Roco reeks 59 in N: total make-over

Gestart door Michiel, 06 februari 2012, 17:48:05 PM

Michiel

Te laat! [:D]

En het werkt, de loc waggelt niet meer. Ik weet het, ik zou micro-dempers kunnen installeren, of misschien iets verzinnen met schuimrubber of zo, maar veel manouvreerruimte was er niet met alles wat ik in die kleine kast wou proppen. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

Michiel, Heb je het veertje ontvangen [?]
Groet van Frank

Michiel

Ik heb inderdaad vandaag het veertje ontvangen. Op het eerste zicht lijkt het nogal groot, maar ik zal hopelijk dit weekend er eens rustig voor kunnen gaan zitten, en zien wat we er van kunnen bakken.

Ik elk geval bedankt voor het opsturen, en ik laat zeker weten wat het geworden is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Michiel

Ik heb inderdaad vandaag het veertje ontvangen. Op het eerste zicht lijkt het nogal groot, maar ik zal hopelijk dit weekend er eens rustig voor kunnen gaan zitten, en zien wat we er van kunnen bakken.

Ik elk geval bedankt voor het opsturen, en ik laat zeker weten wat het geworden is.

Dat veertje past precies om de motor as, zal eromheen knellen. vooropgeteld dat je de goede maat doorgaf. Of het veertje ook over de wormwiel=as  past is maakte je ons niet duidelijk.
De lengte is eenvoudig in te korten met een railtang. Kijk wel uit in welke richting je knipt!
Groet van Frank

Michiel

Jammer, maar het veertje is net te groot. De binnendiameter van de veer is 1,7mm, en de as van de motor 1,5mm. Maar ik heb toch met krimpkous de veer netjes klemmend kunnen monteren. Ook aan het asje van de draaistellen (1,2mm) kreeg ik met deze methode voldoende grip voor een test.

Resultaat? De veer is te sterk, en de draaistellen kunnen niet meer draaien en blijven in de rechte stand staan. Doordat de veer in verhouding vrij stevig is, is het geluid en gebrom ook niet echt merkbaar stiller. Jammer, want de methode lijkt me wel potentieel hebben. Het is kwestie om het juiste veertje te vinden, lijkt me.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Michiel
Jammer, maar het veertje is net te groot (...) Het is kwestie om het juiste veertje te vinden, lijkt me.
Zelf wikkelen? Fohrmann heeft veerdraad vanaf 0.1mm [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Michiel

Jammer, maar het veertje is net te groot. De binnendiameter van de veer is 1,7mm, en de as van de motor 1,5mm. Maar ik heb toch met krimpkous de veer netjes klemmend kunnen monteren.

Hmmzz...Beetje vreemd [?]
Bij mij ging het veertje behoorlijk stroef om een boortje van 1,4mm.
Vandaaruit ontstond het idee.
Groet van Frank

Michiel

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door Michiel
Jammer, maar het veertje is net te groot (...) Het is kwestie om het juiste veertje te vinden, lijkt me.
Zelf wikkelen? Fohrmann heeft veerdraad vanaf 0.1mm [;)]

Gerolf, dat is eigenlijk nog geen slecht gedacht. Even eens uittesten welke dikte veerstaal zou kunnen dienen, en dan ga ik eens een bestellingsken plaatsen. Thanks! [;)]

@Frank, jammer, maar geen erg dat het niet meteen pastte. Jouw veer levert een interessante bijdrage en vergelijkingsmateriaal om het idee verder te ontwikkelen tot hopelijk een vruchtbaar resultaat. [;)]

Michiel

Eerst heb ik de wormen vervangen. Ik heb er nieuwe ontvangen, met halve spoed. Hiermee wordt de snelheid gehalveerd, en kracht verdubbeld. En na rijtesten blijkt deze aanpassing inderdaad voor een beduidende verbetering te zorgen. De loc rijdt constanter en "vastberadener". Maar op het vlak van de rijgeluiden is er niets veranderd.

Daarom heb ik met 0.5mm verenstaaldraad veertjes gewonden om de kardans te vervangen. Maar deze draad blijkt te dik en de koppeling tussen motor en draaistel te star. Het rijgeluid werd alleen maar erger. Dus, ga ik 0.25mm en 0.1mm verenstaaldraad bestellen om fijner veertjes te wikkelen. Ooit komt het goed...

Frank_N

Eerlijk gezegt denk ik niet dat je zomaar een worm kunt vervangen zonder het wormwiel aan te passen...Ik bedoel het aantal tanden van het wormwiel zal dezelfde spoed moeten hebben als die (tandafstand) van de worm?
Groet van Frank

Michiel

Deze wormen zijn speciaal gemaakt en gedraaid als vervanging om met de bestaande wormwielen te werken. Ik hoop natuurlijk dat deze combinatie niet te snel slijt. Maar zo nieuw, is het naar mijn oordeel een echte verbetering.

Gerolf

Dat 0.5 te dik zou zijn, had ik kunnen voorspellen [;)]
0.2 of 0.3 zal beter zijn, 0.1 waarschijnlijk te zwak - het zou kunnen dat je zo'n veer verwringt als je bogie niet vlot loopt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Die 0.5mm verstaaldraad was de dunste (en enige) dat ik hier had liggen, en ik wou natuurlijk peilen in welke richting ik de oplossing moest zoeken. Ik vermoed na de testen dus ook dat die 0.1mm te dun zal zijn, maar ik zou deze meteen mee bestellen om een slag om de arm te houden. 0.2 -0.3mm schat ik ook als de goede dikte...

Michiel

Ik heb nieuwe veertjes gewikkeld met 0.3mm verenstaaldraad, en het veertje doet precies wat het moet doen.

Maar, op het vlak van de trillingen is er niets veranderd. Ik had de veertjes ?ver de kardanbussen geschoven. Er na een hoop onderzoek naar de bron van de trillingen blijken nu net deze kardanbussen de oorzaak: ze zijn niet mooi gecenterd. Ze wiebelen bij het draaien en ZIJ zijn het die de trilling in de overbrenging introduceren.

Ik moet nu eens diep nadenken hoe ik dit opgelost ga krijgen zonder de originele kardanbussen. (Nee, ik beschik niet over een draaibank)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Michiel
Nee, ik beschik niet over een draaibank
En een boormachine in een statief? Niet zo goed als een draaibank, maar er is met een vaste hand en ondersteuningen toch wat mogelijk [;)]