Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Sprong in de diepte ...

Gestart door Steam.N, 06 november 2011, 22:00:46 PM

Steam.N

#765
Ik ben er nog niet ...
Etsen is nog niet afgelopen, maar ik zie al dat het eindresultaat niet bruikbaar is ...



<Ik zou ook de andere kant kunnen laten zien, maar PhotoBucket vindt het blijkbaar plezant stokken in de wielen te steken.  Verkleinen naar 800x600 wordt blijkbaar een universitaire opdracht.  Kan ik op dit ogenblik niet apprecieren>

Tegen dat de lijnen d??rge?tst gaan zijn, is de helft van het plaatje weg.
Niet dat het oppervlak mooi effen moet blijven, maar de positie van cruciale gaatjes is ribedebie ...

Mogelijks iets te lang laten ontwikkelen.
Er was een stukje lijn dat niet ontwikkeld geraakte, en heb wat gewacht ...

Daarna te hard gewreven ???

Ik ga de slides wat met chinese inkt bewerken, en opnieuw belichten.

Verdraaid.  Dat valt hier ?cht niet mee ...


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

#766
citaat:
Geplaatst door Steam.N

citaat:
Geplaatst door Gerolf

... regelmatig tussendoor spoelen en "een handje helpen" ...

Gerolf, dat is n?t waar ik wat bang van geworden ben:
als ik deze week lichtjes wreef, waste dat alles van het plaatje weg ...
Daarom dat ik ook van die luchtbelletjes bang word, alhoewel ik akkoord ga dat ze de stroming verbeteren, en in princiepe het proces verbeteren.

Te lang belicht? Te kort?



Te lang ontwikkeld !!! Of eerder te geconcentreerde oplossing.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#767
Nieuwe poging gestart ...
Masker op basis van laser print, bijgewerkt met chinese inkt.
Belichting loopt ...

Hopelijk hou ik de ontwikkeling beter in het oog, deze keer ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#768
Ik vrees ook dat je te lang ontwikkeld hebt.
Stop wat te vroeg, en probeer het stuk in je etsbak. Binnen de tien minuten zou je dof metaal moeten zien.
Indien niet, kan je nog altijd even bij-ontwikkelen (zolang je niet teveel en te lang fel licht op je plaatje laat schijnen)
Succes ermee!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#769
Poging be?indigd ...
Ontwikkeling is stuk beter gegaan, dank zij het bijdonkeren van de maskertjes, en mogelijks door het niet beluchten tijdens  de ontwikkeling ...
In elk geval heb ik er goed aan gedaan om er bij te blijven.  
Na 1 minuut 15 sec heb ik het plaatje afgespoeld.  Iets te vroeg, maar geen risicos.

Met het etsen ook niet tot het laatste moment gewacht.
Het te behouden oppervlak begon op 't einde wat aangevreten te worden.
Eindresultaat is bruikbaar, mits wat extra bijwerken.

Ik ben er dus duidelijk nog niet.
Of ik morgen verder test weet ik niet.
Eerst de aandrijving van de kraan proberen uit te werken.

Toch deze avond veel geleerd.
Dikke merci aan allen !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#770
Nachtje rust heeft deugd gedaan.
Ben mentaal terug wat tot rust gekomen.  Was wel nodig [:I]

Heb net het resultaat van de laatste oefening gisteren vastgepakt.



Zoals je ziet, begon het te behouden oppervlak terug aan te vreten.
Geen risico genomen, en uit het etsbad gehaald.
Met de hand het kader rond het plaatje op en neer weggeplooid, tot het wegbrak.
Het etsproces was nog lang niet d??r het plaatje geraakt.  

Ik kan er mee verder werken, maar zal wel redelijk wat moeten vijlen en ruimen, alvorens ik verder kan.
MAAR: ik heb een basis-stuk waarmee ik verder kan werken aan de kraan.
Je gelooft het of niet, maar ondanks dat aanvreten, vind ik de exacte posities van elk gat en plooilijn terug. Oef.

Nog even de andere kant van het plaatje tonen.



Ziet er een stuk beter uit.

DUS: wat hebben we gisteren avond geleerd?
- maskertjes goed zwart krijgen
.  - Heb ik deze keer bekomen met chinese inkt
.  - Ga ik later vandaag ook eens proberen met dezelfde transparant tweemaal door de printer te halen.  
. . .Ik geloof niet echt dat mijn printer zo nauwkeurig is, maar het is zeker de moeite van proberen waard.
- bij de ontwikkeling er bij blijven, en niet blindelings op het klokje betrouwen
- de luchtbelstroom in het ontwikkelbad niet vereist is, maar je wel best voor beweging zorgt
- Beter iets te snel uit het ontwikkel- / ets-bad halen
- Ontwikkelbad niet noodzakelijk moet bijgehouden worden.  Aanmaak is snel en kost niets
- Dat FireFox WEL foto's oplaadt, wat het voor mij een stuk gemakkelijker maakt
- Dat FireFox ondanks zijn aanpassingen TOCH redelijk eenvoudig de fotos laat aanpassen in grootte
- En belangrijkst: er hier op het forum mensen zijn die je zeker willen voorthelpen met goede raad !

Ik ben waarschijnlijk het ??n en ander vergeten, maar dit lijstje is een goeie stap voorwaarts.
Spirit is high again [;)]

Ik kan en ga weer aan de slag.
Tot volgende update !

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#771
Goed dat je het terug ziet zitten, Jean [8D]
Wat me onmiddellijk opvalt aan je beelden: aan ??n zijde van het plaatje is er meer aangetast - overbelicht aan die kant ?
Overontwikkeld is aan ??n zijde nogal onwaarschijnlijk, h? [;)]
Elke keer je ontwikkelaar vervangen hoeft echt niet. Natronloog is weliswaar goedkoop, maar het milieu is er ook nog...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#772
De belichtingstijden waren voor beide zijden gelijk ingesteld (met timer van belichtingstoestel), en telkens onmiddellijk van het belichtingstoestel gehaald.
Misschien de zwarting van het masker?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#773
Of aan ??n kant meer "geholpen" bij het ontwikkelen...
Aan ??n kant meer ge?tst kan ook nog, natuurlijk. Het is daarbij absoluut nodig om je plaatje vaak te draaien en te kantelen, ondanks het beluchten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#774
citaat:
De belichtingstijden waren voor beide zijden gelijk ingesteld (met timer van belichtingstoestel), en telkens onmiddellijk van het belichtingstoestel gehaald.
Misschien de zwarting van het masker?


Ik denk er net aan dat je maar enkelzijdig belicht. (juist toch?) Is het steeds de kant die je eerst belicht hebt of de kant die je de tweede maal belicht die er minder goed uitziet? Dek je de onderkant af zodat die helemaal geen licht krijgt?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

#775
Geen idee welke kant eerst aan de beurt kwam.
Ik dek de niet-belichte kant niet af.
Stel dat het UV licht w?l de bovenkant van het plaatje bereikt (wat ik betwijfel, omdat het deksel van het toestel met mousse afgedekt is om het plaatje goed tegen het glas te drukken), dan gebeurt dat beide keren, h??
Dus beide kanten zien evenveel licht.
Wat w?l kan, is dat de randen m??r licht krijgen dan het midden van het plaatje.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

#776
Jean ik heb een ingeving.

Bel "SOS piet " die kan komen zeggen wat er mis loopt in uw kokkerellen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#777
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

... Bel "SOS piet "  ...

[:D][:D][:D]

Ik vrees dat die er niet veel kaas van gegeten heeft. [;)]
(of je moest weten wie "Piet" in het echt noemt [:D])
Maar "SOS Forum" werkt prima !
En dat "Wat heb ik nu geleerd" klinkt misschien wat flauw, maar het helpt hoofdpunten onthouden voor achteraf [:)]

Voor verschillende van jullie lijkt mijn gewroet misschien wat langdurige kinderprutserij,
maar ja, de ene leert wat sneller dan de andere, en wie start maakt startersfoutjes.
Heb ik geen probleem mee, zolang er positieve evolutie is.
En die is er, dankzij "SOS Forum" (waarvoor mijn dank) [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#778
Het pijler-frame begint wat vorm te krijgen :



Het eerste tandwieltje steekt er in, en het asje gesoldeerd.
Het motortje (dat parallel aan dit asje komt liggen) is gepast, en is gekleefd tegen een evergreen zijwandje (nog aan het uitharden).
Gezien de electrische verbinding achteraan het motortje zit, en de contacten tegen het frame drukken, heb ik een stukje rode isolatietape tegen het frame geplakt.  Geen kortsluiting aan die kant, dus.

Ik ben nu aan het werken aan de draai-as van de cabine.
Niet alleen moet de cabine altijd mooi recht blijven staan, er moet ook gezorgd worden voor de voeding van de twee motortjes in de cabine, plus nog ledverlichting in in de cabine, alsook een "spot" (led) aan de giek.
Dat betekent 8 draden (7 indien ??ntje gemeenschappelijk voor de twee leds) vanuit de cabine, d??r de pijler, naar de voedingen/regelaars moeten gaan.

Wat ik nu uitprobeer is het volgende:
- een vertikaal buisje, die aan boven- en ondervlak van het frame wordt gesoldeerd, en halverwege deels weggevijld om het eerste asje plaats te geven.
- D??rdoor past een buisje, dat aan de onderkant van de cabine-frame wordt gesoldeerd.
- Door dat tweede buisje moeten die 8 (7) draadjes ...



Testje met een 1.5mm (buitendiameter) messing buisje met wikkeldraad van 0.2mm.
De acht draadjes geraken er n?t door.  Dus zullen die 7 ook wel gaan.

In het frame moeten nog drie tandwieltjes bijgeplaatst worden, en bovenaan het frame nog twee.
En dan hopen dat het boeltje vlot werkt, met een realistische snelheid ...




Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

#779
Tip: dat buisje geleidt ook.