Roco reeks 59 in N: total make-over

Gestart door Michiel, 06 februari 2012, 17:48:05 PM

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

Dank je, Bernard!

Voor het slapen gaan toch maar weer een laagje primer aangebracht; de laatste. Het ziet er een stuk beter uit. De gaten voor de handgrepen zijn iets te groot (0.5mm), maar ik heb hier geen boortjes van 0.3mm. Maar wanneer de handgrepen geplaatst zijn, zal men daar amper iets van zien, denk ik.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Misschien volgende keer toch een dunner boortje gaan zoeken of misschien een hete naald gebruiken ? Nu ga je heel wat priegelwerk met putty hebben.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Marc, ik vermoed dat een speling van 0.1mm rond de handgrepen niet zal opvallen, en met secondenlijm hoop ik dat capilair te kunnen dichten. Maar het moet nog gespeeld worden. Met een hete naald heb ik nooit een mooi resultaat gekregen, wel gesmolten ophopingen rond een grillig gat. Maar mogelijk lag het aan mijn manier van gaten smelten. ;-)

Thanks Jean!

Vandaag, tussen de verjaardagsperikelen van m'n oudste zoon door, de kap geel gespoten. Er is niet veel te vertellen over zo'n gele kap, en nog minder boeiends te laten zien. Maar de gele verf heeft wel terug een dag droogtijd nodig opdat de afplaktape de verf niet te gemakkelijk los pelt.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Hey Michiel, leuke make-over.

Zoals je waarschijnlijk weet heb ik onlangs een aantal varianten gemaakt van dit model, waarbij ook geel en groen aan te pas kwam.  Na elke airbrushlaag / kleur, legde ik een laag matte vernis over het spuitwerk. Op die manier moest ik enkele uurtjes wachten alvorens de volgende kleur te spuiten.  En ik heb ook gekleefd om af te lijnen/boorden en bij verwijderen van de tape was geen enkel stukje vorige laag verwijderd, verf is intact gebleven.

Ik heb wel niet de handgreepjes vervangen zoals je dat doet, voor mij persoonlijk was de originele kap voldoende.  Maar knap dat je het wilt doen, je doet het goed!






bollen neus

Altijd beestig dat er verschillende varianten zo eens op een line-up worden gezet in welke schaal dat het ook is of wel merk of welk model. Het "heeft" altijd iets en zeker als het zelfbouw of verbouwing is. Da zie ik altijd graag.
Den Eric.

Michiel

Jim, inderdaad een prachtige line-up met een mooie reeks 59'ers. Een vraagje: hoe heb je die gele cirkels rond de enkelvoudige koplampen aangebracht? Werd dat ook afgeplakt? Losse hand? Decal? Ik zit zelf wat te tubben hoe ik die cirkels mooi strak en rond ga krijgen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Voor mij is de 'exposter' wel de mooiste  :P

railrunner

Michiel,

Ik heb gelukkig bijzonder vaste handen, dus met losse hand.  Je kan altijd retoucheren met geel of groen.  Als een lok gespoten is (ik begin met groen en eindig met geel), geeft deze een matte indruk, in mijn geval groen.  Vervolgens schilder ik de lampjes geel met een zeer fijn penseeltje.  Goed laten drogen en aansluitend bijwerken met groen.  Als het resultaat bevredigend is, zie je blinkend groen en mat groene verf.  In begin is dat lelijk zelfs, maar met een matte vernis finishlaag (spuitbus) is uiteindelijk alles mat en prima resultaat.

59erke

Die 5947 komt mij bekend voor  ;D

Voor de rest knap werk Jim en Michiel
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

't Is eindelijk weer weekend. De groene laag werd aangebracht. De vink zal nog een beetje geretoucheerd moeten worden, en de gele biezen op de kant zijn een tikkelmtje te dik. Maar dat laat ik zo. Ik heb geen methode gevonden om kleine holle cirkels te maken met afplaktape. Het gaat steeds scheuren. Ik hoop dat ik de koplampen met de hand (en penseel) nog een beetje netjes geel krijg. Het wordt een experiment...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Citaat van: Michiel op 07 februari 2015, 11:57:43 AM
Maar dat laat ik zo. Ik heb geen methode gevonden om kleine holle cirkels te maken met afplaktape. Het gaat steeds scheuren.
Misschien er rondjes in snijden met een revolvertang ?

loebaske


Peter

Michiel,
Mooie ronde gaatjes in tape maken (zo'n kleine toch) is niet zo gemakkelijk.. Die dingen scheuren bijna altijd.
Als ik van u was, maakte ik die kleine ringetjes uit decals. Eerst het center gaatje en dan de buitenring. Indien je geen gele decal hebt neem je best een afvalletje van witte decal dat je geel schildert (geen mat verf)
Heb je dat niet in huis, kan ik je wel een stukje gele decal sturen ( niet de juiste tint maar iets lichter)
Geef maar een seintje
Met vriendelijke groeten
Peter