Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Sprong in de diepte ...

Gestart door Steam.N, 06 november 2011, 22:00:46 PM

Steam.N

#735
Thomas,

ik wil me niet moeien met je priv? leven, natuurlijk.
Maar ... stel ... dat je dagelijks een paar uurtjes later zou gaan slapen ...
- Je ligt niet in bed om ergens over te piekeren [:I]
- Je gaat aan het knutselen [:)]
Dus twee vliegen in ??n klap !
Maar, zoals ik al zei ...

Dat garen: is tot nu toe het beste wat ik kon vinden.
Van die torsie heb ik nog geen last gehad.
Misschien omdat ik het garen ge-olied heb ...
Belangrijk is dat het erg dun is, en zeer flexibel (het moet door zijn eigen gewicht de ronding van de katrolletjes volgen).

Mocht je iets interessanter vinden: laat het vooral weten !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#736
Deze avond dacht ik nog eens te etsen:
Maskers afgewerkt, afgedrukt op slides, bijgewerkt met chinese inkt.
Even een nieuwzilver plaatje nemen ... maar niet gevonden ...

Te goed gerommeld in mijn knutselkamer, enkele weken geleden ...
Weggesmeten zijn ze zeker niet. Maar waar ze liggen ... Geen idee ...

Ik kruip in bed.  Morgen vroeg uit de veren om naar Dortmund te rijden.
Hopelijk herinner ik me waar ik die plaatjes gelegd heb ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#737
Plaatjes gevonden. Lang gezocht, en gevonden op een veilig plaatske [:I][:I][:I]

Ondertussen ben ik aan het worstelen met het etsen.
Dat valt al de hele week tegen.  Deze avond vierde poging.
Leergeld ...

Belichting/ontwikkeling ging blijkbaar fout: slechts de helft van het plaatje kreeg de juiste(?) belichting.  
Geleidelijke verslechtering van de belichting, als je van de ene rand van het plaatje naar de andere keek.

Daarom:
- Nieuw vacuumzakje gemaakt.
- Ontwikkelaar ververst.  Zag er donkerbruin uit.  Kleurtje van de etsvloeistof.  Reden onbekend
- Plaatje dwars op de lampen gelegd ipv parallel
Met deze wijzigingen ging het gisteren avond beter.  Maar het etsen bleef fout gaan.

Deze avond zal ik de etsvloeistof nog vernieuwen.
Die ziet op dit ogenblik slijkachtig (ondoorzichtig) donker bruin uit.  Er ligt een blauwachtige pel op te drijven (eerder wegge?tst koper).

Gisterenavond ging het etsen zooooooo traag.  
Bovendien viel het op de duur nog het te behouden oppervlak aan.

Straks, na het verversen van het etsmiddel, hopelijk beter nieuws, waardoor ik weer verder kan met de kraan.
Ik zal ook nieuwe maskertjes afdrukken, met de printer opties op maximale zwarting en traagste printsnelheid.
Alle kleine beetjes helpen, zeker?


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#738
Grote goesting om heel dat ets-gedoe de vuilbak in te kieperen ...

Nieuwe masker gemaakt.
Printerinstellingen veranderd om zo donker mogelijk te printen.  Resultaat: noppes.  Geen verschil

Opnieuw een plaatje belicht en ontwikkeld.
Opnieuw slechts de helft van het plaatje die de maskers weerspiegelt.
Absoluut geen idee wat hier aan het mislopen is.

Even plaatje in water geroerd.  Veegt alles weg.
Etsen heeft dus helemaal geen zin.

Heb er even de buik van vol.

Wat erger is: geen plaatje betekent geen pijler, dus geen verdere werken aan de kraan.

Ga me in de zetel zetten, boekske lezen, en modelbouw even vergeten.
Ik kan tegen wat tegenslag, maar dit wordt Echternach in omgekeerde richting.
Hoe langer hoe erger.  Stoppen is dus eigenlijk een verbetering ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

#739
Probeer eens bovenop de afgedrukte film nog eens met zwarte inkt te drukken. 'Mijn' HP printer is alvast zo goed uitgelijnd dat het mogelijk was om een pagina met tekst een tweede keer af te drukken bovenop de bestaande tekst, omdat die niet goed duidelijk was geprint de eerste maal.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

#740
Niet opgeven! Als ik het zo lees dat je 2x met 2 verschillende maskers telkens maar de helft belicht, dan is er iets systematisch mis. Je kan altijd een slechte batch plaatjes gehad hebben natuurlijk. Heb ik ooit eens voorgehad met pcb's waar de ene zijde anders ontwikkelde dan de andere. Andere print perfect met hetzelfde masker, belichting en ontwikkelen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

#741
Als je denkt dat de zwarting onvoldoende is: gewoon twee keer afdrukken en op elkaar leggen. Hielp bij mij toch.

conducteur

#742
Dat kan ook, maar makkelijker is proberen twee x op de zelfde folie te drukken ivm uitlijnen... Probeer het eens of je printer zo correct werkt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

#743
citaat:
Geplaatst door conducteur

... proberen twee x op de zelfde folie te drukken ivm uitlijnen ...

Rian, geen idee of mijn printer z? nauwkeurig is.  
Ga ik zeker proberen.  Maar met die fijne lijntjes ...

citaat:
Geplaatst door Huugooke

... twee keer afdrukken en op elkaar leggen ...


Lijkt me al iets doenbaarder, omdat ik dan de positionering zelf in de hand heb.
Alweer een goed idee dat ik ga uitproberen.

citaat:
Geplaatst door Havoc

... is er iets systematisch mis ...


Inderdaad, Johan.
Volgens mij ligt het niet aan de plaatjes, omdat ik eerder al een bruikbare ets gehad heb.
Waar ik deze nacht aan dacht: gezien het patroon van het plaatje wegspoelde toen ik het in het waterbakje roerde:
Kan het zijn dat het patroon wegspoelt ten gevolge van de luchtbelletjes die ik door het ontwikkelbad jaag?
Dat verklaart waarom het patroon in de lengterichting slechts voor de helft verdwijnt: dat is langs waar de bellenstroom opstijgt ...

Vraag is dan: waarom spoelt dat weg?


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

#744
Dat is overbelichting. Probeer je zwarting te verhogen door ??n van de bovenstaande methodes. Desnoods drie afdrukken op elkaar. Denk er ook aan dat de bedrukte kant tegen de plaat moet liggen, anders zijdelingse insijpelen van licht.

Steam.N

#745
citaat:
Geplaatst door Huugooke

... Dat is overbelichting ...

Eerste reactie: kan toch niet, want de belichtingstijd is zelfde als vroeger.
Alhoewel, sinds deze week gebruik ik mijn inktjet ipv laser printer.
Dus zwarting kan anders zijn, waardoor ook de benodigde belichtingstijd mogelijks verandert.

Twee tests op het lijstje: kortere tijd, en meerdere afdrukken op mekaar.
Hopelijk deze avond betere resultaten.

Thanks allen voor de input.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#746
Jean,

De moed niet opgeven!

In mijn jonge jaren (ja, toen de dieren nog spraken zonder accent [^]) en ik ook nog zelf belichtte printen maakte, ontwikkelde ik heel eenvoudig in een plastieken (eet)bakje.  In een beetje lauw water lostte ik wc-ontstopper op (eerst de zinkbolletjes verwijderen en net zoveel ontstopper dat ik er nog gemakkelijk met mijn vingers (zonder handschoenen!) in kon roeren zonder dat het brandde - achteraf had ik wel heel propere vingers [^]).

De printen werd er ingelegd en dan langzaam met het bakje wiebelen tot de ontwikkeling begon (duidelijke aftekening van de stukken).
Nooit miserie mee gehad.
 
Luchtbellen blazen in je ontwikkelaar lijkt me toch een beetje teveel druk achter je proces steken (en daardoor minder controleerbaar)...

Groetjes, Peter


Gerolf

#747
Jean, niet opgeven, man. Ik weet zeker dat je het kan [;)]
Overbelichting is een mogelijkheid, maar te lang ontwikkelen lijkt me meer waarschijnlijk.
Natronloog (1 ? 1.5%) is een goede ontwikkelaar (snel en dus nauwkeuriger)
... maar als je het plaatje te lang in het bad hangt gaan ook de onbelichte delen verdwijnen.
Daarom: goed bewegen met je plaatje, h??l goed in de gaten houden, met tussenpozen onder stromend water met je vingers helpen, ...
Je kan steeds een test doen of je voldoende ontwikkeld hebt door je plaatje in het etsmiddel te steken, daarna kan je indien nodig nog bij-ontwikkelen (mits spoelen tussendoor natuurlijk)

Wat je afdrukken betreft: ik doe dit al jaren met een inkjet, ??n laag, en ??n transparant. Mits wat spelen met de settings kan dat perfect.
Een minder goede batch plaatmateriaal is mogelijk, maar dat zie je: dan is de lichtgevoelige laklaag niet egaal, maar donkerder aan ??n kant. Die donkere stroken (van de rand van een grote plaat bij het fabriceren) snij ik er af
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

#748
...maar te lang moeten ontwikkelen kan dan weer een gevolg zijn van een verkeerde belichting.
Mijn raad: kieper al die chemicali?n... pardon, ga met die chemicali?n langs uw recyclagecentrum. En passant langs de elektronicahandel en koop u een nieuwe set ontwikkelaar (daar staat op hoe je moet verdunnen) en etsmiddel (dat witte, niet dat gele, dat is minder vervuilend).
Ik maakte mijn gevoelige koperplaat zelf met een spuitbus: gegarandeerd dat je geen egale laag hebt (en stinken meneer!). En toch goed resultaat (na veel proberen!)
Die fotolaag "vergaat" trouwens na een tijd.
Dat UV-lampje heb ik ook in de elektronicawinkel gekocht: Zo'n 8 watt TL-lampje. Eerst belichte ik met zo'n oeroude zonnelamp; kreeg ik meteen ook een kleur.
Blijft nog het feit dat je met UV licht werkt: is die folie geen UV-filter? En houdt de zwarte inkt wel voldoende dat licht tegen?

Gerolf

#749
Hugo, met alle respect, maar ik denk dat je de zaak voor Jean complexer maakt dan nodig.
De transparant houdt geen UV tegen, en de inkt wel - anders zou de eerdere lichttest niet gelukt zijn, h?...
Verschillende transparanten op mekaar, maar toch de bedrukte kant tegen je werkstuk - dat lukt alleen bij ??n transparant.
Bij de volgende heb je steeds een kunststoflaag, met difractie van licht tot gevolg.

Mijn inkjetafdrukken zijn ook niet perfect lichtdicht, maar wel v??l beter zwart dan de laserprints die ik tot nu toe geprobeerd heb.

Luchtbellen doorheen je ontwikkelaar versnellen het proces niet, maar zorgen voor beweging, en dus meer egaal ontwikkelen.
Op voorwaarde dat de stroming egaal langs het plaatje gaat helpt dat wel degelijk. Zelf actief met je plaatje wiebelen gaat natuurlijk ook.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw