Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

van Wolzerdange naar Echternach

Gestart door Kautenbach, 30 maart 2012, 18:08:12 PM

Kautenbach

hoi Frank,

Ik gebruik grotendeels Tillig wissels, die hebben wel wat meer kracht nodig.

Los daarvan, ik heb als tet een Conrad aandrijving zonder wissel aangesloten, ook dar gaat ie alleen maar 1 kant op, terugzetten moet handmatig, draai ik linker en rechter draadje vd aansluiting om , dan andersom (dus geeft de decoder wel spanning af)

Ik heb een aandrijving nodig die de puntstukken polariseert, en ik zou het liefste alles digitaal aansturen zodat ik met bv roco multimaus, vanaf meerdere plekken, de wissels kan bedienen, Gerolf, is idd wel een goeie om er eens een artikel aan te wijden, in elk geval voor een leek als mij, wat zijn de do's en de dont's.. :-\ ;).

Gerolf

Conrad (en Hoffman) wisselmotoren werken niet echt op wisselspanning, maar op enkelzijdige gelijkgerichte spanning



Even niet kijken naar de linkerhelft van de tekening, hoewel ... het kan een oplossing zijn voor je stroomvoorziening-probleem
Rechts zie je de aandrijving in het kader, met de diodes en de interne schakelaars
De diodes zorgen er voor dat de wisselmotor of naar links, of naar rechts draait.

Het linkerdeel op de tekening zou je kunnen vervangen door een klein relais
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

krispy

Ik heb hier conrad wisselmotoren  aandrijvingen werken op gewone decoders voor wisselaansluiting voor spoelmagneten ( van LDT Littfinski )
Ik denk dat die esu switch pilot ook voor spoelmageneten bestemd is vandaar mijn reactie  ;)

Wim Ros heeft me indertijd geholpen met het aansluiten van die motoren op een decoder die voorzien is voor spoelmagneten.
Eigenlijk heeft lenz hiervoor de LA10 op de markt of anders is dit zeer simpel na te bouwen
hieronder de tekening:  let op 100 K zou moeten 100 Ohm zijn ;)

Dit werkt hier al jaren zonder problemen






Hopelijk ben je hiermee verder geholpen  ;)
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Kautenbach

hoi Kris, GErolf, Tjalling,

alvast bedankt voor het meedenken, geeft wel weer de meerwaarde vh forum aan. Ik snap weinig van elektronica, maar als ik Kriss reactie goed begrijp moet ik van Lenz  LA10 "dingen" tussen decoder en motor plaatsen?

Ik zal eerst eens de kracht van die Conrad motoren goed in de praktijk testen, als die uberhaupt te zwak zijn voor mn wissels van Tillig, dan moet ik sowieso andere wissel aandrijvingen hebben. Welke zou ik dan het beste kunnen nemen (goede prijs/kwaliteit?)

Vooralsnog ga ik iever niet uit van een aansturing via een bedieningspaneel, maar via Esu Switch Pilot (daar heb ik er al 7 van.. dus geenoeg voor alle wissels)

Koen

@Kautenbach,

Ik heb vorig weekend Cobalt motoren geplaatst onder wissels van Peco. Deze werken prachtig. Je moet wel een weerstand van 470 ohm  in serie met de bus plaatsen want anders draait de motor voorbij zijn eindpunt en worden de tandwielen beschadigd.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Kautenbach

hoi Kris,

Ik heb inmiddels met Wim Ros contact. Ik overweeg om de Switch pilot van Esu (belangstellenden??) te vervangen door wisseldecoders van Wim, type MMD. Volgens mij kan ik deze toch gewoon gebruiken (en te programmeren/nummeren) via aansturing met een multimaus van Roco?

De wisselmotoren van Conrad zijn in elk geval wel op hun sterkte getest, en die voldoen, zijn sterk genoeg.

Al ik dit klusje klaarheb ga ik weer verder met modules (af) bouwen, hup hup hup) ;D

Tís nog een behoorlijk gedoe om een overweg met baarden van Weinert in elkaar te zetten, en daarmee is weer meer het respect voor Gerolf, Jean ea gekweekt met hun geklus op de tiende mm2. die baarden zijn zo dun als een haar.... ??? ik heb een loup nodig..

Kautenbach

#261
.. de test met Photobucket... volgens mij gaat het goed.

Het testmateriaal, vanmorgen even een schetsje gemaakt van de 2 al in aanbouw zijnde modules, of segmenten ;) die links van het station Vindange aux Ponts komen. de 1e module, direct links, krijgt een tunnel, met daarboven een oud, klein chateau met een ommuurde tuin erbij. De enkelsporige lijn gaat er met een korte tunnel onderdoor.

Het spoor waaiert vervolgens naar links over een kleine spoordijk, om een kleine weg, met daarnaast een klein stroompje over te steken, en vervolgens weer in een tunnen te verdwijnen (in feite loopt het spoor hier met een boog naar achter, waar het opstelstation komt)

Zo krijg je een beeld van het glooiende landschap, met daarin een klein stationnetje (althans dat is de bedoeling  8))



overigens bij Wim Ros nieuwe wisseldecoders besteld. ben benieuwd hoe dat gaat werken, vast goed,

ik ben er wel achter dat de wisselmotoren van Conrad idd zoals Gerolf al steglde niet al te sterk zijn, ik ga daarom mn engels wissel, en meegebogen wissels van Tillig vv andere wisselmotoren die sterker zijn, dus ook daar de problemen straks weer opgelost, ergens in augustus 1e testweekendje ingepland om de gehele baan in de woonkamer in elkaar te zetten. (de 3 dames subtiel het huis uitgeschopt 8) 8) 8) :-* :-[)

Steam.N

je bent goed, met potlood en papier, Wim.
Het beloven knappe modules te worden !
Succes  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Wim, prachtig hoe je die modules uitwerkt op papier en zelfs in 3D denkt en schetst. Ik ben gecharmeerd met de sfeer die je op je baantje toch tot leven kan brengen.

1 kleine bemerking toch op je plan:
Ik zou het tunneltje onder het kleine oude chateau iets langer maken. In realiteit wordt die chateau gewoon onteigend en afgebroken om de spoorbaan in een sleuf te leggen met een brug voor de weg. Is een veel goedkopere oplossing.
Door die tunnel langer te maken, win je wel aan geloofwaardigheid om die uitvoering te verantwoorden.
Een andere oplossing is natuurlijk om in die "chateau" een of andere diplomaat te laten wonen en dan een diplomatiek voertuig voor de deur te parkeren.
Maar de uiteindelijke keuze is aan jou.

Succes met het vervolg van je baantje.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Kautenbach

merci voor de complimenten, tunnel wordt wel "verantwooord" aangelegd, goeie, dr zit een behoorlijk hoogteverschil in, en de lengte is ook net lang genoeg. Ik maak de baan overigens daar bewust zo hoog ivm de geplande achtergronden. Daar komt de overgang tussen 2 achtergronden, eigenlijk nog eens volgens de methode van Peter zelf een achtergrond schilderen.

sfeer vh kasteeltje conform kasteeltje bij Kautenbach, alleen iets kleiner, natuursteen muren, leiendak, klimop tegen de gevel ect.

PeterVG


Je maakt me benieuwd Wim.
Een geschilderde achtergrond lijkt me voor jouw geen probleem. Als ik  je artistieke schetsen zie ben ik helemaal overtuigd van je tekenkunsten. Hoe je alles zo snel klaar speelt is me een raadsel. Alweer enkele enkele nieuwe modulebakken in de planning.  Zelf kan ik momenteel helaas enkel maar dromen van hobbytijd.

Kautenbach

hoi Peter,

Merci, dit was effe snel geschetst nog, maar om die sfeer van jouw achtergrond te halen, poeh, da's nog eens een uitdaging. Ik heb wel van mn vader alle schilderspullen geerfd, ooit wel eens wat geschilderd.

Ik heb vanmiddag super snel van Wim Ros al binnen, zaterdag avond laat besteld, goeie service, ik snapte niet helemaal hoe je die conrad aandrijvingen aan moest sluiten, maar ook hier, snelle hulp van Tjalling en Wim ros, de 1e doen het inmiddels geheel probleemloos, opluchting, want elektra is niet echt mn ding, ook het programmeren vd wisselnummers ging prima, nu nog 5 sterkere motoren voorr oa een engels wissel en dan volop weer aan het landschap bouwen, en de kerk onder handen nemen.

ik ben overigens wel benieuwd of je op deze aandrijvingen ook viesman armseinen kan aansluiten en een overweg van Weinert.

wordt vervolgd.. ;D

Kautenbach

inmiddels bijna alle wissels, op 5 na, die worden voorzien van een Tortoise wisselmotor, goed aan de praat.

binnenkort met al die vrije dagen de opbouw van het frame verder afmaken, en ondertussen ook bezig met afbouwen. De kerk is aan de beurt, de kerktoren vorm aan het geven, daarna ga ik de muren in een donkerder kleur schilderen, voegen inwassen en zo, daarna is het stationsgebouw aan de beurt,

op de foto ook te zien de overweg in aanbouw van Weinert, wel heeeeel fijn materiaal, vooral de baarde van de overwegbomen




Tjalling

Hoi Wim,

Je gaat weer goed! Is je overwegboom niet te kort voor de breedte van de weg? Misschien dat je dat op kunt vangen door de weg daar iets smaller te maken?

Verder valt op dat de spits van de toren nogal eenvoudiger is geworden, misschien iets te eenvoudig?

Groet & succes met de verdere bouw,
Tjalling