Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

TBCédric

Wow Jean knap! in jongerentaal : Da's wel ziek zenne. : einde jongerentaal. Knap gebouwtje ook al is het niet af. Kan je niet wat skills doorbeamen naar mij? ;D
Goed bezig man! Kom je toch nog op tijd klaar voor de MSM-expo.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Dat is alweer een machtig mooi geveltje. Proficiat !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Deze morgen kreeg het geveltje zijn laatste stukjes arduin.
De tredes van de voordeur worden nog toegevoegd, en dan wordt overgeschakeld naar schilderwerken en plaatsen van ramen.
In parallel zoek ik enkele interessante achtergevels (met iets aan uitbouwen en kleine details die wat leven geven aan steriele gevels).
Als ik vind wat ik zoek, blijft de doelstelling het gevelwerk van dit gebouwtje tegen het einde van het weekend af te ronden.
(het etswerk aan deur en ramen zal wat langer duren).

Het stationsgebouw lonkt  ;)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2883
In afwachting dat ik een interessante achtergevel gevonden heb, ben ik even terug in de aanval gegaan:
Volgend gebouw is aangezet :



De raamopeningen zijn iets groter uitgesneden dan de definitieve afmeting, om de geëtste ramen mooi te kunnen positioneren tegen de bakstenen (die nog moeten komen ...

Nu de vaart er even inzit, ga ik even door  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Wat moet dit worden Jean?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

railman56

gokje?
3 huizen met trapgevel  ;)
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Metpetergaathetbeter

Citaat van: LS Models op 10 mei 2014, 10:06:53 AM

Kom je toch nog op tijd klaar


dat zijn toch vragen die elders thuis horen dan hier !  :-\ ;)




Waar anderen spreken van eens een huisje te bouwen, welnu Jean die bouwt gewoon woonwijken ! En opnieuw niet één keer maar drie keer fraaie dingen in het verschiet !  :)

Groeten Peter ;)

Steam.N

Net terug van een prachtig Händel concert in Antwerpen.
Alvorens het mes terug in de hand te nemen, even enkele reacties :  ::)

Citaat van: Michael op 10 mei 2014, 20:57:13 PM
Wat moet dit worden Jean?
Een huis dat in de buurt staat van het hoekhuis dat ik eerder bouwde  ::)
(staat hier ergens in het draadje vermeld, denk ik)

Citaat van: railman56 op 10 mei 2014, 21:01:13 PM
gokje? ... 3 huizen met trapgevel
Wakkere burger  8)


Citaat van: Metpetergaathetbeter op 10 mei 2014, 21:26:36 PM
Citaat van: LS Models op 10 mei 2014, 10:06:53 AM
Kom je toch nog op tijd klaar
dat zijn toch vragen die elders thuis horen dan hier !
Vind ik eigenlijk ook  :o   ;D ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

GVL

Jean, de gevel van dat burgerhuis ziet er (weeral) zeer goed uit.
Groeten.

Steam.N

Experimenteer-tijd:

ik moet 9 identieke krappe boogjes maken.
Ben het even op een teststukje aan het uitproberen ...

Twee probleempjes:
- boogje is redelijk krap  (uitsnijden is geen probleem, maar het plaatsen van de baksteen-rand is het wél)
- binnenkant boogje moet achteraf opgevuld worden met een niet-standaard diagonaal metselverband.
  Natuurlijk helemaal niet te vinden in de winkel.
  Als het met styreen niet te maken is, doe ik een ets-poging ...

Ondertussen ben ik het ets-toestel aan het opstarten voor een beurtje ramen etsen ... (heb er een 30-tal van nodig ...)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

just4fun

Citaat van: Steam.N op 11 mei 2014, 00:13:52 AM
Net terug van een prachtig Händel concert in Antwerpen.

[of topic ON]
Ik denk dat ik je ter zijner tijd dan eens in een mailing list steek  ;) .
[of topic OFF]

Ik blijft dit verder met verbazing volgen.
Verbazing omwille van de schaal die je hanteert en omwille van je snelheid.
Paul

Steam.N

#2891
Deze namiddag besteed aan het uittekenen van de invulstukjes voor de boogjes die boven de ramen komen.
Noodzakelijk werkje, dat echter steeds de indruk geeft dat ik niet vooruit ga.

Gelukkig zijn de eerste lading ramen bijna geëtst, en de bakstenen van het eerste verdiep geplaatst.
Zolang het etsen doorgaat, mets ik wat verder (deze keer het gelijkvloers).

[Edit:]
Deze namiddag kreeg ik enkele foto's doorgemaild, waarop enkele bruikbare achtergevels stonden.
Dus vanaf morgen waarschijnlijk dát eerst bouwen, om dat gebouwtje af te werken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2892
Even wat rusten ...

Gevel vordert traagjes ...



Het geheel heeft wat een zebra-effect: uitsluitend wat horizontale lijnen ... beetje vreemd ...
Enkele pas-geëtste raampjes heb ik even onder de gevel gelegd, om een indruk te krijgen van het geheel ...
Om alle openingen te vullen moet ik nog een tweetal ets-badjes doen (één met de hoekhuis-vensters, en een nog te maken setje voor de middenste ramen van het gelijkvloers, de dakraampjes, en wat klein-ijzer ) ...

Ik twijfel wat, omdat verschillende baksteenstroken wat "artistieke variaties" bevatten, die té fijn zijn om in styreen te maken.
Maar die allemaal etsen ... heb er even geen zin in.
Alvoor ik de knoop doorhak, ga ik de boogjes-opvulling etsen (transparantjes liggen klaar).
Als de baksteentjes op die stukken goed komen (etsen en schilderen), ets ik mogelijks de speciale stroken ...

Naarmate ik bovenaan afwerk, zal ik het styreenprofiel zijn juiste vorm geven.
Nu is het maar een grove benadering.

Maar eerst beneden mijn vrouwtje wat gezelschap houden ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Rangeerduivel

Citaat van: Steam.N op 11 mei 2014, 18:21:38 PM

Ik twijfel wat, omdat verschillende baksteenstroken wat "artistieke variaties" bevatten, die té fijn zijn om in styreen te maken.
Maar die allemaal etsen ... heb er even geen zin in.

OEI!
Jean(ke) begint uitdagingen uit de weg te gaan,zo kennen we hem niet...

Zou hij het niet kunnen misschien? ;D ;D :D

;)

Dirkh

Citaat van: Steam.N op 11 mei 2014, 18:21:38 PM
Even wat rusten ...

Gevel vordert traagjes ...

Traag, als ik in dat tempo kon bouwen is mijn baan volgend jaar al klaar ipv binnen een jaar of 5