Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

GVL

Dit draadje laat zich lezen als een spannende roman ...

Steam.N

Citaat van: GVL op 14 februari 2014, 07:33:16 AM
Dit draadje laat zich lezen als een spannende roman ...

Zolang er maar een positief einde aan gebreid wordt  ::) ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

ik zie een enorm grote slagroomtaart aankomen.....
hoera hoera hoera ;D ;D ;D ;D ;D

Steam.N

Citaat van: Kautenbach op 14 februari 2014, 15:06:09 PM
ik zie een enorm grote slagroomtaart aankomen.....

Laat die alsjeblief NIET in mijn gezicht terecht komen  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Deze avond wordt het wissel-avond.
- passen, en uiteinden knippen op benodigde lengte
- electrische aansluitingen aanbrengen
- gaten voorzien voor mechanische aandrijving en electrische aansluitingen
- ruimte verzekeren onder de wissel, door waar nodig kurk weg te snijden
- engelse wissel: verbinden van de tongen op de stelbielzen
- definitief plaatsen (solderen en/of lijmen)

Ik maak er op dit ogenblik misschien een te grote zaak van ... maar wil hier natuurlijk niet missen, door mijn ongebreideld enthousiasme  ::)
Zeker vermijden van: "oei, even terug afbreken, want ik moest eerst ..."
Benieuwd hoe ver ik geraak, deze avond, want op de 14de februari is het waarschijnlijk niet uitsluitend modelbouw  ::) ::) ::)

Dirkh

Citaat van: Steam.N op 14 februari 2014, 17:29:43 PM
Benieuwd hoe ver ik geraak, deze avond, want op de 14de februari is het waarschijnlijk niet uitsluitend modelbouw  ::) ::) ::)

Zelfde probleem  ;) hier, gedaan met modelbouw voor vandaag, er staat een uitgebreid dineetje op de planning ipv verder huisjes te maken.

Steam.N

Geniet ervan, zou ik zeggen  ;)
Die huisjes gaan niet lopen !

HYA

Citaat van: Steam.N op 14 februari 2014, 17:29:43 PM
Citaat van: Dirkh op 14 februari 2014, 17:34:24 PMZelfde probleem  ;) hier, gedaan met modelbouw voor vandaag, er staat een uitgebreid dineetje op de planning ipv verder huisjes te maken.
Heb gisteren al gevierd !   ;) 8)

Grapje natuurlijk. Ga me eens wat optutten zie om te gaan tafelen. Maar heb al meegekregen dat ik mag bollen. Er is geen respect meer  :o ;D.

Steam.N

Deze avond zoals verwacht nagenoeg niet modelgebouwd:
- één wissel bedraad en voorlopig op zijn plaats
- de engelse wissel zijn dwarsliggers gegeven, en twee van de vier vleugels serieus ingekort
Straks krijgt die zijn stelbalken, en worden drie andere wissels onderhanden genomen

Echter eerst mijn slaapachterstand van de werkweek  wegwerken ...

Steam.N

Het is zo ver ... ik ga nu proberen de stelbalken te bevestigen aan de tongen van de engelse wissel ...
Eén 0.4 boortje al gesneuveld, één gaatje geboord ...
Spannend ...

Peter

CiteerEén 0.4 boortje al gesneuveld, één gaatje geboord .

Wat gebruik je om te boren? Manueel of met een (mini) boormaschine bv. Proxxon enz?

Ik vorige week juist alle gaten in mijn (helaas onvolledige) Jocadis kit van het type 99 geboord (32 gaatjes) met een 0,3 en een paar daarna nog met 0,5 mm
Welgeteld 1 boortje van 0,3 gesneuveld.
Ik gebruik een Proxxon miniboormaschine  op lage snelheid (ong. 1000 rpm)) en belangrijk: je hand en arm een goede steun bezorgen en het te boren onderwerp eveneens op een vaste ondergrond leggen. En rustig !!!! en zeer weinig druk uitoefenen
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Peter, ik gebruik een handboortje, traag draaiend, weinig druk.
Ondertussen, tussen familiale taken in, twee volgende gaten geboord (zonder brokken)  ;)

raf

Hallo
Ik heb daar mijn freesje voor natuurlijk
Alleen moet ik daar eerst een adapter kopje in steken om deze kleine boortjes te kunnen opnemen
Ik zal eens een foto posten van dat dremeltje

Gr Raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Raf, ik héb zo'n dremeltje met adaptertjes, maar werk liever met een handboortje.
Het ligt aan het mannetje: iets te hevig, beetje schuins, boortje niet 100% gecentreerrd, iets te veel gedrukt, ...

Enfin, in horten en stoten, uiteindelijk een stelbalkje klaargestoomd: vier gaatjes (twee boortjes gebroken), vier penntjes er in (na er twee de wildernis te hebben ingeschoten), pennetjes afgeknipt, bijgevijld, vóórvertind ...
Onderkant tongen vertind ... leg de engelsman mooi op pennetjes ... drie pennetjes krak op de juiste plaats, één gaatje een half mm uit de pas ...
Wat zitten schuiven ... maar niet goed te krijgen ...

Ik ga even de benen strekken, diep ademhalen, en begin een nieuwe stelbalkje ...
Komt goed, duurt alleen iets langer dan verwacht ...

raf

Hallo

Dit is mijn dremeltje waar ik de gaatjes mee boor

http://m.youtube.com/#/watch?v=YAg3lA3NmY8

Iets meer precisie dan die jullie gebruiken
Grraf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.