Nieuws:

Nu in MSM 263 TREINSAMENSTELLING: De Autozug autoslaaptrein Berlijn – Bordeaux

Hoofdmenu

Roco reeks 59 in N: total make-over

Gestart door Michiel, 06 februari 2012, 17:48:05 PM

59erke

Michiel, is uw groen niet een beetje te donker, of ligt het aan de belichting van de foto ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

bollen neus

Zal een mooi projectje worden, doe verder.
Den Eric.

Michiel

Marc, ik heb geen revolvertang, maar ik vrees toch dat het ook met zo'n tang niet zo evident is.

Peter, bedankt voor je aanbod. Ik ga het toch eerst eens proberen met een penseel.

Eric & Eric, bedankt voor jullie aanmoedigingen

Koen, ik heb hier een 5-tal kleurenfoto's van deze loc in deze livrei, en allemaal waren ze van een donkerder groen dan wat we kennen van het 1971 groen. Ik gebruik geen RAL kleuren want kleur schaal je niet zomaar, het blijft steeds een impressie. En ik vond dit groen voor m'n model (nat beoordeeld tijdens het mengen) kwa gevoel goed aansluiten met de fotos. Maar ja, wat is dan de invloed van m'n monitor... Ik ben blij met deze tint van groen.  ;)

(foto van het net, zonder bron. Indien iemand de fotograaf kent, ik wil dan gerust de juiste bronvermelding hier plaatsen)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Michiel op 08 februari 2015, 12:02:29 PM
ik heb hier een 5-tal kleurenfoto's van deze loc in deze livrei
de kleur kan missschien ook niet zo weer gegeven zijn dat dat ze zou moeten zijn, op fotogebied en vroeger ontwikkelingsgebied, fotoapparaten, belichtingenskwaliteit is er de afgelopen(tientallen) jaren heel veel gebeurd !

Groeten Peter

dieselfreak

De juiste kleur is een eeuwig discussiepunt, een foto genomen bij bewolkt of zonnig weer, een schildering die pas is aangebracht of al enkele jaren oud is geeft een wereld van verschil. Dus volgens mij geeft jouw tint groen de werkelijkheid goed weer.
MC

Metpetergaathetbeter

Michiel

Deze avond wat handwerk gelegd aan m'n 201. De koplampen werden geel geschilderd, met de hand en een penseel. Het is niet perfect maar op normale kijkafstand valt het eigenlijk goed mee. Maar ik geef toe dat, voor de volgende kap, het procedee voor verbetering vatbaar is. Hoe? Geen idee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Redskin

Toch beslist niet verkeerd Michiel: chapeau! :D

Citaat van: Michiel...Hoe? Geen idee.
Tamponeren? Dan zal je de stempeltjes wel zelf moeten maken.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

marc goovaerts

Bij het MSM-jaarmodel 6322 is het op deze plaats ook niet helemaal gelukt om het ontwerp te volgen hoor. Ook tampondruk botst hier tegen zijn technische limieten. En dat was industrieel gefrabriceerde HO.

Michiel

Een stempeltje was anders wel een voorstel waar ik nog niet aan gedacht had. Mogelijk interessant voor andere toepassingen. Te onthouden dus.

Ik heb van ochtend eens gespeeld met handgreepdiktes. Dit draadje van 180µm lijkt op zicht erg dicht in de buurt te komen van het origineel. Alleen de flinterdunne draden slingeren nog erg los in de veel te grote gaten van 0.5mm. Dat wordt herstel- en camouflagewerk...

Foto van het model bij daglicht: de donkergroene kleur komt op foto meteen beter tot z'n recht. Een laklaag later zal de kleur nog iets "dieper" maken.

Steam.N

Citaat van: Michiel op 11 februari 2015, 10:42:55 AM
... de flinterdunne draden slingeren nog erg los in de veel te grote gaten van 0.5mm. Dat wordt herstel- en camouflagewerk ...

Mooi resultaat, Michiel.
Die te grote gaten: denk je niet dat die gaan verdwijnen, als je langs de binnenkant putty aanbrengt?
De handgrepen lijken wat schuintjes te liggen, maar eens met secondenlijm bevestigd ...

In elk geval: hoedje af !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

De handgrepen liggen inderdaad nog niet mooi recht en parallel, want ze hebben nog teveel speling om schuin te gaan liggen, wat ze dan ook graag doen. Ik hoop met secondelijm en z'n capilair gedrag de gaten mooi dicht te krijgen. Maar het wordt een experiment... we zien wel hoe het afloopt.

Gerolf

Wel jammer van die grote gaten. Boortjes van 0.2 bestaan nochtans in de handel ...
Volledig dichtkitten en opnieuw (en dan fijn) boren lijkt me de beste oplossing ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Gerolf, je hebt gelijk. Een beetje stom van mij om zo overhaast die gaatjes te boren. Ik ga op zoek naar fijnere boortjes.  ;)

edit: gevonden! En ik snap niet hoe ze dit voor een paar euro zonder portokosten kunnen blijven doen!  :o

Redskin

En i.p.v. een boortje een gloeiend heet naaldje of metaaldraadje? ;)
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController