Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Huugooke

Citaat van: marc goovaerts op 06 mei 2014, 12:18:51 PM
Met wat gegoogel heb ik geleerd dat beide kunnen. Jean mag dus kiezen.
Mooie foto, trouwens. Vlaggestokken waren blijkbaar populair in Turnhout.
Wat me persoonlijk intrigeert als gek, is het verkeersbord rechts op deze foto (met een soort verkeerslicht bovenop ?). Enig idee van de datum van deze foto ?
Het uniform van de champetter met zijn fiets geven de indruk van de jaren 30.
Verkeersbord van de stoomtram; dateert de foto dus voor 14-18 (imho)
meervouden op -en zijn oude spelling, of beter gezegd vertaald door iemand die met de spelling niet vertrouwd was, maschienes en maschienen zijn typische voorbeelden.
De ^ betekent dat er eens een letter "s" stond

Dirkh

Citaat van: Huugooke op 06 mei 2014, 21:04:51 PM
En als ge er alles van wil weten:
http://www.lamachineacoudre.net/archives/evolution_logo.html

Als ik de afbeeldingen bekijk zou de laatste afbeelding van Marc van 1909 zijn.

Havoc

Paar dagen weggeweest. Ben snel eens gaan piepen in mijn boeken over emailplaten en in België zijn die voor reclame pas populair geworden in de jaren 1920.

De oudste Singerplaat erin is van 1915 en is Duits.

CiteerAls je de witte balk wil toevoegen: hoeft niet, maar als je je niet kunt inhouden, mag het zeker.
Zet dan als adres "Rue de l'Hopital"

Zou ik niet doen. Email platen waren generiek en zeker niet gepersonaliseerd per winkel. Gezien het tijdperk van NEEB en die witte band zou ik het eerder op een affiche houden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marc goovaerts

Dat zou ik zomaar niet durven beweren hoor, dat emailplaten nooit gepersonaliseerd werden.
Uiteindelijk is het net hetzelfde als bij drukwerk: een grote productie in kleurkes, waarbij een vak vrijgelaten wordt voor 'personalisatie'. Die personalisatie gebeurt daarna in kleinere deeloplages in één vlakke kleur. Waarbij zwart in een uitgespaard wit vlak het goedkoopst is.

Op Jean's foto is duidelijk de witte band te zien, die voor niets anders als zo'n personalisatie kan dienen. En het uitzicht én de hoge plaatsing op de eerste verdieping geven me toch duidelijk de indruk van een emailleplaat. Ook het formaat. Buiten de onvolprezen drukkerij Marcy in Brussel, konden slechts weinigen in steendruk (toen het standaard drukprocedé voor affiches) zo een groot formaat aan.

Herwig

En voor een gevelreclameSCHILDERING is de Singer-advertentie wellicht iets te klein, of ?

Op de postkaarten vind 'k geen enkele auto.  Wel een hondenkar ?
In zo'n hoofdstraat van de grote markt naar 't station, zou daar eeuwwisseling 19de/20ste eeuw echt geen enkele automobiel hebben gepasseerd? (of geparkeerd?)  Meneer doktoor of den baron van Viersel, of zo... .

marc goovaerts

Gevelschilderingen waren inderdaad meestal al dadelijk op Barnum-formaat. Ook dikwijls om een (groot stuk) blinde gevel mee te bedekken.
Als er rond de eeuwwisseling een 'automobiel' verscheen, dan stond de straat dadelijk vol publiek.
Ergens heb ik het aantal inschrijvingen voor die periode, maar dat wordt een heel gezoek... Het waren er in ieder geval absurd weinig.
Wist je trouwens dat die 'automobielen' naast een kentekenplaat, toen ook een provinciale taksplaat moesten dragen, elk jaar te vernieuwen ?

De ouderen onder ons kennen dat soort nog van hun fietsplaten.

Steam.N

Net terug uit het buitenland.
Lange rit ... doodop ... maar toch naar 't werk.

Ik ben diagonaal door de laatste bijdrages gegaan, en zal ze deze middag eens grondig doornemen.
In elk geval hartelijk dank voor de moeite en opzoekwerk.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Marc,  je plaat ziet er voor mij perfect uit !
Lettertype stoort niet,  Het wordt een erg klein plaatje ;-)
Layout zoals in 1909 valt ideaal voor NEEB.

@Hugo: bedankt voor de links.  Alweer lees-werk ;-)

Het is moeilijk te zien of het om een email plaat of een affiche gaat.
Witte balk is er wel, volgens de postkaart, dus het adres komt er bij.
Uitvoering kan zowel affiche worden (mat) als email plaat (blinkend). 
Als het een affiche is, zouden mogelijks de kleuren iets anders moeten zijn (zoals zichtbaar op de eerste link die Hugo doorgaf).
Ik hou het voorlopig op een email plaat ...

Intrede van auto's in Turnhout: voorlopig geen idee.
Misschien weet de archiefdienst hier meer over ...

Provincie-taxplaten voor fietsen ... waar is de tijd ... (indertijd een collectie van gehad, maar uiteindelijk de vuilbak ingekieperd).

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Citaat van: Steam.N op 07 mei 2014, 12:19:27 PM
Provincie-taxplaten voor fietsen ... waar is de tijd ... (indertijd een collectie van gehad, maar uiteindelijk de vuilbak ingekieperd).
Die van de NEEB-periode kom je af en toe wel eens op e-bay tegen. Maar nogal klein voor N hé ?

Herwig

"Barnum"-formaat voor reclameschildering ?  Barnumreclame = overdreven reclame ?

Steam.N

;D ;D ;D
NOG geen plannen  ;)

Barnum:  nooit eerder gehoord ...

Huugooke

Allez Jean! Barnum: de grootste circusbaron aller tijden. Had blijkbaar zelfs een potvis in zijn menagerie!
Werd bekend door zijn gigantische reclamecampagnes, vandaar...

Herwig

heette    niet    Jean Barnum... .