Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Gerolf

Jean, die fijnere soldeerpunt: Die gaat meer warmte verliezen aan de punt, en zeker aan rails moeilijk solderen.
Ik heb hier ook een heel fijn puntje liggen, maar om die reden nog maar amper gebruikt ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

HYA

Citaat van: Gerolf op 09 februari 2014, 10:36:50 AM
die fijnere soldeerpunt: Die gaat meer warmte verliezen aan de punt, en zeker aan rails moeilijk solderen.
Ik spreek je zeker niet tegen Gerolf, maar ik snap het niet.
Ik zou denken: een fijne punt, laat niet alleen toe om preciezer dat plekje te bereiken dat nodig is, de fijne punt laat ook toe juist daar te verwarmen waar nodig is.
Of wil je zeggen dat de punt, door zo fijn te zijn, te veel warmte verliest aan de lucht of bij contact aan de omliggende items waardoor te weinig warmte overblijft om een goede las te leggen ?

Steam.N

Gerolf, ik heb die fijne punt nog niet gebruikt !

Gisteren was ik bezig met een losse soldeerbout, die ik normaal niet gebruik.
Maar omdat ik zonder die uitbouw met mijn soldeerstation niet aan de bak-overgangen geraakte, gebruikte ik die losse bout ...
Je logica ivm de fijne punt kan ik wel volgen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 09 februari 2014, 00:17:42 AM

Waarschijnlijk wordt morgen een even grote flop

Doeme ... weekend met hoge verwachtingen gestart ... voor niks ...

Ja, de vrouw zal het graag horen, mocht ik van jou zijn toch maar voorzichtig zijn met zulke uitspraken !  ;D
Groeten Peter ;)

Steam.N

Gisteren is uiteindelijk niet een grote modelbouwdag geworden:
Twee bak-overgangen gesoldeerd en doorgezaagd.
Daarna stilgevallen ...

Gaan wandelen ... gelezen ...
Enfin, voor de verandering eens bij het gezinnetje gebleven  ;)

Maar het kriebelt alweer.  Dus deze avond terug aan de slag !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Zodra je grotere stukken moet solderen (dus stukken die goed warmte afvoeren) is een al te kleine punt niet bruikbaar.
Die verliest dan meer warmte dan er aangevoerd kan worden, en je tin kan niet behoorlijk uitvloeien voor je vloeimiddel "op" is.
Vloeimiddel heeft typisch 5 seconden maximale werkingstijd

Zo'n fijne punt is wel nuttig als je zeer kleine (en moeilijk bereikbare) voorwerpen wil solderen.
Pootjes van een smd-componentje bijvoorbeeld, maar dan niet aan een massavlak
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Jiepie !!! 
Deze namiddag eens Gerolf gaan lastig vallen, ivm de bevestiging van wisseltongen aan de dwarsliggers.
Ik had mijn eerste engelsmannen mee (zowel scharnierende als doorlopende tongen), alsook de pennetjes.

Gerolf is er in geslaagd de vier tongen van één kant van de engelsman te bevestigen aan de stelbalk.
Straks eens een foto plaatsen.
Tot nu was ik toch wat blijven twijfelen dat het zou lukken.
Beste is dat er maar relatief weinig kracht moet gezet worden om de stelbalk te bewegen van de ene uiterste stand naar de andere !
Nu ben ik gerust: er is een goeie technische oplossing  :)

Ik ga deze avond eerst de uitgebouwde module bedraden.
Daar heb ik eventjes werk aan, want het is de eerste dat ik een module onderhanden neem  ;)
Niets moeilijk, maar een beetje nadenken ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Chrisrail

#2197
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Steam.N

#2198
Citaat van: Chrisrail op 10 februari 2014, 18:58:45 PM
... Thats what friends are for...
Absoluut !  ;)

Hier een zicht op de pennetjes, al door de (koper-loze) stelbalk.
En néén, Gerolf heeft geen supergrote vingers  ;D



Pennetjes hebben een diameter van 0.3mm, zijn op lengte geknipt en gevijld, vóórvertind, en kops op de onderkant van de tongen gesoldeerd.
Nu is het kwestie van deze toer te herhalen ...  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Man man. Gek zijn ze!  ;) :o
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

raf

mooi he zo gek te zijn

dat noemen ze model bouwen en das een hobby das geen werk

mooi gedaan mijn gedacht

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Ik moet ook zeggen dat ik blij was dat het lukte  :)
Ik had heel de tijd Jean proberen overtuigen dat dit de enige betrouwbare manier was ... hij heeft die pennetjes van bij Fohrmann laten overkomen (en had ook nog kleinere bij  :o )
Stel dat ik het niet kon - het had een knauw geweest voor mijn zelfvertrouwen  ;)

Citaat van: doomslu op 10 februari 2014, 20:31:57 PM
Man man. Gek zijn ze!  ;) :o

Prettig gestoord, noem ik dat  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 10 februari 2014, 20:58:40 PM
Ik moet ook zeggen dat ik blij was dat het lukte  ...

You made my day  :) :) :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2203
Aarzelende start met de bekabeling  :)



Het was even uitzoeken waar welke draden nodig waren, en hoe ze best zouden lopen.
Nu is het maar uitvoeren, en dat gaat redelijk goed vooruit.

Die bezemsteel die je daar ziet lopen, is de as waarrond ik de bak laat draaien (zit er natuurlijk maar in, zolang de bak in de werkstelling hangt).
Zo is het een fluitje van een cent, om even aan de bovenkant te werken, om dan direct aan de onderkant de draden goed in de binders te stoppen.
Een andere stand?  Pennetje in een ander gaatje van de zijkant van de bak, en ik kan verder  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ik gebruik die bindruggen niet "continu", maar stukjes met een tussenafstand.
Ze houden de draden goed genoeg vast, en het gaat sneller om een draadje toe te voegen  ;)

Citaat van: Steam.N op 10 februari 2014, 22:45:11 PMDie bezemsteel die je daar ziet lopen, is de as waarrond ik de bak laat draaien

Goed gevonden, maar verhindert dit andere poetswerken niet?
Dweilen op handen en voeten, met alleen een aftrekker in je hand is niet zo gemakkelijk  ;)  ;D  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw