boogjes op het 0.2mm plaatje (waarvan ik het etsproces gisterenavond onderbrak, om een 0.1mm plaatje te etsen).

Mijn klassiene methode ietsjes aangepast: 
normaal schilder ik een (stuk van een) gevel eerst in met voegsel-verf, om die verf dan direct met een doekje terug weg te vegen.
Zo blijven alleen de voegen geschilderd.

Bij deze poging om het etsstukje kleur te geven, veeg ik die voegselverf niet af, maar strijk die erg dunnetjes met een penseel uit.
Daarmee behou ik wat "diepte" aan de voegen, en hebben de bakstenen een "primer".
Daardoor blijft de rode baksteenkleur beter hangen op het metaal.



Als je dat plaatje samenvoegt met een stukje Slater, waar ik de nodige uitsparing uitgesneden heb, geeft dat een mooi resultaat:



Natuurlijk, de bakstenen zijn kleiner, want ik heb het baksteenpatroon overgenomen van een foto, dus het etsstuk heeft bakstenen met correcte afmetingen, en we weten dat Slater een stukje grotere bakstenen heeft.
Maar het verschil kan verklaard worden, door de boogjes als een sier-zone te beschouwen met speciale (kleinere) bakstenen ...
Dat kleiner formaat geeft net iets ...

Persoonlijk vind ik het OK, en het resultaat is goed genoeg, om een boogje uit het 0.1mm plaatje te riskeren.


Alvorens hiermee verder te gaan ga ik:
- de transparanten afwerken voor de ontbrekende ramen en deuren (waaraan ik gisteren werkte)
- de etsstukjes met wasbenzine zuiveren

Dan kunnen de werken hervat worden aan de laatst begonnen gevel.

[Edit:]  Typo verbeterd
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Prima resultaat, Jean!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Jean, je overtreft veruit mijn verwachtingen (en die lagen dus al hoog  ;) ). Wat zijn die messing stukjes goed geworden! Chapeau voor je techniek en kunde!  8) 8) 8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#2919
Citaat van: Michiel op 13 mei 2014, 20:35:44 PM
... je overtreft veruit mijn verwachtingen ...

Ik overtref mijn eigen verwachtingen  ;)
Mentaal had ik me al voorbereid op een grote ramp, maar mijn testje doet deugd.
Natuurlijk is het nog geen garantie op een goeie inbouw in de gevel ...

Maar dat is voor straks: eerst nog een half uurtje tekenen  ::)

[Edit:]  Typo verbeterd
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Als ik dit zie... Er nog niet aan gedacht om Slaters Slaters te laten en de hele gevels te etsen ?

Steam.N

Citaat van: marc goovaerts op 13 mei 2014, 21:18:28 PM
... Er nog niet aan gedacht om Slaters Slaters te laten en de hele gevels te etsen ?

Geen idee wat dit zou geven.
Het lijkt een leuk idee.  Plaats ik op mijn ToDo lijstje voor ná de minibaantjes wedstrijd  ;)


Heb nét mijn tekenwerk beëindigd.
Véél meer tijd nodig gehad dan gedacht.

Nu even enkele boogjes schilderen, zodanig dat ik morgen (eindelijk) terug kan bouwen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Citaat van: marc goovaerts op 13 mei 2014, 21:18:28 PM
Als ik dit zie... Er nog niet aan gedacht om Slaters Slaters te laten en de hele gevels te etsen ?
JD-Messingmodelbouw gaat van start  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 14 mei 2014, 08:28:06 AM
... JD-Messingmodelbouw gaat van start  ;D ...

;D  Opnieuw iets voor ná October 2014 ...  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Dat hoeft daarom geen dure, gecompliceerde en moeilijke messingmodelbouw te zijn hoor.
In mijn (te frequente) dagdromen denk ik eerder aan het systeem KitNord.
Originelen maken via etsen, daarna via siliconenmallen en gips/resin produceren.