Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#2865
Deze avond is het weer eventjes volop styreen en slaterplaten  :)
Bekend wereldje dat me veel plezier bezorgt :)

Op dit ogenblik ben ik bezig met enkele kleine arduinblokjes ...



Gevel bevat redelijk wat gepruts ...
Maar de algemene lijn begint er in te komen, zelfs met weglating van een aantal details ...



Nu bovenste verdieping ... is redelijk eenvoudig  :)
Lijkt me haalabaar voor deze avond.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Havoc op 08 mei 2014, 20:21:23 PM
CiteerEr is een beroemde episode in het begin van WOI waarbij soldaten met Parijse taxi's naar het front vervoerd werden.

Les taxis de la Marne: http://fr.wikipedia.org/wiki/Taxis_de_la_Marne Dus een 10000 taxi's in Parijs in 1914.

had jouw bijdrage niet gelezen wegens het tafelen en bezoek !
Groeten Peter ;)

doomslu

Immense ijsblok op die eerste foto.  :o  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

#2868
Zoals gehoopt heb ik de corniche bereikt  :)



Morgen de dakgoot en ondersteuning afwerken, en zeker de voordeur en smalle raampjes niet vergeten.
De zeven normale raamopeningen moeten nog wat gerecht en op breedte gebracht worden, en de boogjes krijgen arduinen sluitstenen.

Enkele extra details komen pas als de bakstenen geschilderd zijn.
Met een beetje geluk geraakt dit huis dit weekend afgewerkt, en neem ik terug de afwerking van het stationsgebouw terug op.
Leuk als het meevalt  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

Pfffffffffffffff, 6cm da's bij mij een etage  :o

Michael

Jean, prachtig wat je weer aan het maken bent, ik denk dat ik het ergens heb gemist, maar hoe maak je de boogjes bij de ramen?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

Jean, jij maakt van styreenprutsen kunst. Die gevel wordt weer prachtig. En net als Michael vraag ik me af hoe je die bogen boven de vensters zo mooi rond krijgt. Welke techniek zit erachter, losse pols?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Michael, Michiel: boogjes zijn met de losse hand getekend en gesneden.
Niet zo moeilijk:
- je kent de starthoek
- je kent het punt waar de boog zijn hoogste punt heeft, en dáár is de boog horizontaal

Snijden vanuit een hoekpunt, met gekende starthoek, en geleidelijk afbuigen naar hoogste en horizontale punt.
Dan vanuit ander hoekpunt identiek.
Snij eerste keer heel lichtjes. Als je fout zit, kun je herstellen.
Ga meerdere keren over de snijlijn.  Uiteindelijk zit je door de plaat.
Best ietsjes te weinig afsnijden, en daarna met mesje loodrecht op de snede bijschrapen waar nodig.
Zo krijg je een vloeiende kromme.

Als je een kromming meerdere malen moet maken, en het is belangrijk dat ze identiek zijn:
boogje snijden in dikkere styreen, en dat malletje dan gebruiken bij het snijden van de uiteindelijke boogjes.

Voor de bakstenen die de boog vormen:
- in de plaat waar het boogje moet komen een stripje wegsnijden, parallel met de gesneden boog (en schrapend afwerken) 
  aan de hoekpunten hoekje uitsnijden loodrecht op de kromming, zodanig dat de later ingelegde bakstenen in de hoeken mooi klemmend passen
- je snijdt een strookje bakstenen uit wat overschot, en plooi dit tussen je vingers in een te korte boog.
- doe lijm aan één helft van dat stripje, en druk het in de uitgesneden uitsparing.
- druk het stripje goed aan, met het bovenste (afgeronde) uiteinde van een pincet, waardoor de strip goed aandrukt tegen de uitsnijding
- eens stripje goed houdt, snij je het stripje aan het andere uiteinde op lengte (iets te lang voor goede aandrukking)
- doe wat lijm aan de andere helft, en druk opnieuw goed aan met de ronde kant van de pincet
(natuurlijk, met boogjes die maar zo lang zijn als het afgeronde uiteinde van de pincet, lijm je het boogje in één keer.

Klaar is kees. 
Ben lang huiverachtig geweest om dergelijke boogjes, maar ben tgv druk van enkele forumleden ten tijde van de wachtershuisjes eventjes intens gaan oefenen.
Nu stelt een boogje niet veel meer voor, en ik geef toe: als de boogjes er niet zijn, mist de gevel iets  ::)
Dus ook daar is het forum goed voor  ;D

Indien uitleg onduidelijk, maak ik een foto-reeksje, maar het is waarschijnlijk een overkill, want de boogjes zijn niet ingewikkeld te maken.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

#2873
Hallo

deze boogjes zijn zeer mooi gemaakt maar ik giet mijn boogjes omdat ik voor het gebouw de stenen recht op heb moeten staan.
het probleem is dat je dan voor elke boog die breder is opnieuw een malletje moet maken omdat dan de ronding niet meer uit komt.

foto van een fabrieks gebouw waar ik aan bezig ben.
tja zolang ik niets nieuws aan koop kan ik verder bouwen
ook van onder aan de venster heb ik dus een strookje recht op staande stenen als vensterbank
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

#2874
Raf, als ik boogjes moet maken met bakstenen op hun langse kant, snij ik een breder strookje uit de slaterplaat.
Natuurlijk heb ik dan tussen elke twee langse stenen een koppel kopse stenen.
Stoort me op dit ogenblik niet.

Gisteren avond vond ik een briefje van de postbode: pakje vandaag beschikbaar ...
Hopelijk zijn het de opnieuw gelaserde friesjes van het stationsgebouw.
Benieuwd  :) :) :)



[edit:]  Typo verbeterd.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Postpakketje bevatte inderdaad de nieuw-gelaserde friesjes van het stationsgebouw.
Het wordt volgende week dus volop uittesten van het schilderwerk op dit erg mooi laserwerk.  (Thanks Paul).

Maar het weekend start met de afwerking van de dakgoot en sierstructuur er onder.
Dan toevoegen van arduinen sluitstenen van de verschillende bogen.
Ook voordeur en smalle raampjes niet vergeten af te werken ...
Ondertussen zijn de raamopeningen zijn al gerecht.


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Jean, alvast bedankt voor de uitleg over de bogen, als het niet teveel moeite is misschien toch een paar foto's, ik zal je uitleg nog een paar keer lezen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Citaat van: Michael op 09 mei 2014, 20:40:07 PM
... toch een paar foto's ...

OK. Zal proberen zo snel mogelijk een reeksje te plaatsen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2878
Genoeg voor de avond: ik ben trullebuis gekeken op dat styreen  ::)
Toch geen slechte avond:
- dakgoot en ondersteuning zijn  af
- voordeur afgewerkt (op de deur zélf natuurlijk)
- één sluitsteentje vervangen in één van de onderste bogen
- deel van de arduin van de smalle ramen ingebracht



Morgen nog heel wat van dat klein prul.

Ter compensatie heb ik één van de zijmuren gebouwd.
De andere zijmuur wordt heel summier, want het huis komt permanent aan een ander huis gebouwd.
Achtergevel moet ik nog verzinnen ... Misschien gewoon wat ramen (zoals bij Monarque, maar dat maakt het geheel wat eentonig ...)
Slaap brengt raad ...

Maar eerst wat suffen in de zetel  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ook deze gevel wordt prachtig! Ik sta telkens weer versteld hoeveel aandacht en detail je in elke gevel steekt. Fantastisch!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)