Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Begint toch niet met een "S" ?   ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter


marc goovaerts

De Singer-emailleplaat bestaat in nogal wat varianten. verschillende madammekes naargelang het tijdvak, tweetalig, nederlands of frans.
Moest je de juiste niet vinden, stuur dan maar een PM.

HYA

#2778

Metpetergaathetbeter


Steam.N

Yeehaaa !  Gevonden.
Nederlandstalige versie heb ik niet.  Wel Engelse, Franse en Duitse.
Marc, als je de vlaamsche hebt ...

Ik vond het wel straf, dat zo gemakkelijk gevonden werd, wat méér dan een eeuw geleden aan een NEEB-gevel hing  :)

@Peter: wie weet ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }


Steam.N

De laatste op de tweede rij lijkt me een kloppend plaatje ...
Thanks, Peter.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Peter, je hebt PM.

Opletten met bovenstaande link. De meeste Singer-platen dateren uit de jaren 30. Nogal duidelijk te zien aan mode en haardracht van het afgebeelde dametje.

Is jouw foto gedateerd ?

Nog een twijfel: Voor zover ik je foto kan bestuderen, lijkt me 'Singer' in het midden te staan. Dat zou betekenen dat het op de foto om een tweetalig exemplaar zou gaan. Op ééntalige (nl of fr) werd 'naaimachines' in het midden gezet, 'Singer boven en onder herhaald.

Steam.N

Klopt, Marc.

Op Peter's laatste link, tweede rij, laatste plaat:
Singer in het midden, tweetalig, en de dame lijkt juiste verhouding te hebben tov de grote "S".
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Ik denk dat yahoo een beetje met ons voeten speelt en het voor iedereen anders weergeeft. Op die plaats staat op mijn scherm enkel een logo. Die met de bruine S en 'naaimaschines' heb ik nog nooit gezien. De tweetalige die ik hier op het scherm krijg via de link (en in mijn collectie) dateren uit de jaren 30 en tonen een voor de NEEB-periode veel te pikante rok: bijna tot onder de knie !

Michiel

#2786
Zoals Marc al aanhaalt, zit het met de kleding een beetje fout. Voor NEEB (rond 1900) zou ik eerder deze affiche gebruiken (maar dan een versie zonder watermerk?). Onderaan verander je het adres naar een straat in buurt. Niet dat het leesbaar is in 1:160, maar dan voelt het gewoon goed.  ;)


(bron foto: Barewalls.com)


(P.S. in die tijd was heel België zowat franstalig, waarschijnlijk ook die poster op de gevel in Turnhout rond 1900)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Die heeft in ieder geval een heel hoog NEEB-gehalte. Hoewel ik door de plaatsing op de gevel eerder vermoed dat het om een emailleplaat gaat ipv een affiche.
Michiel, als je die affiche op een hogere resolutie hebt (of een link), stuur me die dan even via PM. Dan haal ik het watermerk er wel uit.

Dat de ontwerper van die affiche erop rechten zou kunnen laten gelden zou ik snappen. Maar die jongen zal al lang dood zijn. Na 75 jaar hebben ook zijn erfgenamen er niets meer aan. Dat iemand die zoiets toevallig vindt zich ook 'rechthebbende' acht, voelt voor mij als grafisch ontwerper enkel aan als lijkenpikkerij.

Steam.N

Marc, Michiel, Peter, bedankt voor het opzoekwerk.
Gisteren vond ik hiermee een tweetalige plaat: 

[/URL]

Lijkt een goeie kandidaat.
De plaat die Michiel toont, met het adres onderaan, zou ook kunnen, want als je op de postkaart kijkt, zie je een smalle lichte rechthoek.
We geraken er dus zeker uit.

Marc, dat watermerk zul je waarschijnlijk niet zien, als de plaat verkleind wordt naar een breedte van 4mm !
Benieuwd of ik die wel voldoende kwalitatief kan afdrukken, met mijn deskjetteke ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Foei Jean, zo sexy !
Je NEEB-mannelijke preisertjes zullen van die hoek niet weg te slaan zijn, de vrouwen zullen zich een breuk roddelen.

Deze dateert uit de jaren 40, gezien de rok tot net onder de knie en het kapsel.