Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Sprong in de diepte ...

Gestart door Steam.N, 06 november 2011, 22:00:46 PM

Gerolf

#795
Dat ziet er niet verkeerd uit, Jean [8D]
Hoe heb je die muurplaat gemaakt? Vanuit blanco styreen? Of een steenmotief gevijld/gefreest voor de metaalstroken?
Detailfoto? [:p] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#796
Ik vroeg me dat ook al af. Jean?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#797
Gerolf en Michiel,

muurtje is gemaakt van een steen-profiel plaat van Goovers.
Steentjes zijn wat aan de grote kant voor N, maar daar stoor ik me deze keer niet aan.

Steentjes zijn met een Excel mesje weggehaald:
- tweemaal in de dieptje geritst in beide voegen onder en boven (of links en rechts)
- schuinweg uitgesneden naar één voeg, dan naar de andere voeg. (steentje per steentje).  Dus eigenlijk twee stripjes uitgesneden met driehoekige sectie.
Verdere uitdieping was niet nodig voor de 0.28 stripjes die er in komen te liggen.

Hier een koppel fotos (deels onscherp, maar je ziet wat ik gedaan heb) ...

Zijmuurtje ondertussen geschilderd, en enkele stripjes ingelijmd.



Je ziet dat de "bodem" van de geultjes niet vlak is.
Maar als ik er een druppel Tamiya cement in mik, en er een stripje in druk, komen de stripjes mooi gelijk met de voorkant van de muur.
De strips heb ik voorgeschilderd, om te vermijden dat de randjes van de strip witte plekjes tonen. 
Achterkant is natuurlijk niet geschilderd om de hechting niet in het gedrang te brengen.

De geul aan de rechterkant toont wat vervorming van de baksteenrand.
Dat was het eerste geultje.  Voor de volgenden heb ik er wat beter op gelet.

En de zijwand die bijna klaar is. 



De strips aan de zijkant ga ik maar plaatsen als de muren aan mekaar zitten.
Eerst de ramen en deuren plaatsen.  Dat werkt gemakkelijker op een losse wand.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#798
Weer eventjes gesleuteld aan de onderdelenloods:  De raamindeling gemaakt.



De stripjes zijn wat aan de dikke kant: 0.5mm breed. 
Ik had liever 0.28x0.28mm, maar vond die nergens :(

Ondertussen is de tweede lange wand eveneens "uitgesneden".
Viel wat tegen.  Ben drie keer opnieuw moeten beginnen, omdat het mes te diep gegaan was :(
Nu de strips er in leggen en de ramen doen.

Daarna de poorten.  Ben in MSM op zoek gegaan naar mooi verroeste voorbeelden.  Emmanuel Nouaillier heeft ooit eens pareltjes getoond.

Dan een dak er op.  Pannen? Golfplaten? Asfalt?  Weet het nog niet.
Golfplaten lijken me niet te misstaan, op een yard.

En dan regenpijpen, boeltje vervuilen, en de yard is een gebouwtje rijker.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#799
Jean,
Een bestellijstje: kan je eens nagaan of die in je loods liggen: een luchtpomp, twee injectors en een linker cilinder van een BR003.  Draai ze eens door de N-HO verschaler en ik kom langs.[;)]

Knap werk![:p]
Groetjes, Peter


Steam.N

#800
Peter,

moeten ze nog werken, of zijn het demo stukken voor een fervente collector ?  :D
Zelf ophalen of met de post ? :D :D :D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#801
Voor je dak zou ik ook voor golfplaat kiezen:
Niet zo duur als pannen (in "het echt" toch), en het gaat om een hellend dak, niet?
citaat:
Geplaatst door Steam.N
De stripjes zijn wat aan de dikke kant: 0.5mm breed.  
Ik had liever 0.28x0.28mm, maar vond die nergens [:(]
Bij mijn weten bestaat dat niet in styreen, maar jij kan toch etsen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#802
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">citaat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Geplaatst door Gerolf</i>

... maar jij kan toch etsen ;)...<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Tja, als ik mezelf een maandje tijd geef, komt er misschien iets bruikbaars uit.
Heb er wel (even) aan gedacht, maar wilde ondertussen wat vooruit ;)
Wie weet ... Eenvoudig maskertje, wel.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#803
citaat:
Geplaatst door Steam.N

...Golfplaten lijken me niet te misstaan, op een yard...



Jean, golfplaten!  Kijk eens in overschotten van computerkabels (recente/fijne flatcable) en toon ons je kunnen [;)]
Heel 'mooie' 'lelijke' roesteffecten op mogelijk!
Groetjes, Peter


Steam.N

#804
citaat:
Geplaatst door PeterC

... Kijk eens in overschotten van computerkabels ...

Ik heb nog golfplaat-overschot van mijn doorrij-fabriek van Sedelocus.
Dat zal ook wel lukken.

Die flatcables lijken me wat grof voor N (heb de laatste jaren niet meer in een PC gekeken, dus mogelijks is alles weer wat fijner geworden ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Paulogic

#805
Er zitten geen flatcables meer in een pc...[:)]
mvg,
Paul(ogic)

Steam.N

#806
Dus ga ik mijn overschotjes gebruiken, hé ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#807
Omringd door een woud van verfpotjes (voor nóg een ander tussendoortje): de onderdelenloods ...
Alweer een kleine stap vooruit.



Muurtjes zijn bijna klaar (aan de hoeken moeten nog horizontale strips ingepast worden).
Dak is uitgesneden.  Zal aan de achterkant wat ingekort worden, om minder uit te steken.

Morgen weinig tijd: verjaardagsfeestje van oudste dochter Sophie.

Nog redelijk wat werk:
- het dak schilderen
- de poorten bouwen
- het glas in de ramen
- wat leidingen op de muren leggen
- verweren en schildersfoutjes wegwerken
- en misschien wat gevelverlichting ...

Deze keer geen binneninrichting.  Ik heb geen idee hoe dergelijke loods er van binnen uitzag.
Ik heb de muren aan de binnenkant wel geschilderd, voor het geval ik wat binnenverlichting inbouw ...

Nu oogjes toe, en naar dromenland. 
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

#808
Jean gaat u de loods nog verweren en/of de voegen doen ?
Het is zo goed gemaakt de muren dat het precies een bouwkit is.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#809
JP, dank je wel.  Leuk compliment.

De voegen en verwering ga ik doen, zoals ik met het administratief gebouwtje gedaan heb, eerder in dit draadje (donkere wash). Voegen mogelijks wat méér geaccentueerd.
Maar vóór ik dat doe, laat ik eerst wat roest rondvliegen ;)
Het is een metalen skelet, en gezien de yard één roestplek moet worden, krijg je op die profielen ook vliegroest ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }