Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Kautenbach

.....ik wacht met spanning op het eindresultaat, inclusief het suikerklontje, parblue wat en gemier met al die draadjes, heeeeeel knap

dani

als je het ooit beu bent, kan je direkt het klooster binnen, ze zoeken nog monikken !!!
Man, man, man, wat een geduld en fijn priegelwerkgevoel heb jij zeg...

Zou niks voor mij zijn, dus des te meer respect !

Gelukkig heb je het nu opgemerkt dat je een extra darlington driver wil gaan gebruiken voor je LEDjes, en kan je inderdaad nog "snel" van (-) naar (+) wisselen . 

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Eindelijk ... laatste ompoling achter de rug  :)
Ondertussen ook de draadjes netjes op lengte en properder gelegd.
(eigenlijk tijdverspilling, want niemand ziet het.  Maar rommel is ook maar niets, en het is gebeurd)

Geduld?  Eerder koppigheid, en op tijd en stond je verstand op nul zetten (wat bij mij erg gemakkelijk is  ::) ).
Het ene draadje na het andere doen ... en je weet dat je "ooit" aan het laatste draadje bezig bent ...

Die tijd draaien dan tóch wel allerlei ideeën rond, en denk je aan de volgende problemen die zich voordoen:
- gelijkvloers inrichten: waar vind ik bruikbare fotos?  Al gezocht maar nog niets naar mijn goesting ... straks nog eens zoeken ...
- de voordeuren: wat doe ik met de raampjes bóven de deuren?  Zwart schilderen? Wit papiertje er vóór?  Ah ja, want als straks achter die deur ook
   een lichtbakje komt, zie je door het 'glas" de lege ruimte ... Kan toch niet, hé?
- en wat met de rest van de baan?  Nog niets klaar... tijd vliegt, terwijl ik hier zit te prutsen ... best eerst modules bouwen en samenzetten ...
  sporen uitleggen ... maar eerst deze draadjes ...

Nu worden de lichtbakjes van het gelijkvloers aangepakt
En dan wat etswerk in gang zetten
En ... de gevels samenstellen tot een gebouw

En dan het dak.

Genoeg op de plank, vandaag.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Bij Delcampe vind je een hoop postkaarten met interieur (dikwijls de lobby) van hotels rond de eeuwwissling. Misschien vind je er inspiratie?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Zal nog eens snuisteren, Michiel.
Misschien zitten er toch bruikbare kleurenfotos bij ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Stilaan ben ik in de fase slopen, waar ik hoe langer hoe meer begin te zeggen: "dit was de laatste keer, voor Monarque" ...
ledjes solderen, lichtbakjes maken, binnenschilderij (zwarten), glas plaatsen, gordijntjes hangen, ...

Goed teken: eindelijk komt er wat schot in dit gebouw ...
Veel te veel tijd in gestoken in dit gebouw, maar het is het derde meest complexe van de baan.  Het moest wel  :)
Gelukkig is het resultaat bevredigend, en de gelijkenis met de postkaart méér dan toeval  ;D

De gelijkvloers-lichtbakjes zijn gezwart (en verf is aan het drogen), en de ledjes er ingelijmd.
Nog even en ik kan ze plaatsen, en de (laatste) draadjes verbinden).

Ondertussen is het grote paswerk begonnen: gevels moeten mooi aansluiten. 
Hopelijk lukt dit, over de "relatieve" lange naad ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Pffff, er komt geen einde aan ...

Nu het gelijkvloers belicht en bedraad is ...
valt mijn frank dat ik nog de twee dakvenstertjes een lichtje moet geven ...

Allée ... met de moed der wanhoop ...
Er komt een moment dat niets zal beletten dat die gevels bijeen kunnen gelijmd worden ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 30 december 2013, 15:33:10 PM
Pffff, er komt geen einde aan ...


valt mijn frank dat ik nog de twee dakvenstertjes een lichtje moet geven ...


dat zijn nog zo van die dingen waardoor je door je dak zou gaan !  :-\ ;D Geen overhaasting, nooit goed en tenslotte is er overmorgen een ander jaar !  :) ;)

Groeten Peter ;)

Steam.N

Het gaat niet om overhaasting, Peter.
Alleen, je ziet de meet, denkt er te zijn, en besef op het laatste moment dat je eerst nog een toertje moet doen  ;)

Ledjes gesoldeerd, bakjes geplaatst.
Nu de draadjes nog, en ... nog eens alles afchecken  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

het zijn misschien vijgen na pasen, Jean....  maar hoe maak je die lichtbakjes ?    (ik vermoed met plasticard ?)

Misschien is  3D printing daar een alternatief voor ? Alle bakjes ineens printen met de LED gaatjes er al in ?    heb je er de afmetingen van beschikbaar ?

Van zodra mijn K8200 werkt, wil ik dat wel es proberen te maken voor jou.  Ben je nog een wederdienst schuldig voor de printjes eerder dit jaar :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Erg vriendelijk, Dani.
Maar zo'n bakje met styreen maken vraagt me maar een minuutje (of twee).

Maar dan komt het schilderen, draadjes solderen aan het ledje, draadjes goed leggen, solderen aan de contacten, glas lijmen in de raamopening, een geschikt stukje gordijnen plaatsen, enz) en daar gaat wat meer tijd mee gemoeid.
Ook dát is niet zo erg.
Alleen komt het moment van het gebouw samenstellen dichterbij, en dat schuift telkens terug wat achteruit.

Maar ik denk dat ik er nu ben.
Dadelijk eens wat afstand nemen, alles checken, en dan ...

Maar als je tóch wat wil 3D-en: ik heb nog wat N-ideeën  ;)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Citaat van: Steam.N op 30 december 2013, 17:11:00 PM
Maar als je tóch wat wil 3D-en: ik heb nog wat N-ideeën  ;)
Haven't we all ?  ;D Maar eerst leren foutloze files te kunnen aanleveren...

Steam.N

#1722
Ta-ta-ta-taaaa ...  eindelijk ...
Spannend : komt dit samenvoegen goed ? ? ?

Eerst de linkergevel met de achtergevel verbonden ...



En een tijdje later: de rechtergevel met de voorgevel ...




Op dit moment heb ik lang gewacht.
't Is gelukt, 'k ben content !
De laatste weken was ik wat ongerust geworden ivm de voorgevel, want de vrije kant begon redelijk hard te "krullen".
Maar het samenkleven met de rechtergevel bracht alles mooi terug recht.


Aan de onderkant blinken de Monarque-tandjes:



De losse lakdraadjes zijn de draadjes waarmee een gevel-lantaarn zal verbonden worden.
De eetkamer/salon heeft nog zijn binneninrichting nodig, maar daar kan ik nu nog gemakkelijk aan: het lichtbakje heeft zijn vloertje nog niet gekregen.


Deze avond wordt het werken aan het dak.
Eerst wat stoeien met styreen, later met gelaserde papier-leien ...

Maar eerst iets eten, en genieten van het moment  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Tjalling

Mooi!

Succes met het vervolg.

Groet,
Tjalling
 

Michiel

Ah! Toch wel een mijlpaal, de "doos" is dicht. De gevels zien er al geweldig uit. Ik kijk uit naar hoe het dak zal worden. Succes!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)