Nieuws:

Nu in MSM 253 BAAN: Werlte, lokale spoorsfeer in tijdperk II * Op de weg naar Maldegem

Hoofdmenu

Zelfbouw gebouwen & natuur. H0lland in model.

Gestart door H0lland, 07 januari 2011, 09:24:03 AM

H0lland

citaat:
Geplaatst door Peter

Hallo Patrick,

eigenlijk maakt het helemaal geen verschil of je een 2 of 3-rail modelbaan hebt. Ik heb al heel prachtige banen gezien in beide systemen, en ook minder mooie.

Dito hiero![;)]

citaat:
Geplaatst door Peter

Maar eigenlijk is dat allemaal bijzaak. Het gaat er tenslotte om dat we een prachtige hobby hebben waar we veel plezier aan beleven. En ja, het is leuk als bezoekers of forumleden zeggen dat onze baan mooi of prachtig is. Maar wat mij betreft, daar doe ik het niet voor. Waar ik het wel voor doe is voor het ontspannen gevoel en plezier dat ik er aan beleef, met deze hobby bezig te zijn.

Juist! het gaat om het plezier wat we beleven van onze hobby!
?n ja, het is leuk als mensen waarderen wat je maakt en doet, maar dat is ook niet mijn primaire reden om te doen wat ik doe. Ik maak en doe wat ik wil ?n voor mijzelf... Omdat ik daar plezier aan beleef! Door het te delen op de diverse fora, hoop ik slechts mijn plezier in het modelspoor met anderen te delen! [;)]

citaat:
Geplaatst door Gerolf
Zo diep is het water tussen 2R en 3R niet [:)]

Daar sluit ik me volledig bij aan, Gerolf! [;)]

(Zoals ook jij reeds in je ondertitel hebt staan: "Modelspoor is plezant" -> Of het nu 2- of 3-rail is, is bijzaak!)
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

H0lland

Het forum heeft er een tijdje uitgelegen... ik min of meer ook!  
Dus niet veel meer gedaan, wel nog een nieuw (ander) glas-in-lood raam in de kapel gezet.

En... tijdens de nachtmis ziet het er dan zo uit...

Patrick
H0lland -> facebook

dirkkerckhofs

Mooi, vooral omdat het licht getemperd door het glasraam komt. Dikwijls schijnt het licht te fel door de raampjes van onze modelbouwhuizen.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door H0lland
En... tijdens de nachtmis ziet het er dan zo uit...
Erg mooi raampje boven, maar op die foto veel licht onderaan. Zit je lichtbron te laag?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

H0lland

Het was maar een "test-lampje"... puur ?n alleen om even te kijken hoe het licht door het bovenste raam zou vallen. Een en ander zal later mooi aangepast worden. [;)]
Patrick
H0lland -> facebook

H0lland

Ter nadere info...
Het gebrandschilderde raam is dus gemaakt m.b.v. een decal

Nadat ik de decal op een heldere glasplaat heb "geplakt", heb ik het raam behandeld met een heldere lijm, die ik over het gehele raam heb laten uitlopen. Vervolgens heb ik het raamwerk (het frame) ingelegd in de nog natte lijm, waarna ik door te blazen nog wat meer profiel heb weten te verkrijgen.
Het resultaat is een glas-in-lood raam met profiel, wat "echt" in het frame/kozijn lijkt te liggen.

Na dit alles heb ik het gehele raamwerk lichtjes geweatherd/ge-drybrushed met zwarte, (lood-)grijze en witte verf.

Patrick
H0lland -> facebook

janjozef

heel schoon, maar komt precies op foto niet al te best uit

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

H0lland

citaat:
Geplaatst door janjozef

heel schoon, maar komt precies op foto niet al te best uit

Jan

Ik moet idd bekennen dat de foto's van het raam niet optimaal zijn... "live" vind ik het raam beter over komen.

Van mijn eerdere bericht:
De eerste foto zijn uiteraard de decals.
De 2e foto heb ik bewust genomen tijdens de testfase (Ik had een aantal ramen gemaakt)... Om met strijklicht te laten zien, dat het raamwerk niet glad/egaal is, maar een "profiel" heeft.
De 3e foto is een te korrelige uitvergroting.

Het raam is verder in principe niet echt goed te zien... Bij daglicht buiten (zonder verlichting in de kapel) is het net als bij de echte kapel eigenlijk gewoon een donker gat.
Patrick
H0lland -> facebook

H0lland

De kapel is bijna af!

Het dak zit er nu definitief op... is gelijk geweatherd/verouderd.
De topgevel heeft zijn bekleding gekregen en is van daklood voorzien... hier is eveneens alles gelijk in de juiste kleuren geschilderd.

Rest nu nog de hemelwaterafvoer, de muurankers ?n het torentje met z'n klok en kruis... Morgen is de kapel af en gaan we weer met iets anders verder.
Patrick
H0lland -> facebook

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Hoi Patrick,

dat is een erg mooi gebouw geworden, en vooral dat de atmosfeer en sfeer erg goed getroffen is. Erg inspirerend en een voorbeeld waar ik zelf naar streef (maar of ik het ooit haal...?). Erg knap!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

H0lland

Patrick
H0lland -> facebook

dirkkerckhofs

In heel realistische kleuren ook en goed geweathered zonder te overdrijven.

Dirk

Gerolf

citaat:
Geplaatst door H0lland
Heren, dank voor de complimenten! [:)]
Die zijn helemaal terecht. Bijzonder mooi resultaat [8D] [:p]